Endring av oppkjøring - Meninger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

Sett AJ har lagt inn lenke anngående dette i tips, råd ol angående oppkjøring, men tenkte det kan være bedre å ha det avskilt.

Leste akkurat at dem nå i år har delt opp førerprøva i to deler, som ikke skal gjøres samtidig. Man tar kjøregården en dag, og så tar man selve trafikkjøringen en annen dag.
Det er visst stor motstand for dette fra alle parter involvert (bortsett fra vegvesenet), men ble likevel vedtatt 13. mars.

Det vil bli et møte, hvor MC importørene, trafikkskoleorganisasjonen og NMCU skal diskutere dette videre, 15 April


Selv ser jeg ikke noen spesiell god grunn til dette. Er det så dem mener dem får gjort unna oppkjøringene fortere? Eller er det for at dem skal få bedre sjåfører ut av dette?
Man må jo kunne øvelsene i kjøregården uansett, så ser ikke at det skal være noen fordel, sikkerhetsmessig, eller kunnskapsmessig å dele dette. Kan hende dem får unna flere oppkjøringer, ettersom man kan ha en sensor som tar kjøregård øvelsen på veldig mange, samtidig som noen andre tar for seg de som allerede har gjort kjøregården, men det er også eneste jeg kommer på i farta.

Hva mener dere om dette?

Linker:
http://www.bike.no/nyheter/delt-praktis ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/statens-vegvesen-innf-r ... pr-ve-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av mortenolb »

Tviler på at de vil ha en sensor på flere samtidig i kjøregården. Da må dem vel samtidig senke prisen på det! :P

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Flanker »

Mener å huske fra egen vei mot lappen at det ble sagt at flest strøk i kjøregården? Ta det med en klype salt, men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

Flanker skrev:Mener å huske fra egen vei mot lappen at det ble sagt at flest strøk i kjøregården? Ta det med en klype salt, men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
Har sett ihvertfall 2 stk velte sykkelen under saktekjøring på oppkjøringen, og også noen som har "glemt av" å bremse på bremseøvelsen.

Men hvis sensorene da kan boke en halvtime per person på kjøregården, istedet for en time, så blir det jo mindre kø, men er da uansett usikker på hvor mye det da faktisk vil utgjøre. Det går med en del tid på andre ting også under dette med oppkjøringer.

Kan sittere meg selv under det jeg akkurat skrev på tips til føreropplæringen også:
"Første oppkjøring på lettsykkel, fikk jeg stryk grunnet for dårlig kjøring i kjøregård. Jeg hadde da, visst nok, kjørt sakte kjøringen for fort, men da uten å være nede med benene en eneste gang, eller velte ei kjegle. Og så var bremsestrekningen min for lang, selv om jeg stoppet en god del før det kjørelæreren mente var innenfor.
Skulle egentlig ha klaget på han sensoren, eller at han ihvertfall burde ha spesifisert, og latt meg ta sakte kjøringen en gang til. Hjalp heller ikke at han hadde forsovet seg den morgenen, og at vi startet litt over en time for sent. Men men, sånn kan det gå."
Så om det var "rettferdig" eller ikke i den sammenhengen, så er det ihvertfall noen som årlig stryker i kjøregården. Hvor mange det er, vet jeg dog ikke.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av RuneMC »

Ser ingen fordeler med dette og glad jeg slapp en sånn oppkjøring.

2x leie av MC og kjøretimer fra kjøreskolen (de verken frakter MC gratis fra kjøreskolen eller gir deg gratis MC på oppkjøringen)

2x fri fra jobb er vel heller ikke gunstig

Eneste som muligens har nytte av dette er trafikkstasjonen - men der blir det jo også et sett ekstra henvendelser i skranken, så ser ikke den store gevinsten. De har vel allerede fått en gevinst ved å legge ned MC-oppkjøring på en del trafikkstasjoner og sentralisere.

Kanskje opplegget har bakgrunn i at sensorene da kan ha faste kjøregårds-dager hvor de ikke trenger gå rundt i fullt kjøreutstyr?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av André »

Elolz skrev:Jeg synes det er veldig dumt for de som skal kjøre opp. Måtte grue seg til 2 oppkjøringer istedenfor 1 og ferdig med det.
+1

Er det én ting jeg kjenner nervene godt på, så er det ting som oppkjøringer ol.

Di eneste som kan tjene på dette er vel kjøreskoler (oppvarmingstimer) og evt statens vegvesen?
Jeg klarer i hvertfall ikke og finne noe poitivt ved dette.

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Supradog »

Siste rykte fra fredag er stoppes av Frp.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Ashland »

Østfold har vært "forsøks fylke" for 2 - delt oppkjøring i ett par år. Jeg kjørte opp med det i fjor sommer og hadde ingen problem med det. Den aller største bakdelen er Statens Vegvesen, hvor mann må vente i evigheter før enn får time :fool:

Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att mann en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

Ashland skrev:Østfold har vært "forsøks fylke" for 2 - delt oppkjøring i ett par år. Jeg kjørte opp med det i fjor sommer og hadde ingen problem med det. Den aller største bakdelen er Statens Vegvesen, hvor mann må vente i evigheter før enn får time :fool:

Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att mann en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...
"bedre og sikrere opplæring" og "en ting å konsentrere seg på om gangen" er vel ikke akkurat noen gode grunner for dette uansett hvordan man vrir og vender på det?
De som stryker i kjøregården, får ikke kjøre på veien. Så sikrere blir det ikke. Hvis man da ikke må ta den prøva før man får kjøre på veien? I så fall så burde man kunne få ta den prøva uten en eneste kjøretime på forhånd.
Og det, dette blir sikrere for er jo da kjørelærerene, som da er i mot innføringen av dette..

Man skal uansett igjennom den samme opplæringen, så hvordan den blir bedre av å måtte ha oppkjøring to ganger skjønner jeg ikke. Og de fleste som tar oppkjøring på A eller A2 har billappen fra før, så det vil jo såklart være kjrøegården det er letteste å gjøre feil, siden man er trafikkvant fra før. Så dermed ser jeg ikke hvordan todelt skal være noen fordel der. Muligens med tanke på oppvarmingstime.
Og muligens en fordel for de som tar lettsykkel.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av RuneMC »

Ashland skrev:...Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att man en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...
Her må jeg si jeg klør meg i hodet :scratch Hvordan gir dette en bedre og sikrere opplæring? Det du sier er jo mer eller mindre at oppkjøringen er så vanskelig at man må bryte den ned i mindre elementer... forenkle den... det tyder vel på det motsatte at oppkjøringen tilpasses et lavere nivå blant de som kjører opp?

Og ad mitt argument over - to separate dager kostet ikke det mer i både leie av kjøreskole-MC og kjøretimer i forbindelse med kjøring til/fra trafikkstasjonen? Jeg tok f.eks. oppkjøring på Billingstad fordi det var eneste ledige. Med kjøreskole i Oslo så beregnet de seg tiden det tok å kjøre frem og tilbake med MC'en jeg skulle bruke under oppkjøring som kjøretime-tid, pluss en fast leie-pris av MC'en for selve oppkjøringen. Dvs ville fort blitt 4000,- ekstra
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Ashland »

Missforstå meg riktig, jeg ser ikke så mye fordeler med de nye oppkjørings reglene. Men jeg hadde ingen dårlige erfaringer med dem i fjor heller... Bortsett fra når jeg skulle ha kjøregårdsprøven sa kjørelæreren min att om jeg strøk nå, ville det bli nesten umulig å komme seg gjennom hele lappen før sesongen var over. Siden de hadde kapasitets problemer på Statens Vegvesen.

Hvordan Statens Veivesen kan mene det blir både bedre og sikrere er ett godt spm :scratch Det var ivertfall det jeg fikk til forklaring i fjor sommer, om hvorfor vi i Østfold hadde denne formen oppkjøringen og ikke resten av landet.

Nå vet alle att Statens Veivesen er en "stat i staten" og kan være ett rent hæ***** å ha med å gjøre til tider, har hentet inn noen veteranbiler og det er utrolig hva de kan henge seg opp i, bare for å krangle :fool: Du er prisgitt dem fullstendig og har ikke råd til å komme på kant med dem.

Når de allerede sliter med å finne nok sensorer til en oppkjøring, sier det seg selv om hvordan det går når de skal ha to... Regner da ikke med att det kunn var her de har dårlig med folk.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

Får satse på at det blir noen ordning på dette i April, på dette møtet dem skal ha da. Nå angår ikke dette meg, men uansett veldig kjedelig for alle de som da skal ta lappen videre. Er dyrt nok med førerkort fra før, uten at man skal måtte ta oppkjøring, og leie av sykkel til oppkjøring to ganger, som andre har nevnt her.

Passer man ikke på, så kan jo Norge ende opp med samme reglene som dem nå har i England, hvor nå nesten ingen under 20 tar motorsykkellappen lengre:
http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26390.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikellen viser at det i fjor i England var 500 stk 16, 17 og 18 åringer som tok motorsykkellappen, mot de 6000 17 og 18 åringene som tok lappen året før reglene ble til. Altså, 12 ganger så mange, selv om dem tok bort ene alderen. (Nå får dem jo der bare kjøre 125cc, så vi har det ikke så ekstremt. Enda)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av detvarvondtdet »

Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.

Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.

Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.

I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

detvarvondtdet skrev:Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.

Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.

Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.

I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
Ettersom jeg vart nektet å kjøre på veien, etter første forsøk på lettlappen, så kan jeg si at det er noe de gjør ihvertfall.
Har snakket med kjørelæreren jeg hadde på mellomtung om det, som har vært sensor selv over en periode, og han synes dette var veldig merkelig.
Men så var min eksempel kanskje litt utenfor normalen, av det som vanligvis gir stryk i kjøregården, så kan jo være heller derfor han synes det var merkelig, og ikke det at noen strøk i kjøregården.

Men som sagt, så har jeg sett flere som velter sykler ol. i kjøregården under oppkjøringen. Selv om dette mest trolig har med nerver å gjøre, så vil det gjøre sensoren skeptisk. Spsesielt hvis han da også skal sitte bak på.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

detvarvondtdet skrev:Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.

Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.

Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.

I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
Ettersom jeg vart nektet å kjøre på veien, etter første forsøk på lettlappen, så kan jeg si at det er noe de gjør ihvertfall.
Har snakket med kjørelæreren jeg hadde på mellomtung om det, som har vært sensor selv over en periode, og han synes dette var veldig merkelig.
Men så var min eksempel kanskje litt utenfor normalen, av det som vanligvis gir stryk i kjøregården, så kan jo være heller derfor han synes det var merkelig, og ikke det at noen strøk i kjøregården.

Men som sagt, så har jeg sett flere som velter sykler ol. i kjøregården under oppkjøringen. Selv om dette mest trolig har med nerver å gjøre, så vil det gjøre sensoren skeptisk. Spsesielt hvis han da også skal sitte bak på.

Svar