Elolz - Honda VTR SP1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:
Andreas skrev:
simpson skrev:
Andreas skrev:Reimene skal jo byttes vært 2.år eller på 20000km på din. Reimer som har vært lagret kaldt og mørkt kan fint brukes, selv om de er et par år gammle. De reimene på bildet du har der er ivertfall ikke nye. Det er en annen type papirlappe på de nå, det har det vært et par års tid, ivertfall.. Så hvis selger ikke kan dokumentere alder, så har jeg vært skeptisk. Helt nye reimer er jo heller ikke sååå dyre.

Men du kan jo vurdere selv. Reimene på min Multistrada, og de fleste nyere 4-ventils Ducatier, har bytteintervall på 5år eller 24/30000km. Delenummeret er akkurat det samme som reimene til 1098, som har 2 årsintervall :mk
Dette er feil.
På Desmoquatro motorer er det hvert 2. år eller 12.000 km
851, 748, 916, ST4, div Monster osv bruker Desmoquatromotorer.
Desmoquatro betyr 4 ventiler, desmodromiske ventiler.
De første Testastrata motorene finner du i 749, 999 og videre helt opp til Panigale overtok.
Men Multistada, Streetfighter og Diavel bruker fortsatt Testastrettamotorene.
Ducati 1098, 1198 har hvert 2. år eller 12.000 intervall.
Multistrada vet jeg ikke noe om, men rart de har 5 år

når resten av Testastrettamotorene har 2 år.
Hva av det jeg skrev er feil?
Som jeg sier, Desmo motorene har 12.000 km. på reimbytte.
Du sier 20.000 km
Testastrettamotorene har 12.000 km reimbytte og 24.000 ventiljusterng.'
Hvordan kan Desmo har 20.000 når Testa har12.000km?
Anbefaler å lese litt Ducati historie :vs
Nå tuller du fælt her...

Testastretta (som først kom i 996R, ikke 749/999 som du sier), Desmoquattro og Desmodue FØR 2007 hadde 10000km intervall på ventilsjekk/justering og 20000km/2år på reimbytte. Nå snakker jeg om ca fra starten av 90-tallet og opp. Før det så står det ikke så mye om alder på reimene, bare at strammingen skal sjekkes ganske ofte. Nede i 3000km f.eks på 907iE Paso.

Når din 1098 ble lansert i 2007 med Testastretta Evoluzione, økte Ducati serviceintervallene på alle sykklene til 12000km og 24000km/2år, respektive ventilsjekk og reimbytte.

I 2010, når Multistrada 1200 ble lansert med den nye Testastretta 11°, ble ventilsjekken øket til 24000km. Så nå blir ventiler sjekket samtidlig som reimene blir byttet. Reimene kan nå også stå på i 5år før de skal byttes. Grunnen til dette er forbedret design i ventilstyringer og ventilseter. 11° angir eksosventilenes og innsugsventilenes overlapp, alltså der de er åpne samtidlig. Det vil si at disse motorene har en mye roligere og mindre belastende gange, noe som er med på å gjøre at Ducati har valgt å øke tidsintervallet på reimene til 5år. Ventiloverlappet på superbikemotorene (848, 1098, SF osv), er på 40°.

24000km/5år gjelder for Multistrada 1200, Diavel og Streetfighter 848.

Når Ducati i fjor lanserte Hypermotard/Hyperstrada med 821 Testastretta 11°, så har de igjen øket ventilsjekk/reimbytteintervallet til 30000km/5år. Dette gjelder nå alltså Hypermotard/Hyperstrada 821 og nye Monster 1200.


Hvis du lurer på noe mer, så har jeg det meste av Ducati`s vedlikeholdsdokumentasjon (og historedokumentasjon) tilgjengelig :prop:


Beklager kapring av tråden din, Elolz.. Men gratulerer med salg av sykkelen. Synd du måtte kvitte deg med et av MC-verdenens største ikoner :vs

Edit: må rette meg selv her! Testastretta kom først i 996R, ikke 998.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av MH434 »

hei du:)
jeg vurderer faktisk å selge min 10R! Tenkte å kjøpe en rimeligere gatesykkel og en banesykkel istedenfor, syntes sykkelen er for fin til å risikere noe på bane. Sykkelen er behandlet som et spebarn og en masse utsyr... du får si ifra hvis du er intresert ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Olav K »

Synd du har måttet selge "det røde gullet" ditt.
Håper du finner en brukbar erstatter kjapt, og at sommeren kan nytes på to hjul :prf
Hvor mye kronasjer har du planer om å legge i neste sykkel?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke noe endunker altså? : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Olav K »

:thumleft :yeyeye
Elolz skrev:
Olav K skrev:Synd du har måttet selge "det røde gullet" ditt.
Håper du finner en brukbar erstatter kjapt, og at sommeren kan nytes på to hjul :prf
Hvor mye kronasjer har du planer om å legge i neste sykkel?
Ja nå blir det heftig tråling av finn.no fremover! :P :p Tenker en maks 85-90k. Vurderer noe enkelt som ER6N eller SV650 til 50-60k. FZ6 som en liten outsider. Men frister litt med VFR800, SV1000, FZS1000 etc. Litt usikker på 600 eller 1000. :-k ZX6R og CBR600RR vurderes jo og selvsagt, må forhøre meg litt mer om forsikringspris først.

Kjørte en 2007 ER6N på kjøreskolen og digget den, men prøvesatt en 2013 modell, og sittestillingen på den føltes mye dårligere for min del :scratch Må få men en oppfriskning og prøvesitte og gjerne kjøre litt forskjellig :thumleft

For 80-90 lapper finner du jo Triumphs Street Triple av litt eldre årganger- et meget stabilt og voksent valg ville jeg si :lol :yeyeye
Men det er jo japse du streber etter, så det er rikelig å velge i.
håper du finner noe bra----kjapt.
Husk at tilbudet om en rundtur i indre strok fortsatt står ved lag :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av bm »

Hei Elolz
Synd du måtte selge jernet.
Beklager at jeg ikke hadde mere tid til å hjelpe.
Men husk nå på det jeg sa sist når du søkte etter ny MC.
Sjekk forsikringskostnader, ikke følg lysten, men fornuften :[-X
Lykke til i din søken etter den rette sykkelen....

BM
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av LordShaft »

Der er mye pent å velge i når det kommer til ny sykkel. Kjipt å oppleve så mye problemer med din første Ducati :evil
Hvilken sykkel vil du helst ha selv? Liker du kåpesykkel, liggende eller oppreist stilling?

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av bshagen »

Hva med en Monster? Da holder du deg til Ducati også! :D

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Jacobsen »

CBR er jo driftsikre og gode å kjøre! :prop:

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Snikendeugle »

Elolz skrev:Var å så på en ER6N i dag, fin sykkel, men dessverre altfor oppreist sittestilling for min del, tror jeg må være skrudd sammen på en merkelig måte. Føltes totalt unaturlig og kjedelig å kjøre så oppreist (men så er jeg jo blitt godt vant med noe av de mest aggressive sittestillingene som finnes). Så da er listen litt kortere ihvertfall, det blir nok racing sller sportstouring med foroverlent sittestilling. :thumleft Så får jeg bare overleve å måtte ut med litt mer for sykkelen og forsikringsprisene. 70% bonus og 24+, så burde være levelig nå :-k

Det som vurderes mest er: ZX6R, R6, CBR, (GSX-R). 2006+

Lurer ellers litt på hvordan sittestillingen på FZ6 eller SV650/SV1000 er :-k Får lete frem den sittestilling siden jeg leste om innpå her en gang i tiden og kikke litt etter alternativer.
Triumph Daytona 675! :)

Grisefine

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av hakhap »

Elolz skrev:Søkte etter slike på finn, men de er ikke å oppdrive, ihvertfall ikke i min prisklasse :sorry
Kan alltid prøve blocket.se hvis import er aktuell
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Olav K »

Daytona'en har jo gruset GSXR 600 i tester, så her synes jeg Snikende Ugle er inne på noe lurt :-)
ligger en gul 2006 mod og en 2002 mod på Finn.no akkurat nå.

Edit:
Ellers har en kamerat av meg en Sprint RS955i til salgs den er godt tatt vare på og kjørt av voksen mann. Framoverlent sportstouring.. fin sykkel.
55000,- ber han om, men skulle ikke forundre om det finnes forhandlingsrom :-k
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sist redigert av Olav K den 16 mai 2014, 21:18, redigert 2 ganger totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av mortenolb »

Men de gamle er ikke helt den samme sykkelen da. Den kom jo i ny utgave i ..fjor, eller 2-3 år siden, noe sånt, og det er den som "gruser" de andre 600-syklene. Den nye ser ekstremt mye bedre ut og. Jeah, den er sexy. Hva med f.eks GSX-R 750, a? Er jo greit med litt mer krefter enn 600. Synes R-sykler type 600 er så jævlig jag å kjøre.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Busa Trond »

Olav K skrev:Daytona'en har jo gruset GSXR 600 i tester, så her synes jeg Snikende Ugle er inne på noe lurt :-)
ligger en gul 2006 mod og en 2002 mod på Finn.no akkurat nå.

Edit:
Ellers har en kamerat av meg en Sprint RS955i til salgs den er godt tatt vare på og kjørt av voksen mann. Framoverlent sportstouring.. fin sykkel.
55000,- ber han om, men skulle ikke forundre om det finnes forhandlingsrom :-k
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
:vs
Vi veit jo det at du snart begynner å bli voksen å har lyst på sikkerlig sykkel Olav K
Men 55000,- for den du linker til her :lol Legg på en 0 til gutt og enda er vi ikke kvitt boxer ristinga :twisted . ( ikke alt kan kjøpes for penger ) :lol

Her snakker vi litt over 200 laken for denne lekkerbisken :love Løp å kjøp :prf

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Elolz- På sykkeljakt!

Legg inn av Olav K »

Busa Trond skrev:
Olav K skrev:Daytona'en har jo gruset GSXR 600 i tester, så her synes jeg Snikende Ugle er inne på noe lurt :-)
ligger en gul 2006 mod og en 2002 mod på Finn.no akkurat nå.

Edit:
Ellers har en kamerat av meg en Sprint RS955i til salgs den er godt tatt vare på og kjørt av voksen mann. Framoverlent sportstouring.. fin sykkel.
55000,- ber han om, men skulle ikke forundre om det finnes forhandlingsrom :-k
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
:vs
Vi veit jo det at du snart begynner å bli voksen å har lyst på sikkerlig sykkel Olav K
Men 55000,- for den du linker til her :lol Legg på en 0 til gutt og enda er vi ikke kvitt boxer ristinga :twisted . ( ikke alt kan kjøpes for penger ) :lol

Her snakker vi litt over 200 laken for denne lekkerbisken :love Løp å kjøp :prf



Bilde
Skal bort å se på denne, og høre hva Street Triple'n min er verd. Så får vi se- Explorer falt iallefall veeeeeeldig i smak på Road Show'et 26 april.
Hender jeg bråvåkner om natta og må ned på låven og sjekke hva for sykkel som står der.
Men foreløpig er det min kjære Street Triple som bor der. Men for all del, den gir meg et fett fårete glis hver gang jeg svinger høyrebeinet over salen på den:) Så jeg er fortsatt veldig glad i min grå perle :) Kan sikkert kjøre 100 mil om dagen på den.. :-)å :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar