Lufte bremser....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Zettexx »

Bruk Vims løsning, men selv om jeg gjør dette hvert år, aner jeg ikke hvordan man lufter hovedsylinder eller kaliper hver for seg. Løsning med slange, åpen nippel og la det renne er en variant av det jeg bruker. Virker glimrende. Så lenge det er åpent i begge ender vil luften finne sin egen vei ut av systemet, for det meste. Har egentlig bare fått luft i anlegget en gang, men jeg gjør dette ved hvert skift av bremseklosser, helt uten grunn, rett og slett fordi det tar så liten tid og en får skiftet bremsevæsken.

Aprilia har problemer med sin gamle RSV 1000, særlig, har aldri lest grunnen. Har selv en Aprilia, uten problemer. Det har hendt at det virker som problem bak, men det er justeringsfeil der jeg må være svært fintfølende med pedaljustering. Litt vanskelig å forklare, men får jeg det feil går det rett til h..... og jeg lufter og lufter osv....uten å bli ferdig.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Lufte bremser....

Legg inn av 45316 »

Kan bekrefte at bakbremsen på rsv mille er noe problematisk. Leste en beskrivelse på et apriliaforum hvor man tok av bakcalliperen og holdt den i 4 forskjellige posisjoner. Prøvde dette etter først å ha luftet vanlig og særlig i den ene posisjonen strømmet det ut mye luft. Har funket bra etter det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Tiller skrev:Kan se ut som om det kommer bremseveske ut i gjengene på nippelen når den er åpen for lufting. Er det noe kjent problem?
Det er helt normalt og ikke noe problem. Når nippelen er løsnet lekker den tynne oljen lett forbi gjengene. Løsne så lite du kan, bare nok til at lufta kan slippe ut.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

pingvin skrev:
Tiller skrev:Har nylig kjøpt meg en Aprilia Leonardo. Tidligere eier hadd byttet bremseklosser forrand og bak og ikke klart å fått dreisen på bremsene siden.
Tro noen av Apriliaene er håpløse ifht luft i kretsen for bakbrems, vet ikke om gjelder din men tror tips på nettet.

Har også hatt hell med stripsing over natten uten at har logisk forklaring på det. Noen ganger hjelper kjøretur for å riste ut boblene. Tidligere jobb hvor holdt på med hydrauliske gir og clutch systemer på lastebil var siste utvei å kjøre på vaskebrett opp til slalåmbakken.

Lykke til og ikke gi opp :thumleft
Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lufte bremser....

Legg inn av pingvin »

Tiller skrev:Skal se om det å stripse hendelet over natten hjelper.
Men skal da lokket på beholderen være av? Og skal nipelen være åpen/igjen?
Nippel lukket. Tror ikke noe forskjell om lokket av/på. Sett på sidestøtta med styret mot venstre (for å få bremsen høyest mulig) og sjekk at bremseslangen stiger hele veien helt frem til reservoar (pumpe), evt bruk stropp, strips eller noe for å sørge for at bli stigning hele veien. Skader ikke å kakke litt på bremseslangen med et eller annet for å hjelpe luftboblene opp.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Lufte bremser....

Legg inn av frodef »

Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Jeg har brukt den press-åpne-lukke-slippe teknikken med rør som går nedover...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

frodef skrev:Cluet med å lufte bremser uten proffutstyr er etter min mening å koble et rør på luftenippelen som er gjennomsiktig og som går oppover. Hvis røret går oppover vil alle eventuelle luftbobler boble opp, og det som eventuelt trekkes inn igjen i kalipperen vil være luftfri bremsevæske, uten at man trenger å drive med sånn press-åpne-lukke-slippe, ihvertfall så lenge ikke luftenippelen lekker. Da er det bare å pumpe og etterfylle til det ikke kommer luftbobler lengre.
Ennå bedre er det å koble på en gjennomsiktig slange fra nippelen og ned i ei flaske. Ingen rot og søl, og du har full oversikt over luftbobler. Nippelen vender oppover, og denne slangen vil også gå oppover litt før den ender i flaska.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av E-strom »

Har dere tips om hvordan jeg skal få ut luft som har samlet seg "på toppen" av slangen mellom høyre og venstre caliper?
- hvor begynner dere?
- med den caliperen som er nærmest eller den som er lengst bort?

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

E-strom skrev:Har dere tips om hvordan jeg skal få ut luft som har samlet seg "på toppen" av slangen mellom høyre og venstre caliper?
- hvor begynner dere?
- med den caliperen som er nærmest eller den som er lengst bort?

Bilde
Ta av calipperen på v side og løft den opp og hold den slik at luftenippenen er høyeste punkt. Åpne lokket på bremsebeholderen og åpne nippelen litt. Så er det bare å pumpe mens du sørger for å etterfylle beholderen om nødvendig. Legg for eksempel en 19mm fastnøkkel mellom bremseklossene slik at du ikke pumper ut stemplene.

edit: Det kan også være lurt å sette på en klar slange på nippelen for å samle opp bremsevæsken i. Det er lett å få søl på klossene. Unngå det. Ta evt av klossene og legg mellom noe ennå tykkere slik at du ikke pumper ut stemplene.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Grunnet et liten lekkasje på beholderen til bak bremsen så har jeg fått tak i en ny.
Er det noe spesielt en må ha i bakhode når en skal bytte en slik?
Foruten å lufte godt selvfølgelig?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Tiller skrev:Grunnet et liten lekkasje på beholderen til bak bremsen så har jeg fått tak i en ny.
Er det noe spesielt en må ha i bakhode når en skal bytte en slik?
Foruten å lufte godt selvfølgelig?
Bør vel ikke by på store problemer. Men bytt i hvert fall tetningene på bremseslangen også. Skal ikke store lekkasjen til før du får problemer.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: Lufte bremser....

Legg inn av Tiller »

Er det standard tetninger eller merke/modell spesifikke?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte bremser....

Legg inn av kjellv »

Når jeg får tenkt meg litt om, så er det ikke sikkert det er tetninger i det hele tatt på denne. Dette er kanskje bare en enkel plastbeholder med en gummislange med bare falltrykk ned til bremsepumpa. Vil nesten tro denne lufter seg selv dersom du ikke har demontert noe mer.

Svar