Hvilken kjølevæske

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Hvilken kjølevæske

Legg inn av Toalmar »

Har akkurat startet med klargjøring av sykkelen for sesongen, og har tappet av kjølevæsken. Skal skifte denne da det står den skal skiftes ut hvert 3. år. Det står ingen ting i boken om hvilken type det skal være på den.
Så da kommer tusen kroners spørsmålet, hvilken sklal jeg velge?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Hvilken farge var den du tappet av? Ikke blande rød/orange/gul med blå/grønn. Var den blå den du tappet av, fortsett med det. Konsentrert vare blandes 50/50 med vann

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Toalmar »

Den som jeg tappet av var grønn

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Da fortsetter du bare med grønn eller blå.
Den røde, gule eller oransje er spesialdesignet for lettmetall. Skule du byttet til denne burde du skylle systemet med vann først. Disse to typene skal ikke blandes. Men fortsett med grønn eller blå med god samvittighet, og bland med 50% vann.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Kjellrf »

kjellv skrev:Da fortsetter du bare med grønn eller blå.
Den røde, gule eller oransje er spesialdesignet for lettmetall. Skule du byttet til denne burde du skylle systemet med vann først. Disse to typene skal ikke blandes. Men fortsett med grønn eller blå med god samvittighet, og bland med 50% vann.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Den blå/grønne er nok også spesialdesignet for lettmetall. For 40 år siden var de ofte ikke det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av AJ »

Forskjellen på rød og blå/grønn er levetiden på væska. Opp til 5 år for den røde, og opp til 2-3år for den blå/grønne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Voksen »

Synes også at det burde stått klarere hvilken farge som gjelder på kjølevæska, både på påfylling og i instruksjonsbøker.

En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?

Det finnes ekstra dyre væsker som kan blandes med begge deler. Jeg fikk det til bilen min da verkstedet bare brukte den.

Hvis du blander vanlig blå og rød vil du få en reaksjon som gjør at kjølevæsken blir grøt/gjørme og ubrukelig. Har ikke gjort denne erfaringen selv, men kjenner de som har gjort det.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av cannon »

Sjekk manualen til sykkelen og bruk det som er spesifisert.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Jompa »

Voksen skrev:Synes også at det burde stått klarere hvilken farge som gjelder på kjølevæska, både på påfylling og i instruksjonsbøker.

En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?

Det finnes ekstra dyre væsker som kan blandes med begge deler. Jeg fikk det til bilen min da verkstedet bare brukte den.

Hvis du blander vanlig blå og rød vil du få en reaksjon som gjør at kjølevæsken blir grøt/gjørme og ubrukelig. Har ikke gjort denne erfaringen selv, men kjenner de som har gjort det.
Hvorfor har nye biler grønn kjølevæske da, når omtrent alle har aluminiumstopp ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Kjellrf »

Voksen skrev: En av viktigste forskjellene er at den røde er for aluminiumstopper. Blå kjølevæske tærer fortere på aluminiumstopper. Levetiden er jo også forskjellig, men hvem er det som skifter kjølevæske anne/tredjethvert år?

.
Den blå du får kjøpt i dag, er for aluminiumstopper. Det var værre for 40-50 år siden, da fikk man kjøpt blå som ikke var beregnet for aluminiumstopper.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av gorbys »

Grunnen til at det ikke står farge i instruksjonsboka er fordi forskjellige produsenter kan ha forskjellige standarder, ei grønn kjølevæske fra en produsent trenger ikke å ha samme egenskaper som grønn kjølevæske fra en annen produsent. Så derfor står det som oftest bare at du skal fylle ny kjølevæske, ikke hvilken farge. Skal du bytte kvart 2.år så kjøper du en vanlig kjølevæske, ikke en longlife. Enkelt og greit.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Toalmar »

Da ble det innkjøpt frostvæske idag. Først ble annlegget skylt igjennom med noen liter varmt vann, før ny væske ble fylt på

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Da antar jeg at skylling innebar å fylle kjølesystemet med vann, starte motoren og la den bli så varm at termostaten åpner og sirkulerer også i radiator, og tappe av alt vann til slutt?

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av Toalmar »

Nei så grundig hadde jeg ikke mulighet til ettersom motor ikke kan startes opp nå. Motor har stått uten radiator og diverse slager demontert noen dager og ut i fra mengden jeg har fått ut av væske stemmer nok den med hva systemet tar.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken kjølevæske

Legg inn av kjellv »

Det går sikkert bra.
Det er gjerne i motoren man ikke får tømt skikkelig. Det ligger gjerne igjen litt kjølevæske i vannpumpen, slanger og kjølekanaler. Radiatoren tømmer seg gjerne helt, i hvert fall hvis det er tapping i bunnen av denne. Derfor bør en skikkelig skylling med start og varmkjøring gjøres hvis du skal bytte kjølevæsketype.

Svar