Teoriprøve imorgen! Formel
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 23 mar 2016, 20:22
- Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell
Teoriprøve imorgen! Formel
Hallo folkens!
jeg skal ta teoriprøven for A1 imorgen, men jeg trenger hjelp med en ting: Jeg finner ikke ut hvordan jeg regner ut: Bremselengde, stopplengde og reaksjonstid? Kan noen hjelpe meg med de 3 formlene og skrive de ned her? Jeg vet at jeg får en slik regne oppgave på prøven imorgen, så greit å kunne det! Jeg vet at hvis du dobler farten vil bremselengden bli 4 ganger så lang, men er formlene jeg trenger hjelp til
Takker for svar!
jeg skal ta teoriprøven for A1 imorgen, men jeg trenger hjelp med en ting: Jeg finner ikke ut hvordan jeg regner ut: Bremselengde, stopplengde og reaksjonstid? Kan noen hjelpe meg med de 3 formlene og skrive de ned her? Jeg vet at jeg får en slik regne oppgave på prøven imorgen, så greit å kunne det! Jeg vet at hvis du dobler farten vil bremselengden bli 4 ganger så lang, men er formlene jeg trenger hjelp til
Takker for svar!
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 11 mar 2016, 22:17
- Motorsykkelen din: DL650
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Teorien, huffda...
Jeg husker ikke dritt lenger men sjekk denne:
https://www.trafikkvideo.no/nettsted/ut ... topplengde
Jeg brukte god tid på teoritentamen før teoriprøven - besto første gang.
Lykke til!!!
Jeg husker ikke dritt lenger men sjekk denne:
https://www.trafikkvideo.no/nettsted/ut ... topplengde
Jeg brukte god tid på teoritentamen før teoriprøven - besto første gang.
Lykke til!!!
MCer: MZ ETZ 250, Yamaha XT600, Suzuki DL650 Adventure
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 23 mar 2016, 20:22
- Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Takk for linken! Skal sjekke den ut nå :) Takk for det! Satser på bestått :)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Jeg husket ikke dette jeg heller, men jeg vet at hvis man dobler hastigheten så firedobler man stoppelengden. Har man dette i bakhodet så vil man som regel treffe så lenge man får svaralternativer :)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Det med våt veg/grus og friskjon etc. bør du ikke tenke på. Det har jeg aldri fått spørsmål om.Bjerknez skrev:Jeg husket ikke dette jeg heller, men jeg vet at hvis man dobler hastigheten så firedobler man stoppelengden. Har man dette i bakhodet så vil man som regel treffe så lenge man får svaralternativer :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Kanskje ikke ifbm å regne ut stopplengde, ellers er det absolutt relevant og noe man selvsagt kan få spørsmål om.Bjerknez skrev:Det med våt veg/grus og friskjon etc. bør du ikke tenke på. Det har jeg aldri fått spørsmål om.Bjerknez skrev:Jeg husket ikke dette jeg heller, men jeg vet at hvis man dobler hastigheten så firedobler man stoppelengden. Har man dette i bakhodet så vil man som regel treffe så lenge man får svaralternativer :)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 54
- Registrert: 23 mar 2016, 20:22
- Motorsykkelen din: Honda CBR 125 08 Modell
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Takker for svar folkens! Jeg kan det meste, og det med at stopp lengden firedobles hvis du øker hastigheten
Dette går nok bra!
Dette går nok bra!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Jeg glemte jo det aller viktigste, lykke til på prøven
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Flattop
- Innlegg: 413
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
"Stopplengden økes med kvadratet av fartsøkningen"
Det er vel det som er den 'rette formelen'
Det er vel det som er den 'rette formelen'
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Det er vel dette med friksjonsfaktoren som gjør det ørlite (!!! ) mer komplisert om oppgave i prøven også tar det med i betraktningen,, men jeg aner ikke om de gjør det ...
"Do the right thing"
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Det er første gang jeg har hørt at en utregnings oppgave kommer på den måten. Men indirekte oppgaver som hvilken bil stopper først eller hvor lang bremse lengde er det i 80 kmt osv kan vel kanskje komme?
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Sted: Vestfold
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
For å regne ut dette må du stiller noen krav, ellers får du et korrekt svar.
For å få det teoretiske svaret som ikke er relevant for det som skjer i praksis må du først si at bremsekraften er konstant.
Siden Fres er 0 i vertikal retning, trenger du da kun å forholde deg til F = mu * N, som gir formelen: s = V0^2/(2*mu*g)
Friksjonskoeffisienten mu varierer med hvordan du bremser så du må regne ut bremselengden for hver del der du endrer bremseforholdene, feks før og etter at ABS slår inn og legge disse sammen, men man forventer ikke riktig svar på prøven så der velger de en tilfeldig mu og sier at du skal bruke den uansett, men jeg vet ikke hvilken de bruker for å regne ut de teoretiske svarene.
For å få det teoretiske svaret som ikke er relevant for det som skjer i praksis må du først si at bremsekraften er konstant.
Siden Fres er 0 i vertikal retning, trenger du da kun å forholde deg til F = mu * N, som gir formelen: s = V0^2/(2*mu*g)
Friksjonskoeffisienten mu varierer med hvordan du bremser så du må regne ut bremselengden for hver del der du endrer bremseforholdene, feks før og etter at ABS slår inn og legge disse sammen, men man forventer ikke riktig svar på prøven så der velger de en tilfeldig mu og sier at du skal bruke den uansett, men jeg vet ikke hvilken de bruker for å regne ut de teoretiske svarene.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Sted: Vestfold
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Utregning av reaksjonstid avhenger av om du vet hva som skjer eller ikke og endel andre faktorer i hjernen din. Men generelt kan man si at reaksjonstid t for den visuelle delen som tolker objekter i bevegelse er t = sqr(2y/g0).
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 17 jun 2015, 13:39
- Motorsykkelen din: Harley Davidson
- Sted: Vestfold
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Til slutt er stopplengden summen av akselerasjonen under reaksjonstiden og bremselengden.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Teoriprøve imorgen! Formel
Men det mest spennende er:
Hvordan gikk det med teoriprøven i dag?
Hvordan gikk det med teoriprøven i dag?