Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Voodoodoo »

Om du vil bli bakhjulskonge hadde jeg først og fremst byttet sykkel, en gammel zzr1100 er ikke særlig egnet redskap. Skaff deg en liten lett motard el. så kan du leke deg, ikke er det så dyrt når du tryner heller. En DRZ400 er meget egnet til formålet.

Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen. :redface

Å kjøre på hjulet ved gasspådrag er relativt enkelt med en sykkel med nok krefter men løftet varer jo ikke særlig lenge. Derfor må en ta den helt opp til balansepunktet for å få til de lange. Dengang jeg var ung og Gæærn pleide jeg å dra på i 1ste opp til ca 8' slå av gass slik at demper komprimerte seg noe og så gå brått på. La den løfte seg helt opp mot balansepunktet og så bremse løftet med bakbrems slik at jeg ikke slo bakover. Putta inn 2dregearet omtrent idet jeg hadde balanse (shortshift) deretter var det bare å rulle av gass slik at den landet ganske soft.

Nå skal det sies at jeg hadde drivi mye med dette på crosser før jeg forsøkte med gatesykkel og hatt mange turer på ryggen. Det gjør jo ikke så mye når'n gjør det på et nyslått jorde og ingen ser på...

Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer. :prop:
Sist redigert av Voodoodoo den 03 apr 2014, 08:15, redigert 1 gang totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Voodoodoo »

Edit, dobbeltP-ost
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Icetruck »

Blindern skrev:
AndreasB skrev:
Blindern skrev:Siden tråden heter ''Hvordan dra en wheelie?'' så forteller jeg om hvordan jeg gjør det. Hvis du ikke har fått svar på det da. Har ikke lest gjennom hele tråden...

Finner en rett strekning. Ligger i 60, trykker inn clutchen og ruser ''en del''. Rundt 6-10k rpm.. Så slipper jeg clutchen fort og øker gassen jevnt ettersom hvor mye jeg trenger for å holde den i en viss høyde for å komme langt. :)
Hvilket gir da?
Jeg må bruke 1.gir, har ikke klart å få den opp i 2.gir. Helt sikkert på grunn av tung standard dreving..
Hadde en 2009 R6, gikk fint opp i 2.gir med standard dreving :-) Med ett par gjyng gikk den opp i 3.gir også :P :p
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Icetruck »

Voodoodoo skrev:
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen. :redface
På R6'n lå jeg mellom 60-70 km/t på 2.gir for å clutche den opp. Farta øker så klart fort, men sjelden 150 :-)å
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Voodoodoo »

Icetruck skrev:
Voodoodoo skrev:
Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen. :redface
På R6'n lå jeg mellom 60-70 km/t på 2.gir for å clutche den opp. Farta øker så klart fort, men sjelden 150 :-)å
Mulig jeg overdreiv men en R6 makser vel på ca. 145 i reell fart på andregearet da viser speedo rundt 150-60 og som regel så lander en en wheelie i slutten av effektregisteret om en da ikke putter på neste gear...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blindern »

Icetruck skrev:
Blindern skrev:
AndreasB skrev:
Blindern skrev:Siden tråden heter ''Hvordan dra en wheelie?'' så forteller jeg om hvordan jeg gjør det. Hvis du ikke har fått svar på det da. Har ikke lest gjennom hele tråden...

Finner en rett strekning. Ligger i 60, trykker inn clutchen og ruser ''en del''. Rundt 6-10k rpm.. Så slipper jeg clutchen fort og øker gassen jevnt ettersom hvor mye jeg trenger for å holde den i en viss høyde for å komme langt. :)
Hvilket gir da?
Jeg må bruke 1.gir, har ikke klart å få den opp i 2.gir. Helt sikkert på grunn av tung standard dreving..
Hadde en 2009 R6, gikk fint opp i 2.gir med standard dreving :-) Med ett par gjyng gikk den opp i 3.gir også :P :p
Stemmer. Da er du nok mye flinkere enn meg, jeg har egentlig ikke ekspremitert så veldig mye med bakhjulskjøring. Blir vel å prøve meg litt forsiktig framover mot våren :)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

Voodoodoo skrev: Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer. :prop:
Jeg har INGEN planer om å få 320kg's sykkelen min på bakhjulet.

Jeg har hatt en SM, det koster mer enn det smaker.
DRZ400 er ~ moped. Husky 510 eller lignende er saker ..
KTM av noe slag :D

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Faren er jo at jeg mister lappen

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av KydeX »

I dag har jeg prøvd, ikke med vilje egentlig da. Jeg har enda ikke prøvd full akselerasjon på VFR1200'en min, da jeg ikke helt har turt. Jeg har egentlig nok med å holde meg fast når jeg drar på skikkelig. Jeg har også tenkt at sykkelen min er såpass tung og forholdsvis framtung, at jeg trodde jeg måtte nykke litt og bruke clutch for å få den opp på hjulet. Men i dag, ut fra et kryss, så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle dra til skikkelig på første giret. Jeg svingte ut på veien, og lå vel i 20-30km/h før jeg vrei om gassen skikkelig. Til min overraskelse så begynte forhjulet å lette ganske raskt. Så sykkelen er visst ikke så framtung at den ikke drar seg opp. Jeg lå tilogmed i framoverlent "racing"stilling siden jeg skulle teste akselerasjon.

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Icetruck »

Blindern skrev:
Stemmer. Da er du nok mye flinkere enn meg, jeg har egentlig ikke ekspremitert så veldig mye med bakhjulskjøring. Blir vel å prøve meg litt forsiktig framover mot våren :)
Hehe nei, det tror jeg ikke. Var ikke jeg som gjorde det :knegg Jeg syntes R6'n var vanskelig iforhold til CBR`n og GSXR`n...
Forresten, så at to kompiser som kjører har begge lagt til en på fjesboka med samme bilde som du har her :mk
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

KydeX skrev:I dag har jeg prøvd, ikke med vilje egentlig da. Jeg har enda ikke prøvd full akselerasjon på VFR1200'en min, da jeg ikke helt har turt. Jeg har egentlig nok med å holde meg fast når jeg drar på skikkelig. Jeg har også tenkt at sykkelen min er såpass tung og forholdsvis framtung, at jeg trodde jeg måtte nykke litt og bruke clutch for å få den opp på hjulet. Men i dag, ut fra et kryss, så tenkte jeg at jeg for en gangs skyld skulle dra til skikkelig på første giret. Jeg svingte ut på veien, og lå vel i 20-30km/h før jeg vrei om gassen skikkelig. Til min overraskelse så begynte forhjulet å lette ganske raskt. Så sykkelen er visst ikke så framtung at den ikke drar seg opp. Jeg lå tilogmed i framoverlent "racing"stilling siden jeg skulle teste akselerasjon.
Liker :D
:mc1

ivavi
Innlegg: 9
Registrert: 05 mai 2014, 14:34
Motorsykkelen din: KTM Superduke 1290R 2014
Sted: Kristiansand

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ivavi »

Wow, har lest gjennom alle sidene her nå og kjenner meg... Tja, lettere plaget... :-)å

SÅ, over til temaet! :mc1

Her er min erfaring hvertfall:
Jeg hadde et par 250ccm crossere i ungdommen, så fikk litt feelingen der. Men ble noe helt annet å gå over til 1000ccm gatesykkel.
Så her er hvordan jeg gikk fram for å kunne få litt ekstra kick og bli flinkere til å kontrollere sykkelen.

Ble en del youtubefilmer før jeg dro ut for å øve meg på wheelies med vilje.
Der lærte jeg at det kunne være lurt å starte med clutch og 2. gir. Dermed startet jeg med clutching på 2. giret sånn på rundt 5000 rpm.. Da kom den egentlig ganske fint opp, og lite problem med å kontrollere hvor høyt man vil ha den. Startet med løft på kanskje 10cm og gjorde de nok ganger til at jeg følte meg noenlunde trygg på hvordan sykkelen reagerte med clutch og gasspådraget. Økte så på turtall og pågangsmot. Så er det i grunn å føle seg fram og gi på litt og litt med med gass når hjulet løfter. Så ser man hvor høyt og langt man har lyst å ta det.
Men alltid foten over bakbremsen, sånn i tilfelle :knegg

Så kan man jo begynne å prøve litt med powerwheelies osv.. Men synes clutching og 2. gir er kanskje det enkleste og tryggeste :prf

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blindern »

Siden sist jeg har postet et innlegg så har jeg fått ny dreving. Gikk ned et forran og opp et bak. Nå snakker vi en mye mer leken sykkel som går opp i andre gir og nesten tredje. Bruker bakbremsen og begynner og nå vippepunktet. :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jongsanim »

Jeg klarer å løfte fremhjulet ca 5-10cm i 1.gir fra stillestående! :D På MSX'n :prop:

Får vel øve litt mer......

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Hvis man vil bli litt skremt, så kan man jo gjøre som jeg fikk erfare i går. Akselerere opp og over en brå hump/bakketopp. Forhjulet letta godt da, ja.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

Kunsten er å holde den oppe etter ;-)

Svar