Problem toppdeksel zx6r 1998

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av mekkern »

Støp fast en bit av en gjengestang og bruk den som en pinnebolt og fest toppdekslet med en skive og mutter.


Rengjør området skikkelig og stålbørst aluèn rett før støpning.
bruk startgass som siste avfetting.
fest stanga med et drypp lynlim slik at den sitter fast under støpinga.
støp så gjengestanga fast med "J-B weld"http://www.jbweld.com/products/j-b-weld-twin-tube eller lignende epoxystoff og lag en klump rundt for bedre/større feste. forskaling kan lages med tape.
når du skal skru det fast så ikke bruk mer makt enn du må for at det holder tett.

dette er et alternativ til å legge på en sveisekladd(som lager deformasjoner i lagringene)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av cannon »

Den løsningen kan funke hvis det er plass til å løfte top deksel høyt nok til å få det over bolten. Det ville ikke gått på mine sykler, uten å ta ut eller senke motor.
Jeg ville prøvd med 5 bolter og litt pakningssement på anleggsflatene nært den manglene bolten. Husk å tette hullet i top deksel.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

mekkern skrev:Støp fast en bit av en gjengestang og bruk den som en pinnebolt og fest toppdekslet med en skive og mutter.


Rengjør området skikkelig og stålbørst aluèn rett før støpning.
bruk startgass som siste avfetting.
fest stanga med et drypp lynlim slik at den sitter fast under støpinga.
støp så gjengestanga fast med "J-B weld"http://www.jbweld.com/products/j-b-weld-twin-tube eller lignende epoxystoff og lag en klump rundt for bedre/større feste. forskaling kan lages med tape.
når du skal skru det fast så ikke bruk mer makt enn du må for at det holder tett.

dette er et alternativ til å legge på en sveisekladd(som lager deformasjoner i lagringene)
Den der kan muligens fungere :thumleft tror det blitt plass siden det er bolt bakerst og dekselet bikkes over....
Det skal strammes med 9,8 nm... Takler jbweld-en det mon tro?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

cannon skrev:Den løsningen kan funke hvis det er plass til å løfte top deksel høyt nok til å få det over bolten. Det ville ikke gått på mine sykler, uten å ta ut eller senke motor.
Jeg ville prøvd med 5 bolter og litt pakningssement på anleggsflatene nært den manglene bolten. Husk å tette hullet i top deksel.
Den har vi prøvd uten suksess :sorry Det lekker som f.....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Hvis gjengehullet er i en av øvre kamleie så kan jeg ikke skjønne at det ikke skal gå ann å bytte det. Greit nok at dette er linjeboret med nøye og stramme toleranser, men det gjelder alle kamleier. Kjøper du et brukt så har det også nøye toleranser. Det eneste du må passe på er at oljekanalene i kamleiet er lik det ødelagte. Motorprodusentene gjør stadige revisjoner på dette ut ifra hvilken erfaring de gjør på foregående modeller..
Det andre du må passe på når du bytter er hvis en av monteringsboltene til kamleiet også er en del av sylinderboltene som holder press på topp-pakning, så må du være snar å bytte og montere igjen før toppen slår seg så mye at du får lekkasje på topp-pakning.
Utfordringen blir å finne et nytt/brukt øvre kamleie... Det er jo en del av toppen og selger man det er toppen mindre verd.... Hvis noen har så hører jeg gjerne fra dere.... Tror vi går støpe gjengen stang ideen nå....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av cannon »

Delen som er ødelagt heter "cam retainer". Sjekk ebay.

Denne kanskje?
http://www.ebay.com/itm/1998-Kawasaki-Z ... 3e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

By the way; hvor er delen som har knekt av? Ramlet ned i oljekanal? Da må den fjernes. Kanskje du kan demontere cam retainer og få delen sveist på og gjenget opp på nytt?

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

cannon skrev:Delen som er ødelagt heter "cam retainer". Sjekk ebay.

Denne kanskje?
http://www.ebay.com/itm/1998-Kawasaki-Z ... 3e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

By the way; hvor er delen som har knekt av? Ramlet ned i oljekanal? Da må den fjernes. Kanskje du kan demontere cam retainer og få delen sveist på og gjenget opp på nytt?
Takker.... Delen(e)som er knekt er fjernet håper jeg.... :-k Regner med det hadde skjært seg hvis ikke? Vi har hatt sykkelen i gang og den ble kjørt ca 4 km før vi konstaterte at den lakk... Hadde vel ikke gått greit hvis det lå noe metallrester nede i motoren? Vet du/ dere om noen firma som evt. kunne sveist på et nytt feste... Fortrinnsvis i bergensområdet?
Videre plan nå i utgangspunktet JBWELD og gjenget stang/bolt. JBWELD er bestilt.... Håper bare at dette er holdbart over tid.... Har forstått at det er skikkelig gode holdbare greier dette her.... Og det er ikke snakk om de store kreftene her heller... Så lenge vi klarer å få festet den gjengede stangen skikkelig så skal det kun tightes med 9,8 nm...
Det blir ikke gjort et forsøk på dette før slutten av mnd grunnet utenlandsferie så i mellomtiden tas alle gode tips og forslag i mot med takk :-)
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av cannon »

Tviler på at delen kan ramle ned i bunnpanne, men den kan ligge i en av fordypningene i toppen, eller i en av oljekanalene som returnerer oljen til bunnpanne. Lurt å lete godt etter den.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

Har fått tak i delen ( øvre kamleie) :-) Min bror har avhentet den og vi går for montering i helgen. Ser bra ut dette her... Er det noen tips i forbindelse med montering tar jeg/vi gjerne imot... Regner med jeg finner moment på de ulike boltene ( det var mange) i rep.håndboken...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Problem toppdeksel zx6r 1998

Legg inn av harlex »

Det gikk greit å bytte øvre kamleie... :-)
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Svar