Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
burny_
Innlegg: 42
Registrert: 10 mai 2016, 22:27
Motorsykkelen din: Ingen enda

Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av burny_ »

Hei, sitter om dagen klar å venter på oppkjøring til tung sykkel. Kjørt og skrudd mye moped i mine yngre dager, litt lett mc men tok aldri lappen, og litt cross.

Her i Norge har de fleste rekkefølgen: Lett mc (som ofte ikke forblir original?), mellomtung som ofte også blir fulleffekt), så full effekt.
Vi har grundig opplæring i forhold til mange land (?), USA feks har vel bare ett sikkerhetskurs med noe kjeglekjøring som eneste oppkjøring? Og du kan rett på en tung motorsykkel som 17/18 åring ettersom hva jeg har forstått.

Kikker på mange motovloggere og leser på forum, dette med første sykkel kommer om og om igjen.
Her i Norge så hører eg sjeldent snakk om noe mindre enn 5-600cc som første sykkel.
Mens i USA nå så maser de om 250-300cc.
En førstesykkel på 1000cc er værre enn å begå folkemord, og de mener gjerne at du kan liksågreit finne frem ei galge og gjøre jobben først som sist.

Hva tror dere? Er det sammenlignbart hva man skal anbefale for en førstegangskjøper? Feks i Norge og USA? Har det blitt hypet opp til det ekstreme så forhandlere skal selge mer små sykkeler før folk tør å kjøre en 600cc? Har vi her i Norge god nok opplæring til at man egentlig kan sette seg trygt å kjøre hva enn man vil, så lenge man ikke er bajas i hodet?
Alt dette går i mellom hodet mitt når eg tenker på hva slags sykkel eg skal handle.
Hadde vært moro å hørt litt tanker rundt emnet!

@bjerknez (går det ikke an å tagge her?) har alllerede vært snill nok til å dele noen tanker i tråden sin.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 499
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av Canutus »

Har ikke sett noe statistikk på dette, men jeg ville tro det er veldig mange som tar mc-lappen når de er i 30,40 og 50årene, og tipper de går rett på tung (A). Hvilken sykkel folk velger da, er nok veldig individuelt. Jeg tok lappen (AB) i -91, så gikk det plutselig 25år før jeg kom til å kjøpe sykkel. Når jeg begynte å tråle finn.no etter sykkelalternativer, så ville jeg ha 600+ Det var det jeg tok lappen på, og har leid ved noen anledninger, så det er blitt en slags referanse og jeg ville ikke under det. Skulle jeg hatt en jobbsykkel i byn, ville jeg andagelig vurdert lettere. Er på ingen måte besatt av motorkraft, men må innrømme det er en nydelig følelse. Jeg tenker at selv en 125 går fort nok til at en kan kjøre av veien hvis en ikke tenker seg om, så hvor setter man grensen? Tilbake til finn.no, så så jeg kanskje litt ved en tilfeldighet en BMW K1300R, og syns den skilte seg litt ut fra mengden. Den lå laaangt over prisnivået jeg hadde sett for meg, men karte ikke å slutte å søke den opp igjen. Etter ca en mnd tullerusk i hodet, så tenkte jeg skitt au, sykkel handler vel om nettopp følelse, så jeg dro og kjøpte den. Har ikke angret ett sekund, og har nå fått meg snart 10000 nydelige kilometer på den (jaja i går var jeg litt smålei etter 550km solid regnvær). Klart det vokser noen horn ut av hjelmen iblandt, men syns egentlig det er helt fint håndterbart for en nybegynner.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av SverreOlsen »

Eg gikk rett på en Honda Vf750c etter 3 år med lett mc, ikkeno gale med det, mem noe R sykkel ville eg ikke ha pga fristelsen av å kjøre veeeldi fort ble for høy.
Deretter ny chopper type 750, da eg fortsatt var skeptisk til fart, ned til en xj 600 fortsatt ikke noe sykkel eg elsket, hadde en 250 i mellomtida, ikkeno å kjøre på syntes eg, så nå tiger 900.
Er helt frelsett og nå i en alder av 22 har eg funnet rett sykkel for meg. Den er mer lett kjørt en xj 600 og honda 125 eg hadde som lett mc.
Du har massevis av drag men den trives best i 100-120 rangen så det ende ikke ofte opp med 150-200 eg føler de fleste av yngre garden med R sykkler ofte er oppe i.
Nå har det blitt mye søndagsturer på svingete veier for eg elsker følelsen av å kjøre den.
En trenger ikke farten! Kansje litt rart syn men det er de synet eg føler mye av ungdomen som tenker på mc lappen gjør. De sier di dreper seg hviss di tar mc lappen pga fristelen av å kjøre fort.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av Geiroe »

En 1000 er ikke nødvendigvis farlig, det kommer an på hvordan den blir brukt. Det er en fordel med litt erfaring, for svingene kommer veldig fort hvis du bruker gira litt ved forbikjøring f.eks. En 1000 er ikke like letthåndterlig som en mindre sykkel i bytrafikk, men passer veldig godt til turkjøring, med oppakning og to på slipper du å jage på gira, og du har fremdeles krefter til å kjøre raskt forbi. Du vil helt opplagt teste draget på sykkelen, det kommer bare an på hvor du gjør det. Du kan jo kikke litt på denne lista så kan du selv tenke deg, at hvis du ikke behersker deg litt går det rett ut. 0 til 240 på 402m er ikke småtteri.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... celeration
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av Royal »

Fra det jeg har forstått, så er terskelen for å kunne kjøre motorsykkel i statene ganske lav.
Man kan gjennomføre et slik MSF (Motorcycle safety foundation) som gjør det enklere å ta "oppkjøringen" i statene. Dette kurset kan koste deg alt fra 50USD til 400USD, det kommer an på hvem som holder det.
(Harley Davidson gir bort kurset gratis til folk som jobber i millitær, brannvesen og som ambulansesjafører)

Når det er sagt, så er det veldig mange som har erfaringer med at man kan fint kjøre uten motorsykkel lisens da det er mer som en ettertanke hos politiet i noen stater.

Når man har tatt den enkle oppkjøringen så kan man gjøre som man vil. Problemet er ofte at de som er ferdig med opplæringen ikke har noen form for erfaring på vei og blir liksom bare "kastet" ute i det. (Du vil finne masse videoer på youtube der folk filmer seg sin "first ride" der de henter seg en helt ny sykkel og sjangler seg ut i trafikken for å hente sykkelen hjem)
Man blir oppfordret til å kjøpe en 250 eller en 300 for å lære på egenhånd. Syklene har mindre krefter som man kan skade seg med og de er mindre verdt med tanke på at man kommer til å velte før eller senere.

I mere "siviliserte" land som Skandinavia der man er tvunget til å ha hvisse antall timer med erfaring i trafikk og i kjøregård så vil man tenke litt annerledes.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av supersic »

Generelt sett vil en med ferskt førerkort i Norge være milevis foran en i USA som kjøper mc, de har mer eller mindre null opplæring på mc

Tipper en nybegynner i Norge klarer seg bedre på en 1000r enn en mopedist i statene

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp for all del det du har lyst på. Jeg prøvde å sette meg på div 600-900 kubikks sykler. Gikk rett på en 290kg tung BMW med 1200 kubikk. Familie og venner mente jeg kom til å kjøre meg i hjel, og de erfarne sykkelkjørere der ute mente at det kom til å bli mange overraskelser for meg. Etter 10 000km siden 11. Juli har det gått bra, og snor meg rundt i Oslo-trafikk hver dag, BMWn er lettkjørt som bare det. Fasiten er visst at man kjøper 600 som førstesykkel. Det funker ikke om man ikke trives på en.

Så var det dette med opplæring, jeg begynte å kjøre moped i sen barnehagealder. Kjørte jevnt og trutt frem til jeg var 18 og fikk lappen på bil. Tok så tung i år som 25 åring. Jeg trodde at som tidligere mopedist med mange mange mange tusen kilometer bak meg, så var opplæringen (som er relativt omfattende i Norge) noe man måtte igjennom bare, med andre ord, lite nytt å lære.

Det skulle vise seg å være noe annet. Opplæringen er gull verdt, alle teknikker og måter man lærer på kjøreskolen er noe jeg verdsetter hver eneste dag på sykkelen. Det gjør en til en mye bedre teknisk flink fører som reagerer riktig og klarer å håndtere sykkel. Resten sitter bare i hodet på en. Får man stadigvekk problemer med at rullgardina går ned, så har man et stort problem, samme om sykkelen stor eller liten, men med mye kraft så kan man fort komme ut av leken med en god dose fare og skremmende scenarioer, kanskje mer enn på en mindre sykkel i form av fart og håndterbarhet. I USA er opplæringen så dårlig at det å håndtere en stor sykkel bra, vil by på mange overraskelser, men den Norske opplæringen vil jeg si er god nok til at selv den ferskeste sjåfør kan håndtere det aller meste.
Se-teknikk, sving-teknikk også bruke huet. Gjør man disse tre tingene riktig så er stor MC bare trivelig! Se-teknikken er kanskje den viktigste vil jeg si.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av Clockwork »

Av og til lurer jeg på hva som rir folk.
I samme gate ; hvordan de selv "rir" på veien.
Det er pussig hvordan man mener spesifikke effekter på sykler liksom skal forhindre ulykker. Opplæring? Nei, nei.
Som om ikke en 650 kan dra fletta av deg likevel, eller at en litt mindre motor liksom skal kurere vettløs skamkjøring i shorts og flip-flops.
Folkemord med 1000cc ? Javel. Det kan de si. De kan få sagt det.

Jeg har også sett de vloggene. De handler om folk som kjører fra A til B på mc, og kommenterer trafikk i spydige ordelag. En og annen hatsk kommentar til andre motorsyklister . "R-sykler vs Cruiser"- debatter. Diskusjoner om hvem som hilser mest eller minst. Om hvorvidt det er nødvendig å ha på hjelm hvis man bare skal ut på "barhopping" ( !! ) eller om en bandana holder, for man skal jo ha det litt komfortabelt når man er på bar-runde.

Bakhjulet ned mainstreet i bar overkropp . Veivende med en selfiestang, kanskje. Knuse et speil. Vise fingern til bussen som ikke så etter i krysset. Stoppa av politiet fordi LOL i påkjøringsfeltet. Hæsjtægg bikelife .

Og selvfølgelig debatter om hvilke merker som er mest ekte. Altså; har man ikke en HD og kjører en klassisk sykkel, ja da har man tydeligvis begått en utilgivelig forbrytelse . Jeg lurer på om de samme folkene kjører kun Ford om de kjører bil. Om de kjefter ut en stakkar i en KIA, eller en Opel fordi de sitter i en "kopi". Men nok om det.

Jeg ser på alt det der som sær amerikansk underholdning.

Min første sykkel ble 800 cc. Fordi jeg likte den, og fordi den var stor nok til meg. Jeg er nesten to meter lang. Skulle likt å se meg bretta rundt noe mindre ja. Snakk om underholdning.

Nei. Kjøp det du vil. Bare kjør pent :)

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Motorsykkel nummer 1, tanker, USA, kjøreopplæringen, pengegriske merker og mer (generell diskusjon).

Legg inn av F4celess »

I motsetning til USA dekker selv Mopedopplæringa her mer enn det MSF kurset gjør der. Kjør det du vil, du har uansett et bedre utgangspunkt enn amerikanerne på sånt, så ikke se til de for nybegynnertips. Skal dog påstå at det er tilfredsstillende i å ha en viss progresjon oppover i størrelse.

Kommer til å starte på rundt 70-80hk i første sykkelen.
Jeg har også sett de vloggene. De handler om folk som kjører fra A til B på mc, og kommenterer trafikk i spydige ordelag. En og annen hatsk kommentar til andre motorsyklister . "R-sykler vs Cruiser"- debatter. Diskusjoner om hvem som hilser mest eller minst. Om hvorvidt det er nødvendig å ha på hjelm hvis man bare skal ut på "barhopping" ( !! ) eller om en bandana holder, for man skal jo ha det litt komfortabelt når man er på bar-runde.
Litt av en stereotyp, høres ut som at du har sett mest på Snowcat.
Stikk på Motovlog.com, mye variert der. Også noen av de som gjør det du snakker om.

Svar