Kjøre forbi i samme felt som bil

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

Hallais.

Jeg mener dette er lovlig, og jeg har gjort det, men er det noen som vet om det faktisk er lovlig?

Si at du ligger på en vei med betongskille, 1 felt hver vei.
Bilen legger seg godt ut til høyre uten å kjøre over stripen.

Har vi da lov å kjøre forbi så lenge vi ikke passerer midtstripen?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av Jompa »

Vet ikke om det er lov, men...
om midtskille er betong blir det uansett vanskelig å krysse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av Carpa »

Høres ut som om det ble gjort under kontrollerte forhold, og at bilen var klar over at du ville passere.
Da er det etter mitt skjønn lovlig
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av jongsanim »

Regner med at det er som lanesplitting: egentlig ikke lov men aksepteres så lenge det gjøres på forsvarlig måte (med mindre man treffer på en politi med dårlig humør) ;)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

Jeg legger meg normalt så langt til venstre som mulig, og noen biler slipper meg faktisk fram.. Enkelte legger seg GODT ut! :thumleft
Enkelte bare ligger å vingler ut til høyre, og så til venstre.. :evil
Lurer på om de engang vet hva de signalerer til MC'en bak når de vingler ut mot høyresiden.. :scratch

Men en annen ting.. Vi vet jo at den som blir forbikjørt skal legge seg godt til høyre, og om til nød stoppe.
Men står det noe om at man må legge seg over i annet felt for at det skal klassifiseres som forbikjøring?
Om jeg viser at jeg vil forbi, fordi det er plass om de plasserer seg godt til høyre, men lar være.. Bryter de da veitrafikkloven?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av kjellv »

Kan være skummelt. Dårlig med rømningsvei dersom det skulle oppstå noe

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av rogg »

Hei.

Mener å huske at du kan kjøre forbi i samme felt, så lenge du holder deg innenfor heltrukken sperrelinje. I trafikkreglene står det: Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

rogg skrev:Hei.

Mener å huske at du kan kjøre forbi i samme felt, så lenge du holder deg innenfor heltrukken sperrelinje. I trafikkreglene står det: Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Ok, så da kan jeg ikke få dem til å bremse/stoppe, men de skal hvertfall legge seg så langt ut mot høyre som mulig?

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

Jeg fant dette
Det er blitt en stadig mer vanlig oppfatning
blant norske motorsyklister at dobbel sperrelinje
er å anse som egen motorsykkelfi l. For enkelte er
det å passere en slik linje for en bagatell å regne
i den store sammenhengen, men vær klar over
at trafi kken som kommer i motgående løp ikke
nødvendigvis er av samme oppfatning. Men du
er i din fulle rett - dersom det ikke er satt om skilt
med forbikjøring forbudt - til å kjøre forbi andre
kjøretøy i samme kjørefelt, så sant du ikke krysser
sperrelinjen.
Kilde: http://www.vegvesen.no/_attachment/1714 ... +Tenkt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av olepeder »

AndreasB skrev:Jeg fant dette
Det er blitt en stadig mer vanlig oppfatning
blant norske motorsyklister at dobbel sperrelinje
er å anse som egen motorsykkelfi l. For enkelte er
det å passere en slik linje for en bagatell å regne
i den store sammenhengen, men vær klar over
at trafi kken som kommer i motgående løp ikke
nødvendigvis er av samme oppfatning. Men du
er i din fulle rett - dersom det ikke er satt om skilt
med forbikjøring forbudt - til å kjøre forbi andre
kjøretøy i samme kjørefelt, så sant du ikke krysser
sperrelinjen.
Kilde: http://www.vegvesen.no/_attachment/1714 ... +Tenkt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her i distriktet er det blitt populært med midtdeler og jeg opplever rett som det er at forankjørende legger seg til side for å slippe meg forbi.
Slik jeg tolker teksten over vil dette være lovlig, eller..... ?

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

olepeder skrev: Her i distriktet er det blitt populært med midtdeler og jeg opplever rett som det er at forankjørende legger seg til side for å slippe meg forbi.
Slik jeg tolker teksten over vil dette være lovlig, eller..... ?
Jeg vil tro ja... MEN!

Det er mange andre faktorer.. (§3...)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av RuneMC »

Hvis du tenker vei med midtdeler og ett felt på den siden du kjører, så er det ikke noen praksis (slik jeg har sett) for å slippe fram motorsyklister blant norske bilister. Så lenge bilistene holder fartsgrensen ca (mange holder nøyaktig fartsgrensen utifra speedometer, så ligger i praksis 5-10 km/t under fartsgrensen) så kan du ikke forvente at de skal vike til høyre. Det ligger nok heller ikke noen tanker fra vegmyndighetene (som har laget midtdeleren) om at MC'er generelt skal kunne kjøre forbi. Isåfall måtte det jevnt over være bredere vei. Men unntaksvis er det hyggelige sjåfører som viker godt og klart til siden og da er det mulig - hvis du er 100% sikker på at det er pga deg sjåføren legger seg ut (og ikke en eller annen distraksjon i bilen). Ofte legger de seg jo isåfall ut over hvit heltrukken linje som ihht reglene ikke er lov. Mange veier har jo bred veiskulder og heltrukken linje pga at veiskulderen er svak.

Regelen om å legge seg ut/stoppe er det vel heller ikke særlig mange som praktiserer av bilister. Unntaksvis er det de som skjønner de kjører altfor sakte og som svipper innom en busslomme for å slippe forbi de bak. På vei med midtdeler kan det være direkte farlig å stoppe opp, spesielt hvis det er 80-90 sone og det kommer biler bakfra i god fart. (Derfor SOS/nødstopp-lommer til det formålet.

Hvis bilistene i ditt område er hjelpsomme og viker til siden så fort de ser en på MC i bakspeilet - greit nok, men ser vel daglig såpass mange eksempler på uoppmerksomme sjåfører at da tror jeg vi er over i en eller annen utopisk verden...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:Hvis du tenker vei med midtdeler og ett felt på den siden du kjører, så er det ikke noen praksis (slik jeg har sett) for å slippe fram motorsyklister blant norske bilister. Så lenge bilistene holder fartsgrensen ca (mange holder nøyaktig fartsgrensen utifra speedometer, så ligger i praksis 5-10 km/t under fartsgrensen) så kan du ikke forvente at de skal vike til høyre. Det ligger nok heller ikke noen tanker fra vegmyndighetene (som har laget midtdeleren) om at MC'er generelt skal kunne kjøre forbi. Isåfall måtte det jevnt over være bredere vei. Men unntaksvis er det hyggelige sjåfører som viker godt og klart til siden og da er det mulig - hvis du er 100% sikker på at det er pga deg sjåføren legger seg ut (og ikke en eller annen distraksjon i bilen). Ofte legger de seg jo isåfall ut over hvit heltrukken linje som ihht reglene ikke er lov. Mange veier har jo bred veiskulder og heltrukken linje pga at veiskulderen er svak.

Regelen om å legge seg ut/stoppe er det vel heller ikke særlig mange som praktiserer av bilister. Unntaksvis er det de som skjønner de kjører altfor sakte og som svipper innom en busslomme for å slippe forbi de bak. På vei med midtdeler kan det være direkte farlig å stoppe opp, spesielt hvis det er 80-90 sone og det kommer biler bakfra i god fart. (Derfor SOS/nødstopp-lommer til det formålet.

Hvis bilistene i ditt område er hjelpsomme og viker til siden så fort de ser en på MC i bakspeilet - greit nok, men ser vel daglig såpass mange eksempler på uoppmerksomme sjåfører at da tror jeg vi er over i en eller annen utopisk verden...
Mulig jeg var litt uklar, de viker absolutt ikke til side så fort de ser meg, men det skjer faktisk en del at de legger seg ut. Det er tydelig hva hensikten deres er.
Muligens er dette mc-førere som bare vil være hjelpsomme :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av RuneMC »

@olepeder - ok, da er vi på samme planet. Finnes en og annen som er hjelpsom ja :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kjøre forbi i samme felt som bil

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev: hvis du er 100% sikker på at det er pga deg sjåføren legger seg ut (og ikke en eller annen distraksjon i bilen).
Jepp, det er dette jeg mente med at det ikke alltid er lett å vite om de vingler til høyre med vilje, eller bare vingler.
Men jeg synes det er rart mange ikke forstår hvilket signal de sender når de legger seg ut til høyre.

Svar