Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av katana_king »

Hei - kjedelig å høre at det ikke gikk helt veien! Det kan være 1000 årsaker og enkelte ganger har man bare en dårlig dag!

Det er viktig at du får mengdetrening, at du kan øvelseskjøre med noen så du slipper å betale trafikkskolen for hver time for da blir det dyrere enn det trenger å bli.

Et tips til bremseøvelsen i gården (tenker det er nødbrems fra 60 kmt - rett strekning, du tenker på): Her kan det være lurt å dosere bremsen fra bestemt til hardere med et kontrollert og bestemt grep. Men du trenger ikke å hugge til maks første gang, men begynn med bestemt trykk og så øker du hele tiden, og da vil du merke du får skikkelig dreis på det.

Hauksort
Innlegg: 5
Registrert: 10 okt 2013, 01:22
Motorsykkelen din: Yamaha WR125R 125 2012

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Hauksort »

Sykkelen jeg kjørte var en Honda Shadow (tror jeg den heter?), og er ganske sikker på at den ikke har ABS, ettersom at kjørelæreren har hatt gjennomgang på sykkelen for lenge siden. Hvor jeg ikke husker det ble nevnt.
Sykkelen er også da ganske tung å håndtere i forhold til den sykkelen jeg eier nå.

Jeg skal prøve å ta det med godt mot, men akuratt i dag er jeg skuffet!

edit; Jeg har øvelses kjørt èn gang, og da lærte jeg det mest grunnleggende. Giring, bruk av speil og blinklys, rygging og litt veikjøring :)

Igjen - takker for svarene, det hjelper mye! Hvis dere har noe mer å si så si det gjerne, jeg følger med på tråden til den har dødd ^^

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av mortenolb »

katana_king skrev:Hei - kjedelig å høre at det ikke gikk helt veien! Det kan være 1000 årsaker og enkelte ganger har man bare en dårlig dag!

Det er viktig at du får mengdetrening, at du kan øvelseskjøre med noen så du slipper å betale trafikkskolen for hver time for da blir det dyrere enn det trenger å bli.

Et tips til bremseøvelsen i gården (tenker det er nødbrems fra 60 kmt - rett strekning, du tenker på): Her kan det være lurt å dosere bremsen fra bestemt til hardere med et kontrollert og bestemt grep. Men du trenger ikke å hugge til maks første gang, men begynn med bestemt trykk og så øker du hele tiden, og da vil du merke du får skikkelig dreis på det.
Det er bedre å lære seg akkurat hvor mye man skal dytte inn bremsen med en gang, ikke øke trykket underveis. Jeg gjorde sistnevnte i starten på kjøretimene, og da klarte jeg ikke å nå målet på bremselengde. Den blir en del lenger om man ikke hugger til akkurat riktig posisjon med en gang.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Oppkjøring! - Spørsmål og info!

Legg inn av Elruts84 »

Hei hei

Synd du ikke fikk lappen denne gang. Men som det blir sagt på forumet her, er sesongen mot hell og vinteren trer inn.
Selv om det kanskje hadde vært greit og bli ferdig så er det å komme i gang med nytt mot når sesongen starter. Og ta det heller litt ekstra timer evt, øvelsekjør. Nok et tips som blir nevnt her er mengdetrening. Tro meg, det hjelper.

Når det er sagt, så besto jeg klasse A for 3 dager siden, og er fersk i minnet om mange momenter. Selv om jeg tok klasse A er du fortssatt en 2 hjuler på veien :-) Har et par momenter.

- Du nevnte at du fikk beskjed om at du kjørte for seint på landevei. Det er det flere som sliter med å forstå når de får høre det av sensor eller kjørelærer. Mange er ferske og kjører heller seinere og sikkert enn fort og litt usikkert. Når jeg hadde oppkjøring, så pøsregnet det og det var dårlig grep på veien. Dvs. mye vann i sporene på veibanen. Dette ser sensor og plassering her er helt normalt at blir annerledes enn hvis føret hadde vært topp. Når det gjelder fart så er det viktig for sensor at du får best flyt på landevei, kan fikses MYE med rett plassering. F.eks noe jeg fikk positiv kommentar på var avstikkere og utkjørsler på landevei. I stedet for å bremse mye ned for hver avstikker/utkjørsel, endret jeg plassering (Men hadde handlingsrom i baktankene) og holdt hånden på bremse hendelen for å sikre kortere reaksjons tid om nødvendig. Plassering og fart, usikkerhet får du bygget opp med mengdetrening. Kjør mye og bli vandt med å være å 2 hjul :-)
For å få best flyt er det lurt og tenkte seg igjennom hele svingen, men ha i tankene handlingsrom og at det skal være plass til et vogntog e.l i svingen.

- Sentrum og trafikkerte plasser er det lurt å ta det rolig. Det er mye momenter overalt, folk, biler, sykler, lyder. Alt dette skal du sanse og ta vurderinger av hele tiden.
Du bør ha krypkjøring innøvd når du kjører i byen. Slik at du kan gli i sein fart inn i rundkjøringer, å ikke stoppe for hver detalj. Se langt frem slik at du vet hva du skal gjøre. Og da mister du ikke balansen.

-Du må for all del ikke stresse deg frem bare for å få lappen. Jeg tok selv en dobbeltime dagen før oppkjøring og 1 oppvarmings time en time før oppkjøring.
Det er bedre du er sikker, og bruker litt mer tid enn at du tar oppkjøring på oppkjøring uten og bestå. Da koster det jo en del også.

-Kjøregården for Kl.A er for at sensor skal kunne se at du handler sykkelen riktig, for å kunne ta deg med ut på veien. Noen kommer aldri ut på veien når kjøregården er for dårlig.
Sykkelen jeg kjørte opp med hadde ABS. Da fikk jeg beskjed om at ABSen ikke skulle slå inn under brems. Optimal bremsing i forhold til føret. Sykkelen jeg har her hjemme har IKKE ABS. Det som skjer hvis du presser for hardt er at hjulene låser seg, og du får dårlig kontroll på sykkelen. Husk å bruk begge bremser jevnt, men ikke for hardt. Øv deg flere ganger på dette til du kjenner du har teken.

- Det skal ikke være for lett å ta sykkel. Det er mye ulykker, lett MC er mange unge fører som ikke har trafikk erfaring. Usikkerhet og uerfaren het er ikke noe sensor vil se på veien.
Øv og kos deg med det. Det er dyrt med kjøretimer men har du bekjente som har sykkel kan kanskje de hjelpe deg. :-)

Spør om du lurer på noe. Det derfor vi har dette geniale forumet :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar