Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Jeg tenker ofte på mye rart når jeg kjører hjem på motorsykkeln fra jobb, og idag endte jeg opp med å fundere litt rundt R-sykler.
Dagens R-sykler (Panigale, GSX-R etc.) er jo banesykler som det er lov å kjøre på vei. Det vil si at de er ikke veldig komfortable eller praktiske i hverdagen for gjennomsnitts-føreren. Joda, det er sikkert noen som er komfortabel hele dagen på en R-sykkel, men hvis man legger godviljen til så kan man vel være enige i at R-sykkel ikke akkurat er bygd for komfort.
Hvis man ønsker en sportslig sykkel med litt aggressiv sittestilling samt kåpe så kommer man ned på en Sportstourer. Noe som er en utdøende rase pga ADV syklene. En sportstourer er jo ofte relativt tung, og veldig praktisk. Turkoffert fester, stort sete ++
Påstanden min er at gapet mellom en R-sykkel og en sportstourer er for stort. Hva med en sportssykkel? Ikke R-sykkel eller sportstouring sykkel, men en sykkel som er nesten like lett og rask som en R-sykkel men med mer avslappet ergonomi. For eksempel en Panigale med behagelig knevinkel, mindre foroverlent og et sete som er komfortabelt. Det nærmeste jeg har kommet er de gamle Supersport syklene fra Ducati:
På øyet så ser de mer komfortabel ut enn dagens Panigale (mindre foroverlent). For ordens skyld så kaller Ducati sine R-sykler for "Superbike" nå, mens den som er avbildet er en "Supersport" som de ikke har som modell i dag (korriger meg gjerne hvis det er noen Ducatifanatikere som leser).
For å dra Ducati resonnementet litt lengre: Dagens Panigale er mer komfortabel enn 848'n som var forgjengeren i "Superbike" kategorien. Hvis Ducati hadde videreført "Supersporten" så kan man anta at den ville vært enda mer komfortabel?
Hva mener dere, mangler det et segment i dagens marked? Kunne du tenkt deg en komfortabel "R-sykkel"? En Panigale man kan kjøre en helgetur på uten å oppsøke kiropraktor etterpå?
Dagens R-sykler (Panigale, GSX-R etc.) er jo banesykler som det er lov å kjøre på vei. Det vil si at de er ikke veldig komfortable eller praktiske i hverdagen for gjennomsnitts-føreren. Joda, det er sikkert noen som er komfortabel hele dagen på en R-sykkel, men hvis man legger godviljen til så kan man vel være enige i at R-sykkel ikke akkurat er bygd for komfort.
Hvis man ønsker en sportslig sykkel med litt aggressiv sittestilling samt kåpe så kommer man ned på en Sportstourer. Noe som er en utdøende rase pga ADV syklene. En sportstourer er jo ofte relativt tung, og veldig praktisk. Turkoffert fester, stort sete ++
Påstanden min er at gapet mellom en R-sykkel og en sportstourer er for stort. Hva med en sportssykkel? Ikke R-sykkel eller sportstouring sykkel, men en sykkel som er nesten like lett og rask som en R-sykkel men med mer avslappet ergonomi. For eksempel en Panigale med behagelig knevinkel, mindre foroverlent og et sete som er komfortabelt. Det nærmeste jeg har kommet er de gamle Supersport syklene fra Ducati:
På øyet så ser de mer komfortabel ut enn dagens Panigale (mindre foroverlent). For ordens skyld så kaller Ducati sine R-sykler for "Superbike" nå, mens den som er avbildet er en "Supersport" som de ikke har som modell i dag (korriger meg gjerne hvis det er noen Ducatifanatikere som leser).
For å dra Ducati resonnementet litt lengre: Dagens Panigale er mer komfortabel enn 848'n som var forgjengeren i "Superbike" kategorien. Hvis Ducati hadde videreført "Supersporten" så kan man anta at den ville vært enda mer komfortabel?
Hva mener dere, mangler det et segment i dagens marked? Kunne du tenkt deg en komfortabel "R-sykkel"? En Panigale man kan kjøre en helgetur på uten å oppsøke kiropraktor etterpå?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
En R-sykkel med bar risers og komfortsete?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Joda, men da er vi med en gang på en MacGyver løsning/Frankenstein bygg. Bremseveskebeholder som stanger i vindskjermen og et sete som gjør kneposisjonen på tanken rar.mortenolb skrev:En R-sykkel med bar risers og komfortsete?
Du er jo selv over gjennomsnittet høy. Ville du kjøpt en versjon av GSX-R som var bygd som en mellomting mellom en banesykkel og en sportstourer?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Nei, jeg tror jeg hadde kjøpt en GSX-R som den skal være. Synes den virka ganske mye mer komfortabel enn de andre R-syklene jeg har sitti på. Har du prøvd å sitte på den? Bedre sittestilling derCutless skrev:Joda, men da er vi med en gang på en MacGyver løsning/Frankenstein bygg. Bremseveskebeholder som stanger i vindskjermen og et sete som gjør kneposisjonen på tanken rar.mortenolb skrev:En R-sykkel med bar risers og komfortsete?
Du er jo selv over gjennomsnittet høy. Ville du kjøpt en versjon av GSX-R som var bygd som en mellomting mellom en banesykkel og en sportstourer?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Sånn sett vil jeg påstå at Z1000SX er mer hva han spør etter, men såvidt jeg forstår så er det ikke helt det han spør etter.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Nja, tanken er god, men jeg ser på den som en ADV sykkel uten offroadegenskaper. Samme som Multistrada.Tommas skrev:S1000XR?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Jo, nå nærmer vi oss, men det er fremdeles en sportstourer.mortenolb skrev:Sånn sett vil jeg påstå at Z1000SX er mer hva han spør etter, men såvidt jeg forstår så er det ikke helt det han spør etter.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Mulig den SuperDuke GT-tingen er noe i nærheten av hva du er ute etter?
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Fortsatt klassifisert som en sportstourer, men GSX-S1000F er vel kanskje enda litt nærmere dit du vil enn Z1000SX? Kåpeversjonen av GSX-S1000..
Sist redigert av mortenolb den 01 okt 2015, 16:18, redigert 1 gang totalt.
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Skjønner godt hva du mener.
Vi er kanskje mer over på noe slikt?
http://www.bmwmotorcycle.com/2016_bmw_r ... mation.htm
Vi er kanskje mer over på noe slikt?
http://www.bmwmotorcycle.com/2016_bmw_r ... mation.htm
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Der traff du spikern på hodet. Den er fremdeles en sportstourer, men veldig nært det jeg savner. Den burde hatt litt mer HK samt kvitta seg med det grusomme analoge speedometeret. Jeg skjønner ikke hvordan de kan gå for analogt speedometer og digital turteller...
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23208
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
Det var dne første sykkelen jeg også kom på. Altså den BMW'en som Tommas linker til. Men vi snakker om en 1200cc her med 125HK'er. Momentet er nok ganske heftig vil jeg tro. Sånn rent effektmessig vil nok kanskje Speed Triplen lett holde følge med denne, men min subjektive mening er at BMW'en er overlegen når det kommer til dempere og elektronikk ellers. Altså hvis man finner den samme elektronikken der som i min.
Ellers så synes jeg Kawa 1000SX er en veldig flott sykkel i det segmentet, men den blir som sagt litt stor og tung kanskje...?
Hvis det eneste ankepunktet til BMW'en er analogt speedometer og digital turteller så tror jeg at jeg ville prøvd og venne meg til dette.
Ellers så synes jeg Kawa 1000SX er en veldig flott sykkel i det segmentet, men den blir som sagt litt stor og tung kanskje...?
Hvis det eneste ankepunktet til BMW'en er analogt speedometer og digital turteller så tror jeg at jeg ville prøvd og venne meg til dette.
Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?
[quote="Bjerknez"] men min subjektive mening er at BMW'en er overlegen når det kommer til dempere og elektronikk ellers. Altså hvis man finner den samme elektronikken der som i min. quote]
Overlegen over hva da? All elektronikk i forhold til alle andre sykler?
Overlegen over hva da? All elektronikk i forhold til alle andre sykler?