AJ skrev:
Detaljer som må på plass for merkefantaster. Noe jeg egentlig ikke er...
Uansett.
Merker at jeg fortsatt trives utmerket i salen på Stelvio
Verken når det gjelder bil, båt eller MC, så har jeg aldri vert noen merkefantast. Jeg har knapt nok hatt samme merket to ganger, og når det har skjedd så har det kun vert tilfeldigheter........men det var før Stelvio'n
Lite kjøring de siste par dagene pga. av hotellhelg i Oslo.
Men en kortreist kvalitetstur ble det likevel på søndagsettermiddagen
Her fra en kort stopp i Røykenvika ved siden av det som mange håper skal ble en ny turistattraksjon på Randsfjorden:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Årets første tur i regnvær...
Ikke spesielt sommerlig - med snøkrystallsymbol i Stelvio-cocpit...
Ser fram til varmere og tørrere dager, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Først jobb, så tur
Ikke så langt, men en flott tur - helt klart! - selv om veistandarden på 180'en fra Lygna til Skrukkelia har sett sine beste dager. Nok en strekning som skriker etter vedlikehold.
Men fra Hurdal, hvor bannerbildet er tatt, mot Gardermoen er veien så fin som bare det .
Samme med E-16 fra Maura og til Roa, hvor jeg tok en ny selfie ... ved den nylig nedlagte bomstasjonen.
Flott kjørevær i dag
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
AJ skrev:Først jobb, så tur
Ikke så langt, men en flott tur - helt klart! - selv om veistandarden på 180'en fra Lygna til Skrukkelia har sett sine beste dager. Nok en strekning som skriker etter vedlikehold.
Men fra Hurdal, hvor bannerbildet er tatt, mot Gardermoen er veien så fin som bare det .
Samme med E-16 fra Maura og til Roa, hvor jeg tok en ny selfie ... ved den nylig nedlagte bomstasjonen.
Flott kjørevær i dag
...Skjønner ikke helt hvorfor du beklager deg over veiestandarden.......er det medlidenhet overfor medmennesker ??...da kan jeg kanskje forstå deg, men for deg selv ....må det jo bare være en glede og fornøyelse.....du kjører jo Stelvio
L-NA skrev:
...Skjønner ikke helt hvorfor du beklager deg over veiestandarden.......er det medlidenhet overfor medmennesker ??...da kan jeg kanskje forstå deg, men for deg selv ....må det jo bare være en glede og fornøyelse.....du kjører jo Stelvio
Du sa det! Av ren medlidenhet for andre som ikke har Stelvio og som må bruke samme vei .
Stelvio'en matcher disse elendige veiene helt utmerket.
Men det må likevel ikke være noen unnskyldning for at vei-eier (kommunen eller fylket?) lar være å holde den vedlike.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
L-NA skrev:
...Skjønner ikke helt hvorfor du beklager deg over veiestandarden.......er det medlidenhet overfor medmennesker ??...da kan jeg kanskje forstå deg, men for deg selv ....må det jo bare være en glede og fornøyelse.....du kjører jo Stelvio
Du sa det! Av ren medlidenhet for andre som ikke har Stelvio og som må bruke samme vei .
Stelvio'en matcher disse elendige veiene helt utmerket.
Men det må likevel ikke være noen unnskyldning for at vei-eier (kommunen eller fylket?) lar være å holde den vedlike.
(Må vel være lov til å rose Stelvio'n litt her på dine sider :-) :)
Da jeg i fjor vår kjørte de 65 milene fra Fredrikstad til Bømlo, valgte jeg å ta av fra E18 like etter Tvedestrand, via Evje og inn på E39 like før Ålgård. Med litt sånn "små hissig" kjøring på mang en "telehiv strekning", fikk jeg for første gang testet denne doningen for hva den var god for. Problemet mitt var at jeg ikke fikk nok.. :-) :)
Kan nok hende at jeg ikke er så godt vandt fra min tidligere (god gamle) TDM 850. Men jeg opplevde stelvio'n da som en annen verden. Kjørte med stadige "tuch" i asfalten med en avslappet tåspiss, rettet litt på sittestillingen, og kjørte på videre. Mye svingete veier, humper og dumper ble bare morsommere og morsommere. (Ikke det at jeg liker disse veiene, men der og da var gleden stor over hvordan sykkelen taklet dette). Senere så har jeg jo fått både kjøre og irritere meg over dårlige vestlandsveier.... i masse vis, men den dagen var det faktisk bare glede :-)
Ny flott tur i dag. Omtrent samme rute som i går, men fortsatte 180'en til Nebbenes og Eidsvoll-bygningen hvor vi var heldig og traff tor2502 og Vrodkona hans :-) :)
Veldig hyggelig!
Før vi kom dit hadde vi en kort stopp på denne rasteplassen i god overhøyde og fin utsikt utover Hurdalssjøen:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
I dag gjorde jeg alvor av noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve, nemlig å koble ut de to lambda-sondene som Stelvio-motor'n er utstyrt med.
Det er ikke helt ukjent at mange mener at disse lambda-greiene egentlig ikke har så mye for seg. Mer til ugagn enn nytte, vil noen hevde.
Skal ikke ta stilling til det, men kan slå fast at det gikk greit å koble de ut elektronisk med gratisprogrammene GuzziDiag og TunerPro.
Så får vi se hvordan Stelvio'en oppfører seg uten lambda-innblanding i dagene som kommer.
De som har gjort dette før meg påstår at gassresponsen blir bedre og at sykkkelen går bedre (jevnere) på lavt turtall.
Ved å koble ut lambda-sensorene er det ECU'en som styrer showet. Closed loop turtallsområdet under 4000 RPM oppløses og blir en del av open loop'en fra 4000 og oppover.
Skal bli ingteressant å se om endringene blir merkbare.
Mulig jeg må gå en ny runde med TB sync'ing for å få makinen til å gå optimalt. Til dette har jeg en utmerket syncrotester fra HMB-GUZZI :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Jompa skrev:"Så får vi se "....... ??
For du ikke direkte ut på veien og testa ?
Det hadde æ gjort, nån kilometer med oppvarming, og så DRAGRACE.
Blir det Norgestreff på dere, forresten ?
Jo'a....
Tok en liten testrunde.
Men ikke lang nok til å si om jeg lar lambdaene være frakobla eller ikke. Kommer an på ting som bl.a. forbruket, om sykkelen går jevnere på lavturtall/krypkjøring osv. osv.
Økt forbruk og mer "surging" på lavt turtall vil nok gjøre sitt til at lambadaene kobles på igjen.
Men jeg har egentlig liten tro på at det skjer.
Det eneste jeg antakelig må gjøre på nytt er å synce TB'ene, resette TPS'en, justere CO'en og kanskje justere ventilene.
De tingene der gikk litt i "huj og hast" i går kveld...
Norges-treffet?
Høyst usikkert i år, ser det ut som...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt. Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering