Hva tenker folket om dette?
Min første tanke er at dette vil bety døden for lett-MC her i landet...
Og dermed også rekrutteringen til tung-MC lappen, antakelig ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Dette vil nok medføre at rekruttering til mellomtung og tung blir svært mye lavere enn det er i dag. Som en ringvirkning av dette, vil det også bli stadig færre trafikkstasjoner med sensor for MC-førerkort, og derfor ennå vanskeligere å kjøre opp på MC.
En annen viktig funksjon A1-førerkortet har er at det løser transportbehovet for veldig mange unge elever på videregående skoler. Jeg vil tro at omtrent halvparten av de 125cc sykler jeg har solgt de to siste årene brukes daglig til og fra skole, også på vinterhalvåret. Salg og montering av piggdekk på 125cc sier mye om dette! Dette er ofte elever som ikke har andre transportalternativ, der kollektivtransport ikke er mulig/ikke finnes. Avstandene gjør også at moped er et uaktuelt alternativ.
Men jeg vil nok tro at dette ikke er opp til det Norske byråkratiet og avgjøre. Førerkortbestemmelsene er satt av EU-parlamentet, og her på berget har vi nok ikke mye vi skulle sagt om det.
Dette er bare journalister som har tatt til litt ut av kontekst. Vegdirektoratet inrømmer bare såvidt at de lefler med tanken, det er ikke engang laget et høringsnotat på saken, så her tror jeg vi kan slappe av. Hadde de bare styrket mopedkursingen litt og fått flere av disse suicidale scooterførerne til å ha på seg noe annet en tights og tøysko hadde jeg blitt veldig glad :)
Lasse Liten skrev:Dette er bare journalister som har tatt til litt ut av kontekst.
Skal ikke se bort fra at du kan ha litt rett i dette, men jeg blir likevel skeptisk (selv som journalist... ) når jeg får servert nyheter som dette.
Men ser ikke bort fra at vi "reddes" av EU slik at idéene Vegdirektoratet-folkene leker med, ikke blir satt ut i livet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering