Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Gutenberg
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2015, 20:35
Motorsykkelen din: Cbx750f 1986

Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av Gutenberg »

Hei!

Har et problem jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med. Som nevnt i topptekst har jeg et startmotor problem. Sykkelen det gjelder er en cbx750f fra 1986. Kjøpte sykkelen for noen uker siden med defekt startmotor. Fikk beskjed av selger om at det var børstene som var problemet. Googlet i vei og klarte å spore opp riktige(?) børster i England. Børstene kom og ble montert. Satte den på plass og vrei om nøkkelen. Starteren fungerte som den skulle i ca 30sek før den ga seg. Fikk bare en klikkelyd i releet så jeg demonterte starteren for å se om det var den som var problemet. Det var det, hele huset var fylt med børstestøv. Alle 4 børstene var pulverisert..

Spørsmålet blir da: Hvorfor spiste den opp børstene????

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: startmptor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av Kjellrf »

Kast evt riper i ankeret.

Beste fall overhalbart, men ankeret må dreies av noen som veit hva de gjør. Kan være enklere og billigere med ny starter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Gutenberg
Innlegg: 3
Registrert: 05 des 2015, 20:35
Motorsykkelen din: Cbx750f 1986

Re: Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av Gutenberg »

Takk for svar Kjell! Skal prøve å levere den inn hos en kar i bygda som driver med slike ting på mandag. Om jeg hadde funnet en ny starter hadde jeg kjøpt den.. Leter på ebay, Norge og Sverige, ingen treff så langt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av Kjellrf »

Tips: startmotoren kan ryke hvis du bruker "billigbatterier", fordi de gir lavere startspenning/strøm = mindre kraft når du skal starte, enn originalbatteriet. Yuasa's originalbatteri gir 30% mer startstrøm enn vanlige batterier med samme Ah.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av kjellv »

Kjellrf skrev:Tips: startmotoren kan ryke hvis du bruker "billigbatterier", fordi de gir lavere startspenning/strøm = mindre kraft når du skal starte, enn originalbatteriet. Yuasa's originalbatteri gir 30% mer startstrøm enn vanlige batterier med samme Ah.
Det er helt korrekt!
Et dårlig/svakt batteri tar knekken på starteren, og en dårlig starter kan ta knekken på et godt batteri.
Ikke uvanlig at vi må bytte både starter og batteri samtidig da begge er defekt.
Men, børstene blir ikke nedslitt etter 30 sek selv med dårlig batteri, her må det være noe annet som gjør det.

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: Startmotor som spiser børster. Hjelp!!

Legg inn av arimanni »

Hadde samme problem på en sykkel jeg hadde, endte opp med å bytte motor. Ikke hatt noen problemer med startere etter det. Men hører med til historien at den motoren var tung å tørne, men det er som sagt worst case.

Svar