Morro å gire, også!gorbys skrev:, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
MC og forbruk
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: MC og forbruk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Sted: Porsgrunn
Re: MC og forbruk
Kanskje med unntak av "madame"s BMW F800ST. Den ligger konsekvent på 0.36, uansett kjøreforhold og vei. Men så kjører hun rolig, da, uten harde aksellerasjoner osv.
Re: MC og forbruk
Fikk 27mil før bensinlampa slo inn i går, hovedsakelig motorvei kjøring men :-) Så vet du sånn ca hva sv'n gjør
Re: MC og forbruk
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: MC og forbruk
Sorry, er ikke med på den:) vi var tre kompiser som sammenlignet forbruk i løpet av en 14-dagers ferietur.tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Blandet kjøring, og vi kjørte ganske likt alle tre
En V-max fulleffekt 96 mod - en BMW K1200 RS 2000 mod -og en Suzuki DL 1000 2007 mod
V-max og DL 1000 varierte fra 0,5 - 0,8 mens BMW lå nærmest konstant på 0.58 ... alle endte opp med et snitt på ca 0,6
... litt vanskelig å huske, men mulig V-max lå en smule høyere enn oss andre to, men ganske ubetydelig
Sist redigert av jhn den 10 mai 2014, 18:52, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
MC og forbruk
Det var MODERNE sykler jeg tenkte på...tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Forresten så kommer det litt an på hvem du spør. Et kjapt søk på goldwing ga meg andre tall en dine..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Sted: Vestfold
Re: MC og forbruk
Jeg er så heldig at jeg har to (joda de er gamle) sykler, som er veldig forskjellige.
Det som er litt artig, synes jeg, er hvor likt forbruk de har.
Jeg lærte engang at det er null problem å ha ett forbruk på 50l/mil, bare å la den stå på tomgang lenge nok det
Det er veldig mye bruken som avgjør forbruk.
Ved relativ lik bruk på mine to, ligger forbruket på.
CBR1100XX - 0,6l/mil
XR400R - 0,5l/mil
Det som er litt artig, synes jeg, er hvor likt forbruk de har.
Jeg lærte engang at det er null problem å ha ett forbruk på 50l/mil, bare å la den stå på tomgang lenge nok det
Det er veldig mye bruken som avgjør forbruk.
Ved relativ lik bruk på mine to, ligger forbruket på.
CBR1100XX - 0,6l/mil
XR400R - 0,5l/mil
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Sted: på ei øy
Re: MC og forbruk
Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
NemligTomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: MC og forbruk
Økonomisk tenker jeg ikke så mye over det om sykkelen min bruker 0,4 eller 0,6 liter på milen. Men sett fra et miljøperspektiv er det viktig for motorsykkelens eksistens i den form som i dag, at forbruket er så lavt som mulig.
Det er ikke akkurat et pluss at et 250kg kjøretøy for kun to mennesker bruker like mye drivstoff som et som veier 1500kg og kan dra med seg 5 mennesker.
Jeg synes det kan være greit å vite hvor mye drivstoff som normalt brukes og en stor motorsykkel med stor motor kan fint bruke relativt lite drivstoff.
Her er gjennomsnittsforbruk over 30 mil med innkjøring giring på varierende Vestlandsveier med min sykkel. Sykkel vekt ca. 230kg , motorvolum 1200ccm, 125hk og 125Nm. Gjennomsnitts forbruk 0,45l
Det er ikke akkurat et pluss at et 250kg kjøretøy for kun to mennesker bruker like mye drivstoff som et som veier 1500kg og kan dra med seg 5 mennesker.
Jeg synes det kan være greit å vite hvor mye drivstoff som normalt brukes og en stor motorsykkel med stor motor kan fint bruke relativt lite drivstoff.
Her er gjennomsnittsforbruk over 30 mil med innkjøring giring på varierende Vestlandsveier med min sykkel. Sykkel vekt ca. 230kg , motorvolum 1200ccm, 125hk og 125Nm. Gjennomsnitts forbruk 0,45l
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Sted: Vestfold
Re: MC og forbruk
Når sykkelen ikke har tankmåler og tanken er på under 10L så driter man ikke i forbruket.
Da følger man med på tripteller og regner kjapt i hodet ca når man bør fylle.
Da følger man med på tripteller og regner kjapt i hodet ca når man bør fylle.
Re: MC og forbruk
Det er vel bare folk med god råd som tenker sånn. Blir jofort et par tusen mer i bensinkostnader ekstra på en lang ferietur hvis den bruker 0,7 istedet for 0,5TomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MC og forbruk
Vært å kjørt litt i tyskland nå.
Snitt på 0,82 på Haybusa'n illøpet av hele uka.
Korteste kjørelengde før jeg var farlig langt nede på reservetanken var 14 mil.
Maxhastighet på gps 302 km/t, gj. snitt mener jeg var 203 km/t
Autobahn er dyrt å kjøre på
Her hjemme ligger jeg på 0,55-0,7 litt ettersom dag&humør.
Driter egentlig i forbruket, det er opplevelsen som teller.
Snitt på 0,82 på Haybusa'n illøpet av hele uka.
Korteste kjørelengde før jeg var farlig langt nede på reservetanken var 14 mil.
Maxhastighet på gps 302 km/t, gj. snitt mener jeg var 203 km/t
Autobahn er dyrt å kjøre på
Her hjemme ligger jeg på 0,55-0,7 litt ettersom dag&humør.
Driter egentlig i forbruket, det er opplevelsen som teller.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity