Årsavgift ny motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Jompa skrev:
rogkas skrev:
supersic skrev: Tja i følge Lene Graarud hadde de lenge tenkt på å ta med dette punktet i kontrakten og skulle nå begynne med det i følge henne så helt urelevant er det neppe.
...og vi er enda et lite skritt nærmere et dummere samfunn. Det er kanskje den retningen du og dine likesinnede vil trekke det...:(
Så man blir altså dummere av å bli opplyst ?
Noen er nærmere et dummere samfunn enn andre.
Nei, men av detaljeringsgraden på det og hvilket ansvar vi som kunde bør og skal ha over egne handlinger.

Det finnes eksempler i andre samfunn der ting må merkes inntil det infantile og idiotiske rett og slett fordi forbrukere ikke ser ut til å kunne tenke den minste tanke på egenhånd.

Hadde enda årsavgiften vært en helt ny og ukjent avgift...

:-k

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Som jeg skrev tidligere i denne tråden, når jeg fikk utlevert min motorsykkel litt tidligere i år, så opplyste selgeren meg, litt flau og lattermild, om at jeg må huske å ha med førerkort når jeg kjører. De var pålagt å si dette, noe jeg mistenker kommer fra amerikanske føringer. Hun følte seg nok litt dum, og jeg følte meg nesten også litt dum som måtte bli fortalt dette.

Nå skal selgeren bli enda mer barnehageonkel/-tante og fortelle "husk at det er noe som heter årsavgift nå da, den kommer i posten, vet du, også den første for i år".

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38198
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av AJ »

AJ skrev:Greit og ryddig opplyst (selv om skriften er liten...) i kjøpekontrakten jeg undertegnet da jeg KTM handelen var i boks fjor vår: "Årsavgift belastes kunde direkte"...
Gjentar gjerne denne.
Opplysning god nok for de fleste, vil jeg tro :-k ?
Burde ikke kreve allverdens å få denne opplysningen trykt på et kjøpekontraktskjema...


:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av WikingTnT »

Chainsaw.jpeg
rogkas skrev:
Jompa skrev:
rogkas skrev:
supersic skrev: Tja i følge Lene Graarud hadde de lenge tenkt på å ta med dette punktet i kontrakten og skulle nå begynne med det i følge henne så helt urelevant er det neppe.
...og vi er enda et lite skritt nærmere et dummere samfunn. Det er kanskje den retningen du og dine likesinnede vil trekke det...:(
Så man blir altså dummere av å bli opplyst ?
Noen er nærmere et dummere samfunn enn andre.
Nei, men av detaljeringsgraden på det og hvilket ansvar vi som kunde bør og skal ha over egne handlinger.

Det finnes eksempler i andre samfunn der ting må merkes inntil det infantile og idiotiske rett og slett fordi forbrukere ikke ser ut til å kunne tenke den minste tanke på egenhånd.

Hadde enda årsavgiften vært en helt ny og ukjent avgift...

:-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

Jepp disse eksemplene er jo nøyaktig det samme som om at det blir opplyst om at årsavgift blir belastet kunde direkte,
og du må jo ha jævla tungt for det som enda driver å maser om at man alltid har betalt veiavgift bla bla ikke ny og ukjent avgift, det er ikke i nærheten av hva tråden handler om.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

supersic skrev:Jepp disse eksemplene er jo nøyaktig det samme som om at det blir opplyst om at årsavgift blir belastet kunde direkte,
og du må jo ha jævla tungt for det som enda driver å maser om at man alltid har betalt veiavgift bla bla ikke ny og ukjent avgift, det er ikke i nærheten av hva tråden handler om.
Neida, det er ikke så vanskelig. Du er sinna på Graarud som ikke fortalte deg at årsavgiften nå kommer direkte til deg etter at du har kjøretøyet på gata og ikke som før når du betalte den via forhandleren.

Til og med så sinna og konspiratorisk at du tror forhandlere skjuler årsavgiften for kundene sine.

Hadde de bare fortalt deg at årsavgiften siden 2013 har blitt sendt til deg direkte, også den første etter kjøp, så hadde det vært greit for deg. Uansett betaler du årsavgiften, skjult i prisen som før eller åpent og ærlig som nå.


Så veldig vanskelig er det ikke å forstå deg. Det er mer vrient å forstå hvorfor du er sinna på Graarud...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av WikingTnT »

instructions_washing.jpg
:knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

:lol
WikingTnT skrev:
instructions_washing.jpg
:knegg

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

rogkas skrev:
supersic skrev:Jepp disse eksemplene er jo nøyaktig det samme som om at det blir opplyst om at årsavgift blir belastet kunde direkte,
og du må jo ha jævla tungt for det som enda driver å maser om at man alltid har betalt veiavgift bla bla ikke ny og ukjent avgift, det er ikke i nærheten av hva tråden handler om.
Neida, det er ikke så vanskelig. Du er sinna på Graarud som ikke fortalte deg at årsavgiften nå kommer direkte til deg etter at du har kjøretøyet på gata og ikke som før når du betalte den via forhandleren.

Til og med så sinna og konspiratorisk at du tror forhandlere skjuler årsavgiften for kundene sine.

Hadde de bare fortalt deg at årsavgiften siden 2013 har blitt sendt til deg direkte, også den første etter kjøp, så hadde det vært greit for deg. Uansett betaler du årsavgiften, skjult i prisen som før eller åpent og ærlig som nå.


Så veldig vanskelig er det ikke å forstå deg. Det er mer vrient å forstå hvorfor du er sinna på Graarud...
Er det vanskelig å forstå? jeg har skrevet det i klartekst opp til flere ganger om hva og hvorfor jeg reagerer på det.

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av rogkas »

Tror jeg stopper der jeg. Ikke noe poeng å forsøke å forklare mer...:)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av Tommas »

Haha, jeg tenkte akkurat det samme når jeg plukket opp kliss ny sykkel i april i fjor. Betalte bortimot 200k, og fikk en innbetaling på årsavgift noen uker etterpå.

"Hva faen da, har de ikke ordnet det....".

Men jeg gadd ikke klage :redface

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av biker7 »

Selv om årsavgiften nå ettersendes kunde ved nykjøp og har vært regelen i 3 år, så BØR det stå et notat i kjøpekontrakt om dette ! Noe det gjorde i min kontrakt på Tracern for et par måneder siden. Jeg brukte argumentet om at jeg også måtte betale årsavgift på zx12r som var innbyttesykkel i Tracer-handelen, og fikk opp innbytteprisen tilsvarende ei årsavgift. Endte dermed opp med 3 stk avgifter (en Dominator også) for mc + 1 stk på bil.. Ca 9000 til staten det ! Men dette var jeg jo da klar over. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av CB9 »

var litt for mange godord om selgere her. at det er kjøper som må kjenne til årsavgifta og hvordan den skal betales har vel vært et svindlertriks selgere har brukt i alle år. innbakt, skjult, gjemt og glemt osv. i nyere tid er vel bagatelliseringen av blodregninger på 5-10 000 det som er vanligst. jeg personlig synes det er en uting og profesjonelle selgere bør holdes ansvarlige for mikkmakk som kan oppstå i kjølvannet av en transaksjon. i leiebilbransjen druknes du i skremselspropaganda om hva som kan skje om du ikke har akkurat den og den forsikringa og svina tjener penger på dette.

off topic: har hatt biltemabatteri i sykkeln siden jeg fikk den og aldri hatt noe problem med det men etter å ha lest skremselspropaganda om biltema her på mcsiden fikk jeg nesten nerver etter nykjøpt biltemabatteri. helvete faen. var bra glad når mc'n tente.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Årsavgift ny motorsykkel

Legg inn av supersic »

biker7 skrev:Selv om årsavgiften nå ettersendes kunde ved nykjøp og har vært regelen i 3 år, så BØR det stå et notat i kjøpekontrakt om dette ! Noe det gjorde i min kontrakt på Tracern for et par måneder siden. Jeg brukte argumentet om at jeg også måtte betale årsavgift på zx12r som var innbyttesykkel i Tracer-handelen, og fikk opp innbytteprisen tilsvarende ei årsavgift. Endte dermed opp med 3 stk avgifter (en Dominator også) for mc + 1 stk på bil.. Ca 9000 til staten det ! Men dette var jeg jo da klar over. :-)
Som sagt opplyser de ikke en døyt om dette på Graarud, derfor mersalg tap i titusenkroners klassen bare på tap meg som kunde.
Og forhåpentligvis har noen som skal kjøpe sykkel der fått med seg hvordan praksis de har og kan tyne de litt ekstra å få denne inkludert i prisen.

LOL hun (Lene) sier til meg som unnskyldning: ja det er jo sånn at kjøper må ordne forsikring selv og sånn bla bla. Jeg sier hva F har det med veiavgiftpraksis å gjøre.
Men bare måten hun unnskyldte seg på var innøvd praksis og det er 100% sikkert at de snakker ikke om hvem som skal betale årsavgiften uten at de blir spurt

Svar