Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Foto ?

Legg inn av katana_king »

Morsomt at folk her inne også holder på med foto! Jeg har tatt litt bilder tidligere og ble vel interessert etter at jeg jobbet som journalist (med fotografering) i en liten lokalavis. De brukte bare kompetaktkameraer den gang, men jeg tok med mitt splitter nye EOS 350D som tok helt suverene (og gjør det enda) bilder! Når jeg i tillegg kombinerte med en 28 mm med f1.8 ble det sus i serken og skikkelig smell over bildene! Hehe :) Idag er vi kommet til gud vet hvor mange hundre-D. 700D tror jeg! Jeg har hatt bra mange digitale spesilreflekser etter det, mest for å prøve og at jeg er glad i å teste ny teknologi, men min 350D (mitt første dSLR) glemmer jeg aldri. Har enda et EOS 550D liggende.

Mitt neste kamera blir trolig EOS 5D mk3 eller 1DX. Liker hurtighet og perfeksjon og høy bildekvalitet. Tar mye kveldsbilder så har alltid trengt kameraer som kan levere mindre ISO-støy enn det som er mulig, alltid et ønske om mer. Blir nok å kombinere 24-70 og 70-200 med neste proff-hus jeg kjøper.

(Har hatt Nikon D3, D2X, D2 og EOS 1D mk3,2 og 1 tidligere - i tillegg til de fleste konsumermodeller utgitt av Nikon og Canon, som en illustrasjon på at jeg har hoppet fra det ene til det andre, mens jeg har hatt mindre gode gamle 350D og 550D i bakhånd hele tiden, og egentlig ser at du nesten har samme glede av et helt enkelt apparat som et veldig avansert og dyrt et - når alt kommer til alt. De dyre gir meg trolig bare "det lille ekstra" som egentlig koster "mye ekstra").


Det var mitt bidrag til den evige "kjøpe dyrt eller billig" problematikken mange står over :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Foto ?

Legg inn av SuperMorten »

Bringisen skrev:
SuperMorten skrev:Likte designet på det. Ser ut som fatter's gamle kamera fra 1973 :knegg
Ja, ikke sant :thumleft Jeg også har falt litt for disse retro-look kameraene. Minner også mye om mitt første speilrefleks Canon AE-1 :D
Jeg hadde en gang AV-1. Kjøpt i 1985 tror jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

Det der med kamera er ikke lett.
Å særlig på sykkel blir det jo vanskelig :-k
Jeg har et Pentax M speilrefleks, med diverse objektiver
som jeg kjøpte da båtlivet sto i fokus :redface
Det var også ett lite og kompakt kamera til å være speilrefleks,
men når det stadig ble mere turer på sykkel ble det
somregel liggende hjemme :sorry
Da var det et elendig Samsung kompakt som fikk overta.
Etter min mening skal et mc-kamera kunne ha hoved-tilhold
i brystlommen, å det betyr selvfølgelig ingen utstikkene
objektiver i avslåttmodus =;
Men for sånne som tidligere dedikerte hele toppkufferten til fotoutstyr
må jo kameraer som denne Olympusen være himmelrike :[-o<
Jeg hadde mer eller mindre infunnet meg med dårlige bilder,
inntil "Han derre på Hurum" lurte meg til å prøve Sony RX`n :confused
Jeg er han stor takk skyldig enda :-({|=

Hva var det jeg egentlig ville si :-k Jo.... Gratulerer med nytt kamera Bringisen
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

katana_king skrev:Morsomt at folk her inne også holder på med foto! Jeg har tatt litt bilder tidligere og ble vel interessert etter at jeg jobbet som journalist (med fotografering) i en liten lokalavis. De brukte bare kompetaktkameraer den gang, men jeg tok med mitt splitter nye EOS 350D som tok helt suverene (og gjør det enda) bilder! Når jeg i tillegg kombinerte med en 28 mm med f1.8 ble det sus i serken og skikkelig smell over bildene! Hehe :) Idag er vi kommet til gud vet hvor mange hundre-D. 700D tror jeg! Jeg har hatt bra mange digitale spesilreflekser etter det, mest for å prøve og at jeg er glad i å teste ny teknologi, men min 350D (mitt første dSLR) glemmer jeg aldri. Har enda et EOS 550D liggende.

Mitt neste kamera blir trolig EOS 5D mk3 eller 1DX. Liker hurtighet og perfeksjon og høy bildekvalitet. Tar mye kveldsbilder så har alltid trengt kameraer som kan levere mindre ISO-støy enn det som er mulig, alltid et ønske om mer. Blir nok å kombinere 24-70 og 70-200 med neste proff-hus jeg kjøper.

(Har hatt Nikon D3, D2X, D2 og EOS 1D mk3,2 og 1 tidligere - i tillegg til de fleste konsumermodeller utgitt av Nikon og Canon, som en illustrasjon på at jeg har hoppet fra det ene til det andre, mens jeg har hatt mindre gode gamle 350D og 550D i bakhånd hele tiden, og egentlig ser at du nesten har samme glede av et helt enkelt apparat som et veldig avansert og dyrt et - når alt kommer til alt. De dyre gir meg trolig bare "det lille ekstra" som egentlig koster "mye ekstra").


Det var mitt bidrag til den evige "kjøpe dyrt eller billig" problematikken mange står over :)
Jeg har hatt AE-1 , EOS 620 , 10D, 30D, 50D, 7D og sist 5D MkIII. Vert gjennom mange objektiver deriblandt L-objektiver. Til 5D MkIII brukte jeg Tamron SP 24-70mm f2.8 VC , Sigma 35mm f1,4 og EF 70-300mm f4-5,6 L IS. Alt i stjerne klasse og kostet en hel brukt bil.
Har også hatt gleden av nesten alle 70-200 zoomene til Canon, også 200mm f2.8 L var et flott objektiv. Canon 5D MkIII er et fantastisk kamera.
For å realisere en annen drøm på to hjul som jeg nettopp har kjøpt ble jeg "tvunget" til å selge hele pakken og hanket vel inn rundt 50000,-

Kunne ikke la vær å dyrke fotohobbyen men måtte ha noe relativt rimelig og kjøpte E-PL5 med kit objektiv. Som jeg sa i sted kan ikke disse kameraene leve opp til 5D MkIII på flere måter, men til de aller fleste opptakssituasjoner bortsett fra følgefokus og høy ISO opptak, så leverer disse kameraene fantastiske bilder likevel.
Når jeg nå har fått føle litt på fordelene vedrørende vekt og volum så er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å kjøpe speilrefleks igjen altså :-k Skal aldr si aldri, men foreløpig virker det ikke like interessant som før.

Selvfølgelig er det en fordel å kunne bruke ISO 6400 + uten å bekymre seg, eller følge en hissig fugl i flukt med enestående følgefokus. Men når jeg nå er blitt "tvunget" til et liv uten dette, ser jeg faktisk hvor sjelden eller aldri har behov for det :scratch
Lyssterke objektiver og innebygget stabilisator i huset veier opp for en del av behovet for høy ISO (men ikke alltid)
Men vi har jo alle forskjellige behov og store tunge speilreflekser vil nok være førstevalget for veldig mange ennå.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Det der med kamera er ikke lett.
Å særlig på sykkel blir det jo vanskelig :-k
Jeg har et Pentax M speilrefleks, med diverse objektiver
som jeg kjøpte da båtlivet sto i fokus :redface
Det var også ett lite og kompakt kamera til å være speilrefleks,
men når det stadig ble mere turer på sykkel ble det
somregel liggende hjemme :sorry
Da var det et elendig Samsung kompakt som fikk overta.
Etter min mening skal et mc-kamera kunne ha hoved-tilhold
i brystlommen, å det betyr selvfølgelig ingen utstikkene
objektiver i avslåttmodus =;
Men for sånne som tidligere dedikerte hele toppkufferten til fotoutstyr
må jo kameraer som denne Olympusen være himmelrike :[-o<
Jeg hadde mer eller mindre infunnet meg med dårlige bilder,
inntil "Han derre på Hurum" lurte meg til å prøve Sony RX`n :confused
Jeg er han stor takk skyldig enda :-({|=

Hva var det jeg egentlig ville si :-k Jo.... Gratulerer med nytt kamera Bringisen
Jo takk for det. Fordelen med disse kameraene er at selv om de er små kan man bytte objektiver. Objektivparken til Mft begynner også å bli rimelig stor, en god del å velge i.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

Jepp, å det er en av de tingene jeg må ofre for å få det i lomma :-k
Optikken er selvfølgelig ikke like god på min Sony, ikke fleksibiliteten
med brennvidde heller. Men med største blender på 1,8 minste brennvidde
og ei greit stor bildebrikke er det akurat det jeg vil ha. Fotoapparatet er alltid der,
i allefall inntil jeg tar av meg kjørejakka. Å da går den i olabukselomma.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
EksosUgla
Innlegg: 11
Registrert: 13 mar 2014, 02:37
Motorsykkelen din: Honda Deauville NT 700, 2006.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av EksosUgla »

Så hyggelig å se at det er flere som deler gleden over både mc og foto :-)

Jeg har ikke mye fancy fotoutstyr og vise til, men har stor glede av å fotografere, å har alltid ett kamera med meg.
Mitt nyeste er kamera er anskaffet for å kunne bli med på en hver mc-tur uten å oppta plass, det er ett hybridkamera; Sony Nex-F3, Objektiv: 3,5-5,6/18-55. 16,1 megapiksler bildebrikke og 3-tommers vippbar skjerm. I tillegg har jeg ett Canon EOS 350D.

Med fare for å fremstå som urgammal.., her ser dere mitt aller første kamera, det var dette (som utrolig nok) vekket fotointeressen for meg :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

EksosUgla skrev:Så hyggelig å se at det er flere som deler gleden over både mc og foto :-)

Jeg har ikke mye fancy fotoutstyr og vise til, men har stor glede av å fotografere, å har alltid ett kamera med meg.
Mitt nyeste er kamera er anskaffet for å kunne bli med på en hver mc-tur uten å oppta plass, det er ett hybridkamera; Sony Nex-F3, Objektiv: 3,5-5,6/18-55. 16,1 megapiksler bildebrikke og 3-tommers vippbar skjerm. I tillegg har jeg ett Canon EOS 350D.

Med fare for å fremstå som urgammal.., her ser dere mitt aller første kamera, det var dette (som utrolig nok) vekket fotointeressen for meg :thumleft
Hehe, jeg hadde også et lignende kamera. Akkurat samme filmfremtrekker og husker at vi måtte kjøpe blitspakker å bytte dem ut etter hvert :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
EksosUgla
Innlegg: 11
Registrert: 13 mar 2014, 02:37
Motorsykkelen din: Honda Deauville NT 700, 2006.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av EksosUgla »

Hehe, så hyggelig at vi er flere her som husker hvordan kubeblitsen fungerte :prf

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

EksosUgla skrev:Så hyggelig å se at det er flere som deler gleden over både mc og foto :-)

Jeg har ikke mye fancy fotoutstyr og vise til, men har stor glede av å fotografere, å har alltid ett kamera med meg.
Mitt nyeste er kamera er anskaffet for å kunne bli med på en hver mc-tur uten å oppta plass, det er ett hybridkamera; Sony Nex-F3, Objektiv: 3,5-5,6/18-55. 16,1 megapiksler bildebrikke og 3-tommers vippbar skjerm. I tillegg har jeg ett Canon EOS 350D.

Med fare for å fremstå som urgammal.., her ser dere mitt aller første kamera, det var dette (som utrolig nok) vekket fotointeressen for meg :thumleft

Hehe, faktisk mitt første kamera også :thumleft
Mens alle vennene hadde de flate med de pittesmå negativene.
Var det 110 film det hette :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er også en svoren foto entusiast og har hatt blandt annet 5D MK III m/ de feiteste objektivene som til sammen kostet meg rundt 130.000,-++.
Desverre så ble det for mye og for tungt til at det ble brukt og det ble liksom ikke anledning til å dra det med seg så da solgte jeg hele ruklet og kjøpte meg FujiFilm X-E2 og jeg har aldri tatt så mye bilder som jeg gjør nå. Lett å ta med på tur er det også. :)

Her er noen av bildene jeg har tatt:
https://www.flickr.com/photos/ovebjerknes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Foto ?

Legg inn av katana_king »

Det er sant, Ove. De minste kameraene som blir oftest tatt med ser jeg selv også. Kanskje det blir Nikon df på meg til slutt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Å ta med seg en 5D MK III med feite objektiver på en flerew dagers MC tur er jo bare helt feil i mine øyne. For det første tar det enormt med plass, og for det andre så er sjansen stor for at det blir stjålet etc.

Kunsten i mine øyne var å finne et kamera som som tok like gode bilder som et dyrt speilrefleks med god optikk og selv om man må ofre noe, så er det ingen i verden som kan se forskjell på to identiske bilder tatt med 5D MK III og Fuji E-E2 i en blindtest. 5D MK III er et meget flott kamera, ingen tvil om det, men på MC turer funker det bare ikke for min del. :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

For å si det sånn, så må jeg være ærlig å si at det var ikke umulig å ha med 5D'en og 4 stk. grom optikk på sykkelen.

Jeg hadde sidekofferter til diverse campingutstyr og klær, telt og sovepose etc. lå på passasjersetet. Så hadde jeg nesten hele toppkofferten til kamerautstyr. Oppe i den hadde jeg laget meg et skuminnlegg som utstyret lå trygt i. Kofferten var låsbar både i seg selv og på sykkelen. Forsikringen dekket eventuelt innbrudd.

Men det jeg ser nå er at jeg slipper toppkoffert og har kun en liten cargobag på den ene sidekofferten. Her får jeg OMD'en , 4 stk. objektiver, filtre, batterilader etc.

Bilde

Bilde


Det er helt klart at jeg ser fordelen med et lite system , men umulig å ha med et stort system er det ikke. I allefall ikke på en ADV sykkel da, så lenge man er alene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Foto ?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:Jeg er også en svoren foto entusiast og har hatt blandt annet 5D MK III m/ de feiteste objektivene som til sammen kostet meg rundt 130.000,-++.
Desverre så ble det for mye og for tungt til at det ble brukt og det ble liksom ikke anledning til å dra det med seg så da solgte jeg hele ruklet og kjøpte meg FujiFilm X-E2 og jeg har aldri tatt så mye bilder som jeg gjør nå. Lett å ta med på tur er det også. :)

Her er noen av bildene jeg har tatt:
https://www.flickr.com/photos/ovebjerknes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kikka litt på bildene dine ... mange fine. Og ikke minst, litt av en bilpark du har :knegg

Svar