Husk vesten i 2014...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:Synes argumentet til Vegvesenet
En bilist som kjører med nærlys i 50 km/t har to sekunder på å oppdage en fotgjenger uten refleks. Bruker du refleks, øker denne tiden til ti sekunder
er noe oppkonstruert da de fleste kjører på en tid hvor det er lyse sommernetter... det er ikke akkurat mange som kjører MC nå i verste refleks-tida...

Men men... lover og regler... skal være fornøyd nok hvis ikke PKK blir innført...
Merkelig at "De Grønne" stemte for PKK - tenk på miljøbelastningen ved at mange MC som kun er "garasjefyll" må kjøres inn til kontroll, kanskje tilogmed kjøres fram og tilbake på henger - hvilken ekstra miljøbelastning !
Du skal ikke så veldig langt sør før det er bekmørkt på kvelden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Intruder »

Finnes mange fotgjengere uten vest,hvor fort er det vettugt å kjøre på mørklagt vei og i snøvær når en eventuelt treffer på slike ? ?
Vi skal jo kunne stoppe på en tredjedel av den frie oversiktlige veistrekning... :[-X

:mc7 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av RuneMC »

@JohnnyTh - ja, er klar over det. Men tenkte jeg kunne begrense meg til Norge. Vil vel si at både refleksvest og lykt kan være lurt i middelhavslandene etter mørkets frembrudd. Ikke noen "big deal" uansett... men før du vet ordet av det skal de ha oss til å bruke refleksvest hele døgnet :evil
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:@JohnnyTh - ja, er klar over det. Men tenkte jeg kunne begrense meg til Norge. Vil vel si at både refleksvest og lykt kan være lurt i middelhavslandene etter mørkets frembrudd. Ikke noen "big deal" uansett... men før du vet ordet av det skal de ha oss til å bruke refleksvest hele døgnet :evil
Er jo mange som ikke begrenser seg til Norge. Og slutten og starten på sesongen her er heller ikke så sene at det er lyst om natten. Så et par sykkler på veien i går. Men det er kanskje ikke så rart for det er jo varmere enn det ofte er i mai.

Desuten virker jo vesten i dagslys og.

Det er selvsagt en fare for at vesten blir påbudt å kjøre med og. Og for meg som ikke er så veldig forfengelig eller bryr meg om hvordan jeg kler meg, så hadde ikke det vært så farlig.
Men jeg har ikke problemer med å forstå at noen vil ha tungt for å bruke vesten. Heg tror ikke det vil hjelpe i den saken hvis vi og nekter å ha med vest til nødbruk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Intruder »

Intruder skrev:Finnes mange fotgjengere uten vest,hvor fort er det vettugt å kjøre på mørklagt vei og i snøvær når en eventuelt møter slike ? ?
Vi skal jo kunne stoppe på en tredjedel av den frie oversiktlige veistrekning... :[-X

:mc7 :mc7
Ja hva mener menigheten ??
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av RuneMC »

@Intruder - tror sunn fornuft er fint. En må ta noen antagelser om at fotgjengere ikke går midt i veien f.eks. - jeg tar med mange variable i mine vurderinger - sikkert over 20 "parametre" som fortløpende endrer seg under kjøringen og som innvirker på farten.

I teorien er det som du sier at alle skal kunne stoppe på en tredjedel av strekningen de har fri sikt. Samtidig er ikke det en gjennomførbar modell f.eks. ved svinger der man ikke kan se rundt en fjellknaus osv.. Ville isåfall blitt mange bråbremser foran mange svinger - som trolig hadde tatt flere liv.

Fotgjengerne i tett snødrev må også ta sin del av ansvaret og f.eks. ikke vade midt i veien når sikten er på få meter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev: Fotgjengerne i tett snødrev må også ta sin del av ansvaret og f.eks. ikke vade midt i veien når sikten er på få meter.
Sikkert lurt at motordykklister og tar ansvar hvis de befinner seg i veien da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Intruder »

Så det er bare å gasse på og regne med at eventuelle syklister og fotgjengere holder seg i grøfta der de tydeligvis hører hjemme ? :eh
.... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av ejs »

Intruder skrev:Så det er bare å gasse på og regne med at eventuelle syklister og fotgjengere holder seg i grøfta der de tydeligvis hører hjemme ? :eh
.... :mk
Ja
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av RuneMC »

@Intruder - kjernen i filosofien min er at begge parter bidrar til å gjøre det sikkert - fordi det er i begges egeninteresse. Det er så enkelt som det. Alle som kommer kjørende og ser gående/syklister viker selvfølgelig til siden for å unngå ulykke. Men det er ikke mulig å ta høyde for alt, så litt risiko er det uansett. Det blir snakk om akseptabel risiko. Synes nullvisjonen allerede har tatt det for langt i (over)beskyttelsens navn (40-soner og fartsdumper bygges i fleng der det kanskje er fotgjenere å se i en av døgnets 24 timer. Gangveier til 1 million kroner per 10 meter bygges, men syklistene velger likevel å heller sykle 2 i bredden ute i veien utifra en misforstått tanke om at det er sikrere...) Ingenting blir helt idiotsikkert. Midtdelere noen steder kan fint forseres av tyngre kjøretøy og da er det "sjakk matt" for de som kommer imot - ingen mulighet til å styre unna, selv ikke for en lettmanøvrert MC...

Men for å ta eksempel med snødrev og dårlig sikt. Jeg forventer at folk er såpass smarte at de ikke går midt i kjørefeltet på Rv3 f.eks., men fortrinnsvis langs siden av veien. Men igjen dette med å tenke på hvor og når du kjører - er det lørdagskveld/natt med et lokalt "vannhull" (Elgstua?) ikke for langt unna så ville jeg tatt litt høyde for det også...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rusup
Innlegg: 19
Registrert: 18 jul 2010, 23:33
Motorsykkelen din: BMW K1300S 2015

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Rusup »

Dette må være en dårlig vits... når skal de slutte å tre alskens påbud ned over hodene på folk? Björn Rosengren hadde veldig rett i det han sa i 99, og det triste er at Norge kanskje er enda verre i dag.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av MGR1 »

Leste nettopp på et engelsk forum at obligatorisk teknisk kontroll for motorsykler i EU er utsatt til 2022. Flott! Men det er visstnok opp til medlemslandene selv å velge om de likevel ønsker å innføre slik kontroll tidligere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av RuneMC »

MGR1 skrev:Leste nettopp på et engelsk forum at obligatorisk teknisk kontroll for motorsykler i EU er utsatt til 2022. Flott! Men det er visstnok opp til medlemslandene selv å velge om de likevel ønsker å innføre slik kontroll tidligere.
Ser ut som om det stemmer ja - nyhet fra 18 desember: http://www.righttoride.eu/?p=12154 :thumleft

Spesielt bra at medlemsland som har alternative trafikksikkerhetstiltak kan bruke dette istedenfor, pluss at det er opp til medlemslandet hvilke elementer testingen skal inneholde. (Kanskje bare måle dekktrykk som har vært den primære årsaken til ulykker av teknisk karakter?) Gir også pusterom i forhold til motstanden som er i de fleste land.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Husk vesten i 2014...

Legg inn av Intruder »

RuneMC skrev:@Intruder - kjernen i filosofien min er at begge parter bidrar til å gjøre det sikkert - fordi det er i begges egeninteresse. Det er så enkelt som det. Alle som kommer kjørende og ser gående/syklister viker selvfølgelig til siden for å unngå ulykke. Men det er ikke mulig å ta høyde for alt, så litt risiko er det uansett. Det blir snakk om akseptabel risiko. Synes nullvisjonen allerede har tatt det for langt i (over)beskyttelsens navn (40-soner og fartsdumper bygges i fleng der det kanskje er fotgjenere å se i en av døgnets 24 timer. Gangveier til 1 million kroner per 10 meter bygges, men syklistene velger likevel å heller sykle 2 i bredden ute i veien utifra en misforstått tanke om at det er sikrere...) Ingenting blir helt idiotsikkert. Midtdelere noen steder kan fint forseres av tyngre kjøretøy og da er det "sjakk matt" for de som kommer imot - ingen mulighet til å styre unna, selv ikke for en lettmanøvrert MC...

Men for å ta eksempel med snødrev og dårlig sikt. Jeg forventer at folk er såpass smarte at de ikke går midt i kjørefeltet på Rv3 f.eks., men fortrinnsvis langs siden av veien. Men igjen dette med å tenke på hvor og når du kjører - er det lørdagskveld/natt med et lokalt "vannhull" (Elgstua?) ikke for langt unna så ville jeg tatt litt høyde for det også...
Takk for kloke resonnementer,Rune MC,er enig med deg i dine betraktninger....hver av oss trafikanter må være våken,aktpågivende og varsom så blir alt så meget bedre !!



Om vi ikke kjører varsomt så kanhende
kjæm vi for raskt,for raskt til livets ende....
GOD JUL :love :bb_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Enda et påbud...

Legg inn av Kmann »

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=561442
Da har antibyråkratene innført enda et påbud... Alle skal ha med gul refleksvest på MC og moped.
Hva syns dere? Vettugt eller ikke?
Nå har jo ganske mange bra synlige kjøredresser osv..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar