Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

Hei!

En lang historie kort: Kjøpte ny sykkelen for en måneds tid siden. Det er en 07-modell som har gått rett i underkant av 25k. Ingen ulyder utenom høyfrekvent bzzzzzzzze-lyd fra forbrems.

Etter om lag to uker skulle jeg på en lengre tur og tenkte at det kunne vært lurt å smøre kjedet litt. Smører på med en kjedeolje jeg fikk anbefalt oppe på MC Oslo. Nesten med en gang jeg begynner å kjøre legger jeg merke til en raslelyd fra fremdrev/kjede. Vanskelig å beskrive lyden, men det rasler og skraper lett. Den lyden tar nattesøvnen fra meg.

Jeg har kjøpt meg depotstøtte, lampeparafin og biltemas racing chainlube. Har vaska hele kjedet og smurt det ordentlig. Jeg har stramma kjedet bittelitt sånn at det er litt over 30mm slakke. Etter mye om og men fikk jeg løst den ene siden på dekslet som sitter foran fremdrevet. Der fikk jeg pelt ut en god håndfull med svart gørr. Kjedet var like svart igjen etter en tur. Planlegger å få av det dekslet og få alt reint for å se om det kan hjelpe.

Så dro jeg innom kjøreskolen og fikk de kjørelærerene som var der til å prøve den og høre etter. De trodde det ikke var noe å bry seg om. Deretter dro jeg nedom Fast Bikes og fikk han ene til å ta en titt. Han vippa sykkelen opp på støtta og dro kjedet att og fram. Han mente ikke at kjedet var slitt, og han fikk se på bildene jeg legger ved. Konklusjonen var at det er bare å gi gass.

MEN, jeg hører lyden fortsatt. Den har endret litt tone etter at jeg stramma og vaska kjedet. Den sluker mye kjøreglede ettersom jeg innbiller meg at det er noe galt. Lyden er veldig merkbar i tunneler og i trange smug.

Siden alle jeg har snakka med sier at det går bra brukte jeg mine siste kroner på en grom slip on. Etter en kveldstur til maridalen og sørkedalen begynner jeg å lure på om jeg kanskje burde brukt penga på verksted istedenfor. Er det noen Hornet-eiere som kan berolige meg?

Video av drev/kjede
https://youtu.be/byiv4P7kM7w
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Jompa »

Vanskelig å si bare utifra bildene dine, men kjedet ser veldig slakt ut.
Fremdrevet ser ut til å være lite slitt, og det er ihvertfall bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av AJ »

Ikke helt enkelt uten videre å si hva slags lyd dette kan være.
Men det man kan si er at kjede og drev alltid vil avgi en del mekanisk lyd. Noe mindre når kjedet er vasket reint og når det er velsmurt.
Likevel vil det alltid være en mekanisk lyd av metall mot metall - dvs. kjede mot drev.

Av bildene ser det ut som at framdrevet fortsatt har mye å gå på. Virker ikke spesielt slitt og har ingen tegn til å få kroktenner. Tannbuen ser jevn og fin ut.

En raslelyd slik du beskriver kan i enkelte tilfeller komme av av det har satt seg litt smågrus/liten stein i kjedeglideren på svingarmen.
Lite problem som lett løses ved å løfte kjedet fra svingarmen og spyle rent med hageslangetrykk mellom kjede og kjedeglider mot framdrevet.
Om ikke dette fjerner evt. småstein som har satt seg fast i kjedeglideren får du bruke et lite skrujern eller annet egnet redskap til å gjerne fremmedlegemet med.

Har selv opplevd dette og stusset fælt på den godt hørbare lyden av småstein/grus mot kjedet. Ble mye roligere og lavere lyd selvfølgelig etter at småsteinen i kjedelglideren forsvant... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev:
En raslelyd slik du beskriver kan i enkelte tilfeller komme av av det har satt seg litt smågrus/liten stein i kjedeglideren på svingarmen.
Lite problem som lett løses ved å løfte kjedet fra svingarmen og spyle rent med hageslangetrykk mellom kjede og kjedeglider mot framdrevet.
Om ikke dette fjerner evt. småstein som har satt seg fast i kjedeglideren får du bruke et lite skrujern eller annet egnet redskap til å gjerne fremmedlegemet med.

Har selv opplevd dette og stusset fælt på den godt hørbare lyden av småstein/grus mot kjedet. Ble mye roligere og lavere lyd selvfølgelig etter at småsteinen i kjedelglideren forsvant... ;) .
Jeg har ikke tilgang på hageslange i bakgården der jeg bor, så har ikke fått spylt sykkelen enda. Og med tanke på at det var så mye dritt inne ved framdrevet kan dette kanskje være løsningen. Synd det sitter så mye plastikk foran drevet. Han på Fast Bikes anbefalte meg faktisk å kjøre uten det dekslet foran hvis jeg var opptatt av renhold.

Toven

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Toven »

Kjør med det dekselet på du, bedre å ta det av sånn med 2-3 måneders mellomrom å fjerne driten.
Hører og så lyder fra kjedet/motor, lager litt lyd dissa motorsyklene :P Bare å få et par gode ørepropper det :D

Og så få deg en annen kjedesmøring. De fra biltema duger bare til vaiere og annet, bare flyr rett av kjedet og griser til bakfelg.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

Det kan hende at Mivv-potta jeg har bestilt overdøver lyden og tar knekken på noiaen min :P

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Kjellrf »

Når det ligger så mye kjedesprayrester ved fordrevet, tyder det på overdreven bruk av kjedespray.
Jeg har kjørt 900km i år, og det er ennå ikke nødvendig å smøre kjeden. Smurte den i fjor høst, så har sikkert kjørt over 1000km nå uten å trenge ny smøring. Bruker Valvoline's kjedespray, den ligner mye på Motul sin, som jeg har brukt før.

Sjekk spissinga på bakhjulet, at det liner opp mot forhjulet. Kan bli lyd hvis bakdekket står skjeivt i forhold til forhjulet. Ikke alltid merkene på svingarmen er riktige. Hadde en sykkel der strekene stod ett hakk feil i forhold til hverandre for mange år siden.

Og, det er alltid en lyd som høres best! :-)å
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:Synd det sitter så mye plastikk foran drevet. Han på Fast Bikes anbefalte meg faktisk å kjøre uten det dekslet foran hvis jeg var opptatt av renhold.
En ting å tenke på er om det sitter originalframdrev på sykkelen, er om dette er utstyrt med en demperring i gummi. Denne er der åpenbart for å dempe drivstøy. God tanke, som kanskje har en baktanke, nemlig å få sykkelen godkjent med tanke på støykravene...
Ulempen kan være at dempergummien gjør at det samles mer gørr i framdrevområdet enn ønskelig og fører til at oppsamlet skitt kjøres inn i kjedet, noe som selvfølgelig ikke er spesielt bra og fører til økt slitasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

Nå har jeg holdt på i garasjen i hele dag. Måtte faktisk ha hjelp til å fjerne og sette på dekslet foran drevet. Utrolig tungvindt for en stakkar som meg.
Som forventa var alt helt svart og dekket med gørr. Fikk vekk det aller meste. Har vaska med parafin og wd40. Kjedeglideren var også full av størkna olje og dritt.

Etter en kjapp tur innbiller jeg meg at noe av lyden er borte. Men jeg hører fortsatt lyder fra drevet og en konstant susing fra det jeg tror jeg kjedet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Geiroe »

Du har ikke fått slip-on potta enda skjønner jeg, siden du hører kjede så godt. Nå har du jo vasket og smørt så da er det bare tut og kjør. Hva sier verkstedhåndboka om hvor stramt kjede skal være? Jeg strammet mitt nøyaktig etter hva målene sa da jeg skiftet, og det ble for stramt, følte at det strakk seg i dumpene, sikkert fordi lyden endret seg. Slakket det litt og da ble det bedre. Nå har jeg kjørt 8000 så det er vel på tide å stramme.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: Etter en kjapp tur innbiller jeg meg at noe av lyden er borte. Men jeg hører fortsatt lyder fra drevet og en konstant susing fra det jeg tror jeg kjedet.
Lyder fra spesielt framdrevet er ikke unormalt. Mindre lyd med drev som har dempergummi enn de aller fleste ettermarkedsdrev som JT, Sunstar osv., som ikke har det.
Det vil alltid være noe lyd fra kjedet under kjøring også. Metall mot metall blir aldri lydløst...
Men om bakhjulet er litt ut av stilling, noe som kan forekomme på sykler med dobbeltsvingarm, vil nok dette forsterke (u)lyden.
Så pass på at bakhjulet sentreres så optimalt som mulig når kjedeslakken justeres.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

Hvordan forsikrer jeg meg om at hjulet står rett? Kan man se på kjedet om det ikke er tilfellet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:Hvordan forsikrer jeg meg om at hjulet står rett? Kan man se på kjedet om det ikke er tilfellet?
På de fleste sykler skal justeringsmerkene på hver side av hjulet være til å stole på. Men dessverre ikke alltid.
Et hendig og enkelt verktøy som dette kan være til god hjelp:

Bilde
(Klikk på bilder for mer info).

Uten slikt hjelpemiddel må man langt på vei stole på den gode følelsen og hvordan ting kjennes og høres ut. Som bl.a. at hjulet ruller lett uten subbelyder. Treg snurring av hjulet betyr gjerne at det står skjevt.
En annen test for å sjekke om hjulet står i rett linje er å gi hjulet kjappe runder for hånd (ikke egen motorkraft :[-( :[-X !) og se deretter hvordan tennene på bakdrevet står i kjederullene. Ser det og kjennes ut som at tennene er omtrent midt på rulla, så har i hvert fall jeg kommet til at hjulinnstillingen er god. Midt på rulla betyr at kjedet kan dyttes litt til side i begge retninger. Flere hjulsnurringer må selvfølgelig til for å sjekke dette.

Om du kan se på kjedet om hjulet står skjevt? Selv synes jeg det er vanskelig, så her skal jeg ikke begi meg ut på å prøve å gi deg noe svar, annet enn det jeg har nevnt ovenfor her.

På noen sykler merker man under kjøring når styret slippes av hjulet trolig ikke er sentrert godt nok ved at sykkelen drar til den ene siden.
Fenomenet er ikke helt ukjent blant en del av oss som kjører KTM... ;). Noen av disse tenderer til å dra mot høyre når hjulet ikke er helt der det bør være.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Svolp »

Kjede på drev lager lyd uansett hvordan du smører eller vedlikeholder. Ut i fra det du skriver og alle som har sett på å prøvd sykkel hadde jeg slått meg til ro med at alt er i skjønneste orden..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Raslete lyd fra kjede/drev på Honda Hornet

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev:
Dansekris skrev:Hvordan forsikrer jeg meg om at hjulet står rett? Kan man se på kjedet om det ikke er tilfellet?
Uten slikt hjelpemiddel må man langt på vei stole på den gode følelsen og hvordan ting kjennes og høres ut. Som bl.a. at hjulet ruller lett uten subbelyder. Treg snurring av hjulet betyr gjerne at det står skjevt.
Det som er litt komisk er at nå som jeg fikk vekk den verste raslelyden har en annen lyd meldt seg. En konstant susing/subbing når sykkelen er i fart. Avtar når jeg stopper.

Kanskje det er et tegn på at hjulet står skeivt? Kjørte Hønefoss-Oslo i ettermiddag og satt meste av turen og lurte på hva den lyden skyldes.
Grunnet til at jeg lar det plage meg er at jeg kjørte opp på en tilsvarende sykkel, en CB650F, og der kan jeg ikke huske å ha hørt noe særlig lyd fra verken kjede eller drev.

Svar