sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Tysnes »

Vart litt rotete dette visst :-) pilot air skruen sitter ofte på toppen av forgasserhalsen som vender mot motoren.
Litt vanskeleg å forklare, tror eg tar kvelden :-)

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei, Tysnes! Fant den pilot skruen, fpr justere nålen tilbake og justere litt her tenker. Alle skruene var åpne 1 1/2 tørn.
Har oversett disse.
Pilot air skruen, har denne justeringen kun noe å si på tomgang eller gjennom hele registeret?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Rune75 »

Pilot air er med fra start og opp til ca 30-35% gass. Du kan se på disse kartene når di forskjellige kretsene i forgasseren er aktive.

http://www.google.no/search?client=ms-a ... tpiybaAwqQ

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Tysnes »

Hei, riktig som Rune 75 skriver. Ville prøvd å åpne pilot air skruen en halv omdreining til ut, for å få litt magrere blanding( mer luft). Vet ikkje ka som er grunn instillingen på dine gassere, men ville prøvt meg litt frem. Håper det ordner seg :-)

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

pga av sykdom har eg ikke fått sett så mye på sykkelen, men tenkte å forske litt mer nå.
kjøpte meg et synkroniserings verktøy, og fikk justert alle forgasserene optimal, sykkelen gikk nå finere.
Hadde meg en langtur etter synkronisering av forgasserene og det eg nå sitter igjen med er, sykkelen bruker nå bare plugger ved små start/stopp og korte kjøre turer, da har pluggene mye sot. ved langtur så har pluggene en fin lys farge slik de skal ha.
Har nå satt BR8EIX plugger i, og den starter ogg går fint, men ser den soter ved litt tomgangskjøring i garasje og mindre kjøretur.
Kan dette problemet være så enkelt som at det er ventiltetningene som lekker? da det bare er ved småkjøring og tomgang det kokser?
sykkelen går utenom dette problemet helt fint, godt drag, starter lett osv.
Lar det seg gjøre på en grei måte å skifte ventiltetninger uten å plukke topp/sylinder på denne sykkelen, Z1000J 1982mod?

på denne motoren er det 2 halvmåner på hver side av topp, disse er ikke de enkleste å få 100% tett, har derfor fått tak i 4 stk som er frest ut i aluminium, noen forslag til hva som er godt stoff å limme disse fast med? orginalt har disse en gummitetning.

På forhånd takk for svar, håper eg får brukt sykkelen litt mer en å skru på den i år om været tillater det.

Mvh
Larsit :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Kjellrf »

Jeg hadde ett kjempesoteproblem/fusking ved pen kjøring da jeg kjøpte min Z1000A2 for mange år siden. Gjorde dette:
- Lufteskruene tilbake til 1 1/2 omdreining (stod på 3,5).
- Byttet til BP7ES tennplugger (kaldt i Norge, og de brenner sot bedre pga P for "Powertip", gnisten mer sentralt i forbrenningskammeret).
- Monterte Accel effektcoiler for bedre gnist.
- Byttet til KN ovale filtre, stod de små runde på da jeg kjøpte sykkelen, de var snurpet isammen.
- Kjørte sykkelen som en superbike (dvs ikke noe daukjøring).

Så tror du bør glemme å kjøre 8'er-plugg, spesielt de med R. R-plugger tåler ikke feit blanding. På ett utenlandsk Kawaforum blei det anbefalt å bruke Denso istedenfor NGK, fordi de tåler mer før de dør. Denso's versjon av BP7ES heter Denso W22EP-U. Skal i min seinere i vår :)
Kan også anbefale å ha STP injectioncleaner i bensina, i tilfelle avleiringer i gasserne.

Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei! har synkronisert forgasserene så disse skal være ok.
takker for info om plugg, hvor handler du Denso W22EP-U plugger?
forgasserne er rengjort, og skiftet innmat, så de skal også være ok.

med andre ord, du har ingen tro på defekte ventil tetninger?

For å skimse/justere ventilklaringen på disse motorene, må en ha et spesialverktøy 57001-113, hvor er best å skaffe dette, eller finnes andre løsnnger for å utføre dette på?

en annen ting eg lurer på er rundt starter cluchen, den glipper, har skiftet fjærer og ruller men glipper enda, alt av forslag mottaes med stor tak :)

Har dere en grei plass å kjøpe høyefekt coiler?


mvh
Larsit

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Åpen for alle forslag :)



Sent fra min GT-I9195 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Kjellrf »

Hei!

Sist handlet jeg Denso hos Bilxtra. Defekte ventiltettninger burde gi sot over hele registeret?

Regner med at MC-Partner har det verktøyet?

Sluring på startclutsj kan skyldes at starteren går for sakte rundt. Ta den opp og rens den, kan være endel støv der. Sjekk også alle koblinger mot batteriet og mot jord /gods på sykkelen. Sjekk jording mellom ramme og motor. Originalt satt det Yuasa YB14batteri, husker jeg rett. Det gir 30% mer startstrøm enn konkurrentenes 14 Ah batterier. Og mest mulig startstrøm er viktig for at startclutsjen skal gripe tak.

Spinnin Wheel på Mysen har solgt Dyna-koiler. Anbefales :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7006
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Jompa »

larsit skrev:Hei!


med andre ord, du har ingen tro på defekte ventil tetninger?

For å skimse/justere ventilklaringen på disse motorene, må en ha et spesialverktøy 57001-113, hvor er best å skaffe dette, eller finnes andre løsnnger for å utføre dette


mvh
Larsit
Bruker motoren olje?
Skal du bytte ventiltettinger må toppen av. Det kan gjøres uten å ta motoren ut av ramma.
Om du tar ut toppen, kan du like godt ta full overhaling på ventilene med det samme.

Og stempler/ ringer, kanskje hone cylkndrene også.

Ventilverktøyet kan også lages av en liten hakenøkkel med samme innv diameter som kamakselen.
Slip bort haka og slip rett kant på yttersida av nøkkelen, så glir den ikke ut til sida når den brukes.
Men det enkleste og beste er å bruke verktøy laget for jobben..........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!
Takker for alle tips og hjelp.
Nå har eg renset og justert forgassere + ny innmat, justert ventiler med nytt verktøy :crazy: , Denso W22EP-U plugger montert. tank renset med Odin gelé :vs . Og nå ser det ut som om pluggene endelig har rett farge :thumleft . KN luftfilter som er likt som Orginalene har den også fått.
Motor bruker ikke noe særlig med olje.
Så da er det håp for årets sesong :twothumbs: .
glipper litt på starter clutchen selv med nye ruller, fjærer og nytt batteri, men nå starter den så lett at det får være til vinteren.

Noen som kjenner høyden på Orginalene styre til z1000j, det eg har nå føles noe lavt.


Mvh
Lars

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Kjellrf »

larsit skrev:
glipper litt på starter clutchen selv med nye ruller, fjærer og nytt batteri, men nå starter den så lett at det får være til vinteren.

Noen som kjenner høyden på Orginalene styre til z1000j, det eg har nå føles noe lavt.


Mvh
Lars
Hva slags batteri har du satt inn? Originalt er det Yuasa YB14 batteri, hvis jeg ikke husker feil, skal du få like stor startkapasitet med konkurrentenes batteri, må du opp i 18Ah- batteri. Forskjellen er nok til at det kan slure når det er kjølig, og startclutsjen kan havarere.

Det originale styret er lavt, og det er best når man kjører som sykkelen fortjener.

Ellers sjekk om du har god jording, hender ledningen irrer innvendig og/eller brekker (nesten) av der den skrues til gods. Sjekk også at du har god kontakt mellom minus på batteriet og motorblokka.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

takker for all hjelp her inne på forumet, sykkelen er nå godt brukenes:)
starter clutchen slurer enda, selv når motor er god og varm, batteriet eg bruker er et nytt Biltema batteri Heavy duty 14 ah, dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... rtId=80230 . ledniger er gått over og de ser grei ut, jording er ok. får kikke på Starter og starter clutch til vinteren igjen.

er det noen som har målene på originalt styre på denne sykkelen? tenker da på høyden og bredden.

Mvh
Larsit :)
Sist redigert av larsit den 15 jul 2016, 18:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Kjellrf »

Husker ikke måla, jeg bruker Radnalls såkalte CB500-styre fra MC-Artikler (dessverre nedlagt). Mener høyden er 5,5 cm. Funker bra på min, selv om jeg ønsker det ennå lavere ved motorveikjøring. Er ikke langt fra standard-styret til Z1000 for det europeiske markedet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

Takker for svar :)

Mvh
Lars Ivar

Svar