OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle..
og hu er visst ikke noe særtilfelle..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Men de dråpene har nok blitt dyre i det lange løp.Intruder skrev:Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle..
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Hvem snakker om argument? Jeg bare sier hva som skal til før jeg vurderer Diesel.JohnnyTh skrev:Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Om Diesel var gratis på pumpene hadde heller ikke vært grunn til å bytte mening.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Det handler vel mest om ditt behov for bil, kanskje også din entusiasme for en spesiell bil. Mener du nevnte en eller annen BMW litt tidligere i tråden uten at jeg blar meg tilbake for å se.simpson skrev:Hvem snakker om argument? Jeg bare sier hva som skal til før jeg vurderer Diesel.JohnnyTh skrev:Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Om Diesel var gratis på pumpene hadde heller ikke vært grunn til å bytte mening.
Hadde du hatt et annet bilbehov. For eksempel kjørte 40 000 km i året, halvparten av det med tilhenger, og måtte betale alle utgiftene selv. Da hadde du nok kanskje revurdert dine holdninger til dieselbiler.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omerådeVoodoodoo skrev:Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?simpson skrev:Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omerådeVoodoodoo skrev:Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.JohnnyTh skrev:Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?simpson skrev:Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omerådeVoodoodoo skrev:Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Jo,når jeg tenker etter er det nok ingen grunn til å klage på bensinprisen.... :-)åDesmo skrev:Men de dråpene har nok blitt dyre i det lange løp.Intruder skrev:Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Hørtes ut som du mente det skulle skje en eksplosjon siden delene ville ligge over et stort område. Det finnes forresten motorsykler med dieselmotor. Sikkert perfekt til offroad bruk. Masse kraft på lavt turtall.simpson skrev:Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.JohnnyTh skrev:simpson skrev:Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omerådeVoodoodoo skrev:Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...simpson skrev:Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
For å se det på en annen måte: Ulempen med en bensinmotor er jo at bevegelige deler i motoren må bygges så innmari lett for å tåle det sinnsyke turtallet som må til for og oppnå nødvendig effekt.simpson skrev: Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
Ærlig talt Simpson. Dieselmotor er ikke egnet til slikt bruk, det vet vi alle. Ikke i MC heller, selv om det ikke ville være noe som helst problem og gjøre det. Noen R-sykkel hadde det ikke blitt, men i en stor og tung cruiser kunne det kanskje ikke bli så dumt.
Men i personbil kan den være veldig egnet, og svært mange foretrekker det fordi egenskapene og driftsøkonomien til en dieselmotor passer dem best. At du ikke vil ha dieselmotor er da helt greit det, det er ditt valg.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Jeg er enig med deg i det. Men det går på smak og behag, ikke hva som er best.kjellv skrev:For å se det på en annen måte: Ulempen med en bensinmotor er jo at bevegelige deler i motoren må bygges så innmari lett for å tåle det sinnsyke turtallet som må til for og oppnå nødvendig effekt.simpson skrev: Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
Ærlig talt Simpson. Dieselmotor er ikke egnet til slikt bruk, det vet vi alle. Ikke i MC heller, selv om det ikke ville være noe som helst problem og gjøre det. Noen R-sykkel hadde det ikke blitt, men i en stor og tung cruiser kunne det kanskje ikke bli så dumt.
Men i personbil kan den være veldig egnet, og svært mange foretrekker det fordi egenskapene og driftsøkonomien til en dieselmotor passer dem best. At du ikke vil ha dieselmotor er da helt greit det, det er ditt valg.
Du får også modellflymotorer som går på Diesel, du får firetakt og totakts Diesel, du får alle kombinasjoner i Diesel, men når det kommer til effektsterke, lette raske motorer er bensin overlegen, men skal du ha moment på lavt turtall, er opptatt av forbruk og ikke vekt, trekke henger eller gjøre tunge oppgaver er Diesel bedre på det.
Heldigvis fins begge deler.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Så godt at vi er enige da
Siden du nevnte det, en stor gammel semidiesel båtmotor er vel den totale motsatsen til dragsteren du viste bilde av. Ensylindret totakter med et enormt svinghjul som tillater den å gå med høyt moment på et turtall så lavt som 40-50 rpm.
Bare den fredelige dunk-dunk lyden og synet av røykringene som kommer ut av et 10" rakrør og blåser 20 meter rett til værs er nok til å gi en motorentusiast noe i nærheten av seksuell tilfredstillelse
Siden du nevnte det, en stor gammel semidiesel båtmotor er vel den totale motsatsen til dragsteren du viste bilde av. Ensylindret totakter med et enormt svinghjul som tillater den å gå med høyt moment på et turtall så lavt som 40-50 rpm.
Bare den fredelige dunk-dunk lyden og synet av røykringene som kommer ut av et 10" rakrør og blåser 20 meter rett til værs er nok til å gi en motorentusiast noe i nærheten av seksuell tilfredstillelse