Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Hei alle sammen
Skikkelig NEWB fortsatt her, men har en yamaha fj1100 (1984).
Dette er en 4 takter, og nå skal jeg skifte olje og filter.
Kjøpte i dag 10w-40 (synthetic) olje. Stod bakpå flasken at den var til alle typer 4 takters motorer på sykkel.
Er dette rett? (har ikke instruksjonsboken). Så noe som het 15w-40 semi syntetisk, men gikk for 10w-40..
Grønnskolling, så anser ikke dette spørsmålet som alt for dumt
Skikkelig NEWB fortsatt her, men har en yamaha fj1100 (1984).
Dette er en 4 takter, og nå skal jeg skifte olje og filter.
Kjøpte i dag 10w-40 (synthetic) olje. Stod bakpå flasken at den var til alle typer 4 takters motorer på sykkel.
Er dette rett? (har ikke instruksjonsboken). Så noe som het 15w-40 semi syntetisk, men gikk for 10w-40..
Grønnskolling, så anser ikke dette spørsmålet som alt for dumt
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6982
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Du må nok komme med mer nøyaktig opplysning om hvilken olje du har kjøpt for å kunne svare deg på dette.
Ut i fra hva du har opplyst kan oljen være veldig riktig for motoren. Men om den holder kravene til både girkasse og clutch i tillegg det kan vi ikke vite. Dette er minst like viktig!
Ut i fra hva du har opplyst kan oljen være veldig riktig for motoren. Men om den holder kravene til både girkasse og clutch i tillegg det kan vi ikke vite. Dette er minst like viktig!
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Har du prøvd å søke etter manualen for din mc? det er en tråd her med en del linker til steder det går å søke.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?uid=180 ... 39&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mcsiden.no/viewtopic.php?uid=180 ... 39&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-o ... W40-36958/" onclick="window.open(this.href);return false;kjellv skrev:Du må nok komme med mer nøyaktig opplysning om hvilken olje du har kjøpt for å kunne svare deg på dette.
Ut i fra hva du har opplyst kan oljen være veldig riktig for motoren. Men om den holder kravene til både girkasse og clutch i tillegg det kan vi ikke vite. Dette er minst like viktig!
Biltema, i know, men de fleste mener det er grei skuring for å kjøre på fra våren, og heller skifte oftere :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6982
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
...jeg melder meg ut av debatten her. Oljetråder der b......olje diskuteres er jeg helt ferdig med.
Slike oljediskusjoner får de som sverger til olje av aller billigste slag føre.
Slike oljediskusjoner får de som sverger til olje av aller billigste slag føre.
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
lars_helgek skrev:http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-o ... W40-36958/" onclick="window.open(this.href);return false;kjellv skrev:Du må nok komme med mer nøyaktig opplysning om hvilken olje du har kjøpt for å kunne svare deg på dette.
Ut i fra hva du har opplyst kan oljen være veldig riktig for motoren. Men om den holder kravene til både girkasse og clutch i tillegg det kan vi ikke vite. Dette er minst like viktig!
Biltema, i know, men de fleste mener det er grei skuring for å kjøre på fra våren, og heller skifte oftere :)
Jaso MA2, (Jaso T903:2006), API: SM står det på flasken
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
ZZR-Erling skrev:Den duger den.
Takker så mye :)
Er veldig lite kyndig på området, men så at det stod bakpå at den var til alle 4 takters mc motorer :)
Syntetisk 10w 40 :)
Takk igjen :) Lurte bare på om det var noe hensyn siden sykkelen er så gammel (84)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Sted: Østfold
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Når det gjelder oljer og bruksområder så finnes det uendelig mange faktorer og variabler. De fleste av oss er vel enige i det?
Selv har jeg brukt Biltema sine oljer på alt jeg har hatt av biler og mc`er siden de kom til Østfold. Tror det må være 20 år siden, eller kanskje mer?
Eneste konsekvensen er vel at jeg har spart tusenvis av kroner.
Må også nevne at min CBF1000 ble gradvis vanskeligere å gire med etter overgang fra Biltemas 15w-40 mineralsk, til Biltemas 10w-40 syntetisk. Byttet til Castrol halvsyntetisk og opplevde at girskiftene gradvis gikk litt lettere.
Jeg er ganske sikker på at du har valgt en olje som egner seg meget bra på din motor.
Skulle det allikevel være et dårlig valg så er det harde girskift og slurende clutch som er typiske symptomer.
Mao ingen dramatiske ting.
En gammel motor kan inneholde mye avleiringer og akkumulert skitt her og der.
Blir oljen fort svart så kost på deg et ekstra olje og filterskift (50-100 mil?).
Svart olje er et godt tegn. Det betyr at oljen vasker motoren innvendig. Det kan også bety at filteret mettes etter kort tid.
Jeg vet at mange her på forumet er trøtte av disse "oljetrådene", men selv syns jeg de er ganske interessante.
En amatør som meg plukker alltid opp noe nyttig fra de som har store kunnskaper om temaet.
Konkrete erfaringer kan også være nyttige å høre om.
Nye dilemmaer og spørsmål dukker opp jevnlig. Nye mc`ister dukker opp hele tiden. De fleste vil gjerne lære litt om sin mc.
Derfor er det naturlig at oljer som tema dukker opp rett som det er.
Amen.
Selv har jeg brukt Biltema sine oljer på alt jeg har hatt av biler og mc`er siden de kom til Østfold. Tror det må være 20 år siden, eller kanskje mer?
Eneste konsekvensen er vel at jeg har spart tusenvis av kroner.
Må også nevne at min CBF1000 ble gradvis vanskeligere å gire med etter overgang fra Biltemas 15w-40 mineralsk, til Biltemas 10w-40 syntetisk. Byttet til Castrol halvsyntetisk og opplevde at girskiftene gradvis gikk litt lettere.
Jeg er ganske sikker på at du har valgt en olje som egner seg meget bra på din motor.
Skulle det allikevel være et dårlig valg så er det harde girskift og slurende clutch som er typiske symptomer.
Mao ingen dramatiske ting.
En gammel motor kan inneholde mye avleiringer og akkumulert skitt her og der.
Blir oljen fort svart så kost på deg et ekstra olje og filterskift (50-100 mil?).
Svart olje er et godt tegn. Det betyr at oljen vasker motoren innvendig. Det kan også bety at filteret mettes etter kort tid.
Jeg vet at mange her på forumet er trøtte av disse "oljetrådene", men selv syns jeg de er ganske interessante.
En amatør som meg plukker alltid opp noe nyttig fra de som har store kunnskaper om temaet.
Konkrete erfaringer kan også være nyttige å høre om.
Nye dilemmaer og spørsmål dukker opp jevnlig. Nye mc`ister dukker opp hele tiden. De fleste vil gjerne lære litt om sin mc.
Derfor er det naturlig at oljer som tema dukker opp rett som det er.
Amen.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Hvis bt-oljen fyller spec så er det ikkeno å lure på. Og du behøver ikke skifte oftere på grunn av at du velger bt. Olje- og filterskift hver vår er fint så lenge du ikke kjører lengre enn skiftintervallet pr.sesong. Mange anbefaler litt hyppigere skift enn oppgitt skiftintervall. Med olje fra bt koster jo ikke dette all verden heller.
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
10w-40 passer til de aller fleste MC og JASO MA2 er spesifikasjonen som garanterer at den tåler våtclutch over tid uten å bli særlig dårligere.
Jeg har brukt denne oljen fra BT ved oljeskift de siste 60 000 km ca. Den gjør jobben. Jeg bytter hver 6000 km ca (hadde vel ett oljeskift der jeg var oppe i 8000 km før bytte).
Følger ellers serviceintervall når det gjelder olje og filterskifte, dvs olje hver 6000 km og oljefilter hvert tredje oljeskift (bruker da original Suzuki filter, ettersom det er helt greit priset).
Jeg har brukt denne oljen fra BT ved oljeskift de siste 60 000 km ca. Den gjør jobben. Jeg bytter hver 6000 km ca (hadde vel ett oljeskift der jeg var oppe i 8000 km før bytte).
Følger ellers serviceintervall når det gjelder olje og filterskifte, dvs olje hver 6000 km og oljefilter hvert tredje oljeskift (bruker da original Suzuki filter, ettersom det er helt greit priset).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Takker for svar folkens :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- katana_king
- Innlegg: 160
- Registrert: 06 okt 2013, 20:09
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Kaster inn noe jeg skjønner er en brannfakkel. Uten at jeg skal påstå noe hardnakket og PS+NB: Jeg er klar over at mange har en annen mening og aksepterer denne i tillegg, så da er vi kommet langt.
Jeg tror biltema-oljen inneholder samme kvalitet som olje med samme spesifikasjoner solgt med annen branding, f.eks Shell eller Statoil. Det er ikke nødvendigvis Shell som lager oljen, selv om det er de som selger den. Den kan faktisk, tro det eller ei, være pumpet opp av Esso, distrubiert via Statoil, rafinert via Shell sitt anlegg og puttet additiver oppi av et samarbeidende firma. Oljen inneholder ulike additiver og det er i noen tilfeller det som skiller kvaliteten. Biltema har trolig nøyaktig like god olje som tilsvarende specs andre plasser, da Biltema ikke produserer olje så vidt jeg kjenner til :)
Jeg har alltid brukt biltema-oljer på biler som ikke krever spesifikasjoner de ikke har. Min forrige bil (Audi A6 2005 mod) krevde 507.1 olje om jeg ikke husker helt feil. Denne får du ikke tak i på Biltema og da blir det leit å bruke Biltema sin olje som vistnok var i 504.E kvalitet eller noe. Tallene husker jeg ikke helt nøyaktig, så kan være noe feilaktig.
Kjør på med Biltema olje - dersom de har spart på noe, så er det tvilsomt olje. Tror de ville fått mange sinte motoreiere etter seg og måtte lagt ned ganske fort dersom det hadde vært tilfellet :)
Forøvrig viste forrige analyser av Biltema 10W40 motorolje for biler (husker ikke spesifikasjon) at den var molekylært identisk med Statoil sin egen 10W40 motorolje.
Jeg tror biltema-oljen inneholder samme kvalitet som olje med samme spesifikasjoner solgt med annen branding, f.eks Shell eller Statoil. Det er ikke nødvendigvis Shell som lager oljen, selv om det er de som selger den. Den kan faktisk, tro det eller ei, være pumpet opp av Esso, distrubiert via Statoil, rafinert via Shell sitt anlegg og puttet additiver oppi av et samarbeidende firma. Oljen inneholder ulike additiver og det er i noen tilfeller det som skiller kvaliteten. Biltema har trolig nøyaktig like god olje som tilsvarende specs andre plasser, da Biltema ikke produserer olje så vidt jeg kjenner til :)
Jeg har alltid brukt biltema-oljer på biler som ikke krever spesifikasjoner de ikke har. Min forrige bil (Audi A6 2005 mod) krevde 507.1 olje om jeg ikke husker helt feil. Denne får du ikke tak i på Biltema og da blir det leit å bruke Biltema sin olje som vistnok var i 504.E kvalitet eller noe. Tallene husker jeg ikke helt nøyaktig, så kan være noe feilaktig.
Kjør på med Biltema olje - dersom de har spart på noe, så er det tvilsomt olje. Tror de ville fått mange sinte motoreiere etter seg og måtte lagt ned ganske fort dersom det hadde vært tilfellet :)
Forøvrig viste forrige analyser av Biltema 10W40 motorolje for biler (husker ikke spesifikasjon) at den var molekylært identisk med Statoil sin egen 10W40 motorolje.
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Sted: Oslo
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Hei,
Du trenger absolutt ikke være redd for å bruke biltema oljen du har kjøpt. Når sykkelen din ble lagd, var høyeste oljespesifikasjon Api SF, helt fram til 1989. Bare fra Api SJ/SL(1994/6) til den olja du har kjøpt ble olja vesentlig bedre, med nesten halvparten av slitasjen tillatt i testene. Faktisk så er SF såpass gammel at jeg ikke klarer å finne den eksakte spesifikasjonen.
Eneste er vel om olja er for "glatt", så du mister litt oljetrykk, hadde ikke gjort noe om du har brukt semisynth olja heller. Men det viktigste er så klart å bytte olje regelmessig.
Og absolutt ikke hør på de som har noe i mot BT olje, hvis olja til 5 ganger prisen de sverger til hadde vært bedre, hadde den vært høyere klassifisert, noe den ikke er. :) Faktisk driver noen og bruker lavere spesifikasjon olje enn Biltema oljen, fordi det ikke står Biltema på den. (Og er 1/5 av prisen) Men selvfølgelig er oljeselskapene gode på markedsføring, det er derfor de tjener utallige milliarder i året..
PS Passerer 40k km på Kawan i disse dager, og den har fortsatt ikke eksplodert eller skjært seg.. Faktisk synes jeg den går bedre nå enn før, etter 30k km på BT olje.
Du trenger absolutt ikke være redd for å bruke biltema oljen du har kjøpt. Når sykkelen din ble lagd, var høyeste oljespesifikasjon Api SF, helt fram til 1989. Bare fra Api SJ/SL(1994/6) til den olja du har kjøpt ble olja vesentlig bedre, med nesten halvparten av slitasjen tillatt i testene. Faktisk så er SF såpass gammel at jeg ikke klarer å finne den eksakte spesifikasjonen.
Eneste er vel om olja er for "glatt", så du mister litt oljetrykk, hadde ikke gjort noe om du har brukt semisynth olja heller. Men det viktigste er så klart å bytte olje regelmessig.
Og absolutt ikke hør på de som har noe i mot BT olje, hvis olja til 5 ganger prisen de sverger til hadde vært bedre, hadde den vært høyere klassifisert, noe den ikke er. :) Faktisk driver noen og bruker lavere spesifikasjon olje enn Biltema oljen, fordi det ikke står Biltema på den. (Og er 1/5 av prisen) Men selvfølgelig er oljeselskapene gode på markedsføring, det er derfor de tjener utallige milliarder i året..
PS Passerer 40k km på Kawan i disse dager, og den har fortsatt ikke eksplodert eller skjært seg.. Faktisk synes jeg den går bedre nå enn før, etter 30k km på BT olje.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: Kjøpt olje til sykkelen... Rett type??
Det er fordi du vet du har null fakta å komme med, og ønsker ikke tape enda en diskusjon.kjellv skrev:...jeg melder meg ut av debatten her. Oljetråder der b......olje diskuteres er jeg helt ferdig med.
Slike oljediskusjoner får de som sverger til olje av aller billigste slag føre.
Biltema olje OPPFYLLER kravene nevnt på flaska, dermed er den god nok for hvermann i gata.
Til all ekstremkjøring ville jeg dog brukt en annen olje. Alt til sitt bruk!
Det er forskjell på å oppfylle krav, og å overgå krav. Inntil jeg ser en drøss med ting på internett om at biltema olje drepte motoren er det en helt grei olje som forhandlerne ikke tjener FETT på..