Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av TomB »

Definer hårnålsvinger :[-o<

Er ikke morsomt å KJØRE, det jeg definerer som hårnålsvinger, men selvfølgelig ofte fine ting å se :thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Bilde

Det er en hårnål les=definisjonen

Jeg kjører med racing dress, pukkel på ryggen, kne pucker og toe sliders. Å du vil ikke tro så mye "drit" jeg har fått pga valg og look. :lol desto gøyere er det å kjøre dreta av de på svingete vei :thumleft

Note4

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

"Min definisjon" av hårnålssving er en relativt snever sving hvor inngang og utgang er tilnærmet parallell.

Den skal ikke være mye mer åpen en denne før jeg ikke lenger definerer den som hårnålssving.
Men fortsatt morsomme å kjøre :prf

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 2rwr5v.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av AJ »

Kan jo ikke diskutere dette med hårnålsvinger uten å ta med opplysninger om begrepets opprinnelse, nemlig hårnålen... :P :p :

https://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rn%C3%A5l" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av hakhap »

Flanker skrev:Hårnålene i seg selv er nå en ting, og ja de er moro å kjøre når man får skikkelig flyt gjennom dem. Men de akkompagneres ofte av fantastisk landskap, og det gjør opplevelsen fullendt for min del. Liker dem, men skulle gjerne sett at det ble ryddet en del vegetasjon rundt de stedene vi har dem i hopetall her til lands. Ofte er det såpass overgrodd at man ikke har sikt og derfor må ta det overpent i tilfelle møtende trafikk i utgang av svingen.

Nei, ta med Tuono'en til nærmeste sted der du har min. 5 av dem på rad. Kjør opp og ned en 5-6 ganger og se om du ikke finner flyten. Brått begynner du å like det! :thumleft

Klart det skal prøves og øves litt med Tuonoen :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av freddy123 »

Hårnåler er greit , også veldig ålreit siden jeg ikke kjører det altfor ofte og at det somregel er pent landskap ved siden av ...

Men for min del så liker jeg svinger som ikke er like skarpe som hårnålsvingene for da kan jeg holde bedre flyt høyere tempo og kose meg igjennom svingene . Med hårnåler så blir alt mere masete og det blir gass ut bremse hardt inn så bånn pinne ut frem til neste så bremse brått igjen. Dette er for meg ikke like digg som og helder slippe litt på gassen før en slakere sving så gi bånn gass ut og slippe igjen uten og trenge og bremse ned til 2 gir fordi veien kroker seg så jævlig at man må holde litt lav fart for å klare svingen .

Og verdensmesterne her inne som mestrer disse i høy fart priser vel rett igjennom hårnåler i 5 giret uten noe brems og holder flyten som faen :)

Tror aldri hårnåler blir min største favoritt , jeg heller mer mot svingete småveier gjerne langs fjorden med fin utsikt som kroker seg bortover og følger landskapet på land :)

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av mekkern »

Lurer på om noen kan finne glede i disse veiene -Spesielt nå med midtrekkverk...og bobiler... :lol

https://www.google.no/maps/@60.982281,1 ... 6656?hl=no
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

Bilde
hakhap skrev:Siden vi leste om og etterpå så at Lordy byttet sykkel for bla ikke bli fra kjørt i hårnålsvinger så lurer jeg på hva som er så moro med disse?
Har ennå ikke prøvd meg på noen virkelige hårnålsvinger med Tuonoen, men kjørte Trollstigen med Shadowen i nok så langsom tempo.
Er det her traktor folket finner sin glede for det er hva disse er bygget for? eller har jeg bare ikke sett lyset ennå?
Bare så det er sagt: Det er Passo delo Stelvio som er hårnål-kongen. Trollstigen med sine 11 blir liksom ikke noe efter å ha passert Stelvio som har nesten ti ganger så mange. Bare dette ene bildet viser 19 hårnålsvinger.

Dernest: ADVsykler (av BMW 12GS-typen) er godt egnet. Man sitter oppreist og kan se om det kommer noen i mot, både opp og ned. Det gir høyere fart.

Nest sist: Hårnålsvinger finnes bare der hver det er veldig bratt, smalt og terrenget egentlig ikke er egnet for å bygge vei. Derfor er det ofte kule steder. Se hvor bratt fjellet er på vei opp Stelvio her; bildet tatt klokken syv om morgenen i oktober.

Til slutt: Efter 100 hårnålsvinger er man lei. I det minste er jeg det. Men man lærer å beherske sykkelen når man skal ta hårnålsvinger med 15% stigning i svingen.

Altså: Kombinasjonen av at det er svært utfordrende å kjøre en stor sykkel i gangsfart rund en hårnål mens man forsøker å se efter motgående trafikk og det er 15% stigning så ett øyeblikks uoppmerksomhet gjør at du kveler motoren (og velter innover!), og at stedene er stilige, det er summen som gjør at man snakker om hårnåler.

Tror jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Fytti rakkern, jeg som har skrevet så alle kan lese at du er en trivelig fyr, så kaller du meg ei pyse.
Det er ikke pent gjort.

Det kan jo være artig med et par hårnåler i ny og ne, men det er egentlig mest bare mas. Nesten-hårnåler er mye bedre.
Jeg har en strekning på 7 km grusvei 10 min hjemmefra, med 7-8 hårnåler ... det kan være litt artig av og til.
Men kanskje ikke for alle ... det var et par fyrer en gang, på en GS og en explorer, som klagde over noen flotte grusveier .... men det hadde vistnok mest med syklene å gjøre :lol

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Fytti rakkern, jeg som har skrevet så alle kan lese at du er en trivelig fyr, så kaller du meg ei pyse.
Det er ikke pent gjort.

Det kan jo være artig med et par hårnåler i ny og ne, men det er egentlig mest bare mas. Nesten-hårnåler er mye bedre.
Jeg har en strekning på 7 km grusvei 10 min hjemmefra, med 7-8 hårnåler ... det kan være litt artig av og til.
Men kanskje ikke for alle ... det var et par fyrer en gang, på en GS og en explorer, som klagde over noen flotte grusveier .... men det hadde vistnok mest med syklene å gjøre :lol
Pöh, jeg tror ikke for et sekund at du ikke hadde kost deg nedover der :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Jeg var ikke veldig glad i hårnåler selv når jeg kjørte R... Men det var langt mere frykt, ikke mestret eller knølet veldig å mistet all flyt i svingene som gjorde at jeg unngikk disse, eller valgte å kjøre de i sneglefart.

Så kom vi på tur nedover i hårnål land. Å da er det bare en ting å gjøre. Lære seg å kjøre svingene så godt som mulig. Å gå fra å sky hårnåler, til å like de, til faktisk å ville ha mest mulig av de. Ja den overgangen er stor. Å dette var med R sykkel. Det er LANGT bedre, lettere og enda mer gøy å kjøre med traktor.
Så at folk stiller seg spørsmålet med hva som er så fantastisk. Ja det støtter jeg også! Jeg har vært der så uendelig mange ganger selv. Men nå, nå har jeg blitt gammel nok til å skjønne hva som er best egnet til hvilket formål. Blir ikke en ny R sykkel i huset her før fjordparken i haugesund åpner :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

I Trollstigen er de største utfordringene, spesielt oppover, alle turistbussene og bobilene. Du ser dem ikke før du er langt inn i svingen, ofte for langt til at det blir plass å møte dem. Spesielt bussene må bruke hele veibredden for å klare svingene, og for å se dem må du vri hodet nesten bak-fram for å se hva som kommer mot svingen. Bobiler kan være like ille. Mange sjåfører i disse har nesten panikk, og lurer på hva i h..... de har klart å rote seg inn i mens de prøver så godt de kan å manøvrere disse vanskapningene så nær midt på veien de klarer. Vanskapninger...fordi i mange av disse sitter sjåføren langt inne i bilen og har problemer med å se for seg hvor stor bilen egentlig er. De tror vanligvis at den er mye større enn den er. De som ikke har panikk, er ofte mye mer opptatt av utsikten og filming/fotografering enn av bilkjøring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:
ojda skrev:Synes man ikke dette er gøy å kjøre/utfordre, er det forde man er "redd for svinger" :-k :-)å

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... v7zah2.jpg[/img]
Fytti rakkern, jeg som har skrevet så alle kan lese at du er en trivelig fyr, så kaller du meg ei pyse.
Det er ikke pent gjort.

Det kan jo være artig med et par hårnåler i ny og ne, men det er egentlig mest bare mas. Nesten-hårnåler er mye bedre.
Jeg har en strekning på 7 km grusvei 10 min hjemmefra, med 7-8 hårnåler ... det kan være litt artig av og til.
Men kanskje ikke for alle ... det var et par fyrer en gang, på en GS og en explorer, som klagde over noen flotte grusveier .... men det hadde vistnok mest med syklene å gjøre :lol
Pöh, jeg tror ikke for et sekund at du ikke hadde kost deg nedover der :mk
Nei det gjør jo ikke jeg heller.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg ser ikke greia med at hårnåler skal være så artig, moroa er passe krappe svinger som man får gitt bra med gass ut av og med god flyt.

Svar