Telt - hva bør man velge?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38039
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt...
Men artig å nevne likevel...
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten...
For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt...
Men artig å nevne likevel...
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten...
For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven medSuperMorten skrev:Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel..Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Bringisen skrev:Problemet mitt er at der jeg liker å sove kan Visa eller Mastercard kun brukes til å smøre brødskiven medSuperMorten skrev:Jepp, og vi som ikke har GS har Visa eller Mastercard.. Trenger ikke telt da vel..Kmann skrev:Jeg tenker: Det der var et fint telt. Men hvis man kjører MC har man plass til litt til, en lavvo av en lette typen med plass for noen flere uten å stable i høyden. Men det forutsetter mulig at man kjører en sykkel som kan bære med litt (BMW GS) og er verdens beste... Da kan man jo campe litt utenfor allfarvei og
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Litt av et skip du har med å gjøre hvis Guzzien din veier 604kg når du er på tur AJ.AJ skrev:Artig at den tråden ble vekket til live igjen :-) .
Det gir meg muligheten til enda en gang å skryte av Etesian4 jeg kjøpte for en stund siden og som vi har brukt på flere treff, sist Norgestreffet på Lista i fjor, hvor teltet holdt stand mot tidvis svært kraftig vind. Her noen bilder fra første prøveoppsetting hjemme på plenen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120904#p120904" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig fornøyd med dette teltet, som veier kun 6 kg med alt tilbehør.
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Uten at det har noen særlig relevans i en tråd om valg av telt...
Men artig å nevne likevel...
Hvordan GS'en ligger an husker jeg ikke i farten...
For øvrig selges Etesian4 til samme pris her i landet fortsatt som da jeg kjøpte det, nemlig kr. 5990,-. Jeg betalte dog en god del mindre idet jeg kjøpte det fra utlandet...
291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 21:38, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Jeg skjønte ikke helt den. Hvor mye er nyttelast totalt? før du setter på passasjer og fører.AJ skrev:
Og det greier fint en sykkel som Stelvio å bære - en sykkel som har nyttelast m/passasjer på hele 163 kg. Til sammenligning har BMW 1600 nyttelast m/passasjer på 136 kg...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Tror han mente 163kg før passasjer... men skjønte det ikke helt jeg heller. Er jo ikke sikkert de veier 75 kg hellerBringisen skrev:
291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38039
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.AJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det
Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 22:04, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Det kan jo ikke stemme for da hadde det blitt 109kg nyttelast etter 75kg fratrekk for fører. Dette var rartBringisen skrev:Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år siden Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.AJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det
Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?JohnnyTh skrev:Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
"Fully fuelled/road-ready. EU Directive 93/93/EEC, filled With all operation fluids, fuelled to at least 90% of usable tank capacity"
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 22:12, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Sikkert, jeg leste curb weight og tenkte det var med bensin.Bringisen skrev:Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?JohnnyTh skrev:Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.