Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av Thimian »

Hei kjøpte meg ny sykkel i vinter for aller første gang. Er ikke sikker hva som er vanlig så derfor vil jeg spørre dere. Kontrakten ble underskrevet med levering starten av mars. De sa jeg skulle ringe 1 ukes tid før jeg ville hente den slik at forsikring og registrering kunne gjøres. Så plutselig her en dag dukket det opp en regning i posten fra forsikringsselskap. Forhandler hadde tegna forsikring og registrert sykkelen i slutten av februar på mine vegne...? Jeg har jo ikke gjort no siden været ikke har vært all verden. Da jeg ringte om å hente sykkelen kunne jeg gjøre det men det var ikke satt på det utstyret jeg ville ha ennå... De venter delene fortsatt... Har ikke lyst å hente sykkel før alt er på... Nå betaler jeg jo forsikring for no jeg ikke bruker? Vanlig praksis?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av jongsanim »

Høres rart ut, de gir da oftest beskjed til forsikring o.l. når handelen sluttføres og sykkelen hentes!?

Ville fulgt det opp.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av kjellv »

Dette er ikke vanlig praksis, det tror jeg at jeg kan si med stor sikkerhet.
Jeg pleier når jeg skriver kontrakt med kunden og få notert ned nøyaktig navn, adresse og personnummer samt kontaktopplysninger til kunden i kontrakten. Dersom kunden allerede vet hvilket forsikringsselskap han skal bruke, skrives det ned også. Dersom han ikke vet dette ennå, lar vi det stå åpent.
Når sykkelen er klar for registrering blir kunden kontaktet, og jeg spør ham om opplysningene i kontrakten er korrekte. Hvis ikke blir dette rettet opp. Kunden kontakter så sitt forsikringsselskap, gjør avtale med dem og forsikringsgaranti blir sendt til autosys.
Først når jeg får bekreftet at forsikring er i orden, og at sykkelen er betalt foretar jeg registreringen gjennom autoreg (autosys).
Så vidt jeg vet er dette en metode de fleste forhandlere bruker. Da er det ikke mye rom for misforståelser.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av ojda »

Det med forsikringen høres pussig ut ja :-k
At alt utstyr ikke er tilgjengelig ved levering er mer normalt.
Jeg manglet både varmeholker og tåkelys da jeg hentet min for tre år siden.
Vet om flere slike tilfeller.
Men, hva er det du har kjøpt deg da :-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Episk
Innlegg: 31
Registrert: 14 apr 2014, 18:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675. 2009 mod.
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av Episk »

Er vel ganske vanlig at når en handler nytt så ordner firma alt?
Har iallefall vært slik hos meg, både på bil og MC. Når jeg skriver kontrakt og avtaler hentetid så spør de hvilket forsikringsselskap og fikser så alt er klart når jeg henter. Har skjedd både på Strindheim bil, Maskinagentur og verdal båt og mc. Litt tidlig å forsikre i februar ja, men uansett. Synes det er grei service at de fikser både reg og forsikring.
It was a great time. I can't remember it, but I'll never forget it!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av RuneMC »

Litt for tidlig siden forsikring/registrering kan ordnes på 1 dag. Men på annen side er det ikke stort du taper på en vintermåned (dvs hvis du sier opp forsikring/avregistrerer i vintermånedene så tjener du nesten ingenting fordi premien er lagt opp slik at det er sommermånedene som teller).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Ny sykkel, forhandler tatt seg tilrette-registrering

Legg inn av Thimian »

Jaja, ingen skade skjedd men syntes bare det var pussig. Fikk jo bakoversveis med forsikringen når regninga på ca 15000.- kom. Det var ikke tatt høyde for abs på sykkelen-bonus-kjøring med sikkerhetsklær osv. Endte på 4700.-

Svar