GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ZZR-Erling »

Dere som ikke ser poenget, har ikke kjørt nok, tror jeg da. Har stått flere ggr med blafrende kart langs motorveier og diverse, i Tyskland. Det var HERLIG å få en klar og tydelig GPS, med lading fra biken! :prf

Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Bringisen skrev:Klart det...alle dippedutter har et poeng. Og for oss som er glad i dippedutter har den et ekstra poeng :vs

Nå har jeg BMW/Garmin GPS som fulgte med sykkelen originalt med et perfekt plassert feste.

Dessuten kan jeg styre denne fra et hjul på styret med de viktigste endringer uten å ta hånden fra styret.

Andre har vært inne på telefon/musikk. Selv kjører jeg uten musikk og telefon på øret, men det er kjekt å kunne se på skjermen til GPS'en om noen forsøker å ringe, og hvem som prøver :P :p I tillegg ligger det database med telefonnumre til de restauranter, hoteller, camping, verksted etc i databasen til GPS'en. Trykk på skjermen og ring opp stedet. Kjekt og enkelt.
Til slutt vil jeg nevne rosinen i pølsa......etter min mening.....og det er at man hele tiden ser hvor lang tid det tar før man er fremme til bestemmelses stedet til en hver tid.

Så en GPS skal man ikke avskrive sånn uten videre :mk
Med en slik GPS kan du ta av hele plata ganske lett? Så man slipper GPSen "rett i glaninga" når man er på hjemmefronten? Og vet du om alle BMWer støtter å få opp info og styring via hendelen (nye altså), og hvor tydelig synes du infoen på skjermen er når du ikke får info via lys?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

ATWindsor skrev:
Bringisen skrev:Klart det...alle dippedutter har et poeng. Og for oss som er glad i dippedutter har den et ekstra poeng :vs

Nå har jeg BMW/Garmin GPS som fulgte med sykkelen originalt med et perfekt plassert feste.

Dessuten kan jeg styre denne fra et hjul på styret med de viktigste endringer uten å ta hånden fra styret.

Andre har vært inne på telefon/musikk. Selv kjører jeg uten musikk og telefon på øret, men det er kjekt å kunne se på skjermen til GPS'en om noen forsøker å ringe, og hvem som prøver :P :p I tillegg ligger det database med telefonnumre til de restauranter, hoteller, camping, verksted etc i databasen til GPS'en. Trykk på skjermen og ring opp stedet. Kjekt og enkelt.
Til slutt vil jeg nevne rosinen i pølsa......etter min mening.....og det er at man hele tiden ser hvor lang tid det tar før man er fremme til bestemmelses stedet til en hver tid.

Så en GPS skal man ikke avskrive sånn uten videre :mk
Med en slik GPS kan du ta av hele plata ganske lett? Så man slipper GPSen "rett i glaninga" når man er på hjemmefronten? Og vet du om alle BMWer støtter å få opp info og styring via hendelen (nye altså), og hvor tydelig synes du infoen på skjermen er når du ikke får info via lys?
Hele festet kan tas av ja, men jeg forstår ikke hvorfor man skulle ville det. Den står ikke i glaningen og ikke i veien. Den hører til som en del av instrumentpanelet. Lett er det nok ikke siden lading/strømtilførsel er fast i festet og sykkelen helt til batteriet.

Bilde

Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.

Skjermen har jeg enda ikke hatt problemer med å lese i solskinn. Baklyset i skjermen regulerer seg etter lys/tidsrom, men man kan justere dette etter eget ønske.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Jeg vil jo si det stikker en god del over resten på det bildet. Men takk for informasjonen.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av 45316 »

Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Rune R »

Ja.
Selv bruker jeg en typisk håndholdt gps, en Garmin 60CSx.
Den har greid å lose meg både til, fra, i Italia og til, fra og i Russland.
Bruker open streetmap.
Sjeldent jeg bruker turn by turn til å fortelle meg hvor jeg skal kjøre (stort sett bare i større byer)
Men kjempe kjekt med oversikt hvor en er, hvor nærmeste bensinstasjon er osv.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:Har stått flere ggr med blafrende kart langs motorveier og diverse, i Tyskland
Den som står med blafrende kart har ikke planlagt nok :knegg

Jeg gjentar mitt mandra: Ja takk begge deler ;-)

KawaKjetil

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av KawaKjetil »

Satt på en kafe' på bygda sør i England mitt første år med GPS på en rute planlagt med kart og GPS. En kompis nevner at han skulle hatt ut noen penger ifra en minibank. Slo på GPS'en, leitet frem minibank - "Gå rett over kvartalet til hjørne på det huset 25m unna, der ligger minibanken" :-) Jadda, kunne sikkert spurt noen folk også!

Har også brukt GPS til å finne hotell etc, samt ringe de opp for å sjekke ledige rom og pris. Når rommet er booket er det bare å legge det inn på waypoint lista.
Eller noe så enkelt som å finne en bensinstasjon når en er på ukjente veier og bygder/byer og tanken er omtrent skåla tom.

Men ikke finn på å stirre lenge på GPS'n i 200km/t ++. Det forstyrrer kjøringen :knegg

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Tommas »

Om den gps'en står midt i synsfeltet, så har man vel øyne i navelen ;-)

Ser vel relativt skrått ned på instrumentene, så det blir både lite forstyrrende og mindre fokus vekk fra veien om man monterer den slik (i motsetning til feks på tanken eller krona).

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Dere som ikke ser poenget, har ikke kjørt nok, tror jeg da. Har stått flere ggr med blafrende kart langs motorveier og diverse, i Tyskland.
Det du sier er veldig nedlatende og ubehøvlet, så jeg er glad det var du og ikke jeg som sa det.
For det du sier virker riktig.

Den som sier "Jeg tar en titt på kartet før jeg drar på tur" kan ikke har kjørt i en millionby noen gang.
Eller forsøkt å kjøre gjennom ti, tyve eller tredve motorveikryss i Tyskland i løpet av en dag.
Det er greit med en telefon begravet bak plast på tankvesken om man skal kjøre hele veien fra Oslo til Drammen, til og med via Hønefoss. Men varsles du om stau på A7 og må ta noen avgjørelser uten unødig opphold, da er det bare skikkelig, dedikert utstyr som gjelder.

Og det er bare i nærområdet du vet hvor du er. Det vil si, er du på et fremmed sted er ikke et kart så mye verdt: Hvordan vet du hvor du er?
Noen gang forsøkt å stoppe en forbipasserende på Autobahn?

Men jeg ville aldri insiuere noe slikt som som du påstår :mk

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.
Har ikke alle 12GS uttak for GPS der fremme et sted. Min 2011 har hvertfall det.
Uttaket har tre ledere: Jord, 12V og "avstandmåler" som "tikker" når sykkelen triller.
Dermed vet en BMW-programmert GPS nøyaktiv hvor langt du har kommet i tunnellen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

Tja jeg er bare nødt til å være uenig med både Tagesk og Erling her...

Og si som TB181 jatakk begge deler.

Jeg har kjørt i Europa uten GPS i årevis, har i grunn ikke savna det...og hvor har jeg kjørt uten...i Tyskland...hmm la meg se..Frankfurt, Munchen, Berlin samt en haug andre steder som Dusseldorf og Køln..Jeg har kjørt i Roma, i Budapest, I Praha, i Wien Madrid og Amsterdam....jeg kan fortsette..

Så det argumentet dere bruker her kjøper ikke jeg. Det hele handler om hva du liker og gjør det til. Og ikke kom og fortell meg at en skjerm på 6 tommer gir deg en særlig god totaloversikt. Sorry dra lengre ut på landet med den :-)

Så her er dere begge rimelig ovenfra og nedad i forhold til andre som velger løsninger som passer for dem :knegg

GPS har sine fordeler, er det så vanskelig å innrømme ulemper ?????
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Tja jeg er bare nødt til å være uenig med både Tagesk og Erling her...

Og si som TB181 jatakk begge deler.

Jeg har kjørt i Europa uten GPS i årevis, har i grunn ikke savna det...og hvor har jeg kjørt uten...i Tyskland...hmm la meg se..Frankfurt, Munchen, Berlin samt en haug andre steder som Dusseldorf og Køln..Jeg har kjørt i Roma, i Budapest, I Praha, i Wien Madrid og Amsterdam....jeg kan fortsette..

Så det argumentet dere bruker her kjøper ikke jeg. Det hele handler om hva du liker og gjør det til. Og ikke kom og fortell meg at en skjerm på 6 tommer gir deg en særlig god totaloversikt. Sorry dra lengre ut på landet med den :-)

Så her er dere begge rimelig ovenfra og nedad i forhold til andre som velger løsninger som passer for dem :knegg

GPS har sine fordeler, er det så vanskelig å innrømme ulemper ?????
Så hvis du får en adresse til en leilighet i Roma, så finner du den uten problemer kun ved bruk av kart? Imponerende. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jongsanim »

Får jo estimert tid, eventuelle omkjøringer, veiarbeid, osv på GPS.. Får ikke så mange varsler på papirkart ;)

Edit: Og når det gjelder planlegging liker jeg å sjekke street-view i google maps på PC'n hjemme før avreise og merke meg enkelte landemerker som kan være hendige der man skal ta av vei, osv.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke det som blir sagt.... gps har sine fordeler, men dere som bruker det, har dere ingen bakdeler? Er det bare positive ting med gps?
Å jeg som velger å kjøre uten kommer til å kjøre meg vill, stå fast ved veiarbeid, ikke få med meg fartsgrensen, fotobokser eller nøyaktig hvor mange km det er til jeg kommer fram :-k

Jeg har kjørt mye med bil og gps....jeg syns ikke de er så forbanna nøyaktig eller oppdaterer seg raskt nok. Så i storbyene har jeg tatt av i feil gate opp til flere ganger.



Note4

Svar