Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså...
Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... ?
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså...
Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Joda, dersom det er EK-kjede, er det bra greier. EK var orgialmontert på ZZR1400.AJ skrev:@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså...
Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... ?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Afam leverer også 3d kjeder. Design og lav vekt er de viktigste forskjellene, i følge importør.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
For de som synes vitenskapelige artikler er artige; her en om kjedesmøring:
http://eprints.whiterose.ac.uk/4869/1/leepm7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eprints.whiterose.ac.uk/4869/1/leepm7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7002
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Leste det meste av artikkelen, interessante resultater.
Litt underlig at dryppsmøring gir minst strekking, men større slitasje på drevene.
Litt underlig at dryppsmøring gir minst strekking, men større slitasje på drevene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Ny kjedesmører jeg ikke har lest noe info om før i dag.
Produsert i Slovenia, kan det virke som. Samme land som lager Gorenje kjøkkenutstyr og Acrapovic og Wings eksos :).
Må vel være bra saker da, tenker jeg .
Edit:
Ikke Slovenia, men Slovakia, så jeg nettopp på kontaktinfosiden deres...
Cobrra smøreren ser ut til å være laget av solide materialer. Ser bra ut gjør det også.
Mer å lese her:
http://www.cobrra.sk/en/nemo-2-device-l ... uad-chains
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4U_T_YYthvc[/video]
Eneste jeg ble litt usikker på er om den er semi- eller helautomatisk...
Produsert i Slovenia, kan det virke som. Samme land som lager Gorenje kjøkkenutstyr og Acrapovic og Wings eksos :).
Må vel være bra saker da, tenker jeg .
Edit:
Ikke Slovenia, men Slovakia, så jeg nettopp på kontaktinfosiden deres...
Cobrra smøreren ser ut til å være laget av solide materialer. Ser bra ut gjør det også.
Mer å lese her:
http://www.cobrra.sk/en/nemo-2-device-l ... uad-chains
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4U_T_YYthvc[/video]
Eneste jeg ble litt usikker på er om den er semi- eller helautomatisk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7002
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Ut ifra delelista ser den veldig enkel ut, en beholder med ett justerbart luftinnslipp som man må huske på å stenge ved parkering.
Filmen tyder på samme sak.
Filmen tyder på samme sak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Kjøpte biltema sin kjedespray( eg brukte alltid wd 40 før) det la seg jo ett sjukt klisset lag over kjedet?-..- er dette normalen eller får en barre vaske av igjen?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
En god kjedespray skal, slik jeg vurderer det, legge et litt klissete lag smøring på kjedet. Et ikke altfor tykt lag som hefter godt. Dette vil gi god smøring over en passe lang tid/kjørestrekning til bl.a. 0 eller X ringene i kjedeleddene.SverreOlsen skrev:Kjøpte biltema sin kjedespray( eg brukte alltid wd 40 før) det la seg jo ett sjukt klisset lag over kjedet?-..- er dette normalen eller får en barre vaske av igjen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Sted: Talgje
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Da gjør den vell jobben sin da
Normalt sett når eg brukte wd 40 ble det smørt opp hver 100-200 km c. Noelunde etter hver tur, og dreva var fine dem de 12 k km eg kjørte på de :-)
Normalt sett når eg brukte wd 40 ble det smørt opp hver 100-200 km c. Noelunde etter hver tur, og dreva var fine dem de 12 k km eg kjørte på de :-)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Monterte Tutoro automatic chainoiler på KTM'en etter noen få tusen kjørte km. og tror bestemt at dette ha hjulpet mye på levetiden til kjede og drev etter snaue 22K etter første sesong med nye sykkel.-
Satser på i hvert én sesong til med originalt kjede og drev :) .
Satser på i hvert én sesong til med originalt kjede og drev :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Salaren
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 nov 2015, 17:03
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
- Sted: Vest-Agder
Rense kjede
Fordi kjedet på min Kawasaki 750 LTD var for langt så åpnet jeg låsen og tok kjedet av for å kappe av 2 løkker. Jeg tok likegodt av hele bakhjulet slik at jeg kunne få rengjort og fjernet tykk olje/grease på bakgaffel, drev og felg såvel og brukte da ei fille dyppet i grillveske som jo er som parafin og regne. Det ble rent og fint etter litt gniing og bytting av filler.
Men så var det kjedet da. Jeg ser dette er et o-ringskjede som er rimeligt seigt og lurer nå på om jeg bare skal legge hele kjedet i en boks og fylle på med grillvæske slik at kjedet kan ligge der over natten slik at skitten kan få løst seg opp eller vil denne behandlingen være skadelig med tanke på at grillvæske vil trenge inn i kjedet og fjerne smøringen der. Tenkte uansett og smøre opp etterpå med kjedesprayen til Biltema som jeg ellers med godt resultat bruker på mine andre MC'er.
Jeg har ellers på svært trege, korroderte og dårlig vedlikeholdte kjeder til annleggsredskaper o. lign tatt disse av og faktisk kokt dem i motorolje en halv times tid, regner med temperaturen sikkert da er rundtom ettpar hundre grader og etter slike behandlinger blir kjedene skikkelig rene og fine men regner med en slik behandling kan være skadelig for O-ringene på et MC kjede, eller..?
Hva tror dere.
Men så var det kjedet da. Jeg ser dette er et o-ringskjede som er rimeligt seigt og lurer nå på om jeg bare skal legge hele kjedet i en boks og fylle på med grillvæske slik at kjedet kan ligge der over natten slik at skitten kan få løst seg opp eller vil denne behandlingen være skadelig med tanke på at grillvæske vil trenge inn i kjedet og fjerne smøringen der. Tenkte uansett og smøre opp etterpå med kjedesprayen til Biltema som jeg ellers med godt resultat bruker på mine andre MC'er.
Jeg har ellers på svært trege, korroderte og dårlig vedlikeholdte kjeder til annleggsredskaper o. lign tatt disse av og faktisk kokt dem i motorolje en halv times tid, regner med temperaturen sikkert da er rundtom ettpar hundre grader og etter slike behandlinger blir kjedene skikkelig rene og fine men regner med en slik behandling kan være skadelig for O-ringene på et MC kjede, eller..?
Hva tror dere.
Sist redigert av AJ den 09 feb 2016, 22:52, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet denne til Sprocket science tråden. Passer bra her.
Begrunnelse: Flyttet denne til Sprocket science tråden. Passer bra her.
Salaren
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)
Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6975
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Legg heller kjedet i diesel. Renser like bra, er billigere og skader ikke o-ringene.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Parafin, men maks 20min skal det være ekspokert.
Dette er ifølge Service Manual ZZR1400
Det betyr at ved lengre eksponering foreligger det en fare for uttørring og sprekkdannelser i O ringene.
Dette er ifølge Service Manual ZZR1400
Det betyr at ved lengre eksponering foreligger det en fare for uttørring og sprekkdannelser i O ringene.