Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av mortenolb »

Ikke for å fyre opp, men nå synes jeg du skal ta ting litt mindre seriøst. Man trenger jo ikke være rakettkirurg for å skjønne at LordShaft ikke er gravalvorlig.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av spidair »

Hvordan står det til med refleks vesten hos den enkelte? Ligger den under setet/er med i baggasjen på sykkelen til envher tid eller er dette noe de fleste ikke gidder å ta hensyn til og oppbevarer i trygghet i heimen?

Har min refleks vest i en gaffel veske jeg har sydd selv da det ikke er plass til noe under setet på motarden, og den henger på sykkelen hele tiden. :) Vet ikke helt hva som skjer hvis man blir stoppet og spurt om man har den med, men regner med at det kan vanke bot da det er påbudt å ha med seg denne vesten siden 01.01.14 i år... :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev:Hvordan står det til med refleks vesten hos den enkelte? Ligger den under setet/er med i baggasjen på sykkelen til envher tid eller er dette noe de fleste ikke gidder å ta hensyn til og oppbevarer i trygghet i heimen?

Har min refleks vest i en gaffel veske jeg har sydd selv da det ikke er plass til noe under setet på motarden, og den henger på sykkelen hele tiden. :) Vet ikke helt hva som skjer hvis man blir stoppet og spurt om man har den med, men regner med at det kan vanke bot da det er påbudt å ha med seg denne vesten siden 01.01.14 i år... :)
Har min på meg. Gul vest og gul hjelm. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av hakhap »

spidair skrev:Hvordan står det til med refleks vesten hos den enkelte? Ligger den under setet/er med i baggasjen på sykkelen til envher tid eller er dette noe de fleste ikke gidder å ta hensyn til og oppbevarer i trygghet i heimen?

Har min refleks vest i en gaffel veske jeg har sydd selv da det ikke er plass til noe under setet på motarden, og den henger på sykkelen hele tiden. :) Vet ikke helt hva som skjer hvis man blir stoppet og spurt om man har den med, men regner med at det kan vanke bot da det er påbudt å ha med seg denne vesten siden 01.01.14 i år... :)

Der er ikke noen rettslig effekt men du for vel en tilsigelse eller noe.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

spidair skrev:Hvordan står det til med refleks vesten hos den enkelte? Ligger den under setet/er med i baggasjen på sykkelen til envher tid eller er dette noe de fleste ikke gidder å ta hensyn til og oppbevarer i trygghet i heimen?
Vesten ligger under salen.
Kjører ellers ATGATT, sort skinn for det meste. Unntaksvis tekstil i fargene sort, grå, hvit. Hjelm? Joda ;-) Sort karbon.
Vel... den ene karbonhjelmen begynner å bli mer grå enn sort, ser det ut som. Bleikes av sola, antakelig...

Med MC-hansker, MC-støvler og ryggskinne i tillegg er det full ATGAT hele tiden, selv på korte turer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:Ikke for å fyre opp, men nå synes jeg du skal ta ting litt mindre seriøst. Man trenger jo ikke være rakettkirurg for å skjønne at LordShaft ikke er gravalvorlig.
Helt riktig :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av JohnnyTh »

spidair skrev:Hvordan står det til med refleks vesten hos den enkelte? Ligger den under setet/er med i baggasjen på sykkelen til envher tid eller er dette noe de fleste ikke gidder å ta hensyn til og oppbevarer i trygghet i heimen?

Har min refleks vest i en gaffel veske jeg har sydd selv da det ikke er plass til noe under setet på motarden, og den henger på sykkelen hele tiden. :) Vet ikke helt hva som skjer hvis man blir stoppet og spurt om man har den med, men regner med at det kan vanke bot da det er påbudt å ha med seg denne vesten siden 01.01.14 i år... :)
Med gul jakke med reflekser, så satser jeg på at det går greit å ikke ha med seg vest. :redface
Sist redigert av JohnnyTh den 07 aug 2014, 12:33, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av wamporey »

Støvler, bukse, jakke, hansker (og hjelm). Brukte ryggskinna de første turene (kjørte opp i juni), men det sklei liksom ut... Hadde også refleksjakke og refleksbukse utenpå kjøreutstyret de første turene, men det ble for varmt med det været vi har hatt i nord.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Tommas »

Tidlig i karrieren kjørte jeg ofte med jeans, ellers fullt utstyr. Så fikk jeg se hvordan man ser ut etter 50k/t på asfalt (venn av en venn)iført jeans, og etter det var det ATGATT :-)
Til tider irriterende å bruke 1 min ekstra på å ta på utstyr, men tror investeringen i tid virker helt fornuftig om man deiser i asfalten.

Forøvrig grøsser jeg når jeg ser folk som kjører motorsykkel i shorts, tskjorte, joggesko etc - men jeg grøsser også når jeg ser basehoppere, downhillsykkelister og røykere...
Voksne folk får gjøre som de vil, så lenge det ikke går ut over meg eller mine.

God tur ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

Sånn kan det fort gå, selv i så (relativt) lav fart som 40 km/t:

Bilde

Men dette vet vi jo...

Altfor mange ungdommer derimot, ser ikke ut til å ha tatt dette innover seg.
Ser svært mange kjøre i shorts og til og med scooterjenter med skjørt. Gir ikke akkurat særlig med beskyttelse om uhellet først skulle være ute.
Resultatet er lite hyggelig, jfr. bildet av asfalteksemungdommen...
Er det dette som må til for å få ungdommen til å ta til vettet :scratch ?

Hele saken kan leses her:

http://www.ringblad.no/nyheter/motor/pu ... 5-45-88396" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Voksen »

AJ skrev:Sånn kan det fort gå, selv i så (relativt) lav fart som 40 km/t:


Men dette vet vi jo...

Altfor mange ungdommer derimot, ser ikke ut til å ha tatt dette innover seg.
Ser svært mange kjøre i shorts og til og med scooterjenter med skjørt. Gir ikke akkurat særlig med beskyttelse om uhellet først skulle være ute.
Resultatet er lite hyggelig, jfr. bildet av asfalteksemungdommen...
Er det dette som må til for å få ungdommen til å ta til vettet :scratch ?

Hele saken kan leses her:

http://www.ringblad.no/nyheter/motor/pu ... 5-45-88396" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette ser jo fælt ut, men er jo egentlig ikke farlig i det hele tatt sammenlignet med farene vi på MC utsetter oss for i høye hastigheter. Skrubbsår er jo bagateller i forhold.
Vi er så opptatt av at dekk er optimale, at vi har bra kjøreklær og av at hjelmene er gode i tester.
Samtidig anbefaler og hjelper vi hverandre til bla hvordan vi skal lure oss unna politiet hvis de kommer på døren og påstår at vi har kjørt uaktsomt. Vi rettferdigjør at vi på MC kan kjøre fortere enn andre og det er en selvfølge at vi skal hjelpe hverandre til å ikke bli tatt i kontroll. Synes holdningen her inne er at mange regler er mot oss og at fartsgrenser er noe tull. Selvfølgelig satt litt på spissen.
Min påstand er at mesteparten av de alvorlige ulykkene ikke skyldes dårlig eller manglende sikkerhetsutstyr, men at vi kjører altfor for fort og utsetter oss for store farer.
Tenk hvis vi kuttet alt sikkerhetsutstyr et år. Hva ville resultatet blitt? Hadde vi da kjørt så fort at vi hadde havnet i så mange ulykker? Gir alt dette utstyret oss en trygghetsfølelse som gjør at vi bare trør på?
Sikkerhetsutstyret er til for å beskytte oss når uhellet først er ute, det er det som skjer før det som er viktig for om vi skader oss eller ei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal inrømme at jeg har blitt litt sløv noen ganger. Når jeg kjører på jobb og været er flott sommerstid så kjører jeg i olabukse. Ikke alltid, men noen ganger. Grunnen er varmen og den korte strekningen jeg har å kjøre. Spesielt fort går det heller ikke. Men ulykker kan jo skje okke som så klart :redface

Ellers så bruker jeg ALLTID fullt kjøreutstyr, HELE tiden :redface

Skal se om jeg får tak i slike kevlar jeans tror jeg...

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Voksen »

Bjerknez skrev:Jeg skal inrømme at jeg har blitt litt sløv noen ganger. Når jeg kjører på jobb og været er flott sommerstid så kjører jeg i olabukse. Ikke alltid, men noen ganger. Grunnen er varmen og den korte strekningen jeg har å kjøre. Spesielt fort går det heller ikke. Men ulykker kan jo skje okke som så klart :redface
Det var det som var poenget at vi kjører mye mer forsiktig uten kjøreklær, men ulykker kan jo alltid skje. Enig der Bjerknez.
Derfor har jeg ikke for mye respekt for de som rakker ned på denne mopedisten uten kjøreklær, men som selv med kjøreklær har en helt annen moral hva fart angår i trafikken.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av simpson »

Voksen skrev:
Bjerknez skrev:Jeg skal inrømme at jeg har blitt litt sløv noen ganger. Når jeg kjører på jobb og været er flott sommerstid så kjører jeg i olabukse. Ikke alltid, men noen ganger. Grunnen er varmen og den korte strekningen jeg har å kjøre. Spesielt fort går det heller ikke. Men ulykker kan jo skje okke som så klart :redface
Det var det som var poenget at vi kjører mye mer forsiktig uten kjøreklær, men ulykker kan jo alltid skje. Enig der Bjerknez.
Derfor har jeg ikke for mye respekt for de som rakker ned på denne mopedisten uten kjøreklær, men som selv med kjøreklær har en helt annen moral hva fart angår i trafikken.
Fin tankegang det, hvis du var alene i trafikken.
Men hva med alle andre som kan forårsake og involvere dere i ulykker uansett hvor forsiktig dere kjører?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

At ungdom kjører scooter i 40 km/t lett antrukket, er vel ikke verre enn skateboard, rulleskøyter/ski, sykkel og fans oldemor.
Det er vel ingen som drar på seg Gore-Tex eller skinndressen for en sykkeltur?
Det der får folk styre helt på egenhånd ... det er ikke mitt ryggskinn

Svar