KTM 1290 Superduke GT er klar!

Forum for fulleffekt tung-MC
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av EasyRider »

Dukerider skrev:Fikk bekreftet fra ktm europa i dag at min forhandler får syklene som er bestilt.
Det er forhandler som har solgt flere sykler enn hva som er bestilt :-(
Etter å ha ringt rundt i hele landet i dag fikk jeg heldigvis tak i en til en annen forhandler som
ennå ikke var forhondsbestilt.
Bra det ordner seg da. Jeg hadde vært utrolig skuffa hvis dette hadde skjedd meg så forstår godt hvordan dagene har vært for deg.
Nå er det vel bare å telle ned dager og timer :) og kose seg med ny sykke. :)

Vi må jo få noen bilder da, når du har fått den.
Og gratulerer med ny sykkel :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av AJ »

Dukerider skrev: Etter å ha ringt rundt i hele landet i dag fikk jeg heldigvis tak i en til en annen forhandler som
ennå ikke var forhondsbestilt.
Husker jeg var litt i samme situasjon fjor vår.
Men jeg slapp heldigvis å få beskjed om forsinkelse. Heller det motsatte, faktisk. Plutselig var en sykkel tilgjengelig og den kunne bli min - om jeg var interessert, var beskjeden fra forhandleren.
En kjapp tur innom butikken for å ta sykkelen nærmere i øyesyn og så et "ja. takk!". Deretter gikk det slag i slag uten noen sesongsforsinkelse å snakke om :twothumbs: !

Så dette blir bra Dukerider :thumleft.
Gratulerer med flott sykkel!
Er veldig nysgjerrig på denne selv og håper du legger ut bilder så snart du får lagt dine lett skjelvende svette lanker på vidunderet :knegg :yeyeye .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Jeg fikk telefon fra Hatle motor nå i morges om at sykkelen er ankommet Norge og at den kan hentes nå i denne
Uken, men at dem hadde gjort en regnefeil i henhold til kjøpekontrakt og forlanger at jeg må betale 4000.-
Ekstra.
Jeg henviste til korrespondanse via mail og forklarte dem at det at det ikke var gjort noen feil og at prisen dem hadde
gitt meg var helt i tråd med prisen jeg hadde fått av andre forhandlere.
Hatle motor nekter nå å selge meg sykkelen til avtalt pris og prøver å tjene noen ekstra kroner på at det er lite sykler
tilgjengelig på markedet.
Jeg har dessverre allerede investert i noe utstyr til sykkelen, b.l.a en bursig motorsykkelstøtte til 5000.-
Jeg har heldigvis aldri opplevd noe lignende før og er litt usikker på hva jeg nå gjør videre :-( ……………………

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av AJ »

Står avtalt pris på kjøpekontrakten er den som gjelder.
Forlanger de mer pga påstått regnefeil, må de ta dette på egen kappe. Er min mening.
Står de på kravet sitt, som ikke samsvarer med kontraktssummen om jeg forstår deg rett, råder jeg deg til å ta kontakt med Forbrukerrådet i ditt fylke.
Vil tro de vil ha en rimelig klar formening om hvilke rettigheter som gjelder.

Også må jeg legge til at det er stusselig å høre om en slik opplevelse med en seriøs (?) forhandler... :sk?
Satser på at saken løser seg til din fordel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Avtalt pris på sykkelen og alt av priser på ekstrautstyr står spesifisert i
Kjøpekontrakten.
Hatle motor kan heller ikke redgjøre for hvor dem mener feilen ligger.
Tror jeg må ta meg en prat med forbrukerrådet i morgen ja ..........
Blir egentlig bare mer og mer overgitt/forbandet jo mer jeg tenker på denne saken ......................

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av AJ »

Dukerider skrev:Avtalt pris på sykkelen og alt av priser på ekstrautstyr står spesifisert i
Kjøpekontrakten.
Hatle motor kan heller ikke redgjøre for hvor dem mener feilen ligger.
Tror jeg må ta meg en prat med forbrukerrådet i morgen ja ..........
Blir egentlig bare mer og mer overgitt/forbandet jo mer jeg tenker på denne saken ......................
Samme som i mitt tilfelle da jeg kjøpte KTM'en i fjor hos AMD Motorsykler i Oslo.
En kontrakt er en kontrakt. Punktum.
Jeg hadde på ingen måte gitt etter om forhandler hadde kommet drassende med et ekstrakrav og tvilsom begrunnelse for dette, etter kontraktinngåelsen.

Er ganske trygg på at du har en god sak om du må involvere Forbrukerrådet fo å til en løsning - som burde være unødvendig siden det foreligger en skriftlig kontrakt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Du verden ! er dette måten ktm forhandlerne prøver å drive butikk på?
Jeg og min samboer har dessuten tatt fri nå på onsdag,torsdag og fredag for å hente sykkelen og
det blir jo en del i tapt arbeidsfortjeneste om dette går i vasken :sorry

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Blir egentlig litt fristet til å kjøpe meg en annen sykkel.
Hvor lang tid bruker en forhandler vanligvis på å registrere/klargjøre en ny sykkel med skilt/kjennemerke?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av EasyRider »

Det her høres jo helt merkelig ut.

Så lenge kjøpskontrakt er underskrevet så er den gyldig mot begge parter.
Er rimelig useriøs bedrift det her, hvis dem prøver å sko seg nå etter at kontrakten er skrevet under.

Uansett skummet igjennom kjøpsloven. Så lenge selger ikke kan dokumentere at tilleggskonstnaden er av en art som som er utenfor selgers kontroll. Har du alle rettigheter på din side. Da er det bare å be om kompensasjon for tapt arbeidstid, den dagen du har tatt fri for levering.
Pluss at det er jo bare å kjøre igang jungeltelegrafen.

Ta en tlf til forbrukerombudet der du bor. Bare få det bekreftet og sleng det i fanget på forhandleren.
Er rimelig sikker på at dem finner fort ut at det ikke er lønnsomt.

Keep us updated!!
Sist redigert av EasyRider den 09 mai 2016, 19:21, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Bjerknez »

Dette blir for dumt. En kontrakt er en kontrakt. Hva pokker skal man med kontrakter hvis forhandler bare kan komme i etterkant og påstå regnefeil. Oj... Sorry liksom...

Dessuten så mister dem sannsynligvis deg som kunde etterpå så de pengene dem evt skulle få inn på denne måten vil dem lett tape på sikt. Spesielt etter at jungeltelegrafen slår inn.

Synes du kan sende dem en link til denne tråden jeg.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av EasyRider »

Dukerider skrev:Blir egentlig litt fristet til å kjøpe meg en annen sykkel.
Hvor lang tid bruker en forhandler vanligvis på å registrere/klargjøre en ny sykkel med skilt/kjennemerke?
Det er litt opp og ned.
Men er alle tollpapirer i orden (burde jo være det så lenge dem er en seriøs forhandler) Da har man egen avtale med tollmyndigheter/skatte etaten og At går nesten automatisk. typegodkjenningspapirer er jo også grei skuring her. Skilt henter du på dagen så lenge alt annet jeg har skrevet over her er i boks. Så det du sitter igjen med da er klargjøringen. dvs. skru sammen det som ikke sitter på sammenskrudd fra fabrikken, som feste av styre, vindskjerm, klargjøring av batteri, påfyll av væske osv. Er ikke så mye. 3 timer klargjøring vil jeg tippe av en erfaren tekniker. Så egentlig 1 dag hvis alt er klart. Men standard er vel at man sier 2-3 dager klargjøringstid.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Takker for alle svar!!!!!
Jeg blir å ta en telefon til forbrukerrådet i morgen ja, så får vi se hva som skjer videre.
Var foresten på posten nå i dag og hentet mc-støtten (Bursig center lift stand)
Denne er til ktm 1290 og kostet meg 5200.-
Tror jeg venter med å montere den siden jeg muligens må selge den igjen :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av CB9 »

må si jeg misliker sånne sigøynertriks. håper du får fastprisen som avtalt. stå på krava som det heter, får være måte på.

Dukerider
Innlegg: 25
Registrert: 14 mar 2016, 20:21
Motorsykkelen din: 1290 sdgt

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Dukerider »

Har pratet med Hatle motor i dag og dem forlanger å bryte kontrakten hviss jeg ikke betaler 3900.- ekstra i forhold til kontrakt.
Jeg har også pratet med forbrukerrådet og dem anbefaler meg å opprette sak siden selger er den profesjonelle part og burde
ha sett den påståtte regnefeilen som Hatle motor påberoper seg.
Jeg har også sendt en link av denne tråden til Hatle motor sånn at dem kan få forklare hvor regnefeilen eventuelt er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Superduke GT er klar!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes det er veldig rart at dem slår seg så vrang grunnet en "regnefeil". Nå er jo ikke akkurat beløpet svimlende sånn sett, men jeg tror dem vil tape på denne saken totaltsett rent økonomisk, med tanke på negativ publisitet og en evt. kunde som uansett ikke kommer til å bruke dem i ettertid.

Så langt jeg har forstått ut fra det som er skrevet her så synes jeg bare dem virker vanskelige. En kontrakt er en kontrakt og denne undertegnes av begge parter. At dem ikke fant regnefeilen før i siste liten synes jeg også er rart.

Dem har jo inrømmet en regnefeil, altså en feil som dem selv har gjort. I det MINSTE så kunne dem vertfall latt feilen komme begge parter til gode og delt beløpet i to. Men selv dette mener jeg blir feil.

Nå står du der mest sannsynlig med sesongen delvis spolert, MC deler til flere tusen kroner du ikke får brukt, samt en forhandler du aldri kommer til å handle av igjen. rart dem ikke tar dette med i scenarioet.

Bra du sendte link til denne tråden til dem slik at dem evt. får sjans til å forklare seg, for hvis kontraktsbrudd er så enkelt for dem å bryte uten å ta noe av tapet vedrørende "regnefeilen" på egen kappe så tror jeg nok flere kommer til å skygge banen med tanke på Hatle Motor.

Svar