Vikeplikt ved forbikjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av AndreasB »

Hei!

Det er nok en del av oss som bare blir liggende i midten av veien, kanskje litt til venstre for midten til og med. Men har vi lov til det?

http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/" onclick="window.open(this.href);return false;§12

Kode: Velg alt

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Her står det jo svart på hvitt at vi skal bevege oss så langt som mulig til høyre dersom en bil f.eks vil forbi. Edit: vel, grønt på off-white her da :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av Snikendeugle »

Aldri vært i en situasjon (annet enn flerfeltsvei hvor jeg ikke føler for å ligge i venstrefeltet) hvor noen bilister vil kjøre forbi meg...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av frodef »

AndreasB skrev:

Kode: Velg alt

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Dette minner meg om en internettkrangel jeg hadde med en som mente at denne regelen gjorde at køkjøring ikke eksisterer, siden når den som ligger bakerst i køen har lyst til å kjøre forbi de foran, så har de foran vikeplikt... :prop:

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av AndreasB »

frodef skrev:
AndreasB skrev:

Kode: Velg alt

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Dette minner meg om en internettkrangel jeg hadde med en som mente at denne regelen gjorde at køkjøring ikke eksisterer, siden når den som ligger bakerst i køen har lyst til å kjøre forbi de foran, så har de foran vikeplikt... :prop:
Det er en sannhet med modifikasjoner. Det ersom regel den som er nr 2 i køen som skaper kø, rett og slett fordi vedkommende ikke kjører forbi. :prf :lol

I kø ut av Oslo er det IDIOTER (JA IDIOTER!!!! :scratch :bandana :bandana ) som absolutt skal skfite felt hvert 3 minutt. Gjerne uten å blinke.
DET er ikke så JÆVLA vanskelig..
Skal man av på første avkjøring - HØYRE FELT hvis mulig.
Avhengig av avstand til andre kjøring - HØYRE FELT hvis mulig.
3 avkjøring eller lenger- VENSTRE FELT dersom det ikke er plass i HØYRE felt.

Hvis mulig betyr IKKE "Det gikk litt fortere i venstrefeltet"

Beklager rage :D :thumleft

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av AndreasB »

frodef skrev: Dette minner meg om en internettkrangel jeg hadde med en som mente at denne regelen gjorde at køkjøring ikke eksisterer, siden når den som ligger bakerst i køen har lyst til å kjøre forbi de foran, så har de foran vikeplikt... :prop:
Strengt tatt har de vikeplikt iht til loven - ja.
Men å kjøre forbi de som står i kø foran bryter også med §3.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av katana_king »

Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg :D Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av AndreasB »

katana_king skrev:Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg :D Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).
Du har ikke lov å krysse heltrukken sperrelinje. Men vi har lov å kjøre forbi i samme felt så lenge det ikke er et sånt forbud mot forbikjørings-skilt.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av jongsanim »

katana_king skrev:Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg :D Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).
Gjør det samme på samme sted (Holmlia og innover) ;) På den strekka er det vanligst at de har politikontroller ved bussholdeplasser eller sammensnevringen av buss/taxi fil og vanlig fil, så praktisk sett tror jeg du ikke vil få noen reaksjon der.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:
katana_king skrev:Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg :D Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).
Gjør det samme på samme sted (Holmlia og innover) ;) På den strekka er det vanligst at de har politikontroller ved bussholdeplasser eller sammensnevringen av buss/taxi fil og vanlig fil, så praktisk sett tror jeg du ikke vil få noen reaksjon der.
Det viktigste er at det ikke virker ekstremt for de som ser på. Dersom en fersk og nyutdannet politi ser deg, er det ikke sikkert at denne ser på forbikjøringen som harmløs. Vurderer denne politipersonen at du ikke kjører " aktpågivende og varsom" kan dette gi deg ubehagligheter selv om du skulle bli frikjent i ettertid.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sv: Vikeplikt ved forbikjøring

Legg inn av Snikendeugle »

SuperMorten skrev:
jongsanim skrev:
katana_king skrev:Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg :D Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).
Gjør det samme på samme sted (Holmlia og innover) ;) På den strekka er det vanligst at de har politikontroller ved bussholdeplasser eller sammensnevringen av buss/taxi fil og vanlig fil, så praktisk sett tror jeg du ikke vil få noen reaksjon der.
Det viktigste er at det ikke virker ekstremt for de som ser på. Dersom en fersk og nyutdannet politi ser deg, er det ikke sikkert at denne ser på forbikjøringen som harmløs. Vurderer denne politipersonen at du ikke kjører " aktpågivende og varsom" kan dette gi deg ubehagligheter selv om du skulle bli frikjent i ettertid.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Dette kaller jeg Duke problemet.
Selvom de aller fleste av mine forbikjøringer er helt harmløse, så kan de oppfattes for andre som uaktløse fordi jeg ofte bare vipper den lette sykkelen kjappt ut og kjappt inn med litt gass forbi biler.
Jeg har mistet tellingen over hvor mange billister som har tutet når jeg har kjørt forbi den siste måneden. Og kun et fåtall av de gangene har jeg faktisk tenkt selv "det var en dårlig forbikjøring av meg" (ja, det skjer iblant det også).

Som noen på "Motorsyklistenes Facebook side" sa (ikke ordrett):
Nå som så mange billister begynner å kjøre med dash-kameraer, havner en fort i en eller annen lokalavis med overskriften "ekstremt uaktsom forbikjøring av mc kjører" hvor artikkelforfatter og den som tok opptaket aldri har kjørt mc og vet ikke hvor stor forskjell det er å ta en forbikjøring med mc kontra bil.
Kommentarfeltene for disse artiklene inneholder somregel at mc-føreren er en idiot og at regjeringen må gå som lar mc kjøring være lov.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar