Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Bjarne89 »

Hei. Har det noe for seg å bytte til et annet luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Ser de kommer i 2 utgaver. "Vanelig" versjon og race versjon. Hva er forskjellen ?:)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Juicebox »

Jeg er ikke helt 100% sikker men jeg tror race versjonen har litt "dårligere" filtreringsegenskaper, men slipper inn mer luft. Visste ikke at det var to typer en gang :P Har alltid byttet til k&n filter til mine sykler, mest på grunn av at de ikke trenger å byttes ut noe mer, bare rense og olje det på nytt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av cannon »

Bjarne89 skrev:Hei. Har det noe for seg å bytte til et annet luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Ser de kommer i 2 utgaver. "Vanelig" versjon og race versjon. Hva er forskjellen ?:)
Ingen merkbar forskjell på ytelse, men bedre økonomi over tid hvis du gidder å vaske filter innimellom.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Juicebox »

Jeg vil påstå at ytelsen blir bedre, men da må man tune og alt. Større filteroverflate gir bedre ytelse da motoren kan trekke inn mer ren luft. Men lite betydning for de fleste. De fleste bytter til slike filter for økonomiens del ja. Er faktisk ganske lange intervaller på de iforhold til originale filtre

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Bjarne89 »

Takker for svar:) da går jeg for den vanelig versjonen tror jeg.:) sykkel skal uansett mappes i benk før den blir tatt i bruk til våren:)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Zettexx »

Bjarne89 skrev:Takker for svar:) da går jeg for den vanelig versjonen tror jeg.:) sykkel skal uansett mappes i benk før den blir tatt i bruk til våren:)
Da gjelder å bytte til "racey" filter før benk.

Det beste, min mening, er at den kan renses og smøres så ofte, og på den måten holdes på topp. At det i tillegg sparer penger og stress er bare rosinen i pølsa .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av AJ »

Det enkleste "effekt"luftfilteret er vel antakelig italienske Sprint Filter, som ikke trenger å bli oljet eller behandlet på annen måte.
Kun tørrensing ved å blåse det rent. Og dette filteret har minst like lang levetid som f.eks. BMC, K&N, Pipercross osv. osv.

Satte inn dette på Stelvio'en jeg hadde og opplevde ingen ulemper med det. Det så ut til å filtrere like godt som papirfilteret og var altså lett å rengjøre uten bruk av olje eller spray.
Om det ga noen ekstra boost til den fantastiske :crazy: Stelviomotoren skal jeg dog ikke ha noen formening om. Det var ikke det som var motivasjonen for anskaffelsen av filteret uansett...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Barbarozza »

Faktum er at det kan gi dårligere effekt, i alle fall hvis du bruker race filter. Det er allerede nevnt at det gir mer luft, hvis du ikke kan kompensere det med mer bensin feks en PC5 eller lignende går sykkelen din magrere.Da blir den ofte mindre god å kjøre. Uten å skrive en lang avhandling så viser en haug dynomålinger at et reint originalfilter på en original sykkel som regel gir mest punch. Effekt snakket er nesten bestandig marketing prat

Men det er praktisk med et rensbart filter, samme med et rensbart oljefilter. Men det har også ulemper så klart. Men et standard rensbart KN eller BMC er antaglig helt innafor

Så finnes det en haug måter å fikle med alternativer på slik jeg gjør, Alt fra å øke bensintrykket, bytte til helanlegg, øke bensinmengden med piggyback løsninger. Men da må du like å holde på.

Å leite etter en ponnie her og en dølahest der er som regel lite fruktbart og dyrt. Hvis noen spør, så svarer jeg : bruk penga på demper, fjærer foran, evt nye kalippere ,skiver, bremselslanger osv osv, les hva andre har gjort på merkespesifikt fora.Til nød en brukbar slipon :-)

Det er på drag stripa du finner folk som har bruk for den minste lille økninga, vi andre dødelige trenger kjørbare sykler. Men skru gjerne og prøv deg fram.
Memento mori

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Bjarne89 »

Barbarozza skrev:Faktum er at det kan gi dårligere effekt, i alle fall hvis du bruker race filter. Det er allerede nevnt at det gir mer luft, hvis du ikke kan kompensere det med mer bensin feks en PC5 eller lignende går sykkelen din magrere.Da blir den ofte mindre god å kjøre. Uten å skrive en lang avhandling så viser en haug dynomålinger at et reint originalfilter på en original sykkel som regel gir mest punch. Effekt snakket er nesten bestandig marketing prat

Men det er praktisk med et rensbart filter, samme med et rensbart oljefilter. Men det har også ulemper så klart. Men et standard rensbart KN eller BMC er antaglig helt innafor

Så finnes det en haug måter å fikle med alternativer på slik jeg gjør, Alt fra å øke bensintrykket, bytte til helanlegg, øke bensinmengden med piggyback løsninger. Men da må du like å holde på.

Å leite etter en ponnie her og en dølahest der er som regel lite fruktbart og dyrt. Hvis noen spør, så svarer jeg : bruk penga på demper, fjærer foran, evt nye kalippere ,skiver, bremselslanger osv osv, les hva andre har gjort på merkespesifikt fora.Til nød en brukbar slipon :-)

Det er på drag stripa du finner folk som har bruk for den minste lille økninga, vi andre dødelige trenger kjørbare sykler. Men skru gjerne og prøv deg fram.
Takker for utfyllende svar:) lest litt mere på nette nå å ser ut som filter ikke har noe for seg:) men blir en tur i benk med sykkelen uansett for å få mappet den. Da den går altfor magert fra fabrikk. Leser at folk merker en god forskjell etter mapping. Så blir en tur til klev tuning til våren:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av kjellv »

Det er jo også noen andre momenter som er litt viktige å ha i bakhodet, viktigere jo nyere sykkelen er:

-Har du garanti, så bruk original! Kun det! Alt uoriginalt som ikke er godkjent av importør/produsent kan lage trøbbel i en evt. garantisak.
-Nye motorer er produkt av ingeniørkunst på meget høyt nivå. Stadig strengere krav til avgass, støy og til drivstoff har tvunget fram en ekstremt nøyaktig motorstyring. Denne er avhengig av en del faktorer for å fungere som den skal. Motstand i både luftfilter og i eksosanlegg/katalysator er nøyaktig oppsatt og overvåkes av sensorer. Avvik i fht. normalen blir til en viss grad kompensert av motorstyringen, mens større avvik vil kunne skape problemer. Det er derfor ganske usikkert hva man oppnår med å bytte til andre typer luftfilter eller eksosanlegg.

På eldre motorer var det ofte ganske enkle grep man kunne gjøre for å oppnå ganske mye. Særlig totaktere kunne gi meget mye mer med enkle grep, men også der var ofte resultatet motorskade med overopphetede stempel og skjæring. På nye motorer er det ikke i noen stor grad slik lenger, selv om ettermakedets luftfiltre og eksosanlegg gjerne markedføres med å kunne gi høyere effekt..

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av Zettexx »

Mine moderne mc har sensorstyrt innsprøytning.

Den viktigste sensoren er "luftmengdemåleren" .

Ut fra mengden luft, gis det bensin for å oppnå en riktig blanding justert for belastning. Åpent filter, mer luft og da mer bensin.

Tror ikke jeg noen gang har sett ",originalfilter", det er alltid noe standard de har i hyllen.

Men det er kanskje bare mine mc som er slik.

Forgassere....se det er noe annet. De trenger vakuum for å jobbe riktig, og da er filtermotstand svært viktig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bytte luftfilter. Typ bmc eller k&n filter. Har det noe for seg:)?

Legg inn av kjellv »

Spaghettiræser skrev:
Tror ikke jeg noen gang har sett ",originalfilter", det er alltid noe standard de har i hyllen.
Ja hva er et "originalfilter"?
Det er vel ingen produsenter som jeg vet om som også lager filtrene sine selv. Disse blir bestilt og produsert av filterfabrikker etter spesifikasjoner fra produsenten, og selges av forhandlernettet til motorsykkelen som originalfilter påtrykt motorsykkelens logo og ikke produsenten av filterets logo. I garantisammenheng stilles det ikke spørsmål om kvaliteten på filtre som sitter på sykkelen, men om det er originalfilteret og om det har vært rutinemessig byttet ut etter fabrikkens serviceplan.
Her er det faktisk forskjellig praksis for bil og for MC. I bilverden kan bileieren selv velge et hvilket som helst godkjent bilverksted, og foreta servicene der. Oljer og filtre kan leveres av dette verkstedet, og dette berører ikke garantien til bilen.
Mange tror at dette også gjelder for MC.. Det gjør det ikke! Ikke ennå..

Svar