Hjelmer- utvider seg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Hjelmer- utvider seg?

Legg inn av largim »

Jeg er på utkikk etter en ny hjelm, og endte opp med å foretrekke Caberg Duke, da jeg ønsket ny hjelm med solvisir, pinlock, som ikke var altfor dyr men samtidig trygg (åpningshjelm). Målte meg selv, og ligger på 58,5-59cm. De to hjelmene jeg har fra før er begge Medium (58).

Var å prøvde nye hjelmer idag, og synes dette var jævlig vanskelig. M var kanskje noe liten, mens L var bittelitt stor. Er det ikke slik at hjelmene utvider seg litt i pannen? Ønsker ikke at de skal være for små, men er vel nesten enda verre hvis den er stor, og blir større...

http://www.team-bergen.no/hjelmer/aapni ... m-solvisir" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Hjelmer- utvider seg?

Legg inn av Supradog »

De fleste hjelmer utvider seg ca en halv størrelse opp ved bruk. Ha på deg m størrelse i butikken i 10+ min og/eller til personalet blir irritert og kjenn etter om det er noen spesifikke området det stammer for mye. Jevnt trykk uten for mye press noe enkelt sted er tingen.
Husk at forskjellige hjelmprodusenter har litt forskjellig hodeformer de passer til noen ganger. Vask av putene i hjelmen fluffer de gjerne opp i orginal størrelse igjen også. En annen ting er at mange produsenter kjører færre skallstørrelser enn putestørrelser så f eks hvis butikken er snill/ man kjøper extra så kan du kjøre medium hake/sideputer og large panne/topp pute

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hjelmer- utvider seg?

Legg inn av E-strom »

Jepp - de utvider seg :thumleft

Hadde funnet passende hjelm, og selger spurte om "L" passet? Jo da, den er helt fin svarte jeg. Da skal du ha denne sa selger og ga meg størrelsen mindre.

Jepp det stemte - kjøpte "M" som var trang da og som nå passer helt utmerket :prf

NB: Ulike fabrikat har ulik form - og det samme gjelder vel oss kjøpere også, så du må prøve - målebånd er ikke nok...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Hjelmer- utvider seg?

Legg inn av largim »

Det er godt å høre, jeg gikk for størrelse medium. Satser på at den passer..

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Hjelmer- utvider seg?

Legg inn av Svein »

Jeg kjøpte Caberg Duke i XL. Ble fortalt at de skal utvide seg.Den erfaringa har ikke jeg med den hjelmen.
Holdt på å bli gal av presset.Merket ikke noe før etter ca 10mil.
Måtte til slutt frese ned ca 2mm over ørene.Hjelmen ble utrolig bra etter det.Kjørte 70mil uten problemer.

Svar