Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en før

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en før

Legg inn av Sey86 »

Hei alle sammen.
Jeg har skiftet kjede og drev på min honda cb600 hornet 1999. Sliter litt med ulyd fra front drevet( høres sånn ut ).

Første test tur fant jeg ut at kjedet var for stramt pga klikke lyd i front drevet. fikk løsnet det litt og lyden ble borte.
Men jeg hører en annen lyd jeg ikke har hatt før( hvertfall ikke så kraftig ).
og denne lyden øker i "pitch" jo fortere jeg kjører. merker den i ca 45km/t og opp. lyden er bare merkbar når jeg holder en hastighet eller har gasspådrag.
den blir borte vis jeg slipper gassen eller clutcher.

Når jeg byttet det fremre drevet la jeg merke til at det nye drevet ikke hadde gummi på begge sider, noe det gamle hadde. jeg prøvde å få det av for å putte på det nye uten hell.
Jeg lurer på om dette kan være årsaken til støyen jeg opplever. Det er veldig irriterende, for den overgår motorlyd og eksoslyd ( kjører med orginalt eksosannlegg ).

Jeg kjøpte drev sett til min sykkel på McOslo, og alt passet utmerket. Synes det er litt rart at det ikke kommer med gummi på fremdrev vis det skal være det originalt:S.
Er det mulig å få tak i front drev med original gummi på sidene i det hele tatt? har gjort noen søk på forskjellige nettsider men virker ikke som noen har det.

Er det noen andre som har opplevd eller opplever det samme, har noen meninger om det?

Ps: Dette er da min første mekke erfaring på motorsykkel ever. så ja jeg har ikke peiling. Men trur jeg har gjort ting riktig. ca, 30mm slakke på kjedet. bolter strammet med momentnøkkel
iht, honda brukermanual.

Hilser til alle som gleder seg til God været:) Takk

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Anaxim »

Tror du har rett når du antyder at det ermangel på gummibelegg på fordrev som er problemet. Kjøper selv mine gummierte fordrev fra Kettenmax i Tyskland (billige kjeder der også). Vet ikke om de har til din sykkel, men jeg tror det. Du får lete litt rundt.
http://kettenmax.de/index.php

Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Sey86 »

Anaxim skrev:Tror du har rett når du antyder at det ermangel på gummibelegg på fordrev som er problemet. Kjøper selv mine gummierte fordrev fra Kettenmax i Tyskland (billige kjeder der også). Vet ikke om de har til din sykkel, men jeg tror det. Du får lete litt rundt.
http://kettenmax.de/index.php
Takk for svar, var inne å tittet litt, fant evnt, denne http://kettenmax.de/silent-ritzel-gummi ... 35406.html" onclick="window.open(this.href);return false;, er ikke sikker på om det passer min sykkel siden jeg har 1999 mod, på den står det ( 07-12 ) vetike om det reffererer til årsmod?.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Jompa »

Vet ikke om gummierte drev bråker mindre enn "vanlige", men en hensikt har vel gummien ?
Uansett skal ikke ett nytt drev og ny kjede lage særlig mye lyd.
Er det nye drevet likt det gamle, bortsett fra slitasjen ?
Står bakjulet rett ?
Stramminga har du allerede nevnt selv, sjekk en gang til.

Ja, 07 -12 er årsmodell
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38174
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av AJ »

Sey86 skrev:står det ( 07-12 ) vetike om det reffererer til årsmod?.
Det betyr nok årsmodell 2007 til og med 2012.

Benytter anledningen til å ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :vs

Håper problemet med sykkelen løser seg. Mange med peiling her inne, så det er all grunn til å håpe på flere gode svar :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Sey86 »

Jompa skrev:Vet ikke om gummierte drev bråker mindre enn "vanlige", men en hensikt har vel gummien ?
Uansett skal ikke ett nytt drev og ny kjede lage særlig mye lyd.
Er det nye drevet likt det gamle, bortsett fra slitasjen ?
Står bakjulet rett ?
Stramminga har du allerede nevnt selv, sjekk en gang til.

Ja, 07 -12 er årsmodell
Det nye drevet er likt det gamle(uten gummi). Bakhjulet Står så rett som jeg får det, har slakket og strammet kjedet 2 ganger etter første montering. Er ikke helt sikker på hvor super nøye strammingen er. første gang ble det for stramt, andre gang føltes det som det var for slakt( kunne løfte det opp i undersiden av svingarmen, og nå har jeg justert det til ca 30mm slakke på midten( mellom drev), med sykkelen stående på depostøtte. Målt fra akselbolt til svingarmbolt på begge sider med målebånd alle gangene for å forsikre meg om at bakhjulet er så rett som mulig.
Nå har jeg ikke fått smurt kjede enda, kan det ha en vesentlig betydning på støy? kjedet var relativt klissete fra eska.

takk for svar

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Kawagutten »

Siden du har manualen er det kanskje mulig å lese deg til om du har fått riktig kjede og drev?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Sey86 »

AJ skrev:
Sey86 skrev:står det ( 07-12 ) vetike om det reffererer til årsmod?.
Det betyr nok årsmodell 2007 til og med 2012.

Benytter anledningen til å ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :vs

Håper problemet med sykkelen løser seg. Mange med peiling her inne, så det er all grunn til å håpe på flere gode svar :thumleft .

Takk for det :D
Det kan jo godt hende at jeg er litt for lydfreak. lett å bli engstelig etter å ha byttet til nytt, og nye lyder dukker opp.

KawaKjetil

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av KawaKjetil »

Har du sjekket slakk på kjedet når du sitter på sykkelen og du får litt vekt?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Jompa »

Det er mer enn nok smurning på kjedet når du pakker det ut.
Har du bytta bakdrev ? Fremdrevet skal ansett ikke bråke om du har bytta bakdrevet eller ikke, i hvert fall ikke etter noen få km.
Du kan prøve å ta av geardekslet å dreie bakhjulet rundt for hand og se om kjeden passer 100 % til drevet.
Se etter at kjeden går helt i bunnen mellom tennene og at ikke kjeden henger seg opp i tennene.
Sikkert ngen feil der, men man vet ikke før man har undersøkt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Svolp »

Jeg bytta kjede og drev på min to ganger og også her hadde jeg gummi på orginalt fremdrev men ikke på uoriginalt uten og oppleve noe ulyd og slik er jo de fleste fremdrev som leveres fra gode produsenter så at det mangler gummi.. Tja, høres rart ut at det er grunnen til ulyd :scratch

Hvis du har kjørt med kjedet for stramt kan du allerede der ha ødelagt det.. Skjedde med meg, dog gammelt kjede men etter service der de stramma det alt for mye.. Lyden var en markant mekanisk ulyd som i etterkant viste seg og være et strekt/defekt ledd på kjedet som lagde lyd hver gang det passerte fremdrevet..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Sey86 »

Takk for alle svar.
Jeg har byttet begge drevene og kjedet. Etter første montering tok jeg en liten test tur på ca. 5km, og da fant jeg ut av første ulyd som var for stramt kjede. løsnet dette og den markante kjedeklikkelyden ble borte. Sitter da igjen med ulyden jeg hører fra 40km/t og oppover, øker ved større hastighet og stopper når jeg triller uten gass eller clutcher.

Skal ta en sjekk til på sykkelen i morgen etter jobb.

*Skal sjekke slakken mens jeg sitter på sykkelen.
*Skal ta av geardekselet og sjekke kjedets bevegelser rundt front drevet.
*skal se om jeg finner esken jeg fikk delene i^^ ( har ikke sjekket eksakt om det er riktig deler, men går ut ifra det siden det er kjøpt hos mc oslo, og det passer perfekt. Kjedet er i eksakt lengde i forhold til "new" markering på siden av svingarmen). Begge drev har like mange tenner som de gamle.

Siden jeg kjørte litt med for stramt kjede i starten kan jeg da ha ødelagt noe :redface , isåfall vil det være synlig på kjedet vis jeg snurrer bakhjulet?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Jompa »

Om du har skadet kjeden, vil den "henge fast" i tennene og ikke ligge helt ned i bunnen mellom tennene.
Tviler egentlig på at en 5 km tur skader kjeden om den er for stram, hvis du da ikke har
gassa over noen store humper.
Og så er man kanskje litt var for lyder første turen om våren ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sey86
Innlegg: 37
Registrert: 11 mar 2015, 20:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 750 2016/Honda CB600F 1999
Sted: Oslo

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Sey86 »

Jompa skrev:Om du har skadet kjeden, vil den "henge fast" i tennene og ikke ligge helt ned i bunnen mellom tennene.
Tviler egentlig på at en 5 km tur skader kjeden om den er for stram, hvis du da ikke har
gassa over noen store humper.
Og så er man kanskje litt var for lyder første turen om våren ?
nei første turen i år gikk veldig pent :), Kan godt hende jeg er "for" var for lyder nå i starten. Er relativt ny som mc fører, har en gammel sykkel og har gjennomført min første mekk:P
Er meget opptatt av at ting er i orden på sykkelen.
Føles ganske ålreit å henvende seg her å få respons, Takker for det.
kansje lyden går seg til etterhvert. kommer til å oppdatere når jeg finner ut mere.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Skiftet kjede og drev, Ulyd i front drev, bråker mere en

Legg inn av Tonys »

Har du depotstøtte bør du lokalisere lyden enklere.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Svar