GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av cevillan »

Klarer ikke helt å se hva en dedikert gps gjør som ikke en telefon gjør like bra? :scratch

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av evike »

* Større brukervennlighet under kjøring.
* Velge blant forskjellige veiforslag (f.eks. svingete vei)
* Kontinuerlig strømtilførsel.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

cevillan skrev:Klarer ikke helt å se hva en dedikert gps gjør som ikke en telefon gjør like bra? :scratch
De gangene jeg har brukt iPhone/iPad som GPS så går det fint helt til den skal begynne å kalkulere ruter under veis hvis man kjører feil. Da går det over stokk og stein noen ganger. På varme dager så hender det også at telefonen slår seg av hvis det blir for varmt. Telefonen er heller ikke vanntett og det må kjøpes etui etc. i tillegg. Man kan heller ikke betjene en telefon med hanskene på.

Men ja.. en telefon funker helt greit i de fleste tillfeller, men skal jeg finne en adresse i en storby midt på sommeren så foretrekker jeg en dedikert GPS :thumleft

Brukeravatar
Jon
Innlegg: 13
Registrert: 18 aug 2012, 09:55
Motorsykkelen din: 2013 Yamaha XT1200 Z Super Tenere WC
Sted: Grenland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Jon »

Jeg har også TomTom Rider.
Det jeg bruker den mest til er faktisk som speedometer.
Min sykkel har ca. 9 km/t feilvisning, og jeg synes da det er greit å følge GPS`n.
Jeg har montert GPS høyere opp enn det speedometeret er, så jeg trenger ikke senke blikket så mye ned for å sjekke farta.
TomTom Rider er vanntett, og jeg har i tillegg låsbart Touratech-feste slik at den alltid står fastmontert på sykkelen.

Jeg synes absolutt at GPS er no poeng :-)
Kjørelengde
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.

2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av gorbys »

Kjøpe Sony vettu så slipper dere å bekymre dere for blaut telefoner. #undervannselfie :-D
Mangler bare et ram-mount så ryker telefonen på sykkelen.
Den kan spille musikk til meg, telefonere, vise meg når eg er heime, den kan kalkulere ruter underveis uten at den går helt av skaftet og eg kan planlegge ruter før eg i det heile tatt setter meg på sykkelen. No hadde fruens Z3 fått Android lollipop oppgraderingen og der var det visst en funksjon som tillet bruk med hansker på. Uprøvd enda men eg skal iallefall sjå om det fungerer.
Her til lands har eg komt langt med å berre sjekke kartet å kjøre etter skilt. Kun når eg skal finne ei ukjent adresse drar eg igang gps'n.
Så eg har iallefall ikkje sett nytta i ein dedikert GPS enda...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av LordShaft »

Gorbys, her er vi veldig lik hører jeg. Selv blir jeg nok ikke å montere telefon på styret. Hva gjorde folk før det kom GPS til sykkel :-k Å hva gjorde vi egentlig før smart telefonen kom hehe.

Poenget mitt er at for noen er dette et redskap som de virkelig har behov for. Jeg har enda tilgode å få denne MÅ HA følelsen rundt gps... Men at det er et snedig hjelpemiddel...Uten tvil.
Skal jeg på tur, så har jeg med meg egen GPS.... Onkel har jo tidenes stedsans. Så er ikke redd for å kjøre feil uansett hvor jeg ferdes la med den mannen :lol :lol

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg må bare si meg helt enig med Lordshaft her, akkurat samme grunner jeg har til å ikke bruke GPS.
Brukte bil GPS'en i Hamburg på sykkelen, men da kun for å finne tog stasjonen kjapt, var egentlig bortkastet, da mye av veiene i Hamburg ligger i rør (les tunell).

Hadde GPS i bilen, da kun som speedometer (orginal Jeep med miles speedometer) Brukte den en eller to ganger for å finne ett sted iløpet av nesten 3 år...
Har også en liten håndholdt GPS som brukes til turer i skog og mark, samt noe geocaching. Har Ram feste til denne på sykkelen, men da er det speedometer og geocacher som er tingen, har ikke mulighet til å navigere etter vei med den. Hovedsaklig blir den brukt til å justere inn ettermarkeds speedometer på forskjellige sykler.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av LordShaft »

Ja å for min del, handler det å kjøre på tur om å kunne sette seg ned ilag. Gjerne finne et kart eller ta fram maps på telefonen og spotte neste rute. Det er en viss sjarm med dette. For folk som skal tilbake legge flest mulig km på kortest mulig tid, er det nok alt for tidkrevende. Men det er jo der vi alle er forskjellige. Jeg ser hvertfall som du sier Mleikarnes at GPS blir forbanna lite brukt :redface

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Orion »

Gir beskjed om fotoboksvarsling, og fartsgrense hvis du har oversett et skilt. Bør ikke stole på dette blindt, men greit som hjelpemiddel.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av TBI81 »

Sier som Ole Brum, ja takk begge deler. Selv har jeg ikke GPS annet enn på tlf, og på tur bruker jeg papirkart. Får mer hands-on følelse på hva man har vært igjennom og skal igjennom, men skulle selvsagt også gjerne hatt en supergps tilgjengelig. Papirlapp med veinummer i bagsteren har dog aldri feilet meg. Vi fikk noen spørsmål i Tyskland fra folk som lurte på "om vi .. ikke hadde .. gps!??" Da jeg og madammen satt og diskuterte og noterte veivalg på diverse kafeer :-)

EDIT: Her ser dere såvidt et glimt av vei numrene mine på bagstern (4:35)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TAVZtF9q-xE&t=4m35s[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

Klart det...alle dippedutter har et poeng. Og for oss som er glad i dippedutter har den et ekstra poeng :vs

Nå har jeg BMW/Garmin GPS som fulgte med sykkelen originalt med et perfekt plassert feste.

Bilde

Den fungerer blant annet som en utvidet kjørecomputer der jeg får mye data fra sykkelen opp om jeg ønsker det. Dekktrykk, forbruk, drivstoff-rekkevidde, temperatur etc.

Bilde

Dessuten kan jeg styre denne fra et hjul på styret med de viktigste endringer uten å ta hånden fra styret.

Bilde

Andre har vært inne på telefon/musikk. Selv kjører jeg uten musikk og telefon på øret, men det er kjekt å kunne se på skjermen til GPS'en om noen forsøker å ringe, og hvem som prøver :P :p I tillegg ligger det database med telefonnumre til de restauranter, hoteller, camping, verksted etc i databasen til GPS'en. Trykk på skjermen og ring opp stedet. Kjekt og enkelt.
Til slutt vil jeg nevne rosinen i pølsa......etter min mening.....og det er at man hele tiden ser hvor lang tid det tar før man er fremme til bestemmelses stedet til en hver tid.

Så en GPS skal man ikke avskrive sånn uten videre :mk
Sist redigert av Bringisen den 24 mar 2015, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av cevillan »

Nye (topp)telefoner er vanntette og lader trådløst. Man trenger ingen klumpete vanntette deksler. Har man en mount med konveksjonslading kan man lade trådløst slik at telefonen fortsatt er vanntett. Nå vet ikke jeg om sånne mounts faktisk finnes til MC. Det finnes til bil, så da finnes det vel til mc om litt hvis det ikke eksisterer allerede. Så inntil det er løst må da telefonen ligge i det vanntette lokket på tankvesen for tradisjonell lading. Dette er vel egentlig det eneste ankerpunktet mot telefon :-k

Fordelen med telefon vs gps som jeg kommer på i farten, gitt at du har en vanntett telefon (selv har jeg Samsung S5);
* Man slipper enda en gadget, som koster rundt 2000-3000 kr (sic).
* Større skjerm (bedre brukervennlighet og synlighet under kjøring).
* Mer avansert skjermteknologi som takler ulike lysforhold bedre. Min påstand, jeg kan ta grusomt feil :P :p
* Ikke låst til én programleverandør. Man kan velge og vrake i navigasjonsapper og kartleverandører.
* Funksjonsmessig finnes det ingenting en telefonapp ikke kan løse (svingete veier, fartsgrensevisning, planlegging av ruter, "ta meg hjem"-funksjon osv.)
* Telefon er stort sett mindre klumpete enn en gps og passer bedre i lokket på en tankveske.
* Lang mer avanserte batterisparingsmoduser i en telefon
* Lettere å oppdatere programvare og kartgrunnlag i en telefon "over the air"

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

Jeg vil slå et slag for det gode gamle kartet, rett og slett fordi GPS ikke gir meg noen oversikt, og veldig ofte dytter deg i litt merkelige ruter og tar bort fokuset ditt på skilt osv. Med andre ord at folk stoler mer på GPS en på sin egen oppmerksomhet. Kart gir deg en skikkelig oversikt, og du kan fint planlegge med kart ved litt pugging av stedsnavn underveis. Dette har jeg gjort i årevis nedover i europa og har fungert helt perfekt, spesiellt når du er på litt snåle steder i øst europa funker ikke kartene alltid så bra i GPSn

GPS er fint når du skal finne fram i byer, i mørket, til hoteller og evt andre spesielle ting, men ellers synes jeg den tar bort litt av kjøregleden og mye av oppmerksomheten min. Spes i forhold til å lese skilt og anvisninger på hvor jeg skal.

Er på linje med Lordshaft og TB181 her, papirlappen er suveren :prf , det er et bra verktøy der og da til sine spesielle ting, men stort sett bruker jeg den ikke.
Memento mori

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av evike »

I sommer skulle vi finne leiligheten til en fetter som nå bor svært sentralt i Wien. Uten GPS hadde det tatt oss en dag å kjøre dit, hadde sikkert gått med telefon hvis den sitter i holder, men typisk nok for våre ferieturer så regna det, trikkeskinner, flere filer som skulle krysses, syklister og fandens oldemor i gata. Veldig glad for at KM kjørte bak og dirigerte høyre/venstre/rett frem, mens jeg kunne konsentrere meg om å se på trafikkbildet. God arbeidsfordeling og GPS'en hadde bortimot hovedrolle. (Fetteren var forøvrig dyktig imponert da vi kom, uten å ringe for å spørre om veien).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Gulars »

GPS er veldig bra i mange sammenhenger, men det slår ikke et kart i skaffe seg oversikt på forhånd. Jeg bruker Cappelens veikart. F.eks. Sør-Norge sør og Sør-Norge nord. De har stor nok målestokk til å finne småveier som alternativ til hovedtraseene.
Kjør sikkert!

Svar