Import fra Polen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
aledah4
Innlegg: 17
Registrert: 14 jun 2015, 18:05
Motorsykkelen din: Honda Cbr 600 F 04
Sted: Fredrikstad/ Stavanger

Import fra Polen?

Legg inn av aledah4 »

Hei. Har i tenkt til å få importert en mc i år da jeg ser at det i mange tilfeller er mye å spare. Har sett på priser både i Sverige og Tyskland. Men så kom jeg over en polsk annonseside og fant ut at prisene der er enda lavere. Har også en kompis i Polen som kan hjelpe meg med kommunikasjon og diverse.

Har tenkt meg en Kawasaki z 1000 03-06 eller Suzuki Sv 1000s 03-05. I sommer så jeg at disse i ok til god stand ligger på mellom 60-70 k.

http://otomoto.pl/oferta/kawasaki-z-kaw ... yhbrw.html Bare for å illustrere

Etter mine beregninger og kalkulatoren til toll.no vil prisen på disse komme på ish 40k +/- ink alle avgifter!! Noen som har erfaring og innspill?

Mvh. Alex

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Import fra Polen?

Legg inn av MGR1 »

Eksosanlegget ser ikke originalt ut. Da har du umiddelbart et problem, siden dette vil trigge støytest. Ellers er det helt kurrant å importere fra Europa. Du må ha det opprinnelige registreringsdokumentet (i original), og et salgsdokument som sier at du er eier. Europeisk modellkode i reg.papirene er også veldig viktig. Alternativt hvis du får tak i CoC-papir (Europeisk konformsertifikat) er dette fullgodt.

Du MÅ stoppe på grensa og importdeklarere sykkelen. Du kan da betale momsen med en gang, eller få noen dager på deg. Deretter er det opp til deg å bestille time for visning. Når visningen er OK får du med et papir som skal du skal tilbake til tollvesenet med, for å betale engangavgift. Deretter er det tilbake til Vegvesenet for å få skilt.

Brukeravatar
aledah4
Innlegg: 17
Registrert: 14 jun 2015, 18:05
Motorsykkelen din: Honda Cbr 600 F 04
Sted: Fredrikstad/ Stavanger

Re: Import fra Polen?

Legg inn av aledah4 »

Takk for godt svar. Tror det blir import på meg da ja, er jo mye å spare :-)

Er faktisk ganske sikker på at dette er original eksos ;-) Men som sagt var det bare for å vise et eksempel.

Svar