Blåtur med Bimma og Ragnhild - Oppdatert med kart
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Dag 2, mandag 1. episode, Bøverdalen - Øvre Årdal
Mandagsmorran måtte ynglingen overtales med trusler om at han kom til bli alene og foreldreløs hvis han ikke sporenstreks og med engang innfant seg i spisesalen og var klar til avgang til kl 10.
Noe motvillig kom han seg da opp i vertikalen og inntok frokosten i det som tydeligvis var festlokalet i bygda. Bakgrunnsbildet på scenen er nasjonalromantikk som bør ses. Synd vi ikke tok bilde
På vei opp Bøverdalen mot Sognefjellet slet Bimma og rasedyret med at det stadig vekk var motiver som skrek etter å få plass på minnebrikkene.
Rennende vann var en sikker vinner i så henseende. Må være at Drammenselva er så bedagelig, at fruen stadig må forevige ånkli rennende vann?
Ørkendyret rusla bedagelig foran og tok seg god tid over fjellet. Mens fruen på ST'n kom hesblesende etter
Ved Fantesteinen var de venner og vel forlikte om at her gikk det an å stoppe, selv om det var noen uoppdragne bobiler som drev og veiva ukontrollert og helst ville ha plassen for seg selv
Ragnhild og JJ var også sammen på Galdhøpiggen (laangt bak) for noen år siden
Her oppe kunne man nesten tro på myten om at Nordmenn er født med ski på beina.
Reisefølget var skjønt enige om at skiløperne burde ta til vettet og heretter legger skiaktivitetene sine til vinteren og ikke til st. Hans. Sommeren er og blir MC-tid
Her går det rett vest mot Turtagrø og Sogn
Bimma hadde lyst til å kjøre fra Turtagrø og over til Øvre Årdal hvis det var godt vær, og været kunne ingen i følget klage på.
Bomveien over til Øvre Årdal går opp til venstre
Dette er Norges høyeste bomvei, bomstasjonen ligger på 1315 Moh og det koster 25 kroner for MC. Dette er den eneste fergefrie forbindelsen mellom Bergen og Trondheim. Opp gikk det greit. Smalt, men god asfalt og lite til ingen motgående trafikk. Ned til Øvre Årdal er straks verre. Veivokterne har fire bein og ble i sin tid kalt ”Ålreite dyr” i et valgkampinnslag på TV av et kvinnelig medlem av daværende AKP(m-l). Sjøl om de er veldig ålreite har de det med å legge igjen visittkortene sine på veien. Og de kan også finne på å hoppe rett ut i veien for å kontrollere trafikken og da særlig reaksjonsevnen hos de veifarende på to og flere hjul.
Halvveis ned i lia
Etter hvert som man kommer ned i lia blir det tettere mellom hårnålssvingene og det å komme rundt dem med en topptung sykkel lasta med ei veldig så dyrebar last ble ei utfordring
Var ingen som sa at R-sykler helst ikke kjører ned her, og at dette er en av de mest utfordrende MC-veiene i kongeriket før etter at vi var velberget nede. De fleste vil ha nok med å få seg selv og sykkelen ned. Og med passasjer som gjorde sykkelen topptung var utfordringen i største laget.
Vel nede på flata i Øvre Årdal må man nesten legge hodet på nakken for å se opp lia
Stopp på Torgloftet i Øvre Årdal
Hvor de serverer pizza med MASSE fyll
Noe ynglingen visste å utnytte
Følg med etter at magene er fyllt...
Finner de andre veier enn de som går over fjellet?
Blir det bare rennende vann?
Ellere bare småbjørk og lyng?
Mandagsmorran måtte ynglingen overtales med trusler om at han kom til bli alene og foreldreløs hvis han ikke sporenstreks og med engang innfant seg i spisesalen og var klar til avgang til kl 10.
Noe motvillig kom han seg da opp i vertikalen og inntok frokosten i det som tydeligvis var festlokalet i bygda. Bakgrunnsbildet på scenen er nasjonalromantikk som bør ses. Synd vi ikke tok bilde
På vei opp Bøverdalen mot Sognefjellet slet Bimma og rasedyret med at det stadig vekk var motiver som skrek etter å få plass på minnebrikkene.
Rennende vann var en sikker vinner i så henseende. Må være at Drammenselva er så bedagelig, at fruen stadig må forevige ånkli rennende vann?
Ørkendyret rusla bedagelig foran og tok seg god tid over fjellet. Mens fruen på ST'n kom hesblesende etter
Ved Fantesteinen var de venner og vel forlikte om at her gikk det an å stoppe, selv om det var noen uoppdragne bobiler som drev og veiva ukontrollert og helst ville ha plassen for seg selv
Ragnhild og JJ var også sammen på Galdhøpiggen (laangt bak) for noen år siden
Her oppe kunne man nesten tro på myten om at Nordmenn er født med ski på beina.
Reisefølget var skjønt enige om at skiløperne burde ta til vettet og heretter legger skiaktivitetene sine til vinteren og ikke til st. Hans. Sommeren er og blir MC-tid
Her går det rett vest mot Turtagrø og Sogn
Bimma hadde lyst til å kjøre fra Turtagrø og over til Øvre Årdal hvis det var godt vær, og været kunne ingen i følget klage på.
Bomveien over til Øvre Årdal går opp til venstre
Dette er Norges høyeste bomvei, bomstasjonen ligger på 1315 Moh og det koster 25 kroner for MC. Dette er den eneste fergefrie forbindelsen mellom Bergen og Trondheim. Opp gikk det greit. Smalt, men god asfalt og lite til ingen motgående trafikk. Ned til Øvre Årdal er straks verre. Veivokterne har fire bein og ble i sin tid kalt ”Ålreite dyr” i et valgkampinnslag på TV av et kvinnelig medlem av daværende AKP(m-l). Sjøl om de er veldig ålreite har de det med å legge igjen visittkortene sine på veien. Og de kan også finne på å hoppe rett ut i veien for å kontrollere trafikken og da særlig reaksjonsevnen hos de veifarende på to og flere hjul.
Halvveis ned i lia
Etter hvert som man kommer ned i lia blir det tettere mellom hårnålssvingene og det å komme rundt dem med en topptung sykkel lasta med ei veldig så dyrebar last ble ei utfordring
Var ingen som sa at R-sykler helst ikke kjører ned her, og at dette er en av de mest utfordrende MC-veiene i kongeriket før etter at vi var velberget nede. De fleste vil ha nok med å få seg selv og sykkelen ned. Og med passasjer som gjorde sykkelen topptung var utfordringen i største laget.
Vel nede på flata i Øvre Årdal må man nesten legge hodet på nakken for å se opp lia
Stopp på Torgloftet i Øvre Årdal
Hvor de serverer pizza med MASSE fyll
Noe ynglingen visste å utnytte
Følg med etter at magene er fyllt...
Finner de andre veier enn de som går over fjellet?
Blir det bare rennende vann?
Ellere bare småbjørk og lyng?
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Kan ikke røpe alt vet du Ragnhild..... :-Ragnhild skrev:Etter hvert som man kommer ned i lia blir det tettere mellom hårnålssvingene og det å komme rundt dem med en topptung sykkel lasta med ei veldig så dyrebar last ble ei utfordring
Var ingen som sa at R-sykler helst ikke kjører ned her, og at dette er en av de mest utfordrende MC-veiene i kongeriket før etter at vi var velberget nede. De fleste vil ha nok med å få seg selv og sykkelen ned. Og med passasjer som gjorde sykkelen topptung var utfordringen i største laget
(Problemet med disse svingene er at de har så liten svingradius)
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Qte Hvor de serverer pizza med MASSE fyll . Uqte
Da kom dere vel ikke videre den dagen ? Det er også notert at damene er blitt så KGB avhengige de har medbragt med seg på tur.
Da kom dere vel ikke videre den dagen ? Det er også notert at damene er blitt så KGB avhengige de har medbragt med seg på tur.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
jau,.. nu vart de' spannande gitt...
hva bringes det av avsløringer i neste "nummer"?
.. og mat skal de ha...
hva bringes det av avsløringer i neste "nummer"?
.. og mat skal de ha...
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Vi har da aldri lagt skjul på at vi liker gutter?Pollti skrev:Det er også notert at damene er blitt så KGB avhengige de har medbragt med seg på tur.
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Bimma skrev:Kan ikke røpe alt vet du Ragnhild..... :-Ragnhild skrev:Etter hvert som man kommer ned i lia blir det tettere mellom hårnålssvingene og det å komme rundt dem med en topptung sykkel lasta med ei veldig så dyrebar last ble ei utfordring
Var ingen som sa at R-sykler helst ikke kjører ned her, og at dette er en av de mest utfordrende MC-veiene i kongeriket før etter at vi var velberget nede. De fleste vil ha nok med å få seg selv og sykkelen ned. Og med passasjer som gjorde sykkelen topptung var utfordringen i største laget
(Problemet med disse svingene er at de har så liten svingradius)
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Dag 2, mandag, 2. episode
Øvre Årdal - Lofthus
Etter herremåltidet på Torgloftet ble det R53 til Lærdal for å ta Lærdalstunnelen over til Aurland.
Klare til avreise i Øvre Årdal
Bimma slet fremdeles med at minnebrikkene i kameraene hennes absolutt måtte fylles med alle fotomotivene langs veien. Men her kommer a da endelig
Og feis forbi
Var visst ikke bare fruen fra Drammen som slet med krav fra minnebrikkene...
Fjellhallene inne i Lærdalstunnelen imponerer med lyssetting og størrelse
Vi ble stadig stadig hindret av flittige arbeidsfolk
Flåm, "bare" tre cruisebåter denne dagen
Fra Flåm ble kursen satt mot Voss langs E16. Vel forbi Gudvangen, fant Bimma ut at hun bare måtte kjøre Stalheimskleiva. Før a stakk av kom det noen velmente kommentarer inni hjelmen om at den var enveiskjørt, nedover, i sommer. Men det var det ingen som hørte. Og de gikk nok over når hun fikk enda mer rennende vann å fotografere...
[/quote]
[img]http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... 1_0003.jpg[/img]
Etter en rådslagning over litt drikke i et veikryss med en bensinstasjon type YX ble E16 vraket til fordel for R13 mellom Voss og avkjøringa til R7 og Kvanndal i Granvin. Her fant følget også ut at Lofthus og vandrerhjemmet der kunne være et passende mål for dagens ferd mot natt. Fra Kvandal ble det derfor ferje til Kinsarvik, som først mellomlandet på Utne.
Kjekt å kjøre MC og komme foran i køa....
Trekløveret nærmer seg Kinsarvik. Det ble romslig ombord etter at mange forlot ferga i Utne
Endepunktet for mandagens ferd ble Hardanger Folkehøgskole på Lofthus og Vandrerhjemmet der. Her ble reisefølget innkvartert på skolens internat med dusj og bad på hvert rom (to-sengs) til 235 kr pr snute inklusive frokost. Kveldsmaten ble tilberedt på internatets kjøkken og inntatt under et kirsebærtre med utsikt over Hardangerfjorden og frukthagene på andre sida.
Klokka ble gjerne åtte før følget slo seg til for kvelden. Blir tid til både matlaging, spising og prat om dagens hendelser når man får avslutta i passe tid. Målet var ikke flest mulig km, slik at dagsetappene lå på 30 - 40 mil.
Godt med kjapplagd, varm suppe etter en dag i salen
Passe greit kjøkken, men arbeidshøyden kunne vært bedre tilpasset mente Ergoterapeuten
Ruta Dag 2
Dag to er ugjenkallelig over
Blir det en dag tre?
Eller blir det å plukke plommer i Hardanger?
Finner reisefølget flere hull i fjellveggene?
Eller kan det være at de oppdager flere ferjer på fjordene?
Og hvordan går det med veivokterne, ser de mer til dem?
Følg med på et MC-forum nær deg
Øvre Årdal - Lofthus
Etter herremåltidet på Torgloftet ble det R53 til Lærdal for å ta Lærdalstunnelen over til Aurland.
Klare til avreise i Øvre Årdal
Bimma slet fremdeles med at minnebrikkene i kameraene hennes absolutt måtte fylles med alle fotomotivene langs veien. Men her kommer a da endelig
Og feis forbi
Var visst ikke bare fruen fra Drammen som slet med krav fra minnebrikkene...
Fjellhallene inne i Lærdalstunnelen imponerer med lyssetting og størrelse
Vi ble stadig stadig hindret av flittige arbeidsfolk
Flåm, "bare" tre cruisebåter denne dagen
Fra Flåm ble kursen satt mot Voss langs E16. Vel forbi Gudvangen, fant Bimma ut at hun bare måtte kjøre Stalheimskleiva. Før a stakk av kom det noen velmente kommentarer inni hjelmen om at den var enveiskjørt, nedover, i sommer. Men det var det ingen som hørte. Og de gikk nok over når hun fikk enda mer rennende vann å fotografere...
[/quote]
[img]http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... 1_0003.jpg[/img]
Etter en rådslagning over litt drikke i et veikryss med en bensinstasjon type YX ble E16 vraket til fordel for R13 mellom Voss og avkjøringa til R7 og Kvanndal i Granvin. Her fant følget også ut at Lofthus og vandrerhjemmet der kunne være et passende mål for dagens ferd mot natt. Fra Kvandal ble det derfor ferje til Kinsarvik, som først mellomlandet på Utne.
Kjekt å kjøre MC og komme foran i køa....
Trekløveret nærmer seg Kinsarvik. Det ble romslig ombord etter at mange forlot ferga i Utne
Endepunktet for mandagens ferd ble Hardanger Folkehøgskole på Lofthus og Vandrerhjemmet der. Her ble reisefølget innkvartert på skolens internat med dusj og bad på hvert rom (to-sengs) til 235 kr pr snute inklusive frokost. Kveldsmaten ble tilberedt på internatets kjøkken og inntatt under et kirsebærtre med utsikt over Hardangerfjorden og frukthagene på andre sida.
Klokka ble gjerne åtte før følget slo seg til for kvelden. Blir tid til både matlaging, spising og prat om dagens hendelser når man får avslutta i passe tid. Målet var ikke flest mulig km, slik at dagsetappene lå på 30 - 40 mil.
Godt med kjapplagd, varm suppe etter en dag i salen
Passe greit kjøkken, men arbeidshøyden kunne vært bedre tilpasset mente Ergoterapeuten
Ruta Dag 2
Dag to er ugjenkallelig over
Blir det en dag tre?
Eller blir det å plukke plommer i Hardanger?
Finner reisefølget flere hull i fjellveggene?
Eller kan det være at de oppdager flere ferjer på fjordene?
Og hvordan går det med veivokterne, ser de mer til dem?
Følg med på et MC-forum nær deg
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Her kommer en forsinket videosnutt fra en av etappene der jeg må ta igjen Ragnhild etter en av mine mange fotostopp...
[img]http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... r_0002.jpg[/img]
På grunn av at elektronisk støy fra sykkelen slår inn på filmen når jeg filmer forover, er dagens lille smakebit kun filmet bakover....
[img]http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... r_0002.jpg[/img]
På grunn av at elektronisk støy fra sykkelen slår inn på filmen når jeg filmer forover, er dagens lille smakebit kun filmet bakover....
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Dag tre, tirsdag
Ynglingen var akkurat like glad i denne senga, skulle nesten tro det var hans egen
Frokost i spisesalen...rene hotellmåltidet
Deilig med nystekte rundstykker
Ragnhild sin frokost
+ syltetøy og kefir, en nødvendighet for å få dagen i gang(RaV)
Ørkendyret lever opp til navnet sitt som pakkdyr, men er snart klart til avgang
Og det er Bimmer'n også. Stort nærmere døra gikk det ikke an å parkere... Bimma hadde gjerne parkert helt inne på rommet om det hadde vært mulig...
Minnebrikka er klar for nye utfordringer
Ferden går videre langs R13 sørover fra Lofthus langs Sørfjorden mot Odda
Her har vi kommet til Tyssedal
Bimma tok en ekstra stopp for å hilse på noen av Oddas nye innbyggere
Fra Odda ble det R551 til Kvinnherad.
Dèt skal de ha Vestlendingene, at å lage hull i fjellet, dèt er de store på. Og for å komme gjennom Folgefonntunnelen...
I Kvinnherad er veien så smal enkelte steder at de dirigerer trafikken med trafikklys, noe som sikkert er lurt, men for en farende fant på to hjul kan det bli lenge å vente, siden han ikke vet om sensoren har oppfatta at han er der
Furebergfossen
Lenger ut i fjorden ligger Baroniet i Rosendal
Her ble det fotografering over en lav sko i hagen
En aldeles praktfull Blåregn dekket mesteparten av den ene veggen
Tilfeldigvis havna vi midt opp i en guida tur av slottet og fikk et lite innblikk i den lokale adelens historie.
Bimma er sliten etter all guidinga og tar seg en pust i bakken på plena
Her skiltes reisefølget. Bimma skulle videre østover og hjem til bursdagsforberedelser.
Baronen hadde også egen smie
Mens Ragnhild og JJ dro nordover med ferja fra Løfallstrand til Gjermundshavn
Herfra ble det R48 gjennom Fusa og Tysse til R7. Videre opp til Bergen, som ble passert på ”innsida” langs E39. Nordhordlandsbrua er majestetisk å kjøre over. Skråstagsbrua gir inntrykk av at man kjører i løse lufta. E39 oppover til Sognefjorden går gjennom veldig mange av Vestlendingenes huller i fjellet. Hadde man ikke visst bedre kunne man trodd at alle tunellene på Vestlandet ligger på den strekningen. Men når man kommer ut av et av hullene, er det ofte helt nye landskap å se og menneskelig aktivitet er det alle vegne. Slåttonna var i full gang hele veien, og det var godt å se at så mye av jorda ble holdt i hevd. I Oppedal ble det ferje over Sognefjorden til Lavik. Innover Sognefjorden er det utrolig å se hvor folk slo seg ned på hyller langt oppe i lia. Ofte uten mulighet for veiforbindelse. E39 svinger seg inn i landet fra Vadheim, og turen gikk videre gjennom like fantastisk natur som lenger sør. Ulempen med å se så mye fantastisk på èn gang er at man blir mett av inntrykk, man klarer ikke å ta inn over seg de mektige inntrykkene ferden gir.
I kveldinga ble Vandrerhjemmet på Nordfjord Folkehøgskole overnattingssted. Nordfjordingene er litt mer knegne, så det ble 360,- kr for ei seng på to-sengsrom med dusj og toalett. Frokost inkludert.
Ruta Dag 3
Ynglingen var akkurat like glad i denne senga, skulle nesten tro det var hans egen
Frokost i spisesalen...rene hotellmåltidet
Deilig med nystekte rundstykker
Ragnhild sin frokost
+ syltetøy og kefir, en nødvendighet for å få dagen i gang(RaV)
Ørkendyret lever opp til navnet sitt som pakkdyr, men er snart klart til avgang
Og det er Bimmer'n også. Stort nærmere døra gikk det ikke an å parkere... Bimma hadde gjerne parkert helt inne på rommet om det hadde vært mulig...
Minnebrikka er klar for nye utfordringer
Ferden går videre langs R13 sørover fra Lofthus langs Sørfjorden mot Odda
Her har vi kommet til Tyssedal
Bimma tok en ekstra stopp for å hilse på noen av Oddas nye innbyggere
Fra Odda ble det R551 til Kvinnherad.
Dèt skal de ha Vestlendingene, at å lage hull i fjellet, dèt er de store på. Og for å komme gjennom Folgefonntunnelen...
I Kvinnherad er veien så smal enkelte steder at de dirigerer trafikken med trafikklys, noe som sikkert er lurt, men for en farende fant på to hjul kan det bli lenge å vente, siden han ikke vet om sensoren har oppfatta at han er der
Furebergfossen
Lenger ut i fjorden ligger Baroniet i Rosendal
Her ble det fotografering over en lav sko i hagen
En aldeles praktfull Blåregn dekket mesteparten av den ene veggen
Tilfeldigvis havna vi midt opp i en guida tur av slottet og fikk et lite innblikk i den lokale adelens historie.
Bimma er sliten etter all guidinga og tar seg en pust i bakken på plena
Her skiltes reisefølget. Bimma skulle videre østover og hjem til bursdagsforberedelser.
Baronen hadde også egen smie
Mens Ragnhild og JJ dro nordover med ferja fra Løfallstrand til Gjermundshavn
Herfra ble det R48 gjennom Fusa og Tysse til R7. Videre opp til Bergen, som ble passert på ”innsida” langs E39. Nordhordlandsbrua er majestetisk å kjøre over. Skråstagsbrua gir inntrykk av at man kjører i løse lufta. E39 oppover til Sognefjorden går gjennom veldig mange av Vestlendingenes huller i fjellet. Hadde man ikke visst bedre kunne man trodd at alle tunellene på Vestlandet ligger på den strekningen. Men når man kommer ut av et av hullene, er det ofte helt nye landskap å se og menneskelig aktivitet er det alle vegne. Slåttonna var i full gang hele veien, og det var godt å se at så mye av jorda ble holdt i hevd. I Oppedal ble det ferje over Sognefjorden til Lavik. Innover Sognefjorden er det utrolig å se hvor folk slo seg ned på hyller langt oppe i lia. Ofte uten mulighet for veiforbindelse. E39 svinger seg inn i landet fra Vadheim, og turen gikk videre gjennom like fantastisk natur som lenger sør. Ulempen med å se så mye fantastisk på èn gang er at man blir mett av inntrykk, man klarer ikke å ta inn over seg de mektige inntrykkene ferden gir.
I kveldinga ble Vandrerhjemmet på Nordfjord Folkehøgskole overnattingssted. Nordfjordingene er litt mer knegne, så det ble 360,- kr for ei seng på to-sengsrom med dusj og toalett. Frokost inkludert.
Ruta Dag 3
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Dag fire, onsdag
Ikke bare er Vestlendingene store på hull i fjellet, de er også store på ferjer. Hadde ikke før satt oss på sykkelen før dagens første ferjekø materialiserte seg på Anda til Lote. Fra Lote går E39 gjennom fjellet (Overraskelse!) til Nordfjordeid. Ble ikke til at vi stoppa i Fjordhestens hovedstad, men fortsatte opp til Hornindalsvatnet og tok E15 på sørsida av vatnet. Fra østre enden ble det R60 over til Hellesylt på Sunnmøre
Derfra ble det over til Stranda langs en smal Vestlandsvei
Gjennom enda et hull
før veien gikk over til bedre standard
Fra Stranda var det ferje over til Liabygda
Bygda bærer navnet sitt med rette. R650 snodde seg i hårnålsvinger gjennom Liabygda, som komplett med egen møbelfabrikk lå oppe i ei bratt li. Videre går R650 gjennom Stordal ned til Storfjorden og ut til Ørskog. På Sjøholt traff vi på E39 igjen. Her traff vi også en lokal helt med Intruder. Han lå foran opp gjennom lia, men glemte å gi plass til sykkelen bak når han smatt forbi en bil. Ble til Ørkendyret måtte teste turtallsperra for å komme seg forbi Intruder’n før en motgående bil.
Fra Vestnes ble det ny ferje til Molde og Røkkeløkka
På ferja var det noen svensker på to hjul sammen med en annen lokal helt på en Can-am Spyder.
Molde – Trondheim burde gå greit mente vi, men han med Spyder’n trodde på at veien var stengt, men han visste ikke hvor. Finnes flere omkjøringsmuligheter oppover så vi kjørte mot Kanestraumen med et lysegrønt håp om at det var R70 gjennom Oppdølsstranda som var stengt og ikke E39. Brua over Gjemnessundet er også imponerende både å se og kjøre over. Koster gjør den òg 45 kr for sykkel og passasjer skulle han ha, gutten i billettbua. Men kanskje den mest imponerende brua på E39, er flytebrua. Selv om Nordhordlandsbrua også har ei flytebru, er brua fra Aspøya til Bergsøya på E39 virkelig et imponerende skue. Den er malt i flere nyanser av blått og ligger som et monument over menneskets vilje til å ta seg fram.
På ferja fra Kanestraumen til Halsa
traff vi en franskmann som hadde gjort et meget fornuftig og gjennomtenkt valg av sykkel
Av erfaring vet vi jo at verktøykasse ikke behøves på når man kjører GS, men han er tilgitt siden han er på langtur i et land hvor franskkunnskapene ligger noe tilbake for hva en franskmann mener han kan forvente.
På ferja fant vi også et oppslag om at E39 var stengt og at Veivesenet anbefalte omkjøring via R65 Surnadal og Rindal og over til Meldal. Prøvde å forklare franskmannen om at veien var stengt. Noe måtte han ha forstått, siden han hengte seg på oss fra ferja. Litt oppe i Surnadalen traff vi en HD-fører som la handa flatt ned under styret som tegn på at det var glatt lenger opp. Så ikke noe spesielt, men holdt pent fartsgrensen resten av veien. Ingen grunn til å ta sjansen på at det sto en onkel og vifta med et forenkla forelegg.
Vel hjemme. JJ saler av Ørkendyret
Ruta Dag 4
Hele turen var ca 1750 km og ørkendyret fungerte upåklagelig hele veien
Ikke bare er Vestlendingene store på hull i fjellet, de er også store på ferjer. Hadde ikke før satt oss på sykkelen før dagens første ferjekø materialiserte seg på Anda til Lote. Fra Lote går E39 gjennom fjellet (Overraskelse!) til Nordfjordeid. Ble ikke til at vi stoppa i Fjordhestens hovedstad, men fortsatte opp til Hornindalsvatnet og tok E15 på sørsida av vatnet. Fra østre enden ble det R60 over til Hellesylt på Sunnmøre
Derfra ble det over til Stranda langs en smal Vestlandsvei
Gjennom enda et hull
før veien gikk over til bedre standard
Fra Stranda var det ferje over til Liabygda
Bygda bærer navnet sitt med rette. R650 snodde seg i hårnålsvinger gjennom Liabygda, som komplett med egen møbelfabrikk lå oppe i ei bratt li. Videre går R650 gjennom Stordal ned til Storfjorden og ut til Ørskog. På Sjøholt traff vi på E39 igjen. Her traff vi også en lokal helt med Intruder. Han lå foran opp gjennom lia, men glemte å gi plass til sykkelen bak når han smatt forbi en bil. Ble til Ørkendyret måtte teste turtallsperra for å komme seg forbi Intruder’n før en motgående bil.
Fra Vestnes ble det ny ferje til Molde og Røkkeløkka
På ferja var det noen svensker på to hjul sammen med en annen lokal helt på en Can-am Spyder.
Molde – Trondheim burde gå greit mente vi, men han med Spyder’n trodde på at veien var stengt, men han visste ikke hvor. Finnes flere omkjøringsmuligheter oppover så vi kjørte mot Kanestraumen med et lysegrønt håp om at det var R70 gjennom Oppdølsstranda som var stengt og ikke E39. Brua over Gjemnessundet er også imponerende både å se og kjøre over. Koster gjør den òg 45 kr for sykkel og passasjer skulle han ha, gutten i billettbua. Men kanskje den mest imponerende brua på E39, er flytebrua. Selv om Nordhordlandsbrua også har ei flytebru, er brua fra Aspøya til Bergsøya på E39 virkelig et imponerende skue. Den er malt i flere nyanser av blått og ligger som et monument over menneskets vilje til å ta seg fram.
På ferja fra Kanestraumen til Halsa
traff vi en franskmann som hadde gjort et meget fornuftig og gjennomtenkt valg av sykkel
Av erfaring vet vi jo at verktøykasse ikke behøves på når man kjører GS, men han er tilgitt siden han er på langtur i et land hvor franskkunnskapene ligger noe tilbake for hva en franskmann mener han kan forvente.
På ferja fant vi også et oppslag om at E39 var stengt og at Veivesenet anbefalte omkjøring via R65 Surnadal og Rindal og over til Meldal. Prøvde å forklare franskmannen om at veien var stengt. Noe måtte han ha forstått, siden han hengte seg på oss fra ferja. Litt oppe i Surnadalen traff vi en HD-fører som la handa flatt ned under styret som tegn på at det var glatt lenger opp. Så ikke noe spesielt, men holdt pent fartsgrensen resten av veien. Ingen grunn til å ta sjansen på at det sto en onkel og vifta med et forenkla forelegg.
Vel hjemme. JJ saler av Ørkendyret
Ruta Dag 4
Hele turen var ca 1750 km og ørkendyret fungerte upåklagelig hele veien
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Imponerende!
Dere er noen riktige racere både når det gjelder turvalg, lengden på turene og ikke minst måten dere deler opplevelsene med oss andre!
Flott! :=D>
Dere er noen riktige racere både når det gjelder turvalg, lengden på turene og ikke minst måten dere deler opplevelsene med oss andre!
Flott! :=D>
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild
Synd ferien er over, nå fikk jeg lyst på Norgestur. Bra skrevet og mye flotet bilder.
NT 700
samojed
og
trompet
samojed
og
trompet
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild - Oppdatert med kart
Hjemreisen min fra Rosendal er nesten ferdig skrevet.
Var det flere flittige veiarbeidere å se langs veien..?
Og var de lokale innbyggerne på turen hyggelige...??
Hvordan var værgudene...?
Parkerte jeg hjemme i gården uten uhell på turen...??
Følg med på fortsettelsen som snart kommer her..........
Var det flere flittige veiarbeidere å se langs veien..?
Og var de lokale innbyggerne på turen hyggelige...??
Hvordan var værgudene...?
Parkerte jeg hjemme i gården uten uhell på turen...??
Følg med på fortsettelsen som snart kommer her..........
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild - Oppdatert med kart
STORkoser meg i tråden deres, flotte beskrivelser, masse flotte bilder, mye inspirasjon, takk for at dere deler slikt........sitter her....følger med ...kjenner at våren kommer litt nærmere
Sist redigert av Globe den 17 jan 2010, 17:28, redigert 1 gang totalt.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild - Oppdatert med kart
Dere to kunne jeg tenkt meg som guider !! :=D>
Det dere beretter om gir lyst til å reise og gjøre likedan !
Det dere beretter om gir lyst til å reise og gjøre likedan !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;