Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]
Litt streker i regninga må man vel regne med.
Ettersom det er et typisk BMW-syndrom, hvor man har servo-integralbrems, at bremseslangene "lett" sprekker når de blir gamle. Siden dette aldri hadde blitt gjort var planen å kjøpe nye stålomspunnede fra Spiegler og skifte til vintern. Etter endt langtur i går kveld, og jeg et kvarter hjemmefra bestemmer meg for å ta en bremsetest av den harde sorten, så sprakk slangen til frambremsene :) Ikke så dramatisk, men greit å få det unnagjort før man virkelig trengte bremsene. Fikk kjørt hjem uten å røre bremsene, og varsellampene blinket rødt som på et diskotek
Så da var ny slange bestilt, men den måtte komme fra Tyskland, 10-14 dager leveringstid fikk jeg beskjed om..! Så da blir det en pause fra sykkelkjøringa, jeg benytter ventetiden til å sette meg inn i hvordan man lufter integral-servobrems spetakkelet, det er visst ikke bare bare. Verksted er utelukket, her skal man klare seg selv :)
Sykkelen har en servoenhet under setet med masse rør på, mastersylinder på styre og på bakbremsa betjener servoenheten som er koblet videre ut på bremsene. Så man kan si at det er to kontrollkretser, og to hjulkretser Tanken for bremsevæske forran sitter bak, tanken på styret er bare til kontrollkrets, tank for bremsevæske bak deler bremsevæske både for kontrollkrets og hjulkrets. Så fort man toucher bremsene så starter servoen og hjelper til med å bremse.. Uhyre effektiv bremsing! Fra servoenheten går det rør som på en bil rundt på ramma. Til hjulkretsen forran går det et rør som avsluttes oppe ved styrekrona, for så å gå over til slange ned til gaffelbeinet. Det er denne slangen som har sprukket. Anlegget trykktestes hver gang man setter på tenning og indikerer eventuelle feil. Så hver gang jeg setter på tenninga nå, så kommer det en bitteliten sprut
Ettersom det er et typisk BMW-syndrom, hvor man har servo-integralbrems, at bremseslangene "lett" sprekker når de blir gamle. Siden dette aldri hadde blitt gjort var planen å kjøpe nye stålomspunnede fra Spiegler og skifte til vintern. Etter endt langtur i går kveld, og jeg et kvarter hjemmefra bestemmer meg for å ta en bremsetest av den harde sorten, så sprakk slangen til frambremsene :) Ikke så dramatisk, men greit å få det unnagjort før man virkelig trengte bremsene. Fikk kjørt hjem uten å røre bremsene, og varsellampene blinket rødt som på et diskotek
Så da var ny slange bestilt, men den måtte komme fra Tyskland, 10-14 dager leveringstid fikk jeg beskjed om..! Så da blir det en pause fra sykkelkjøringa, jeg benytter ventetiden til å sette meg inn i hvordan man lufter integral-servobrems spetakkelet, det er visst ikke bare bare. Verksted er utelukket, her skal man klare seg selv :)
Sykkelen har en servoenhet under setet med masse rør på, mastersylinder på styre og på bakbremsa betjener servoenheten som er koblet videre ut på bremsene. Så man kan si at det er to kontrollkretser, og to hjulkretser Tanken for bremsevæske forran sitter bak, tanken på styret er bare til kontrollkrets, tank for bremsevæske bak deler bremsevæske både for kontrollkrets og hjulkrets. Så fort man toucher bremsene så starter servoen og hjelper til med å bremse.. Uhyre effektiv bremsing! Fra servoenheten går det rør som på en bil rundt på ramma. Til hjulkretsen forran går det et rør som avsluttes oppe ved styrekrona, for så å gå over til slange ned til gaffelbeinet. Det er denne slangen som har sprukket. Anlegget trykktestes hver gang man setter på tenning og indikerer eventuelle feil. Så hver gang jeg setter på tenninga nå, så kommer det en bitteliten sprut
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]
Fin runde det der. Det siste strekket før du kom til Sarpsborg er litt artig :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]
Fikk tak i slange idag, og fikk luftet integralbremsen og prøvekjørt! Har i tillegg bestilt stålomspunnede slanger fra Spiegler, fant mye løs gummi inni slangen, så de andre er nok også veldig bytteklare, da de sikkert er råtne innvendig.
Et lite hull i slangen, trodde jo det var en sprekk, men du verden og den bremseservoen "spyr" ut bremsevæske allikevel.
Får vel starte en blogg istedefor å male videre på denne tråden, ellers hadde det jo vært like greit å bare flyttet tråden og døpt den om :)
Kan det fikses av noen?
Et lite hull i slangen, trodde jo det var en sprekk, men du verden og den bremseservoen "spyr" ut bremsevæske allikevel.
Får vel starte en blogg istedefor å male videre på denne tråden, ellers hadde det jo vært like greit å bare flyttet tråden og døpt den om :)
Kan det fikses av noen?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøp av sin første MC[KJØPT]
Jeg falt for ideen din. Da er denne tråden flyttet som du ønsket. Ny overskrift lager du selv ved å endre overskriften i første innlegg i tråden.FredrikE24 skrev: Får vel starte en blogg istedefor å male videre på denne tråden, ellers hadde det jo vært like greit å bare flyttet tråden og døpt den om :)
Kan det fikses av noen?
Velkommen som blogger
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Tok meg en tur nedover Vestfold igår. Morsom tur, endte opp i Tønsberg, knipsa et bilde på brygga, satt meg på benken, slappet av litt og tok Horten-ferja hjem, da jeg ønsket å rekke en kopp kaffe hos en kamerat på Vinterbro før det var natta
Knipsa noen bilder, ikke min sterkeste side når jeg er på tur. Absolutt noe en bør være flinkere til. Har til og med med meg dedikert fotoapparat til formålet
Knipsa noen bilder, ikke min sterkeste side når jeg er på tur. Absolutt noe en bør være flinkere til. Har til og med med meg dedikert fotoapparat til formålet
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Hatt en fin tur ser jeg. Det er jo så flatt vann nå at du kan tørre å gå fra sykkelen uten å stroppe den, er alltid litt urolig for det. Fint på brygga i Tønsberg, kjører innom der selv av og til.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Står temmelig støtt den sykkelen, så stropping virket ikke nødvendig, rørte bittelitt på seg da vi spisset Jæløya, rett før nedbremsing og landgang var jeg i grunn klar til å fyre opp og kjøre, så skvisa meg fremst og feis av i en fart som førstemann og kom meg ut av Moss lenge før ferja var tom
Brygga i Tønsberg har jeg vært mye på, men da med seilbåt. En kameratgjeng var ute og seilte hver sommer, i en forholdsvis stor seilbåt(45 fot). Først til Sverige eller helst Danmark, bunkre opp med mengder Bacardi Razz og ørten brett bokse-Cola før det var raskeste vei til Tønsberg for å ha det moro Det slo meg hvor stille og rolig det var der nå og at landstrøm ble koblet ut etter klokken 23, da vi holdt på som verst startet man tidlig på dagen og holdt det gående til morgenkvisten, eller at Politiet kom
Fine minner derfra, så tenkte det var verdt et besøk
Brygga i Tønsberg har jeg vært mye på, men da med seilbåt. En kameratgjeng var ute og seilte hver sommer, i en forholdsvis stor seilbåt(45 fot). Først til Sverige eller helst Danmark, bunkre opp med mengder Bacardi Razz og ørten brett bokse-Cola før det var raskeste vei til Tønsberg for å ha det moro Det slo meg hvor stille og rolig det var der nå og at landstrøm ble koblet ut etter klokken 23, da vi holdt på som verst startet man tidlig på dagen og holdt det gående til morgenkvisten, eller at Politiet kom
Fine minner derfra, så tenkte det var verdt et besøk
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Ja, da har jeg skrella gamle bremseslangen, og alt jeg kan si er at bremseslanger er noe som bør følges opp på en noe tilårskommen sykkel!
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Har vel innsett at den originale vindskjermen(på k1200rs) ikke er helt sunn for hørselen etter en tur med fars K1300GT idag. K1300GT er forøvrig et vidunder av en maskin, helt vannvittig lettstyrt og snill.. Man kan si at K1200RS er fin å kjøre.. Prøv en K1300GT! I tillegg har den litt mer pulver.. Kjørte på bakhjulet idag.. Sykkelen la seg på vippen og lå der og kuttet motorkraften selv om det ble for høyt.. Skulle man ikke tro at en sånn sykkel kunne(det ser jo litt ut som en scooter innimellom)
Lurer derfor for å gå for en ny vindskjerm fra Parabellum i USA. De kan levere 23" og 25" høy vindskjerm, veldig usikker på hva man bør velge, det må jeg nok måle.
Ørepropper er en løsning, men jeg er nok litt komfortorientert når det gjelder sykkelkjøring og har kjørt 6400km siden Mai nå.. Kjenner etter en lang tur at hørselen ikke har godt av det når det først blir stille! Hadde jeg kjørt den samme distansen jeg har gjort hittil ila sesongen, så hadde jeg nok ikke valgt kåpesykkel i det heletatt
http://parabellum.com/K1200RS-02-Super- ... d-P30.aspx
Lurer derfor for å gå for en ny vindskjerm fra Parabellum i USA. De kan levere 23" og 25" høy vindskjerm, veldig usikker på hva man bør velge, det må jeg nok måle.
Ørepropper er en løsning, men jeg er nok litt komfortorientert når det gjelder sykkelkjøring og har kjørt 6400km siden Mai nå.. Kjenner etter en lang tur at hørselen ikke har godt av det når det først blir stille! Hadde jeg kjørt den samme distansen jeg har gjort hittil ila sesongen, så hadde jeg nok ikke valgt kåpesykkel i det heletatt
http://parabellum.com/K1200RS-02-Super- ... d-P30.aspx
Sist redigert av FredrikE24 den 25 jul 2016, 18:00, redigert 1 gang totalt.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Du bør definitivt bruke ørepropper på lengre turer, hørselen får du ikke tilbake. Clas Ohlson har noen myke og fine som godt kan brukes.
Via Tapatalk
Via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Ingen tvil og det er det jeg kommer til å gjøre inntil ny skjerm er på plass. Mulig jeg er lat, men ørepropper til å kjøre til og fra jobb, da kjøper jeg heller en vindskjerm
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Etter jobb igår samlet vi oss en gjeng på fire og fartet til Gaustadtoppen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Ja, kjører stadig til og fra jobb. 7 grader og pøsregn stopper ikke meg fra å kjøre sykkel. Kjører rundt om i sentrum til tider med kofferter og sykkel fullt opp med utstyr. Går veldig bra det. Da jeg ikke hadde lappen enda så var det noen som mente man ville få seg en overraskelse å pendle med denne. Kan melde om at selv med masse last og passasjer så går det heeeeeelt fint å kjøre mellom biler og kjøre effektivt gjennom stillestående Oslo-trafikk :) Ellers er vel ny vindskjerm på vei, og stålomspunnede bremseslanger ligger klare til utskiftningen til vintern :)
Denne BMWen er så grei å ha med å gjøre, i tillegg til den supre komforten :) Turen tur-retur Gaustadtoppen, drøyt 55 mil ble det vel tilslutt på en kveld og kroppen var ikke veldig sliten. Ikke behov for å strekke på beina og ikke frøs jeg :)
Denne BMWen er så grei å ha med å gjøre, i tillegg til den supre komforten :) Turen tur-retur Gaustadtoppen, drøyt 55 mil ble det vel tilslutt på en kveld og kroppen var ikke veldig sliten. Ikke behov for å strekke på beina og ikke frøs jeg :)
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
Nydelig sykkel og stiligt bilde! Hva er den "store" fordelen med stålomspunnede bremseslangene? :-)
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS
De vil på sett og vis ikke "ekspandere" når man bremser hardt.
Grunnen til at jeg skifter, er fordi slangene som sitter på sykkelen er originale og har allerede hatt problemer med den fremre.
Grunnen til at jeg skifter, er fordi slangene som sitter på sykkelen er originale og har allerede hatt problemer med den fremre.