Den hadde ihvertfall ikke jeg sett før! Bokmerket, så er det bare å drømme seg bort... Takkojda skrev:Jeg vet ikke om du har sett på denne siden jeg Freddy,
men her ligger i allefall et stort antall dagsturer, som er beskrevet
og med bilder. Samt ferdige gps-ruter, klar til å legge
rett inn på gps'n.
kurvenkoenig.de/
Europa tur sommeren 2015
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Europa tur sommeren 2015
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Europa tur sommeren 2015
Nei ikke sett den siden der ojda takk for tipset, skal sjekkes ut nærmere i helga :)
Tage: nei slike z svinger oppover fjellet går det nokk ikke å holde full fart i , men så har man jo herlig natur og utsikt osv som veier opp litt :)
Tage: nei slike z svinger oppover fjellet går det nokk ikke å holde full fart i , men så har man jo herlig natur og utsikt osv som veier opp litt :)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Europa tur sommeren 2015
[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x333.jpg[/img]
Det var bare så vidt han greide å kreke seg opp siste kneiken; 1. gir og gassen helt åpen.
Innsprøytning og luftmassemåler er tingen!
[TaSK]
Jeg kjørte over Stelvio i fjor sammen med en K75. Bildet er tatt omlag halvveis opp.DrGreve skrev:Er det noen som har tenkt på hvordan den tynnere luften over de høyeste passene påvirker sykler med forgassermotorer? :)
Det hender at disse stopper i de øverste svingene og da hender det at en velt er resultatet på grunn av hellingen..
Det var bare så vidt han greide å kreke seg opp siste kneiken; 1. gir og gassen helt åpen.
Innsprøytning og luftmassemåler er tingen!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Europa tur sommeren 2015
Ja, det er ikke alle som tenker over problemet før sykkelen stopper i en knapp hårnålsving... Med en liten justering på forgasserne ungår man problemet. Mange ganger kan det være nok å justere opp tomgangen noen hundre rev..tagesk skrev:[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x333.jpg[/img]Jeg kjørte over Stelvio i fjor sammen med en K75. Bildet er tatt omlag halvveis opp.DrGreve skrev:Er det noen som har tenkt på hvordan den tynnere luften over de høyeste passene påvirker sykler med forgassermotorer? :)
Det hender at disse stopper i de øverste svingene og da hender det at en velt er resultatet på grunn av hellingen..
Det var bare så vidt han greide å kreke seg opp siste kneiken; 1. gir og gassen helt åpen.
Innsprøytning og luftmassemåler er tingen!
[TaSK]
Dette skjer som regel akkurat når man slipper gassen og den går ned mot tomgang, som man jo gjør like før en knapp sving :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Europa tur sommeren 2015
Fartet jo litt i alpene med forgasser for noen år siden (Suzuki SV). Merket det litt i høyden, men ikke mer enn at det smalt litt mer i potta og var litt lavere effekt.
Re: Europa tur sommeren 2015
Merker at gamle gs'n har en tendens til å daue på tomgang når eg stopper for å betale bommen på tindevegen. Pleier å justere opp tomgangen litt. Eneste da er at når man kommer ned fra fjellet og stopper krysset går plutselig sykkelen på 3000rpm :-D
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: Europa tur sommeren 2015
Litt vil nok effekttap uansett merkes i stor høyde (2000m+). Men jeg tror det er en utbredt misforståelse at sykler med injection ikke mister effekt! At div. lamba-sonder mm. kompenserer for mindre oksygentrykk er nok så, slik at tomgang og motorgange er OK, men effekt taper alle sammen, forgasser eller injection. K75'en som er nevnt ovenfor har vel også injection (hadde en selv og den hadde det i alle fall), og det var vel heller alder og servicetilstand som skapte trøbbelet, vil jeg tro. Mitt råd (til meg selv) er å gire ned før hårnåler oppover bakke (der jeg i lavlandet bruker 2. gir), og heller bruke litt turtall. Har gått fint hittil.
Re: Europa tur sommeren 2015
du trenger ikke kjøre i juni for å slippe kø. du kan kjøre 1. juli , sydeuropeerne starter ferien senere enn oss. Da tror jeg sannsyneligheten for å få med dere flest fjellpass er større enn juni også. Fort gjort at det er stengt pga snø.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: Europa tur sommeren 2015
så akkurat ruta. ser morsomt ut
alternative ruter som kan vurderes:
dag 2 : kjør gjennom mont blanc tunellen istedet, det koster 200kr i tunellbommen eller noe slikt men det er en opplevelse det også, tunellen har en katastrofal historie som du kan google. Da kan dere legge opp til La Thuile og lille st. bernhard passet begge veier.
dag 4 : vurder Grimselpass ned til Andermatt istedet og fortsett deretter oprinnelig rute og avslutt DEFINITIVT i Livigno istedet.
alternative ruter som kan vurderes:
dag 2 : kjør gjennom mont blanc tunellen istedet, det koster 200kr i tunellbommen eller noe slikt men det er en opplevelse det også, tunellen har en katastrofal historie som du kan google. Da kan dere legge opp til La Thuile og lille st. bernhard passet begge veier.
dag 4 : vurder Grimselpass ned til Andermatt istedet og fortsett deretter oprinnelig rute og avslutt DEFINITIVT i Livigno istedet.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Europa tur sommeren 2015
blitt litt endringer i ruta og har ikke noen fast rute annet en steder vi vil innom så planlegger vi ruta langs veien ned har fått meg et skikkelig kart over alpene der go-veiene er merket med grønn strek så dette blir nok bra
steder vi skal innom er
praha
bratislava
østerike
slovenia
croatia
venezia
italia
stelvio pass
og hjem så om vi rekker alt og om dette blir ruten gjenstår og se men gleder meg og tror vi får sett mye spist god mat og kost oss med noen halvlitere så dette blir nok som balsam for sjela
steder vi skal innom er
praha
bratislava
østerike
slovenia
croatia
venezia
italia
stelvio pass
og hjem så om vi rekker alt og om dette blir ruten gjenstår og se men gleder meg og tror vi får sett mye spist god mat og kost oss med noen halvlitere så dette blir nok som balsam for sjela
Re: Europa tur sommeren 2015
Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
Re: Europa tur sommeren 2015
Et svært godt tips. Det er lett å gjøre unna maange mil per dag på transportetapper gjennom Tyskland, men det er ganske krevende å holde konsentrasjonen oppe på alpeveiene og det blir fort katastrofe om man gjør en feil. I fjellene er autovern ofte mangelvare og det er langt til bunnen av dalen. Hvor fort man blir sliten er individuelt, men jeg erfarte at 30 mil om dagen, flere dager i strekk var i overkant når vi kun kjørte på små alpeveier.ZZR-Erling skrev:Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
- gaus
- Innlegg: 117
- Registrert: 29 okt 2009, 23:44
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Europa tur sommeren 2015
Veldig enig med dere begge. Vi har tusla rundt i Alpene og Dolomittene de siste 14 åra, og flere ganger kommet tilbake til hotellet godt fornøyd, etter en lang dagstur på 20 mil over fem - seks pass. Nyt ettermiddagene, maten og vinen. Ølet er ikke værst det heller.Pug-Nose skrev:Et svært godt tips. Det er lett å gjøre unna maange mil per dag på transportetapper gjennom Tyskland, men det er ganske krevende å holde konsentrasjonen oppe på alpeveiene og det blir fort katastrofe om man gjør en feil. I fjellene er autovern ofte mangelvare og det er langt til bunnen av dalen. Hvor fort man blir sliten er individuelt, men jeg erfarte at 30 mil om dagen, flere dager i strekk var i overkant når vi kun kjørte på små alpeveier.ZZR-Erling skrev:Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
Turen nytes best sammen med den man er glad i.
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)