Risting ved bremsing , skiver??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av nordan »

Har en Honda cbr 900 RR 2001 den rister som om bremse skivene har kast ved nedbremsing , men når jeg sjekker kastet i dem ser jeg veldig lite kast??! dem er flytende skiver og har forsøkt å rengjøre ring festene mellom den faste delen og skiva sjekket at dem går ganske lett , styrelager virker bra har sjekket uten forhjul , har avballansert forhjulet , skiftet nye bremseklosser men uten at det hjelper , den har gått ca 3000mil så skivene ser lite slitt ut også , er det noen ideer om hva det kan være ? kan jo være skiver men tenke å høre om det var noen med erfaring om noe annet før jeg skifter skivene da jeg ikke kan finne noe annet for øyeblikket men dumt å skifte dem så er det noe annet??

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av Jarle »

Kraftige nedbremding å så står man f.eks på rødt lys med bremsen inne slik at klossene ligger på til det blir grønt lys kan muligens gjøre at man får kast i skiva? Skal ikke mye til før man merker kast. Jeg er ikke noen ekspert men det er i alle fall en teori. Kommer sikkert flere :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av norse900 »

Jeg skiftet skivene mine av samme grunn da jeg kjøpte sykkelen, men så heller ikke kast, -bare konstaterte at det MÅTTE være skivene som var problemet. Da jeg tok dem av viste det seg at den ene var ok, mens den andre var som en "kjegle". Når skiva lå på bordet var det ikke mulig å presse senteret i bordplata. Jeg ville ha satsa på at problemet er skiva om jeg var deg... Lykke til!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av nordan »

har nettopp kjøpt den så jeg vet ikke hva som kan ha skjedd men tenkt det har vært noen hardhente ved skifte av dekk det var nesten nye dekk på den foran , er det noen som vet om rimelige erstatnings skiver? vil helst ha så like orginalen som mulig liker ikke disse som er kantete utvendig , så har jeg et ønske om å ha sykklen mest mulig orginal

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av norse900 »

Jeg kjøpte på ebay (uk). Billig og bra men så er det ikke noe fancy med XJ900'n min heller... :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av Geiroe »

Hvis du vil være helt sikker, så kjøper du deg et mikrometer på Jula til ca.400.-. Da kan du måle runout på skivene, tipper du finner at det er for mye kast. Hvis du skifter dekk selv, slik som jeg gjør, er det lønnsomt å ta av skivene, så slipper du å ødelegge de. Fort gjort å være uforsiktig, når du har brytekamp med dekket.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av RuneMC »

Hva er tykkelsen på bremseskivene nå?

Du trenger et mikrometer for å måle nøyaktig.

Mine bremseskiver har når de er nye en tykkelse på 5,0x mm, og skal skiftes når de er slitt ned til 4,50 mm tykkelse. Nye klosser skal brukes når bremseskivene skiftes. Bremsevæske bør skiftes hvert 2.dre år, så ta det samtidig om du ikke er sikker på når det er gjort sist.

Litt skeptisk til eBay når det gjelder bremseskiver - det er noen få land i verden som kan lage skikkelig stålkvalitet - Japan, Sverige og Tyskland er blant de (Tyrkia kan det ikke, Kina kan det ikke) EBC skivene jeg kjøpte nå sist er laget i Tyskland. EBC brukes som erstatning for de originale også av MC-verksted fordi de koster halvparten av de originale uten å være dårligere kvalitet.
Sist redigert av RuneMC den 18 jul 2015, 10:43, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av simpson »

Du trenger IKKE mikrometer for å måle bremseskive. Ett skyvelære gir deg nøyaktighet på 1/10 millimeter og det er mer enn nok.
Men du finner ikke ut om det er kast i skiva med hverken mikrometer eller skyvelære.
Hvis du tar en pinne, ståltråd etc og holder inntil gaffelbenet og helt inntil skiva, snurrer deretter på hjulet mens du holder pinnen helt stille, vil med en gang konstatere om det er kast eller ikke.
Dette er idiotsikkert og helt gratis.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av kjellv »

På en brukt sykkel, også på din selv om kjørelengde ikke er avskrekkende, er det normalt at forfallet begynner å gjøre seg gjeldende. Det kan være vanskelig å finne direkte årsaker til slikt som ditt problem, kanskje nettopp fordi ikke noe er direkte feil.
Det kan være summen av mange litt slitte punkter som gir slike utslag. Har du litt ujevne skiver, halvslitt ikke balansert framdekk, trege bremsestempel, litt slakke i styrekrone og slitte sliteringer i gaffelbeIn? Da kan summen av alle disse små slitasjepumkter bli store og vanskelig å finne, kanskje fordi alle disse slitasje punktene egentlig kjennes helt fine ut :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av RuneMC »

@simpsoncVel, synes et mikrometer er praktisk og sikrest for å bruke skivene helt til "service limit", men ikke mer. Mine skiver er nå på 4,57 mm +/- 0,01mm. Med et skyvelær får man kun nøyaktighet på 0,10mm som er mye i denne sammenhengen - det sier seg igrunnen selv når forskjellen på ny kontra ferdig utslitt skive, er kun en halv millimeter.

Nå er det sikkert lagt inn en viss margin i anbefalingen om "service limit" og hvor ofte bremsevæske skal skiftes osv, men ønsker du egentlig å gå på akkord med det? Og samtidig gi argumenter til kreftene i EU som vil ha årlig periodisk kjøretøykontroll av MC?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av Lasse Liten »

Demonter bremseklossene, rengjør calippere godt og puss av glidepunktene på klossene. Smør opp med kobberpasta el. lign. fett og monter igjen, se om det hjelper. Dette er billig og enkelt. Vibrasjonen du forteller om kan likegodt stamme fra en klosse som ikke glir lett tilbake og ligger skjevt innpå skiven.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av simpson »

RuneMC skrev:@simpsoncVel, synes et mikrometer er praktisk og sikrest for å bruke skivene helt til "service limit", men ikke mer. Mine skiver er nå på 4,57 mm +/- 0,01mm. Med et skyvelær får man kun nøyaktighet på 0,10mm som er mye i denne sammenhengen - det sier seg igrunnen selv når forskjellen på ny kontra ferdig utslitt skive, er kun en halv millimeter.

Nå er det sikkert lagt inn en viss margin i anbefalingen om "service limit" og hvor ofte bremsevæske skal skiftes osv, men ønsker du egentlig å gå på akkord med det? Og samtidig gi argumenter til kreftene i EU som vil ha årlig periodisk kjøretøykontroll av MC?
Nå er det motorsykler og ikke romskip vi snakker om.
Hvis du måler med skyvelære og skiva er 4,5 mm eller 4,6 mm så vet du at de skal byttes.
Om de måler 4,6 mm med skyvelære eller 4.57 mm med mikrometer er jo bare flisespikkeri.
Men hvis du vil kaste vekk penger på ett mikrometer for å sjekke skivetykkelse så er det selvfølgelig helt opp til hver enkelt, men det er ikke nødvendig med mikrometer.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av TBI81 »

Få sykkel på depot, legg noe helt inntill skiva og snurr rundt. Da ser du fort.

PS husk å sjekk om calipterne trenger overhaling ..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av RuneMC »

simpson skrev:Hvis du måler med skyvelære og skiva er 4,5 mm eller 4,6 mm så vet du at de skal byttes.
Til grovmåling OK. Og du vil kunne eliminere at skivetykkelsen er for liten som en mulig feilkilde. Men, med min MC/min bremsebruk så slites de rundt 0,10mm pr 10 000 km. Vil si det er ganske uøkonomisk å bytte helt fine skiver med 4,60 mm tykkelse før tiden. Dermed liten investering (100,- for mikrometer) kan spare tusenlapper over tid.

Men, så kan man selvfølgelig bruke kreftene på å kjøpe billigst mulig skiver istedet... som ruster og slites raskere (pga dårligere stålkvalitet) som evt kan ha skjulte feil (pga billig produksjon, urenheter i stålet) osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Risting ved bremsing , skiver??

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev: Men, så kan man selvfølgelig bruke kreftene på å kjøpe billigst mulig skiver istedet... som ruster og slites raskere (pga dårligere stålkvalitet) som evt kan ha skjulte feil (pga billig produksjon, urenheter i stålet) osv...
Det er så bra argument :thumleft Dette er faktisk veldig viktig å få med seg.
Enkelte ting ser jeg som helt uaktuelt å kjøpe noe som helst annet enn originaldeler. Bremsedeler er ett av disse, men her kan man faktisk ha anledning å kjøpe seg opp til noe som er bedre enn originalt også.
Kvaliteten på ei bremseskive måles ikke i mikrometer. Den eneste kvalitets garanti du har er at enten motorsykkelens fabrikkant har godkjent varen t8l bruk på sine sykler, eller at de er produsert av en anerkjent fabrikant som driver stort sett bare med bremse deler (eks. Brembo) Det er lett å søke opp varene utenlands og handle på nett, men blir det veldig billig så er det som regel en god grunn til det.

Svar