12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av kjellv »

Mer artig, fant et bilde av sykkelen din som ble tatt under klargjøring i september 2011
Bilde

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av Ketil »

Oi! Det var jo veldig artig å se. Så den ble solgt fra dere da, i september 2011? Den har nå rullet vel 33000 km og ser fortsatt veldig fin ut. Tror ikke den har blitt kjørt mye utenfor asfalt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av kjellv »

33000, snart innkjørt da :roll Her er det mye sykkel igjen ja :thumleft
Jeg kjenner ikke til eier nr to på denne, men første eier tror jeg i hvert fall har kjørt mest på asfalt. Han har i hvert fall hatt mange turer mellom Nordvestlandet og sentrale Østlandet.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av Ketil »

Jeg kjøpte den av en kar på Jessheim som igjen hadde kjøpt den fra din kunde. Har kjøpt meg et bra relé og vanntette skjøteklemmer fra en lokal bil/skuter-forhandler, tenker likevel å legge opp egen tilkobling til GPS og tåkelys. Ser det et er god plass over sikringsboksene, hvor relé vil ligge godt skjermet av deksel. Men jeg kan vel hente styrestrøm fra 12 v uttaket? Og så kanskje det litt banale, men likevel viktige spørsmål, kan jeg gå ut fra at den sorte er pluss og den brune/gule er jord? Bilde nr. 2 i tråden her.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av SverreOlsen »

Ketil skrev:Jeg kjøpte den av en kar på Jessheim som igjen hadde kjøpt den fra din kunde. Har kjøpt meg et bra relé og vanntette skjøteklemmer fra en lokal bil/skuter-forhandler, tenker likevel å legge opp egen tilkobling til GPS og tåkelys. Ser det et er god plass over sikringsboksene, hvor relé vil ligge godt skjermet av deksel. Men jeg kan vel hente styrestrøm fra 12 v uttaket? Og så kanskje det litt banale, men likevel viktige spørsmål, kan jeg gå ut fra at den sorte er pluss og den brune/gule er jord? Bilde nr. 2 i tråden her.
Litt usikker om en burde gå god for att den brune/gule er jord.
Har barre holdt på med eldre sykkler og der har det som oftest vært svart som har vært jord og rød som har vært pluss. Vett ikke hvordan det er lagt opp hoss deg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av kjellv »

SverreOlsen skrev:
Ketil skrev:Jeg kjøpte den av en kar på Jessheim som igjen hadde kjøpt den fra din kunde. Har kjøpt meg et bra relé og vanntette skjøteklemmer fra en lokal bil/skuter-forhandler, tenker likevel å legge opp egen tilkobling til GPS og tåkelys. Ser det et er god plass over sikringsboksene, hvor relé vil ligge godt skjermet av deksel. Men jeg kan vel hente styrestrøm fra 12 v uttaket? Og så kanskje det litt banale, men likevel viktige spørsmål, kan jeg gå ut fra at den sorte er pluss og den brune/gule er jord? Bilde nr. 2 i tråden her.
Litt usikker om en burde gå god for att den brune/gule er jord.
Har barre holdt på med eldre sykkler og der har det som oftest vært svart som har vært jord og rød som har vært pluss. Vett ikke hvordan det er lagt opp hoss deg.
Har du ikke er multimeter? Skal ikke noe avanserte greier til. Selv har jeg svært lite fra Biltema blant mitt verktøy, men jeg har et 200 kroners multimeter som jeg må innrømme har fungert bra i flere år.. :redface Men du finner det ut med ei prøvelampe også. Sett krokodilleklemma på en skrue på ramma, og spissen på prøvelampa på ledningen. Lyser det har du +, lyser det ikke har du sannsynligvis -.
Dette 12V uttaket er originalt på denne, og er ikke montert av oss. Jeg vil ikke gi meg inn på å gjette eller anta noe som helst, måle og sjekke er det som gjelder her.
Styrestrøm finner du mange plasser under høyre deksel. Bruk det du finner lettest tilgjengelig. Du tester med multimeter eller prøvelampe på de punktene du synes virker enkelt å bruke. Test med tenning av og tenning på om det er tenningsstrøm.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: 12 v og tilkobling av GPS og tåkelys på Supere tenere

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev:
SverreOlsen skrev:
Ketil skrev:Jeg kjøpte den av en kar på Jessheim som igjen hadde kjøpt den fra din kunde. Har kjøpt meg et bra relé og vanntette skjøteklemmer fra en lokal bil/skuter-forhandler, tenker likevel å legge opp egen tilkobling til GPS og tåkelys. Ser det et er god plass over sikringsboksene, hvor relé vil ligge godt skjermet av deksel. Men jeg kan vel hente styrestrøm fra 12 v uttaket? Og så kanskje det litt banale, men likevel viktige spørsmål, kan jeg gå ut fra at den sorte er pluss og den brune/gule er jord? Bilde nr. 2 i tråden her.
Litt usikker om en burde gå god for att den brune/gule er jord.
Har barre holdt på med eldre sykkler og der har det som oftest vært svart som har vært jord og rød som har vært pluss. Vett ikke hvordan det er lagt opp hoss deg.
Har du ikke er multimeter? Skal ikke noe avanserte greier til. Selv har jeg svært lite fra Biltema blant mitt verktøy, men jeg har et 200 kroners multimeter som jeg må innrømme har fungert bra i flere år.. :redface Men du finner det ut med ei prøvelampe også. Sett krokodilleklemma på en skrue på ramma, og spissen på prøvelampa på ledningen. Lyser det har du +, lyser det ikke har du sannsynligvis -.
Dette 12V uttaket er originalt på denne, og er ikke montert av oss. Jeg vil ikke gi meg inn på å gjette eller anta noe som helst, måle og sjekke er det som gjelder her.
Styrestrøm finner du mange plasser under høyre deksel. Bruk det du finner lettest tilgjengelig. Du tester med multimeter eller prøvelampe på de punktene du synes virker enkelt å bruke. Test med tenning av og tenning på om det er tenningsstrøm.
Naboen har multimeter og inviterer han over på kaffe i garasjen i romjula, da finner vi nok ut av det. Jeg skal også se litt om det er andre kilder til styrestrøm som er mer lett tilgjengelig under høyre deksel. Nok en gang tusen takk for mange fine tips og god hjelp Kjellv :thumleft

Svar