Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Snikendeugle »

Godt jeg har funnet ut at det fort blir kjedelig å kjøre aktivt på vei i forhold til på bane, så da er det like greit å holde seg innenfor litt mer økonomisk fornuftige hastigheter generelt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Zettexx »

Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.

Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av AJ »

Spaghettiræser skrev:Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.

Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
Ja, nettopp!
Det er akkurat det som poenget. Et totalt misforhold som ikke hører hjemme noe sted ](*,) :-)å !

Å nekte å betale slike forenklede fartsforelegg lar seg vanskelig gjøre, dessverre.
Den subsidiære straffereaksjonen, som står oppført på disse foreleggene, kunne myndighetene rett og slett kutte ut siden de altså så og si ikke praktiseres. Men mulige unntak i ekstremtilfeller med uforbederlige og ubemidlede "gjengangertrafikkforbrytere"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Jompa »

Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
Om 500,- kr. pr. dag er vanlig forhold mellom bot og soning vet jeg ikke.
Men i dette tilfellet med snøskuteren så dreier det seg vel antakelig ikke om forenklet, men et ordinært forelegg, som kan ende med betinget eller ubetinget fengselsstraff, så vidt jeg vet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Toven »

Blir vel fort noen turister som får seg en overraskelse neste sesong.. :P

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse

Legg inn av cannon »

Det er opp til "synderen" å godta et forenklet forelegg eller ikke, og politiet kan ikke kreve at man vedtar et forenklet forelegg.
Hvis man ikke godtar så blir man anmeldt av politiet og man blir kjent skyldig eller ikke, avhengig av sakens gang. Hvis man blir kjent skyldig ilegges det bot/fengsel/førerkortinndragelse i henhold til doms-stolens beslutninger og gjeldende strafferammer. Man ilegges da som regel også saksomkostninger, og den totale straffen blir mest sannsynlig hardere enn det opprinnelige forelegget.

Ved forenklet forelegg oppgis det "subsidiært" antall soningsdager. Den skyldige kan ikke velge å sone, hvis det finnes betalingsevne. Staten vil kreve at eventuelle eiendeler selges for å betale boten. Hvis det ikke finnes betalingsevne vil soning bli iverksatt.
(Sånn var reglene for få år siden, og de kan være endret nå. Hovedprinsippene gjelder nok uansett.)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av cannon »

Snikendeugle skrev:Godt jeg har funnet ut at det fort blir kjedelig å kjøre aktivt på vei i forhold til på bane, så da er det like greit å holde seg innenfor litt mer økonomisk fornuftige hastigheter generelt.
Støttes. På banen blir vi premiert for å kjøre fortest mulig. Jo fortere jo bedre, faktisk :prf

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Zettexx »

Jompa skrev:Er dette vanlig forhold mellom bot og soning?
500 kroner / dag.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article10919307.ece
Påpeker at dette kun er min mening.... :

Det er forsåvidt grei reaksjon, der han får skattefritt dekket 500 dagen samt fri kost og evt. arbeidstøy. For å betale samme boten må han tjene 1000 kroner dagen. Dersom en tar hensyn til at helg også gir "uttelling", så er det vel greit nok. Det betyr 3500 pr uke som er 700 kr pr arbeidsdag skattefritt + mat osv...

Problemet er at han ikke får lov til å sone. Den trår i kraft først når bankkonti er tømt, huset er solgt, bilen solgt osv.....i tillegg til at han ikke må ha inntekt av noe slag som de kan ta utlegg i.

Politiet stiller opp med våpen for å kreve inn pengene.

For ordens skyld har jeg selv prøvd å krev soning fremfor en liten bot, som var subsidiert 4 dager i buret. Da kom kravet fra Staten levert på døren av lensmannen som tydeligvis ikke hadde annet å gjøre....Dette er en del år siden, men jeg ser fra andre at det ikke har endret seg. :[-X

Å kjøre på bane, for den 1 % av befolkningen det er realistisk for, er ikke det samme som langs veien. Og i bøtesatsene er det vel ikke tatt hensyn til ren grisekjøring og ekstremadferd. Å ligge i 150 i 110 sonen uten trafikk blir ikke ekstremadferd. Og nei jeg har ikke store problemer med kontrollene. Har kun fått 1 fartsbot (minstesats) på 50 år....

Den vanlige sjåføren som tas kjører sammen med trafikken og blir bare tilfeldigvis "blinket", eller det er en felles oppfatning at fartsgrensen er feil, og det tas store grupper, mer enn de kan håndtere. Men de fleste bøtene er på trinn 1 og 2.

Et paradoks ( gjelder altså der jeg vanligvis kjører) er at veiene utbedres enormt både med bredde, vegbane og oversikt, det lages adskilt gang og sykkelfelt, farlige kryss blir til rundkjøringer....og så settes fartsgrensen ned fra 80 til 60.....Fotgjengere og syklister nekter å bruke de fine dyre feltene og vandrer som fulle høns i vegbanen.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Nye bøtsatser for fartsoverskridelse

Legg inn av ATWindsor »

Spaghettiræser skrev:Straffen skal være i relasjon til forbrytelsen. Vi må bli flinkere til å nekte bøtene og kreve soning.

Det er totalt misforhold mellom "forbrytelsen" og straffen.
Straff fungerer mye bedre preventivt på enkelte typer forbrytelser, feks økonomiske, mens det fungerer lite på vold. Det er fornuftig at det ikke er i "relasjon" til forbrytelsen.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Zettexx »

.... straffereaksjonene er motsatte... Økonomiske forbrytelser, unntatt mot NAV, straffes nærmest ikke, uansett. Samme med vold. Mens Politiet nekter å etterforske narkotika har de innført "rutinemessig" inndragning av førerkort uten at det er bevist skyld eller lovbrudd.

Svært mange av oss, også vi som ikke har fått føle det, mener at jakten på førerkortet har gått for langt. Når man ligger i kø gjennom Oslo godt over fartsgrensen (det ser vi fra lystavlene) står likevel politiet og vinker, kjør fortere....kommer du en time senere i mindre trafikk, står de med laseren og bøteblokka og vinker deg inn....

Vet ikke helt om å kjøre 100 i 80 grensa er vold eller økonomisk forbrytelse... Et sivilisert samfunn kan ikke utmåle straff etter likeverdsprinsippet, det blir uakseptabelt, men siden så mange kjører fortere enn grensene tillater, kan det ikke være så mange som føler at de er riktig satt.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Nye foreleggssatser for fartsoverskridelse

Legg inn av Skogstrollet »

Vet egentlig ikke helt hvor jeg skal stå her hvis jeg skal være oppriktig. Jeg syns at folk i på viene generelt har lite respekt for fartsgrenser, og har lurt litt på hvis det er så liten risiko for å bli tatt at man helt enkelt gir blaffen :scratch
Samtidig har jeg blitt fortalt at respekten for fartsgrenser er altfor stort her i Norge, og at folk generelt kjører nesten nøyaktig i riktig hastighet (vet ikke hvis jeg kan si meg enig der, da jeg som nevnt registrert noe annet... men kan jo være noen av de veistrekningene jeg kjørt på der folk er litt ekstra utålmodige).
Jeg vet jo selv hvor enkelt det er å kjøre litt for fort - kanskje være litt for ivrig på gassen noen ganger eller helt enkelt ikke sjekke hastigheten ofte nok... men nå snakker jeg ikke råkjøring - hvilket jeg synes er uansvarlig uansett.

Hvis hastighetsgrensene er "korrekte" eller hvis de burde settes opp (eller kanskje ned noen steder? :P ), vet jeg ikke. Er sikkert noen statistikk som hviser forhold mellom fartsgrenser, antall ulykker og alvorligheten av disse på de forskjellige typer veier.

Med det sagt så føler jeg nok at fartsgrensen i hvert fall noen steder nok er satt lit vel lavt... :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar