Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Har vi en egen tråd her inne om MC-kjøring når høsten setter inn for fullt? Tror ikke det, nei...
Så da starter jeg likeså godt en slik tråd:
Overskriften får man ta for det den er; jeg skrev ned de tingene jeg kom til å tenke på sånn med en gang når det gjelder kjøring om høsten
Fordeler: ingen roadkill på visiret og ingen svetting i kjøreklærne...
Farer: den store skrekken er elgpåkjørsler... :-)å . Men vått og sleipt løv i svinger er heller ikke ufarlig. Samme med jord fra sideveier hvor det er mye landbrukstrafikk i høstonna.
Andre med tanker omkring dette?
Gjerne også råd og tips om høstkjøring.
Ha'kke tid sjøl akkurat nå siden lørdagsbiffen en er klar til steking
Så da starter jeg likeså godt en slik tråd:
Overskriften får man ta for det den er; jeg skrev ned de tingene jeg kom til å tenke på sånn med en gang når det gjelder kjøring om høsten
Fordeler: ingen roadkill på visiret og ingen svetting i kjøreklærne...
Farer: den store skrekken er elgpåkjørsler... :-)å . Men vått og sleipt løv i svinger er heller ikke ufarlig. Samme med jord fra sideveier hvor det er mye landbrukstrafikk i høstonna.
Andre med tanker omkring dette?
Gjerne også råd og tips om høstkjøring.
Ha'kke tid sjøl akkurat nå siden lørdagsbiffen en er klar til steking
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Sted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Nattefrosten som ikke har sluppet helt taket når man kommer inn i en sving som solen ikke har rukket å gjøre isfri. Fort gjort at man er 2-300 meter høyere enn der man startet fra i løpet av noen minutter og da har gjerne nattetemperaturen vært en del lavere enn utgangspunktet for turen.
Eller man passerer over små elver eller bekker som sørger for at asfalt akkurat der er islagt.
Eller man passerer over små elver eller bekker som sørger for at asfalt akkurat der er islagt.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Fordeler: Fine høstfarger + klar luft = flotte kjøreopplevelser.
Ulemper: Lufta er kaldere og veiene tørker saktere etter regnvær. Gjelder også dieselflekker som fordamper tregere. Traktorer/anleggsbiler som har lagt fra seg et lass gjørme kan bli spennende (gjørme + fukt = veldig glatt). Det blir også kortere dager og mer lav sol - og ja, tanken på diverse vilt som kan sprette ut i veien er absolutt tilstede.
Løv hører jeg ellers mange som nevner, men har ikke opplevd dette som noe problem. Blåser stort sett bort fra veien, og det må vel være sammenhengende "matter" med løv - gjerne i en sving for at det skal bli skummelt.
Ulemper: Lufta er kaldere og veiene tørker saktere etter regnvær. Gjelder også dieselflekker som fordamper tregere. Traktorer/anleggsbiler som har lagt fra seg et lass gjørme kan bli spennende (gjørme + fukt = veldig glatt). Det blir også kortere dager og mer lav sol - og ja, tanken på diverse vilt som kan sprette ut i veien er absolutt tilstede.
Løv hører jeg ellers mange som nevner, men har ikke opplevd dette som noe problem. Blåser stort sett bort fra veien, og det må vel være sammenhengende "matter" med løv - gjerne i en sving for at det skal bli skummelt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Sted: Telemark
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Fordeler? Kaldere luft=mer effekt
Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Planlegg å kjøre turene i motsatt retning hvis det går f.eks med sola i ryggen og ikke mot.Prøv å se litt på luftingen i hjelmen hvis den er gammel(kan ha tettet seg litt og trenger en grundig rengjøring,full av veistøv og smådyr)Teip på visiret har jeg aldri prøvd men det koster ingenting å prøve.Noen har smørt inn visiret med noe antidugg stoff som jeg ikke husker noen detaljer om men mener å lest om det her for kort tid siden.Ellers må det bli å kjøpe seg en Schuberth som etter min erfaring har dugget mindre enn noen andre hjelmer jeg har eid.LoneRider skrev:Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
og under pådragsimpson skrev:Fordeler? Kaldere luft=mer effekt
Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
RiktigKawagutten skrev:og under pådragsimpson skrev:Fordeler? Kaldere luft=mer effekt
Det skumleste synes jeg er kald asfalt og dårligere grep enn det jeg er vant til om sommeren.
Ikke bare i svinger men også under bremsing.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
LoneRider skrev:Jeg opplever den lave solen som det største problemet på denne tiden. Mørkt innervisir hjelper lite, og briller dugger fort i høstlige temperaturer. Har vurdert å legge tape over den øverste delen av visiret som en slags skygge, men vet ikke om det vil hjelpe. Råd mottas med takk.
Det jeg gjør i den situasjonen (om det ikke er altfor kaldt ute), er å åpne visiret, men ikke helt opp, slik at visiret blir en en slags caps, som reflekterer vekk sollyset. Har da også solvisiret nede. Funker knall, men som sagt; bør ikke være for kaldt ute :).
Skal nevnes at jeg har Iridium farget visir, og ikke klart visir, det hjelper nok mye for å få til den effekten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Lav sol!
Som nevnt ser vi dårligere p.g.a. lav sol.
Men enda værre er det at bilistene ser oss enda dårligere på grunn av den samme lave kula.
Må også nevne glattere veier p.g.a løv som bli kjørt i filler og danner et sleipt lag, spesieli ved fuktig vei.
I tillegg er asfalten ofte kald og mc dekk oppnår ofte ikke optimal arbeidstemperatur.
Hjorteviltet er mest aktive ved soloppgang og solnedgang, og nå på høsten inntrer denne tiden når vi drar eksempelvis til fra jobb.
Men, fraværet av insikter er flott. Det blir aldri for varmt i skinndressen.
Krystallklar luft og fantastiske farger.
På mange måter fineste årstiden, men kanskje også den farligste.
Nyt det, men KJØR FORSIKTIG!!
Vi har absolutt ingen å miste!!
Som nevnt ser vi dårligere p.g.a. lav sol.
Men enda værre er det at bilistene ser oss enda dårligere på grunn av den samme lave kula.
Må også nevne glattere veier p.g.a løv som bli kjørt i filler og danner et sleipt lag, spesieli ved fuktig vei.
I tillegg er asfalten ofte kald og mc dekk oppnår ofte ikke optimal arbeidstemperatur.
Hjorteviltet er mest aktive ved soloppgang og solnedgang, og nå på høsten inntrer denne tiden når vi drar eksempelvis til fra jobb.
Men, fraværet av insikter er flott. Det blir aldri for varmt i skinndressen.
Krystallklar luft og fantastiske farger.
På mange måter fineste årstiden, men kanskje også den farligste.
Nyt det, men KJØR FORSIKTIG!!
Vi har absolutt ingen å miste!!
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Har tapet visiret i flere år, å det fungerer helt utmerket
Taper to bredder m overlapp på midten, avsmalnende til en
tapebredde på sidene Knallbra
Trodde jeg ikke trengte det når jeg kjøpte ny hjelm nå i sommer
med innebygd solvisir, men det var ikke mange turene før
jeg fant frem rullen med elektrikkertape
Taper to bredder m overlapp på midten, avsmalnende til en
tapebredde på sidene Knallbra
Trodde jeg ikke trengte det når jeg kjøpte ny hjelm nå i sommer
med innebygd solvisir, men det var ikke mange turene før
jeg fant frem rullen med elektrikkertape
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Kjøring om høsten er nesten "magisk".
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).
Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.
Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).
Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.
Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).
Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.
Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).
Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.
Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Det er mer elg ute når mørket faller på hele året men kanskje mest på denne tiden av året ja.Crinos skrev:Kjøring om høsten er nesten "magisk".
Fargene er facinerende og vakre, luften er friskere slik at man virkelig føler seg ute i naturen og ikke innestengt i et bur.
For meg blir det automatisk mer turer på svingete avsidiges landeveier på høsten, enn om sommeren. Det er også kjøligere, som gjør at det litt mindre ubehagelig før man kommer seg igang. (man "dør" ikke av varme pga kjøreutstyr før man får rigget seg til og kommet opp i hastighet).
Men det har også sine momenter nye sjåfører bør være ekstra obs på. Som nevnt lengre oppe, så kan våt asfalt med blader på være sleipt å kjøre på, og man kan fort få seg en ubehagelig opplevelse om enn ikke er varsom. Selv kjører jeg bevist mer forsiktig når det er vått og løv på asfalten enn der det er bart.
Lav sol er for de fleste et problem, som også finnes mange botmidler for. Elektrikkertap er nevnt, selv bikker jeg hodet litt mer ned mot magen og løfter blikket litt mer opp, slik at hjelmkanten blir den ekstra solbremmen jeg trenger. Dette var tidligere da jeg hadde klart klass, nå har jeg sort/sotet visir, og selv om solen er skarp, går det fremdeles greit. (større problem i tuneller dog).
Som bringer meg til neste ting på lista... For meg er overgangen mellom skarp høst sol og mørke tuneller mer merkbar nå på høsten, kanskje bare en inbildning? Men jeg føler dog at det tar lengre tid før synet tilpasser seg det mørke i tunellen.
Elg er jo nevnt som et fare moment, men elg eller ikke, man skal jo kunne stoppe for uante farer gjennom hele året. Dog, de er da mer frekvente om høsten enn om varmeste sommer
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Jeg synes også det fremdeles er flott vær å kjøre i. Jeg tenker mest på det med at dekka blir ikke så varme, og kjører derfor litt mer forsiktig i svinger, prøver ikke å ha pegskrap akkurat på denne tiden av året.
Ellers synes jeg faktisk det er litt digg, som andre også har vært inne på, å ha i vinterforet og slippe å dø av heteslag hvis man kjører under 100.
Når det gjelder lav sol, så leste jeg et tips en plass, man bør kjøre mot vest om morgenen og mot øst om kvelden når man skal hjem igjen. Litt vanskelig å få til for oss som bor på vestlandet da...
Ellers synes jeg faktisk det er litt digg, som andre også har vært inne på, å ha i vinterforet og slippe å dø av heteslag hvis man kjører under 100.
Når det gjelder lav sol, så leste jeg et tips en plass, man bør kjøre mot vest om morgenen og mot øst om kvelden når man skal hjem igjen. Litt vanskelig å få til for oss som bor på vestlandet da...
Re: Høstkjøring med MC... fordeler og farer, råd og tips...
Kjørte for første gang på over en uke (bortreist og syk). Kom meg akkurat ut på hovedveien fra oppkjørselen og skulle få opp hastigheten. Shit! Ikke like godt veigrep som vanlig med "kalde" dekk nei :)