Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:Det er dyrt å kjøre på skulder...

http://touch.tb.no/nyheter/35-tatt-for- ... -1.8482011" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette skjer hver dag i rushtiden og det er ofte kontroll der.Er rimelig fornøyd med at de få gangene jeg har forvillet meg ut på E18 ved Gulli i rushen så har jeg holdt meg i køen og da har det også vært kontroll der.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av PCP »

Trodde igrunn det var et fredagsproblem, men når du sier det er sånn hver dag kunne de kanskje brukt de innsamlede pengene på å forlenge to-felt 500 meter i sydgående retning, så slapp alle de som egentlig ikke har noe i den køen å gjøre stå der.

Men nå blir det vel snart åpnet, så akkurat det problemet forsvinner. Forøvrig ville det nok vært innbringende å stå der med radar de dagene det ikke er noen å ta for kjøring på skulder. Har sett mye frisk kjøring på oppløpet der, når alle bare skal forbi den campingvognen/lastebilen/Aurisen... :twisted

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av quantumduck »

Snikendeugle skrev:ikke at det såvidt jeg vet har noen juridisk forskjell, da jeg fremdeles kjører forbi bilene, men med litt mindre avstand mellom meg og biler.
Forbikjøring forbudt betyr at forbikjøring er forbudt, sperrelinje betyr at det ikke er tillatt å krysse sperrelinje. To forskjellige ting.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av spidair »

Kjørte hjem fra jobb mandag i forrige uke der ei dame på en GS (tror jeg det var)(Og det må ha vært ei dame, da hun satt med ræva rett ut liksom (sånn damer ofte sitter, strak i ryggen og baken pip åpen liksom..., vi menn sitter som halvfulle potetsekker, meg selv inkludert... ) og var veldig spe og lita) som lå litt foran meg i samme fil. Jeg bruker å linesplitte før den første rundkjøringen (fra Gomsrudveien i Kongsberg...) når det er kø og linesplitter helt til den siste rundkjøringen før sykehuset, rettning Hokksund. Damen på sykkelen foran meg var MEGET progressiv, hun kjørte til og med over midtøya på den midterste rundkjøringen for å komme forbi en bil, (noe jeg slapp da den bilen hun kjørte forbi var kommet seg inn i køen, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det heller....) Vel forbi den siste rundkjøringen hadde jeg kommet helt oppi ryggen på henne og vi hadde to biler foran oss da jeg så det var rødt lys på fotgjenger overgangen der. Jeg slakket av og tenkte et øyeblikk at damen på skulle svinge inn til sykehuset, men neida, hun kjørte faan meg opp på fotgjenger feltet, rett bak hælene til de fotgjengerne vi hadde stoppet på rødt lys for før hun vrengte sykkelen ut i veibanen igjen. Her hadde jeg IKKE engang tenkt å følge etter henne, for hadde onkelt sett den manøvren kan det hende damen måtte ha blitt med på kammeret til og med...

Nå hører det med til historien da at jeg tok henne igjen omtrent med en gang oppe i bakken der, for det var ingen møtende trafikk så jeg kjørte forbi de to bilene jeg hadde foran meg og klart det var litt prestisje i å ta henne igjen, om ikke annet for å "si" at hun ikke tjente en dritt på idiot kjøringen sin...

Stort sett holder jeg meg til farts grensene og til trafikk reglene, men det hender at jeg ikke gidder å fise bak en gjøk som kjører enten rykkete eller langt under farts grensen, og kjører forbi... Under seksti følger jeg slavisk fartsgrensene, over er jeg nok ikke så nøye... Om jeg ligger i 95-100 km/t i en åttisone ute i ødemarken har da ingenting å si mener jeg, er det biler parkert i veikanten slakker jeg alltid av, da det KAN være unger der...


Har ellers opplevd å bli "nektet" å komme inn i fila igjen etter linesplitting. (Ved Gulskogen senteret) Var laaaaang kø der og jeg brukte sykkelen som sykkelen skal brukes, og hoppet fremover i køen mellom luker i den møtende trafikken og dette gikk radig fremtil jeg nesten var ved rundkjøringen som går inn til senteret. Der kjørte jeg forbi tre biler og fikk en lastebil i mot, men da jeg skulle smette inn i luken opplevde jeg at gjøken i A6'en (Er noe i at Audi har fem nuller, fire i grillen og den siste nullen bak rattet tydeligvis..) bilen hans bykset frem og stengte meg ute og da jeg stoppet og kikket på idioten satt han og gliste og ristet på hodet. Lastebilen så hva som skjedde og bremset ned og stoppet og jeg nølte litt (har aldri vært utsatt for den slags før og lurte på hvordan man møter slike amøber..) bestemte meg og løftet benet for å plante den inn i venstre forskjerm på den jævla Audien og hadde fullført om ikke audioten hadde svingt unna... og ga meg såvidt plass så lastebilen kunne passere, der lastebil sjåføren satt og ristet på hodet mens han så på audioten....

Jeg kjørte inn på parkeringen på sentret mens det kokte i meg og svingte til side og stanset slik at Audi sjåføren (med bitch i passasjer setet som ikke så helt fornøyd ut) og Audien hans passerte så fulgte jeg etter ham og fikk snakket med fysakken da han og bitchen hans parkerte. Jeg hadde fått roet meg såpass ned at samtalen fra min side var sivilisert, men den oppblåste narren i Audiot bilen påsto hardnakket at den slags (linesplitting) overhodet ikke var lov, jeg kunne værsågod stå i kø som alle andre. Et lite øyeblikk vurderete jeg seriøst å gi ham tenner i avføringen i de påfølgende dagene, men fant ham ikke verdt det... "Nestegang har du størrelse 45 badekar i skjermen din!!", sa jeg og kjørte hoderistende videre. Sånne folk gir meg virkelig mark i magan... De nogsaktene som tror de har mer rett på veien fordi de har betalt i dyre dommer for å kjøpe bil.. og som tror de kan behandle alle andre som dritt i trafikken....

Ellers har jeg opplevd at flere bilister legger seg råkjapt til venstre når de ser meg komme i speilet... Og en vakker dag kommer jeg til å sparke av speilen til en sånn gjøk også... Prøver så godt jeg kan å IKKE gi på rett ved siden av biler med vinduet oppe, da jeg av erfaring vet hvor skremmende det kan være (Er et temmelig høy "BRRAAAAPP" på motarden min selv med orginalt anlegg...) og prøver aldri noe helt hårreisende eller plutselig, da det altfor ofte lager unødige situasjoner og ulykker...

Og i rosenkranz gata ut av Drammen kjører jeg ofte forbi på høyre side, da det ALT for ofte er folk som putrer i den fila som om de eier den, ofte langt under fartsgrensen. De flytter seg som regel ikke selv om du har brukt både lyshorn og lydhorn på dem, men dette vet jeg politiet i Drammen er oppmerksomme på, de kaller det "Hokksund fil syndromet" (Da de som skal videre til Hokksund OFTE ligger å putrer i venstre fil selv om den høyre er helt tom...) og politiet driter derfor i om du kjører forbi i høyre fil der om de ser du har gjort forsøk på å få bilen til å flytte seg over i høyre fil... Man må være litt obs da, for noen ganger kan disse med "hokksund syndromet" finne på å vrenge over i høyre fil, gjerne uten å blinke eller noe først...

Så langt prøver jeg å kjøre som folk og ikke som fatter'n, for han kjørte mutter'n på tjukken.. :) Men det er vel litt sånn at til varmere man blir i trøya til mer utfordrer man også kanskje? Line splitting er noe jeg ikke har turt å gjøre før nå i de siste ukene, har bare hatt lappen i snart to måneder... Men det er vel heller ikke en sport de som ikke er varme i trøya skal prøve seg på heller kanskje... :)

Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av JoachimG »

Jeg kjører der jeg kommer raskest fram... hadde jeg kunnet kjørt gjennom baksetet på bilene hadde jeg gjort det og...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av Snikendeugle »

spidair skrev:*snip*
Hehe, det var da voldsomt :) Har aldri hatt noen dårlige erfaringer med billister som skal "nekte" meg å komme forbi. Men jeg sitter også med tankesettet at om jeg skal forbi, da er det opp til meg, ikke billistene å sørge for at jeg kommer forbi (det er såklart noe annet om de aktivt prøver å hindre deg).

Og jeg får ikke sagt dette nok: Foretrekker aller helst at billistene følger sporet sitt og ikke begynner å vingle ut i siden for å lage plass til meg som jeg egentlig ikke behøver. Det er mange mc'er som lanesplitter i feltene som ikke er mest til venstre, og om bilene da skal begynne å svaie frem og tilbake kan det fort skje stygge ting for en av mc'ene ^^
Det er også mer forutsigbart for meg om bilene kan holde seg på sitt spor istedenfor å vike unna (har de sett meg eller kjører de bare vinglete og med fare for å vingle inn igjen i det jeg farer forbi?)

Det hender faktisk en sjelden gang nå og da at jeg ruller pent opp på fotgjengerfeltet der det er helt umulig å komme seg forbi.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av jhn »

Snikendeugle skrev:
spidair skrev:*snip*
..... Men jeg sitter også med tankesettet at om jeg skal forbi, da er det opp til meg, ikke billistene å sørge for at jeg kommer forbi (det er såklart noe annet om de aktivt prøver å hindre deg).
Dette er jeg helt enig ... men loven sier jo motsatt :sk?
Snikendeugle skrev:
Og jeg får ikke sagt dette nok: Foretrekker aller helst at billistene følger sporet sitt og ikke begynner å vingle ut i siden for å lage plass til meg som jeg egentlig ikke behøver. Det er mange mc'er som lanesplitter i feltene som ikke er mest til venstre, og om bilene da skal begynne å svaie frem og tilbake kan det fort skje stygge ting for en av mc'ene ^^
Det er også mer forutsigbart for meg om bilene kan holde seg på sitt spor istedenfor å vike unna (har de sett meg eller kjører de bare vinglete og med fare for å vingle inn igjen i det jeg farer forbi?)
Helt enig igjen ... det er aller best at den forbikjørende tar seg av all planlegging alene. Da går alt sammen mest mulig smidig ... og uten misforståelser.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Kjøring på vegskulder, over sperrelinje etc.

Legg inn av spidair »

Snikendeugle skrev:
spidair skrev:*snip*
Hehe, det var da voldsomt :) Har aldri hatt noen dårlige erfaringer med billister som skal "nekte" meg å komme forbi. Men jeg sitter også med tankesettet at om jeg skal forbi, da er det opp til meg, ikke billistene å sørge for at jeg kommer forbi (det er såklart noe annet om de aktivt prøver å hindre deg).
Å bare vent, de kommer nok frem disse irriterte bilistene som får det for seg at motor sykler ikke skal ha noen flere rettigheter enn dem... :)

Stoler ikke på bilister som vingler over til høyre jeg, skal nok litt mer til før jeg kjører forbi... Må i det minste være sikker på at de har spottet meg i speilet OG at de kjører til høyre og blir der noen sekunder før jeg tørr å gi gass... :) Og jeg passer også på å ha det klart i motgående, just in case..

Svar