Tenningsnøkkel utslitt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Anaxim »

Hei. Har en Yamaha Fazer 600 -02-modell, som har tjent meg vel i alle år. Men i det siste har tenningsnøkkelen gradvis blitt verre å bruke. Nøkkelen går fint inn, men den sperrer når jeg forsøker å skru på tenninga. Èn av 20 ggr. lykkes det, og jeg kan starte. I blant vanskelig å bruke styrelåsen også.
Nøkkelen ser slitt ut, dvs. messingen under forniklinga synes. Er det noe lurt jeg kan gjøre? (Har selvfølgelig brukt WD40 i låsen, men uten resultat, det ble heller verre).
Er nye nøkler løsningen, eller må hele tenningslåsen byttes? Sykkelen har gått 90k`(Holder det i så fall med sykkelens rammenummer...I den grad noen vet dette).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av kjellv »

Har du nøkkelkoden? Den skal stå på en tag som hang på nøkkelknippet da den var ny. Send meg den i pm så skal jeg prøve. Har du den ikke, så send meg regnr og jeg kan sjekke om den er registrert hos Yamaha.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Blaamand »

Om du har reservenøkkelen(og den ikke er slitt) kan du jo prøve den. Da finner du iallfall ut om det er slitt nøkkel som er problemet.

Ang. WD40 har jeg fått høre at på bil er dette en dårlig idé. WD40'n vil suge til seg støv og annen drit og generelt gjøre ting verre. Hvorvidt dette gjelder på mc vet jeg ikke..
BRAAAAAP! :mc1

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Anaxim »

Har "brukt opp" (=slitt ut) både hovednøkkel og reservenøkkel. Håper at jeg ikke må bytte hele tenningslåsen. Tar tid og er dyrt...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Rune75 »

En låsesmed kan lese av nøkkelen din og lage en ny (altså lage en ny nøkkel slik som di du har slitt ut var når di var nye). Di kan også legge små shims i nøkkelslipe maskina sånn at den nye nøkkelen blir høyere enn den gamle slitte. Kort sagt en låsesmed kan hjelpe deg.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Kawagutten »

Mener det går å åpne låsen og strekke eller bytte fjærene til taggene inni låsen.Går ut ifra at de er trykt litt sammen.
Eller Ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=FZ ... k&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Tenningsnøkkel utslitt?

Legg inn av Anaxim »

Takk for tips, folkens! (Har litt panikk, for jeg er påmeldt og har forhåndsbetalt Europatur om ca, 4 uker, og da må jo sykkelen være 100% og i det minste la seg starte). Skal forsøke låsesmed, og se om han/hun kan lage nye nøkkelkopier til meg. Håper det beste. (Ble akkurat orientert om at ny tenningslås koster den nette sum av kr. 3511,- (!).

Svar