Vanskelig å bytte bremseklosser?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Flanker »

Drit i surret vårt om ymse pasta, spaghetti og annen moro :-)

Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=pu-nq_5zB_M" onclick="window.open(this.href);return false; - riktignok en 1100, men jeg tipper det er 95% likt på din!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:Drit i surret vårt om ymse pasta, spaghetti og annen moro :-)

Sjekk denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=pu-nq_5zB_M" onclick="window.open(this.href);return false; - riktignok en 1100, men jeg tipper det er 95% likt på din!
Enig.
Du får ikke gjort noe galt her. Og skulle du merke noe etter byttet er det bare å sjekke og korrigere.
Sist jeg byttet var på TDM'en og det gikk helt smertefritt, selv om jeg riktignok brukte alu.pasta... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Tommas »

Stemmer for å gjøre det selv. YouTube er din venn :-)
Momentnøkkel kan være greit å ha, men normal fornuft funker også.

Tok meg under en time på min sykkel, byttet både foran og bak ( og jeg er ikke noen mekaniker...).

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Takk for videoen :lol

Det så faktisk litt vanskeligere ut enn jeg trodde dette... (jada..jeg har ti tommeltotter!) :lol

Jeg får det nok til, men det er så typisk meg å gjøre en rookie mistake slik at jeg ikke får kjørt sykkelen. Verkstedet skulle ha 1100,- for jobben inkludert klossene... er det mye?

Jeg ser klossene koster rundt 250,-. Må jeg ha to sett? Da blir det ca. 500,- og det vil si dem da tar 600,- for jobben...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av kjellv »

Høres egentlig helt greit ut.
Klossene må du betale likevel, og en halvtime arbeid er ikke helt galt.

Da er du i hvert fall sikker på at det blir gjort riktig, og at du slipper at kalippere løsner etter noen uker for eksempel. Slikt har skjedd.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Flanker »

Du må kalkulere inn egen tid også, på å kjøre til og fra verkstedet og vente mens dem gjør jobben. Se på dette som en svært enkel måte å bli bedre kjent med sykkelen din på. Bremseklosser er sannsynligvis det simpleste du kan gjøre selv av slitedeler.

Søker du på nett finner du sikkert også step-by-step guider med bilder, riktig moment på bolter osv. Dette fikser du både billigere og på kortere tid enn total tidsbruk for et verkstedbesøk...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel greit å bruke 600,- for å få det skikkelig gjort. Da får man også kvittering og garanti på jobben. :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Tommas »

Det var ikke noen upris du hadde fått, men det gir en utrolig god følelse å fikse det selv :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Er vel greit å bruke 600,- for å få det skikkelig gjort. Da får man også kvittering og garanti på jobben. :thumleft
Det skal mye til for å ikke gjøre det skikkelig om det gjøres selv :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av kjellv »

Flanker skrev:Du må kalkulere inn egen tid også, på å kjøre til og fra verkstedet og vente mens dem gjør jobben. Se på dette som en svært enkel måte å bli bedre kjent med sykkelen din på. Bremseklosser er sannsynligvis det simpleste du kan gjøre selv av slitedeler.

Søker du på nett finner du sikkert også step-by-step guider med bilder, riktig moment på bolter osv. Dette fikser du både billigere og på kortere tid enn total tidsbruk for et verkstedbesøk...
Helt enig. Akkurat slike ting kan være greit å kunne litt om den dagen du selv eller en kjørekamerat står i veikanten med problemer. Det tar vanligvis ikke mer enn 5 minutter på hver kalipper hvis man vet hva man driver med og har alt klart foran seg.
Et verksted må ta betalt for en halvtime likevel, så lang tid tar det totalt med alt som hører med.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Flanker »

Eller du kan gjøre det selv, øke din kompetanse på egen sykkel og mekking generelt. Og i tillegg får den gode følelsen av å ha fikset det selv, i stedet for en stresset mekaniker som egentlig gir halvt faen og gjør det med et minimum av innsats. Og kanskje til og med riper opp sykkelen og mistet skiftnøkkelen på felgen din (ref. andre nylige poster på forumet).

Dette er såre enkelt. Du må bare ha trua på deg selv så går det så fint så! Ikke at prisen fra verkstedet var ille på noen måte. Jeg slipper ikke halvinteresserte mekanikerlabber til på min sykkel, såfremt jeg ikke må. Da er det enten drit komplisert, jeg mangler spesialverktøy eller har tidsnød på å skaffe det.

Til info har jeg ihvertfall 7,5 tommeltotter. Ved hjelp av servicehåndbok og ikke minst guider på nett har jeg gjort følgende på ymse sykler:

Byttet bremseklosser og skiver, byttet laderegulator, tennplugger, fordemper, bakdemper, gaffelfjærer/olje, vanlig oljeskift, girolje, kardangolje, kjølevæske, synkronisert "forgassere" (hva heter de på norsk med innsprøytningsmotor?), bytta batteri, montert ekstra el-uttak med rele, justert ventiler. Og sikkert litt til som jeg ikke kom på i farta.

90% har gått helt smertefritt, noe har krevd både bannskap og tårer og ved en anledning har 4 mann stått og klødd seg i hodet i et par timer, før vi innså at jeg hadde kjøpt feil del.

Hver gang var første gang, alt gikk bra og sykkelen(e) har ikke tatt livet av meg enda! 7,5 tommel og null mekanisk utdannelse eller erfaring fra tidligere. Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting ;-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting ;-)
Skulle vert nekrolog du! :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Slik ser vertfall bremsekaliprene mine ut (tok bilde nettopp)
bremser.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting ;-)
Skulle vert nekrolog du! :lol
Du mener patolog...Nei, jeg foretrekker dem levende jeg ;-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:
Bjerknez skrev:
Av yrke er jeg utdannet til å mekke på mennesker, ikke døde ting ;-)
Skulle vert nekrolog du! :lol
Du mener patolog...Nei, jeg foretrekker dem levende jeg ;-)
Potitoe potatoe :lol

Svar