Ekstralys på MC.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
sanapo
Innlegg: 7
Registrert: 13 okt 2012, 20:51
Motorsykkelen din: BMV GS 1150
Sted: Sarpsborg

ekstra lys

Legg inn av sanapo »

ekstra lys , ønsker noen bruks erfaringer på ekstra lys til mc , led / xenon / vanlige pærer og priser på dette, er vel med dette som annet att høy pris ikke altid gir best resultat???
HD 621 chopper 1340 reg. 2011
HD street glide 1700 2011 mod
HD street glide 1600 2007 mod
BMW 1150 GS, 2000 mod
Yamaha Ventura m/sidevogn
HD 1200 shovel ,hjemmesnekra....
savage 650

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ekstra lys

Legg inn av mekkern »

spørs jo litt hva ekstralysene skal dekke for bruk?
kjørelys?
fjærnlys?
tåke/grøft?
gjelder de samme regler/bøter som bil..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
sanapo
Innlegg: 7
Registrert: 13 okt 2012, 20:51
Motorsykkelen din: BMV GS 1150
Sted: Sarpsborg

Re: ekstra lys

Legg inn av sanapo »

mekkern skrev:spørs jo litt hva ekstralysene skal dekke for bruk?
kjørelys?
fjærnlys?
tåke/grøft?
gjelder de samme regler/bøter som bil..



akkurat, som du sier , så om man kan få litt tilbake meldinger fra de som har noe av dette så hadde det jo vært fint , tenker da IKKE på antall og str. på bøter ....men erfaringer med det de har kjøpt og montert av lys ,

har selv montert hella grøfte lys på min , men synes ikke de var alverden , og de kostet 2400,- og ser at de har nesten makan på biltema til 400 ,- og de lyser nok ikke noe dårligere ........men det vet ikke jeg , derfor hadde det vært greit å få høre noen erfaringer om dette og kanksje kan jeg / vi spare ei krone eller 2 ....... tenkte kanskje man ikke trengte en tråd for hver type .... men at en kunne dekke de du nevner .....kanskje .....eller ???....
HD 621 chopper 1340 reg. 2011
HD street glide 1700 2011 mod
HD street glide 1600 2007 mod
BMW 1150 GS, 2000 mod
Yamaha Ventura m/sidevogn
HD 1200 shovel ,hjemmesnekra....
savage 650

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Bringisen »

Jeg monterte to stk."tåkelys" fra Touratech på min sykkel. Disse har 55w vanlig halogen H7 pærer.
De gir ikke flomlys men nok lys til at jeg føler det tryggere f.eks i mørke tunneler som svinger , de lyser opp litt av veggene på sidene slik at retningssynet blir bedre. Slik er nødvendig når man begynner å bli gammel.
Skal man sette det på spissen så skal vel ikke disse "tåkelysene" være tent når "ikke forholdene tilsier det" men jeg har ennå ikke blitt tilsnakket for dette. Om jeg blir det så har jeg selvfølgelig glemt slå dem av.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

Skremmer litt liv i denna tråden igjen jeg, isteden for å starte en ny... :)

Hvordan er dette med å bli sett egentlig? På min KTM SMCR er det ikke rare lykta, så hva vil skje om jeg foreksempel monterer en 5 leds ledbar på hver håndbeskytter? Dette for å bli sett altså, ikke for å se...

Så en her om dagen med den konfigurasjonen og kom til å tenke på at det kanskje var en god ide.. Kan jo også koble ut nærlyset (som kommer på automagisk når tenningen slåes på...) og bare bruke de LED bars'ene til daglig bruks lys om det skulle trengs... Men på motor sykkel er det jo nettopp å bli sett som er problemet ofte og hvor "gale" er BT om de får se dette? (Har prøvd med 8 ekstra lys på en pickup engang og da slo fyren fra BT stiften i ren skjær opphisselse... Og han gikk HELT opp i fistel da jeg sa at de lysene på taket ikke virket (de var ikke koblet liksom....), for det var ihvertfall ikke lov å montere ekstralys som ikke virket... før han tilslutt holdt på å drepe meg da jeg påpekte at han nettopp hadde sagt at det ikke var lov med så mye lys og heller ikke lov når jeg ikke hadde så mye lys......)

Så hva ville i så fall skjedd? Ville de flådd meg på stedet eller ville jeg fått beskjed om å vise sykkelen på BT om et par dagers tid etter å ha fjernet lysene?

Noen erfaringer på dette fra dere hardbarka tohjulbente gærninger? Blir du virkelig skutt for å ville synes?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har ikke så god greie på jussen oppi dette, men har litt erfaring med sånne statsansatte hissigpropper :knegg Mitt inntrykk er at det handler om alder. Jeg var 18 og skulle vise en gammel boble jeg hadde kjøpt. Litt tøff lyd pga noen hull i potta syntes jeg var greit. Hissigproppen kasta meg regelrett ut. I samråd med min far bestilte vi (han) ny time. Han tok med seg bilen og bilen ble sjekket og kom tilbake med en mangellapp på eksosanlegg selvsagt, men ellers var alt ok.. Når jeg var guttunge var BT omtrent det samme for oss guttungene som Stasi må ha vært i Øst-Tyskland.
I dag er jeg mellom 40 og 50 og har ingrn problemer med hissigpropper :knegg

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:
I dag er jeg mellom 40 og 50 og har ingrn problemer med hissigpropper :knegg
Nei, du sier noe...

Etterspillet av den lysaffæren jeg nevte over her var at han ville ha meg til å møte opp på BT neste mandag... Som var min første ferieuke av to i Danmark... Jeg spiller alltid så dum som et gudsord fra landet når jeg kommer ut for regelryttere som denne fyren og sa rett ut at det passet dårlig neste mandag, men at jeg kunne komme mandagen om tre uker... Dæven hvor fyren la ut om meg, slekta mi og mora mi og alt der hører meg til, (som om jeg bryr meg om hva han mener om det...) han var så sint at jeg kunne se hjerteinfarket komme og det endte med at en av de andre BT kara fikk ham vekk fra meg og vi avtalte at jeg skulle vise bilen dem mandagen om tre uker... Da jeg kom ned på BT den mandagen etter Danmarks ferien gliste han BT karen bare og spurte hvorfor i all verden jeg hadde tatt av de fine lysene... :) Og plan belysningen, som jeg også hadde fått påpakk på av den hjerteinfark aspiranten, kunne jeg bare beholde sa han, for det var jo lyset i mitt "baggasjerom" det... Og neida, drit i den reglen om at små lastebiler og pickuper ikke kan ha lys på planet var hans ord, mer eller mindre ordrett... Så det er da forskjell på disse BT gutta må jeg si...

Noen ser kun regler og andre forholder seg mer til hvordan den virkelige verden er skrudd sammen... Så jeg tror jeg driter i det jeg og monterer de LEDbars'ene, en på hver hånd beskytter... Med en av og på bryter lett tilgjengelig, så kan de si hva pokker de vil egentlig... Er ikke lett å bli klok på reglementet når de selv ikke har en klar plan på hvordan det skal se ut... Dessuten er det min sikkerhet det gjelder og ikke BT guttas..... :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av RuneMC »

Sånne LED-striper på håndtaksbeskytterne eller lign er helt greit - blir vel å regne som markeringslys og det synes godt.

Små LED-ekstralys - dvs som er laget for å lyse i mørket kan være OK, men kan etterhvert også være like lysssterke som Xenon, så da bør en tenke litt på plassering/vinkling for å unngå blending.

Xenon er jeg negativ til. Lå en bak meg i kollektivfeltet innover idag med en eldre Honda VFR (tror jeg, burgunder i fargen, full kåpe) som tydeligvis hadde Xenon fjernlys og han kjørte med dette konstant. Det var som å se en mindre versjon av sola i speilet og jeg kunne rett og slett ikke fokusere på speilet for da ble jeg selv blendet. (Ikke sjans å se hvilken type MC før den kom opp på siden av meg v/Blommenholm) Så sterkt lys virker jo også mot sin hensikt når de foran ikke kan følge med i speilet på vanlig måte pga en "mini-sol" der bak. Generelt - er man så nervøs at man må kjøre med fjernlyset på konstant, så vil jeg si at MC er feil kjøretøy for vedkommende. Fjernlys brukes aktivt etter forholdene - det er ikke uten grunn at det kalles lyshorn - og vi kjører da ikke konstant med hornet på =;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

RuneMC skrev:Sånne LED-striper på håndtaksbeskytterne eller lign er helt greit - blir vel å regne som markeringslys og det synes godt.
Så bra, går jeg for det :)

Ja, er irriterende i bil også å få en sånn fulltlys MC-jonas bak seg som blender så man må vippe ned nattspeilet for ikke å bli blendet. En MÅ vel ikke kjøre med fulltlys HELE tiden vel...? Jeg skjønner det på landeveien og slikt, for å bli bedre sett, men når man kjører bak en bil eller annet bør man slå de av, helt klart, med mindre det er for å irritere da, hva vet vel jeg.....

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Flattop »

Hellanor/Phillips har disse lyktene som TageSk skriver om.

De heter:

LED Kjørelyssett Universal 5 LED 1130,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 4 LED 835,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 8 LED 1400,- pluss mva

Minus eventuelle lokale rabatter som en klarer å skaffe seg.



Til info.
Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Voodoodoo »

Har gode erfaringer med visionX på bil. Ser de har "pods" som passer til mc også. Sikkert prima vare.
Sender via jetcarrier iallfall

http://www.visionxusa.com/LED-LED_Pod_L ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av tagesk »

Flattop skrev:Hellanor/Phillips har disse lyktene som TageSk skriver om.
De heter:
LED Kjørelyssett Universal 5 LED 1130,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 4 LED 835,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 8 LED 1400,- pluss mva
Velg 8-varianten!

Tryggve (min BMW) er nå i Oslo om noen i denne delen av landet vil se lysene "i levende live".
For ordens skykld: De er lovlige!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar