Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

E rart det der med plugger..jeg har en BMW Z3 med inj. På den er serviceintervallet 130 000km på pluggene :) ...men ja, pluggene kan det vel være, men jeg tviler siden det ikke er problem når den er kald.

Hvis jeg måtte velge en, bare en ting her, ville jeg gått for att ventilklaringen er feil. Når maskinen blir varm, er det ingen klaring lenger fordi ventilene er "banket" opp i toppen, uten at shimsene er byttet, derfor svak kompresjon på en eller flere.
Er det ikke det, ville jeg....ehhh...nei, skulle bare si en ting nu :knegg

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

Jeg tar en fullservice over vintereren for å ta en ekstra sikkerhetsmargin om at alt er i orden som omhandler: Ny olje og filter, luftfilter, og nytt batteri. Da jeg gikk bort til sykkelen for å prøve å starte den (stått i ro i ca 3 uker), merka jeg at jeg ikke fikk start pga batteriet var flatt! (biltema) er dette normalt ettersom den har stått på sykkelen i kulden, eller er det noe som kan ha tappet batteriet? Bare veldig nysgjerrig!


Nb: Prøvde et annet batteri jeg hadde, og da startet den fint og greit. Men har nå bestilt helt nytt kvalitetsbatteri

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av kjellv »

Svenn1n skrev:Jeg tar en fullservice over vintereren for å ta en ekstra sikkerhetsmargin om at alt er i orden som omhandler: Ny olje og filter, luftfilter, og nytt batteri. Da jeg gikk bort til sykkelen for å prøve å starte den (stått i ro i ca 3 uker), merka jeg at jeg ikke fikk start pga batteriet var flatt! (biltema) er dette normalt ettersom den har stått på sykkelen i kulden, eller er det noe som kan ha tappet batteriet? Bare veldig nysgjerrig!


Nb: Prøvde et annet batteri jeg hadde, og da startet den fint og greit. Men har nå bestilt helt nytt kvalitetsbatteri
Sannsynligvis har du ett eller annet som drar litt strøm. Ta av jordkabelen på batteriet og mål hvor mange (milli)ampere som går mellom minuspolen på batteriet og minuskabelen når alle strømforbrukere er slått av. Klokka vil antakelig være omtrent det eneste som skal trekke ørlite grann. Hvis det er et forbruk av litt betydning så ta ut sikringene en etter en for å se om du kan finne hvilken krets som drar strøm. Så er det bare å nøste videre...

Jeg er ellers ingen fan av batterier fra BT. En venn av meg kjører bergingsbil for Viking. Han sier at svært mange av de bilene han gir starthjelp til har slike blå billigbatteri. Kvalitetsbatterier koster ikke skjorta de heller, så hvorfor spare noen hundrelapper på dette?

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

kjellv skrev:
Svenn1n skrev:Jeg tar en fullservice over vintereren for å ta en ekstra sikkerhetsmargin om at alt er i orden som omhandler: Ny olje og filter, luftfilter, og nytt batteri. Da jeg gikk bort til sykkelen for å prøve å starte den (stått i ro i ca 3 uker), merka jeg at jeg ikke fikk start pga batteriet var flatt! (biltema) er dette normalt ettersom den har stått på sykkelen i kulden, eller er det noe som kan ha tappet batteriet? Bare veldig nysgjerrig!


Nb: Prøvde et annet batteri jeg hadde, og da startet den fint og greit. Men har nå bestilt helt nytt kvalitetsbatteri
Sannsynligvis har du ett eller annet som drar litt strøm. Ta av jordkabelen på batteriet og mål hvor mange (milli)ampere som går mellom minuspolen på batteriet og minuskabelen når alle strømforbrukere er slått av. Klokka vil antakelig være omtrent det eneste som skal trekke ørlite grann. Hvis det er et forbruk av litt betydning så ta ut sikringene en etter en for å se om du kan finne hvilken krets som drar strøm. Så er det bare å nøste videre...

Jeg er ellers ingen fan av batterier fra BT. En venn av meg kjører bergingsbil for Viking. Han sier at svært mange av de bilene han gir starthjelp til har slike blå billigbatteri. Kvalitetsbatterier koster ikke skjorta de heller, så hvorfor spare noen hundrelapper på dette?
Nå er det slik at forrige eier har montert 4 ekstra ting på sykkelen: Girteller (tror kanskje dette kommer med originalt) - Knapp som viser høyest målte hastighet - av/på bryter som gjør slik at baklyset lyser rødt - også tilslutt speedohealer som skal gi korrekt målt hastighet ved skiftet drev f.eks.

Men hvorfor oppstår disse symptomene akkurat nå? Det har hendt før at jeg ikke har brukt sykkelen på ca 2 uker, og da var batteriet helt fint.. Kanskje bare batteriet som var slitt?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

Ikke at jeg er skråsikker på at det kan være grunnen til at den er tungstartet som varm, men dette symptomet er vanlig når børstene på starteren begynner å bli nedslitt.
Startmotorens hastighet er essensielt ved oppstart siden den driver starterclutchen og starterclutchen driver pickup-coilene som igjen gir puls til coilene. Dette problemet forsterker seg når motoren er varm. Når sykkelen har stått ett par timer merker du ingenting.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

De selger greie koster på Statoil :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:De selger greie koster på Statoil :knegg
Er ikke du Fauskeværing? Her på Mo kaller vi kullstiftene for børster, uvisst av hvilken grunn :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av ZZR-Erling »

Hehe...æ bare måtte :knegg

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

Kan oppdatere denne tråden over vinteren om jeg fortsatt har samme problem med oppstart når motor er varm. Da blir det nok ventiljustering.

God jul!

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av Svenn1n »

Et kjappt siste spørsmål! Noen tips til hvordan fylle riktig mengde med Motorolje på en Suzuki Gsx-r 600 2005? :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gsxr 600 k4 - Tungstartet når varm

Legg inn av DrGreve »

2004 modell
suzuki.JPG
2005 modell
suzuki.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar