Plombering til A2, hva skal til ??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av OleIdole93 »

Hei og hopp!

Har en Suzuki SV650S 2006 modell. Fikk lappen i klasse A2 denne uken, og nå skal det kjøres! :) Vet at det finnes "plomberingskit" osv som man skal sette på, men da jeg tok kontakt med verksted sa de at det kunne hende man var nødt til å bytte noen "bokser" og liknende? Noen her som har plombert før, og evt vet hva som skal til? Overslag i pris ? Jeg takker så mye for hjelp, og håper på å være på veien om kort tid!

Link til et slikt "kit" jeg lurer på om er tilstrekkelig til min sykkel:

http://shop.alphatechnik.de/shop/index. ... 20a&page=5&" onclick="window.open(this.href);return false;

Takker for alle tilbakemeldinger! :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av SuperMorten »

Gratulerer.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av OleIdole93 »

Takk for det :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av RuneMC »

Ser løsningen du linker til tydeligvis er en innstruping av dyser. Hvis den kan brukes er det sikkert greit. (Men en må få forhandler/verksted til å bekrefte det/lage nye papirer).

Ellers, mener jeg å ha lest at Suzuki gjør plombering ved å bytte ECU (engine control unit) og utstede nye papirer som viser at hk etc er ift "plombert" krav. ECU er et kretskort for motorstyringen som er plassert i en boks på størrelse med langsiden av MC-batteriet. Er festet en tykk kabel til denne (som består av veldig mange tynne ledninger) og en tilsvarende stor kontakt. Selve jobben er enkel - i prinsippet bare å ta av kontakten og plugge inn i ny boks m/kretskort. (Ligger lett tilgjengelig i nærheten av batteriet på min)

Krav om bytte av ECU for nedplombering er sterkt fordyrende (fordi et sånt kretskort ikke er billig) - og tror noen andre MC merker har enklere løsninger ...

Men du får dobbeltsjekke hva som skal til her i landet. Suzuki merkeverksted bør ihvertfall vite det (!)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av Blueberry »

Gratulerer med A2! Må si eg missunner deg litt no, men blir vel på meg og neste vår :prf
Har sjølv lese myekje på dette da eg og planlegger å kjøpe sykkel snart.

http://www.greybikes.no/side7.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På linken over får du kjøpt plomberingskit om du finn sykkelen din der. Koster 3000,- og er TÜV godkjent. Om ikkje kjøper du anna plass. Dette må monterast av godkjent mc-verksted slik at du får papirer på at det er montert.

Etterpå tar du med dette til biltilsynet og omregistrerer. Noe meir detaljert veit eg ikkje, så kanskje lurt å snakke med biltilsynet først så du veit nøyaktig kva du treng å gjøre.

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av OleIdole93 »

Hmm, så da virker det som om det er flere veier til rom! I og med at det finnes et slikt innstrupningsett med TUV-papirer, skulle en tro at dette var en mulighet. Er jo da selvsagt ønskelig å benytte seg av dette, hvis denne boksen er så dyr :scratch

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av Snikendeugle »

All jobb og verifisering må uansett gjøres av et godkjent verksted.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av OleIdole93 »

Jepp, men dersom jeg bestiller deler direkte fra leverandør, koster delene 1.000 kr og ikke 3000. :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av mortenolb »

Hvis ikke de gjør som de pleier å gjøre med dekk, og tar seg mye bedre betalt for jobben om de ikke får bestille delene selv.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av MLeikarnes »

Ikke nødvendig at det gjøres av godkjent verksted... Har gkort det selv 2 ganger nå, bare å dokumentere med bilder så gikk det bra på biltilsynet i Molde ihvertfall.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Toven

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av Toven »

Grattis med sykkel og lapp! Riktig antall sylindre :prf

Har ingen tips å komme med angående nedstruping, hehe :P :p

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av Blueberry »

MLeikarnes skrev:Ikke nødvendig at det gjøres av godkjent verksted... Har gkort det selv 2 ganger nå, bare å dokumentere med bilder så gikk det bra på biltilsynet i Molde ihvertfall.

Sent from my Galaxy S3
Dei var da iallfall runde i kantene! Skal gjøre det samme sjølv snart og får håpe dei er like greie her litt lenger inn i landet.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av MLeikarnes »

Greybikes tar 2000 kroner mer ca enn det koster å kjøpe det direkte i tyskland, da greybikes må kjøpe det fra tyskland og sende tüv papiret til tüv i tyskland med rammenummeret til sykkelen påskrevet. så det går fortere å få det direkte fra tyskland. Man må bare passe på at de ber om rammenr som skal skrives på tüv papiret.
Nå har ikke de to vi har nedregistrert vært så alt for kraftige da, begge er nedregistrert til 34hk fra henholdsvis 54hk og 56hk, så de er kanskje litt snillere på biltilsynet når det er snakk om slike sykler. Ingen fartsmaskin slik som disse det snakkes om her, en endurosykkel og en cafe racer...

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Plombering til A2, hva skal til ??

Legg inn av OleIdole93 »

For å oppklare her litt for de som lurer:)

Jeg har nå plombert sykkelen. Dette blr gjort ved å bytte ECU (hjernen) i sykkelen. Verkstedet hevder at ikke alle sykler kan plomberes med et slikt kit. Ikke vet jeg om dette kun var for å tjene penger, men uansett: Dersom du skal plombere fra fulleffekt til mellomtung, trenger verkstedet rammenr på sykkelen din for å få godkjente TUV-papirer som vegvesenet trenger. Deretter må de mest sannsynlig bestille ny ECU til sykkelen din. Fra jeg kontaktet verkstedet til jeg fikk time og sykkelen var plombert, tok det en snau uke og kostet med 6000 kr totalt.

Deretter er det visning på vegvesenet hvor du får det godkjent i vognkortet,(NB!: ventetid på rundt 2 mnd) før du til syvende og sist har en godkjent A2- sykkel. Det er også verdt å merke seg at svært få sykler per dags dato har ECU med 48 hk, da reglene er såpass nye. Jeg for eksempel var nødt til å plombere min til 35 hk. Det skal dog nevnes at jeg ble litt skuffet når jeg hørte det, men etter å ha kjørt sykkelen kan jeg konkludere med at det er ingenting å tenke på, da 35 oppleves som mer enn nok for en som ikke har kjørt så mye sykkel før!

Håper folk fikk litt mer forståelse ovenfor dette emnet, da jeg har jobbet mye for å få kål på dette!

Svar