Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Nye dekk må jeg ha uansett, så da er jeg inneforstått med at jeg må til eidsvoll uansett vær. Så i morgen blir det full innpakning :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da er straks tiden inne for å ta turen til Eidsvoll og MrPitlane sammens med xyvind for og få på ny gummi. Ser t til å bli totalt 30 kjølige mil på meg i dag, så da er det ull, vindstopper OG regndress som gjelder for å holde vinden ute.

Blir en kaffe hos xyvind først for å få i seg varmen før vi fortsetter turen samlet. Det vil bli postet LocaToWeb link hvor dere kan følge oss begge når vi kjører :thumleft

Jeg kjører hjemmefra i 09:00 tiden og er vel hos xyvind ca. kl 10:00. 8)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av AJ »

På nullpunktet her, rett over skauen noen mil unna Eidsvoll.
Opphold, men kjølig. Ja, nesten litt vinterlig...
Lurt å kle seg godt, ja.

Kjølig, men gode kjøreforhold ellers her i distriktet. Vær obs på at det er grus i veien enkelte steder fortsatt.
God tur :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av xyvind »

Her er det nesten 1 plussgrad nå i skyggen nå. Men sola varmer, så dette blir bra det! :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da er vi straks på vei! http://locatoweb.com/map/race/5841

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av kvase »

Bjerknez skrev:Da er vi straks på vei! http://locatoweb.com/map/race/5841
Den Sporen der kan brukes til mye mer en det enkelte ønsker he he :-k
Hva med å legge den inn på en mob til en du vil følge

LocaToWeb kjører på mobilen og sender din posisjon til web i sanntid. Venner og familie kan følge dine bevegelser mens de er på farten! :twisted :bl3
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Da var jeg hjemme igjen etter en særdeles kjølig tur til Eidsvoll og MrPitlane! ;-)
Så klart begynne det det å snø ganske tett i Oslo når vi kjørte oppover også. På ei hjem så begynte det jaggu meg å snå/sludde tett i Moss også. Jeg priser meg lykkelig for at jeg kjøpte den regndressen for den var gull verdt! :thumleft

Jeg frøs ikke ihjel akkurat og det gikk helt greit, men det var konstant kjølig hele tiden. Ble vel rundt 33 mil totalt i dag i pluss minus 5 grader og det må jeg si meg fornøyd med. Deilig med nye dekk igjen. De jeg hadde sporet ganske mye merket jeg for de nye dekkene var så absolutt mye smoothere. Men noen kneskrap ble det ikke i dag.

Ble stort sett transportetappe hele veien og temperaturen tatt i betrakning så ville jeg bare bli ferdig med det og komme meg kjapt bort/hjem. Litt for kaldt til å kjøre "kosetur" i mine øyne.

Kommer til å skrive et blogginnlegg i min private blogg med bilder og litt mer skildring senere i dag.... hvis jeg ikke sovner på sofaen. Men først... en varm dusj!!!! =D>

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

kvase. skrev:
Bjerknez skrev:Da er vi straks på vei! http://locatoweb.com/map/race/5841
Den Sporen der kan brukes til mye mer en det enkelte ønsker he he :-k
Hva med å legge den inn på en mob til en du vil følge

LocaToWeb kjører på mobilen og sender din posisjon til web i sanntid. Venner og familie kan følge dine bevegelser mens de er på farten! :twisted :bl3
Jeg er fullt klar over hvordan denne LocaToWeb'en fungerer ja... :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde
I dag tok jeg og xyvind turen til Pitlane MC Service i Eidsvoll for å legge på fersk gummi på syklene og turen ble litt mer utfordrende enn vi hadde forventet.

Siden undertegnede er blitt bedt med på årets Lindesnes tur som går av stabelen neste helg så fant jeg ut at det nok hadde vert lurt å få på litt fersk gummi. Det viste seg også at en kompis også trengte nye dekk så da ble det til at vi tok turen sammen. Det vi ikke hadde forventet var at dette skulle bli en litt kjøligere tur enn vi først hadde forventet.

Jeg våknet søndag morgen ca. kl. 05:00, jeg kikket ut av vinduet og konstaterte at Yr.no hadde hatt rett i værvarselet sitt. Det var meldt opphold, men kaldt. Men det var varselet for Fredrikstad. Siden vi skulle kjøre til Eidsvoll så var det jo greit å sjekke værvarselet der også. Litt ymse hadde det meldt, men stort sett opphold hele veien, men kjølig. Dog sto det ingenting om snø. Jeg skulle møte xyvind hjemme på Holmlia i Oslo og turen dit gikk helt etter planen. Etter en stopp på Shell i Moss for å fylle opp tanken og knipse et bilde så gikk turen videre mot Oslo.

Bilde

Vel fremme så ble jeg sporenstreks bedt inn på en kopp kaffe og den som nok var mest ivrig etter å møte meg var nok det lille garnnøste av ei bikkje som rett og slett ikke kom nærme nok. Siden jeg har hund selv så var jo dette bare hyggelig. Jeg fikk også hilst på Caroline (kona hans) for første gang samt en liten tobeint menneskelignende skapning som forøvrig ikke var like ivrig til å hilse som bikkja. Uansett, en hyggelig mottakelse og det var jo bare herlig med litt varme i kroppen før vi kjørte videre.

Det er jo alltid litt «styr» når man skal være så «tilgjengelig» på tur. Mobilen må kobles til batteribank, tracking på aktiveres samt settes opp og man må jo til tider også følge med på det som blir skrevet via LocaToWeb appen, som forøvrig en er knallbra app som gjør at andre kan følge med på hvor du befinner deg via live sporing samt legge inn beskjeder under veis. Vi måtte også innom en minibank for å ta ut penger, slik at Pitlane også får noe ut av dette.

Etter minibank besøket og et uttak på 500 norske riksdaler som forøvrig dekket dekkskifte inkludert jobb pr. sykkel, så satte vi kursen mot Eidsvoll. Tiden begynte å bli knapp så vi peiset på litt. Det var 110km/t sone omtrent hele veien så jeg stilte inn cruise kontrollen på 129km/t. (Det ser bare bedre ut med 129 enn 130km/t…) Xyvind klaget litt på vibrasjoner på sin Yamaha Tracer og synderen her er nok vindskjermen. I følge han selv så mente han at 110km/t var maks hastighet før turbulensen tok overhånd. Men han hang på så da brydde jeg meg ikke så veldig mye om den saken. Men det så ut til at vår skaper skulle hjelpe han på vei, for etter bare noen minutter i salen så begynte det faen tute meg å snø ganske så tett! Det gjorde at hastigheter på 129km/t ikke akkurat passet seg på E6 og selv om vi måtte stoppe for at han skulle ta på seg regndressen så slapp han i vertfall turbulensen på en liten stund. Det snødde faktisk såpass at det la seg litt slaps på veien enkelte steder.

Vel fremme hos Pitlane MC Service så klarnet det opp, og selv om man ikke akkurat ble solbrent, så var det vertfall mer eller mindre opphold mens vi var der. Som vanlig dukket Geir opp med gratis kaffe og han kom til og med ut med en merkelig liten pappeske det sto «Champion» på. Altså en liten eske beregnet for tennplugger. «Værsågod, bare og forsyne seg» sa han… Jøss tenkte jeg… har det rabla for fyren. Men jeg er jo ikke helt født i går, så jeg åpnet esken og den var fylt med sjokolade. Jævlig god var den også. Sikkert ikke noe annet enn litt krokansjokolade fra Rema1000, men etter 17 mil i salen, delvis i snøvær og ellers lave temperaturer så skal det ikke så mye til for å imponere meg. Jeg eier jo ikke skam, så jeg spiste vel 90% av sjokoladen selv, men lot det så klart ligge igjen to biter til de andre. Jeg fikk også i meg 3-4 kopper med kaffe. Man drikker litt mer kaffe når det er gratis. Etter ca. 2 timer så var dekkskifte unnagjort på begge syklene og da var det på tide å sette kursen hjemover.

Vi kjørte opp den gruslagte gårdsplassen og ut på hovedveien og der kjente jeg at noe var galt. Bakdekket hoppet litt, så det ble til at jeg snudde sporenstreks og kjørte ned igjen til Geir. «Hmmm… det var merkelig» sa han og satt sykkelen opp på depotstøtten og sveipet hjulet rundt for å se om det var ujevnheter. Å brått så fikk vi svaret på problemet. Det satt igjen litt kraftig lim etter et klistremerke som hadde sittet på dekket og der hadde det festet seg en del grus. Han børstet det av og fjernet limet delvis med limfjerner og ønsket meg god tur videre. Litt flaut, men jeg var bare glad for at vi fant årsaken.

Hjemover så var vi litt heldigere med været. Det var litt varmere i luften og etter et kaffestopp i Oslo så skilte vi lag og turen gikk videre hjemover alene. Det ble E6 hele veien for min del for jeg følte vel egentlig at jeg ikke kunne komme meg fort nok hjem. Noen svarte skyer dukket opp i horisonten og når jeg kom til Moss så møtte jeg en vegg av snø og sludd. Jeg la meg ned i en mer respektabel hastighet og lunket videre gjennom den enorme bygen, i takt med hyppige snøsveip fra Visiret. Nå merket jeg hvor jævlig smart det kjøpet av regndressen var. Held Monzun dressen holdt tett og vel hjemme så var jeg knusk tørr over hele. Så mine TCX X-Miles støvler og Richa hansker holdt tett hele veien.

Til slutt kan jeg meddele at følelsen av å få på nye Pirelli Angel GT dekk var veldig bra. Sporingen jeg begynte å oppleve med de gamle var helt borte og sykkelen ble litt mer «leken». men det ble ingen utskeielser på vei hjem. med klin nye dekk og tidvis nedbør i form av snø så gadd jeg ikke å utfordre skjebnen ytterligere.

Takk til xyvind for en flott tur, selv om været ikke var helt på vær side hele tiden. Det er noe med det. Når man kommer hjem fra en slik tur så føles det som om man har sykler Tour De France. Alt i alt en vellykket men kjølig tur. Men nå kan jeg vertfall være trygg på at jeg er skodd for neste helg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg vert å prøvekjørt BMW R1200RS, og blogginnlegg om dette kommere senere i dag :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde
I dag tikket det inn en SMS fra Leeres Motorsport i Fredrikstad om at det var prøvekjørings dag av BMW sykler. Denne sjansen kunne jeg jo ikke la gå fra meg, så da ble det prøvekjøring av BMW R1200RS.

Været så lovende ut og da var det bare å få på seg fillene og komme seg av gårde. Leeres Motorsport ligger jo bare et steinkast unna der jeg bor og siden jeg har vert litt nyskjerrig på hvordan R1200RS var å kjøre så bestemte jeg meg for å gå den nærmere i sømmene i dag. Faktisk ble det min første prøvetur med en boxer motor også.

Oppmøte var ikke all verden egentlig så køen var ikke lang. Faktisk var det ikke kø i det hele tatt når jeg ankom Leeres. Jeg skrev meg på liste og ti minutter senere satt jeg på sykkelen klar til å legge av gårde, etter fem minutter med «pålagt» undervisning om hvordan sykkelen funket. Mye av elektronikken er jeg jo vant til da den er ganske lik min S1000R akkurat der. Men en ting skilte den seg ut med og det var en slik «scroll knapp» ved høyre hendel som kan brukes til GPS enheten. Denne var dog ikke montert på den sykkelen jeg kjørte.

Bilde

Nok om det, jeg startet den opp og lyden var faktisk litt mer anonym enn forventet, men fortsatt var det godlyd. Da var det bare å sette den i gir og komme seg av gårde. Det ble ikke lange turen da vi fikk en fast rute å kjøre, men ca. 20 minutter i salen ble det vel. Jeg snirklet meg først ut i litt tett trafikk og det første som slo meg var hvor utrolig lettkjørt den var. Dog ble jeg noe overrasket i negativ grad når jeg ruset motoren litt under krypkjøring. Man kjente tydelig et drag til den ene siden og faktisk såpass mye at jeg nesten mistet litt balansen. Sikkert en tilvennings sak men det ga meg ikke akkurat et veldig godt førsteinntrykk av denne boxer motoren.

Bilde

Men etter noen minutter så var denne episoden glemt da jeg ville prøve og fokusere på andre ting med sykkelen. Dempere og bremser er i toppskjiktet. Intet å trekke her. Displayet synes jeg kanskje så litt «Golf» ut, men helt greit. Fikk litt følelse av mye kjedelig sort plastikk. Jeg synes dem kunne kostet på seg samme displayet som S1000R har. Men i bunn og grunn litt flisespikkeri. Motoren hadde bra med moment langt nede og faktisk var den litt morsom å kjøre. Desverre varte ikke gleden lenge da draget fort stagnerte og dermed krevde et gir til. Denne sykkelen er sterk som en bjønn, men noen racer er det ikke. Hadde kanskje forventet meg litt mer. Sittestillingen var veldig bra, selv om salen føltes noe hard. Det som var overraskende var at den var så smal der man hadde knærne. Det synes jeg var veldig positivt og gjorde at jeg følte at jeg satt litt mer «fast» i sykkelen.

Utseendet er smak og behag men helt ærlig så synes jeg den ser skikkelig tøff ut. Litt skuffet over dashbordet da jeg synes dem kunne kostet på litt mer «bling» der. Eksospotten av chrome synes jeg også kanskje ble litt mye. Men denne kan helst sikkert byttes ut som alt annet hvis man blar dypt nok i lommeboka.

Bilde

Konklusjonen min etter den korte prøveturen er at dette var en positiv opplevelse. Jeg fikk ikke gåsehud av noe slag, men den var jamt over bra på det meste. Motoren ga meg ikke akkurat horn i panna, noe som kan være en fordel, men den var sterk som en bjønn og lyden var helt ok. Utseendet liker jeg godt bortsett fra et par småting. Boxer motoren overbeviste ikke helt. Til å være så mye motor med tanke på at den stikker ganske mye ut på hver side og at det er en 1200ccm så forventet jeg meg kanskje litt mer spenning her. Jeg synes den mistet fort pusten. Vindskjermen var heller ikke denne gangen optimal. Med vindskjermen i høyeste posisjon så støyet det veldig og turbulensen merket man godt i høyere hastigheter. I nederste posisjon så ble det stille, men da forsvant jo hele vitsen.

Alt i alt en sykkel som får godkjent karakter fra meg, men samtidig en sykkel jeg nok ikke kommer til å vurdere ved neste korsvei. Til det så blir den litt for «traust». Sykkelen koster i skrivende stund 190.000,- i følge BMW sine nettsider å det synes jeg er en grei pris. Dempere og bremser er det intet og utsette på. Helt i toppsjiktet her.

Etter litt dekksparking med noen kjentfolk som også befant seg der så bestemte jeg meg for å sette kursen hjemover og jeg må bare si det. S1000R er rett og slett en herlig sykkel som ikke vil bli byttet ut med det første

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Bilde
I går morges bestemte jeg meg for å dra meg opp av sengen grytidlig for å få meg en liten svingom før jeg dro på jobb. Det gir en helt annen stemning og kjøre motorsykkel på morgenkvisten.

Jeg satt klokken på 05:00 og allerede klokken 05:30 kjørte jeg av gårde. Det ble ikke lange turen, men en liten tur i nærområdet, mest for å kjenne på stemningen. Her i Fredrikstad har vi jo hatt tropevarme de siste dagene og selv klokken 05:30 så var det i følge gradestokken hele 14 grader. Tåkedisen lå langs vannet, fuglene kvitret og selv den mest hardbarkede kan bli litt myk i kantene ved slike opplevelser. Jeg stoppet på Tollbodbrygga i Fredrikstad og satt meg på en krakk mens jeg skulet over elven mot Gamlebyen. Stillheten ble kun brutt av litt fuglekvitter samt lyden av båter i det fjerne.

Bilde

Etter 20 minutter på krakken så begynte hverdagen og snike seg på. Det kom en litt sliten russebil med pop-anlegget på full guffe kjørende forbi og jeg kunne tydelig høre «Stayzman» bak all dunkingen. Skikkelig «hurramegrundt»- stemning i den bilen og jeg kom til å tenke på at dem kanskje hadde det like greit som meg akkurat da, men i en litt annen setting. Uansett så var den gode stemningen brutt for min del og dermed var det på tide og sette kursen mot jobb.

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Jompa »

Flott morgentur, det der.
Selv har jeg mere enn nok med å komme meg opp om morran, og komme meg på jobb.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Flott morgentur, det der.
Selv har jeg mere enn nok med å komme meg opp om morran, og komme meg på jobb.
Å stå opp om morgenen har aldri brydd meg. Altså etter ungdomsårene. Alt taler til at dette tilltaler meg. Om morgenen så er det helt stille. Det er lite trafikk og lyset/stemningen er til og føle og ta på. Man kommer tidligere på jobb og rekker å roe ned med en kaffekopp eller ti samt blogge om turen etc.

Jeg liker også sene kveldsturer, men da er jeg liksom mer sliten og har mer lyst til å bli hjemme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23140
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Turer, fjas & slaberas

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og funderer litt på hvilken rute jeg skal ta og hvor overnattingene blir på min obligatoriske sommertur til Molde i juli. Er jo et hav av muligheter her. Planen er og få med seg en eller to overnattinger på hytte eller evt. telt på vei opp og hyttens beliggenhet er svært viktig. Opplevelse, eksemplarisk utsikt, veranda er nøkkelordet her. Altså hvis jeg da ikke velger telt.

Helt på planleggingsstadiet enda, men jeg må vertfall innom Geiranger og Trollstigen på turen opp og ruten til Molde etter Trollstigen kan jeg utenat. Luksusproblemet mitt er hvor ferden skal gå FØR jeg kommer til Geiranger.

I utgangspunktet har dem noen kanonflotte hytter med utsikt over Geirangerfjorden, men det er jo ikke mer enn 10 mil fra Geiranger til Molde så det blir liksom en litt snau etappe den siste dagen. Blir mest og overnatte for å overnatte, så et annet sted er nok og foretrekke... kanskje...?

Innspill ønskes og hyttebeliggenhet prioriteres høyt. Bør ikke være en stor luksushytte, men jeg må få et inntrykk av nirvana når jeg jekker pilsen på verandaen. :)

Svar