Noen som kjenner seg igjen ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av Rune75 »

Tenker på valg av sykkel.

http://www.nrk.no/telemark/kjorelaerer_ ... 1.12400739" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av Bjerknez »

Tja... litt usikker på hva jeg mener egentlig....

Hovedproblemet er vel at folk kjører over evne og at det er derfor ulykkene skjer. Det er like farlig å komme ut for en ulykke med en lat cruiser som det er med en superduper RR sykkel.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av RuneMC »

I den aldersgruppen finner du både meg som starter sesongen i mars hvis mulig og kjører 20K +/- i løpet av sesongen, men du finner også en litt yngre kollega på jobben som ifjor kjøpte seg splitter ny F700GS og som kjørte totalt 1K med den i løpet av sommeren (vi sier sommeren og ikke sesongen, for det blir riktigere)

Vanskelig å generalisere.

Men at alt som kan krype og gå av MC-førere lar seg friste til kjøreturer når sommeren slår til for fullt det er udiskutabelt, og med varierende trening så har det lett for å bli en topp i statistikken da. Og har man f.eks. 20 år helt uten MC vil jeg sterkt anbefale å legge inn et par kjøretimer - men det blir det samme problemet som hos bilførere som kjører svært lite. Det å gjøre etterutdanning ut i fra individuelle ferdigheter obligatorisk er mer eller mindre "politisk selvmord"...

Et annet "fun fact" - 98% av MC-ulykkene skjer når det er fint vær og tørt føre. Bare 2% skjer i regnvær.
Så kan man filosofere
- er det fordi folk ikke vrir like mye på rulla og kjører med bedre marginer da?
- er det fordi det bare er 2% av motorsyklistene som kjører da?
- er det flere enn 2% av motorsyklistene som kjører, men de som kjører i regnet har gjennomsnittlig bedre erfaring/ferdigheter?
- osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av LordShaft »

Denne diskusjonen kommer en aldri til å bli enig om. Noen vil hevde at eldre folk får en del svekkede sanser, dårligere syn og har verre for å bevege seg eller reagere like kjapt som yngre mennesker.
Dette er jo de yngre veldig tidlig ute å hevder.
De eldre vil jo selvfølgelig kontre med at erfaring er langt viktigere, å gjør deg til en langt bedre sjåfør osv...

Hva vil en konkludere med? Jo det som heller mest i din favør. Også har du alltid en eller annen som stikker seg ut positivt ene eller andre veien som slår helt hull på det en nettopp har såtte å konkludert med :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av Jompa »

At vi som begynner å nærme oss "eldre" har både svekket syn, hørsel og reaksjonsevne er et faktum.
Jada, det finnes unntak, men de er få.
Erfaring er ikke nødvendigvis et gode, hvis man bruker erfaringa til å betrakte seg selv som verdensmester.
Og de aller fleste av oss, inkl meg selv er da vesentlig bedre sjåfører enn gjennomsnittet ?

Er ikke enig i påstanden i artikkelen om at større sykler er farligere enn lette.
Det er få ulykker med Goldwinger og andre i samme klasse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av LordShaft »

Vi er alle selvutnevnte verdensmestere i mer eller mindre grad, uansett hva vi måtte finne på å skrive her inne :roll

Når det kommer til ulykkes statistikk så har jeg ikke den helt store innsikten i diverse tall. Men føler lurer på om det hadde vært mulig å laget en statistikk i forhold til alder, kjørelengde, type sykkel osv.
Eller om dette allerede er gjort uten at jeg har fått det med meg. Alt annet vil jo bare bli synsing fra vår og andres side.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av simpson »

R sykler er jo de mest lettkjørt syklene.
De fleste tror de er problemet, men de veier minst, er lettstyrte, har lavt tyngdepunkt og er svingvillige.
Problemet er gamlinger som har fått bedre økonomi og kjøper seg sykler de alltid har drømt om og veier 250 +.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av Jompa »

Det finnes en statistikk i en eller annen tråd fra i fjor, der det går frem om det var singelulykker, møteulykker, rus ikke rus , alder m.m.
Om den også tok med type sykler husker jeg ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av LordShaft »

Det jeg syns er av interesse når det kommer til slik statistikk, når en finner ut litt mere håndfaste tall på hvem, hva, med, når og alder.

Uten at det blir noe annet enn spekulasjoner, så har jeg inntrykk av at den eldre garde er overrepresentert i alle ulykker.
Ikke mange år siden følte jeg det var motsatt, men kan den utvida kjøreopplæringen påvirke dette?
De eneste som vel kan svare på dette, men blir lite sannsynlig er vel havarikommisjonen til staten vegvesen

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av Snikkeren »

@LordShaft: Tipper det har en sammenheng med snittalderen på motorsyklister.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Noen som kjenner seg igjen ?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Denne diskusjonen kommer en aldri til å bli enig om. Noen vil hevde at eldre folk får en del svekkede sanser, dårligere syn og har verre for å bevege seg eller reagere like kjapt som yngre mennesker.
Dette er jo de yngre veldig tidlig ute å hevder.
De eldre vil jo selvfølgelig kontre med at erfaring er langt viktigere, å gjør deg til en langt bedre sjåfør osv...

Hva vil en konkludere med? Jo det som heller mest i din favør. Også har du alltid en eller annen som stikker seg ut positivt ene eller andre veien som slår helt hull på det en nettopp har såtte å konkludert med :lol
At man blir tregere og får dårligere sanser når man blir eldre er jo egentlig ikke noe å diskutere, det er fakta, og man skal heller ikke undervurdere at når man blir eldre, så dør man ganske mye lettere av samme skadeomfang.

Når det er sagt, så teller erfaring svært mye, ser man på statistikken så er den desidert største faktoren antall år man har kjørt, 20-årlinger er utrygge, men 25 åringer med 5 år erfaring er mye tryggere enn "nye" 40-åringer. Ulykkesstatistikken går som regel ned med alder, men har en liten oppsving rundt 40-50, antakelig fordi mange i gruppa har liten erfaring.

Svar